Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mdcsusa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-03 10:13
Beste medetweakers,

Ik ben eraan toe om mijn huiskamer elektronica te gaan vervangen. TV begint kuren te vertonen en het geluid van de TV is nooit echt geweldig geweest.

Onlangs heb ik de gitaar weer beetgepakt en ben ik veel muziek aan het luisteren en meespelen (luisteren en dan zelf zoekend na spelen). Alles qua audio komt op dit moment uit de PC ( logitech Z3 2.1 setje |:( ), Nu ik 2 versterkers en 3-4 gitaren heb staan komt dat pc setje een beetje iel over. Ook wil ik graag bij tv en films wel wat beter geluid hebben. Het oog wil ook wat dus dat telt ook mee.

Ik wil dus gaan investeren in een goede HiFi set (stereo) met streaming voor max. 2500 Eu. (minder is natuurlijk ook prima :) ) Ik ben dus eerst wat forums door gaan spitten en kom tot niet echt tot een conclusie. De prijzen en daarmee ook waarschijnlijk de kwaliteit lopen nogal uiteen.

Wat ik tot nu toe gevonden heb is:
- Sonos
- Cambridge Audio, Magic music stream 6 / NP30
- Rotel RT-12
- Nad C446
- Marantz NA7004
- Denon, verschillende modellen
- Dune HD
- Pioneer N-50

Hiernaast heb je een versterker nodig, de voorkeur heeft een van hetzelfde merk. Ook hebben sommige modellen een DAC ernaast nodig. Gezien ik de boel een beetje netjes wil houden en het ook moet smoelen het liefst zo weinig mogelijk componenten.

Boxen heb ik ook nodig en de enige eisen die ik daaraan stel zijn:
- Boekenplank model (zonder
- afwerking in Hoogglans wit heeft voorkeur.

Hiervan is best wel wat te verkrijgen dus ik denk dat dat geen probleem is.
Nu is mijn planning om in de kerstvakantie (2 weken woehoe! :P ) een aantal zaken in Amsterdam te bezoeken en hopelijk wat te luisteren.

Hebben jullie misschien tips, aanbevelingen enz.? Voorkeuren voor winkels? Graag.

Alvast bedankt!

• RHF
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:23

RHF

Ik heb vorige week de DacMagic plus gekocht als uitbreiding op mijn Logitech Touch.
Ik denk dat deze DAC één van de betere zo niet beste prijs-prestatieverhouding heeft en echt een merkbare verbetering geeft. Ik moet wel zeggen dat met MP3´s in 320kb/s het verschil niet heel groot is maar echte CD kwaliteit en hoger (speel nu veel 24bit files t/m 192kHz). Dan is het verschil groot en komt de muziek helemaal tot leven. Bassen zijn mooi strak en laag en de instrumenten mooi los in de ruimte. Mijn versterker is de denon PMA2000AE , speakers KEF Q700, CD denon 710AE, Squeezebox touch voor streamen t/m 192kHz 24 bit via WIFI en DAC MAGIC plus al DAC. Dune HD en denon netwerk streamer heeft mijn pa en dat zijn beide hele leuke apparaten.

Zit wel iets boven jouw budget (ben ca EUR 3500 kwijt geweest totaal) maar tweedehands of in de opruiming kom je al heel ver.

Succes!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien je zelf (electrisch)gitaar speelt ga ik er stiekem vanuit dat je in de rock hoek zit qua muzieksmaak. Voor rock en jazz zijn qua speakers Kef en B&W de relatief grote namen, met Kef voorop. Maar laat je niks wijsmaken, en luister naar je eigen muziek (zelf meenemen) en kijk wat het beste klinkt. Ik dacht ook dat ik bij Kef of B&W uit zou komen, maar ben uiteindelijk voor Klipsch gegaan.

Voor boekenplankspeakers zou ik er zelf een sub bij zetten voor het laag. Geeft toch net iets meer body bij rock. In een goede winkel kun je het verschil direct horen :)

Als je toch je eigen muziek meeneemt: ik zou gewoon mijn gitaar in de kofferbak mikken. Kun je dat ook meteen testen namelijk.

Qua apparatuur: ik draai zelf (net als mijn voorganger) ook met Denon (AVR2311, DCD510AE, DBP1611UD) en dat bevalt prima. Ik heb weliswaar een AVR (7.2), maar die staat stereo ook zijn mannetje. Die Denon streamer heb ik gezien en lijkt me wel een leuk speledingetje, alleen ben ik niet echt overtuigd van de meerwaarde tov een streamer als een Popcornhour of Dune oid. Er is ook weinig op internet over te vinden qua reviews. Mijn Denon Bluray speler zou ook moeten kunnen streamen en youtuben, maar dat heb ik hem nog niet echt goed zien doen ;)

T.a.v. de DAC: Voor zover ik weet hebben alle Denon versterkers en receivers een redelijk goede DAC aan boord. Dan hoeft een cd-speler ook niet duur te zijn; die kan gewoon als loopwerk dienen. Ik heb zelf op een gegeven moment mijn cd-speler analoog aan mijn versterker gehangen omdat de DAC die daarin zit relatief goed zou zijn, maar uiteindelijk heb ik hem toch digitaal aangesloten. Dat scheelde, in positieve zin :)

Wat overigens wel een ervaring is om mee te nemen: niet alle bluray spelers zijn even snel in opstarten, en dat kan hinderlijk zin als je simpelweg even een cd'tje op wilt zetten. 17 sec opstarttijd was voor mij iig een reden om mijn cd-speler te kopen ;)
Maar als je toch gaat streamen zul je dat niet hele bezwaarlijk vinden en zou ik voor een receiver en blurayspeler gaan, met een mediaplayer ernaast. Dan heb je muziek, radio, cd en versterking in twee apparaten, en een streamer voor de rest. Plus je kunt op den duur mocht je dat echt willen ook nog naar een echte HT toe zonder apparatuur te hoeven vervangen :)

Qua winkels tot slot: ik ken in A'dam RAF, en daar houdt het eigenlijk wel zo'n beetje mee op. Maar d'r zal vast meer zitten. Gezien je budget zou ik trouwens ook niet schromen om het wat verder weg te zoeken. Ik noem Hobo (zit o.m. in Haarlem), maar ook Correct in R'dam. D'r zijn zaken zat die 2,5k aan omzet graag zien komen namelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mdcsusa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-03 10:13
De Dac magic plus heeft de Dual Wolfson WM8740 24-bit DACs aan boord. Deze chip zit ook in de CA magic stream 6. Een alles in een heeft dan wel de voorkeur. Een versterker van hetzelfde merk heeft dan ook de voorkeur (het oog wil ook wat). Voor de speakers heb ik de B&W CM1 voor ogen. Hoewel dit allemaal bij een luistersessie nog kan veranderen, dus ik hou nog even een slag om de arm. CD's heb ik feitelijk niet meer, dus die hoeft er wat mij betreft niet in. De TV en PS3 gaan er in principe wel aan hangen maar muziek is het voornaamste.

Inderdaad ligt mijn muzieksmaak in de Rock hoek hoewel ik ook wel eens een Drum & Bass nummertje wil draaien. Ik heb helaas geen auto (volgens mijn baas gaat de echte 'Amsterdammer' op de fiets) dus die gitaar en versterker meenemen gaat hem niet worden. Bovendien zijn gitaar, versterker en effecten aan te passen dus die regeling van klankkleur kan ik makkelijker afstemmen dan andersom (denk ik).

De sub zal ik in overweging nemen bij het luisteren.

Naast RAF in amsterdam zit er ook een hobo in amsterdam, beide wil ik graag bezoeken. Verderop luisteren is wat lastiger gezien ik geen auto tot mijn besschikking heb.

Dank voor de reacties, ik laat weten wat het geworden is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je ook D&B draait moet dat met de Kef's prima lukken. Vriend van me draait met Kef / Denon combi, voornamelijk Live, diverse jazz, Digitalism, Prodigy. Gaat prima samen. Alleen voor mijn muzieksmaak (ik hou ook van eurohouse en van psytrance) komen ze net wat te kort in het laag en hebben ze teveel in het midden. Da's uiteraard bij te regelen, maar bij voorkeur pak je een speaker waarbij je zo min mogelijk hoeft bij te regelen en die het beste bij je muzieksmaak past natuurljk.

Vraag ook vooral of ze je het verschil tussen een NAD of een Yamaha (beiden vrij natuurlijk geluid) en een bijv Denon of Marantz aan de zelfde speakers willen laten horen. Bij RAF of Hobo zou dat prima moeten kunnen. Correct wilde daar destijds niet aan, maar daar stond ook echt het hele gamma aan Kef's en Klipschen bij elkaar op een switchboard, dus even een versterker switchen werd daar wat lastig ;)

Qua winkels: RAF is inmiddels Hifi Klubben geworden zie ik. Nooit van gehoord, maar klinkt als een Deense keten. En scandinavische audio heeft een naam, dus ben benieuwd. Verder zie ik ook deze nog: http://www.hifisolutions.nl/ Zit aan de Muiderstraat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)