Hallo allemaal!
Na jaren tweakers.net te checken en te lezen voor informatie wanneer ik zelf een pc samen wil stellen mijn eerste post op dit forum.
Ik heb in het verleden 1 á 2 keer eerder zelf een configuratie samengesteld en in elkaar gezet voor mijzelf.
Nu ben ik echter bezig met het samen stellen van een configuratie voor een goede vriend van mij. Om hierbij zeker te zijn van goed advies voor hem, zonder dat ik hierbij domme fouten maak zou ik daarom advies/tips zeer op prijs stellen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel aangeeft, een game pc, die de nieuwste spellen moet kunnen draaien. Liefst natuurlijk op hoogste settings. Verder wordt het gespeeld in 1920x1080. Naast games zal het beperkt blijven tot browsen / office programma's e.d. Dit moet allemaal geen probleem zijn als het hoofd doel gehaald wordt neem ik aan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is rond de €700,- waarbij er enige ruimte is waarbij ik met name let op "best bang for your buck".
Er is niet haast bij de aanschaf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding: Corsair Builder serie CX500
Systeemkast: merk/type stond niet aangegeven op de kast maar het gaat om een ATX kast.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de systeem kast, voeding en randapparatuur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Opgegroeid met familieleden die altijd een sterke voorkeur hadden voor Intel/Nvidia.
Zo lang het betrouwbaar/stabiel spul is en goede prijs/kwaliteit verhouding is wil ik zelf altijd zoveel mogelijk "tunnelvisie" vermijden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als alternatief voor de processor en het moederbord heb ik nog gekeken naar de volgende opties:
Mijn voornaamste vragen hierbij zijn als volgt:
Na jaren tweakers.net te checken en te lezen voor informatie wanneer ik zelf een pc samen wil stellen mijn eerste post op dit forum.
Ik heb in het verleden 1 á 2 keer eerder zelf een configuratie samengesteld en in elkaar gezet voor mijzelf.
Nu ben ik echter bezig met het samen stellen van een configuratie voor een goede vriend van mij. Om hierbij zeker te zijn van goed advies voor hem, zonder dat ik hierbij domme fouten maak zou ik daarom advies/tips zeer op prijs stellen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel aangeeft, een game pc, die de nieuwste spellen moet kunnen draaien. Liefst natuurlijk op hoogste settings. Verder wordt het gespeeld in 1920x1080. Naast games zal het beperkt blijven tot browsen / office programma's e.d. Dit moet allemaal geen probleem zijn als het hoofd doel gehaald wordt neem ik aan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is rond de €700,- waarbij er enige ruimte is waarbij ik met name let op "best bang for your buck".
Er is niet haast bij de aanschaf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding: Corsair Builder serie CX500
Systeemkast: merk/type stond niet aangegeven op de kast maar het gaat om een ATX kast.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve de systeem kast, voeding en randapparatuur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Opgegroeid met familieleden die altijd een sterke voorkeur hadden voor Intel/Nvidia.
Zo lang het betrouwbaar/stabiel spul is en goede prijs/kwaliteit verhouding is wil ik zelf altijd zoveel mogelijk "tunnelvisie" vermijden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Zie eerste vraag, moet huidige games liefst op ultra kunnen spelen bij 1920x1080
- Systeem moet een aantal jaren vooruit kunnen
- Overclocken zal niet gebeuren
- Hoeft geen rekening worden gehouden met mogelijkheid tot upgraden (Optie tot Sli/Crossfire n.v.t. bijv.)
- Stabiel systeem
- Wat betreft componenten, producenten met goede garantie/service (relevant met huidige spelers?)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3450 Boxed | € 167,95 | € 167,95 |
| 1 | Asrock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
| 1 | Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 | € 279,50 | € 279,50 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 65,45 | € 65,45 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 37,18 | € 37,18 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 16,99 | € 16,99 |
| 1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 99,95 | € 99,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 724,92 | |
Als alternatief voor de processor en het moederbord heb ik nog gekeken naar de volgende opties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 84,45 | € 84,45 |
| 1 | ASRock 970 Extreme4 | € 79,- | € 79,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 163,45 | |
Mijn voornaamste vragen hierbij zijn als volgt:
- Is dit systeem (met eerst aangegeven processor/moederbord) voor deze prijs een goed systeem voor gamen?
- Gaat dit überhaupt werken en ook met de aangegeven voeding?
- Waar moet op gelet worden met de ATX kast?
- Is de 2de aangegeven combinatie processor/moederbord serieus het overwegen waard met de €60,- die hiermee wordt bespaard?
- Is de videokaart een goede keuze of is er een andere HD7950 die beter scoort?