SanDisk Extreme USB 3.0 64 GB stick schrijft opeens langzaam

Pagina: 1
Acties:

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb afgelopen zomer een SanDisk Extreme USB 3.0 64 GB stick gekocht. Deze wordt gebruikt op de USB 3.0-aansluiting van mijn Dell XPS 15 L502 i5 laptop met een dual boot van Win7 en Ubuntu 12.04. De SanDisk was af-fabriek geformatteerd in Fat32 en dat heb ik toen zo gelaten, temeer daar het out-of-the-box prima werkte. Belangrijkste reden voor aanschaf van de stick was de beloofde schrijfsnelheid. Deze heb ik toen niet gemeten. Dat was ook niet nodig, want de transfers gingen razendsnel. :*)

Ongeveer een maand geleden kreeg ik het probleem dat de Sandisk nog wel wilde schrijven, maar tergend langzaam voor een USB 3.0 stick, zo tussen de 6 en 8 MB/s. Ik heb dit niet in een programmaatje afgelezen, omdat Schijfgereedschap in Ubuntu, nadat ik de stick had leeggemaakt, aangaf dat de schrijfsnelheid niet gemeten kon worden omdat de stick niet helemaal leeg was (!) |:(
Een veel oudere Sandisk Cruzer Contour 8 GB schreef toen op dezelfde poort rond de 25 MB/s. :/
Ik heb een groot bestand naar de stick toegeschren en de tijd op de klok opgemeten, vervolgens MB:aantal sek. Lezen en afspelen van video vanaf de stick gaat als vanouds.

Vorige week heb ik eindelijk tijd gevonden om hier werk van te maken richting SanDisk. Daar was de eerste stap dat ik de stick moest herformatteren naar exFat. Dat heb ik gedaan. Als het probleem niet zou zijn opgelost, zou de stick RMA moeten worden gestuurd naar SanDisk in Tsjechie.

Onder Win7 maakt dat exFat weinig tot geen verschil, dus probleem niet opgelost.
Onder Ubuntu 12.04 schrijft de stick nu rond maximaal de 30 MB/s, wat in ieder geval een stuk beter was dan de afgelopen weken, maar nog steeds geen USB 3.0-snelheid.
Ik heb toen de stick geherfomatteerd in ext3, in de hoop dat dit de schrijfsnelheid zou verhogen, maar die werd daardoor juist weer heel traag (misschien had ik mijn laptop eerst opnieuw op moeten starten, maar even niet aan gedacht). Dus toen maar weer naar exFat geformatteerd onder Win7.

Ik heb ook onder Win7 CrystalDiskMark gedraaid op een lege stick; daar viel mij op dat alle snelheden lager waren dan ik had gezien in een review hier op Tweakers, en dat de 512 schrijven trager was dan de 4kb schrijven.

Ik vraag me af of ik zelf nog andere dingen zou kunnen uitproberen voordat ik ga regelen dat de stick RMA gaat.
Kan ik bv op de een of andere manier uitsluiten dat het aan de USB-3.0-poort ligt? Is de test met die 2.0-stick daarvoor voldoende?

Hoe kan het dat het schrijven onder linux sneller gaat dan onder Win7? 8)7

Ik dacht altijd dat SanDisk een betrouwbaar merk was, heb dus een ander SanDisk stick en meerdere SD-kaarten, maar dit valt me toch een beetje tegen. :|

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Verwijderd

Heb je hem al op eeen USB2.0 poort getest? Mogelijk helpt het om alle partities weg te verwijderen en een nieuwe te maken in schijf beheer? Als dat niet helpt mogelijk toch maar richting RMA denk ik?

• Louise525
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 01:07:
Heb je hem al op eeen USB2.0 poort getest?
Zojuist gedaan, snelheid op linux Ubuntu blijft dan ook rond de 30 MB/s. Wat zou dit zeggen?
Mogelijk helpt het om alle partities weg te verwijderen en een nieuwe te maken in schijf beheer? Als dat niet helpt mogelijk toch maar richting RMA denk ik?
Wat bedoel je met alle partities verwijderen? Ik heb het exFat-formateren in snelformateren gedaan. Bij mijn weten blijft een kleine partitie altijd staan, waarop de partitietabel (of zoiets) blijft staan. Moet die dan ook weg en hoe doe je dat dan?

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Louise525
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 02:25:
[...]

Vergeet het laatste verhaal. :z

Met betrekking tot het eerste zegt je reeds uitgevoerde test weinig tot niets, de bestandsgrootte is niet bekend.
Voor 1 bestand van 500MB is het traag, voor meerdere bestandjes van 4KB is het juist snel. O-)

Download liever CrystalDiskMark voor een realistische en reproduceerbare test en doe daar een of meerdere run's mee.
De uitkomsten kun je zelf vergelijken met reviews hier op Tweakers, de meeste hebben nml. speedtesten opgenomen.
Anders post je de results hier. ;)

Ik kan je meteen aanraden de test op een andere pc uit te voeren, dan heb je meteen de feedback die je vraagt.
Dan nog de vraag of je de meest recente USB3 drivers hebt geinstalleerd??

Een tijdje geleden had ik ook issues met USB3 en de oplossing zat in een onverwachte hoek.
Het bleek toen te gaan om Acronis drivers die op de een of andere manier een negatieve uitwerking hadden op USB, daarom is testen op een ander systeem handig.
Zoals in mijn OP stond, heb ik al een test met CDM gedaan, meerdere keren zelfs en ik heb daar ook screenshots van gemaakt. Ik heb er een van opgestuurd naar Sandisk TD en kreeg vandaag bevestigd dat de snelheden te laag zijn voor deze stick.
De TD wil nu dat ik een nieuwe test uitvoer met ATTO. Ze geven donwloadlink erbij, maar het lukt mij al niet om mezelf geregistreerd te krijge. Iemand een idee hoe ik aan ATTO kan komen?

Screenshots posten is niet mijn sterkste punt, daar moet ik echt rustig voor gaan zitten en dat lukt wat moeilijk in deze tijd van het jaar. ;)

Ik zal ook nog kijken of Dell inmiddels nieuwe USB 3.0 drivers heeft voor mijn laptop, kan geen kwaad om dat te onderzoeken.