• Borix
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08-2025
Beste lezers,

Vandaag heb ik een Corsair SODIMM DDR3,1066-8GB KIT gekocht om mijn laptop een upgrade te geven, dit is een HP DV6-3020ed.

Maaaar, na het plaatsen van de memory en het restarten van de pc krijg ik de melding dat windows niet gestart kan worden. als ik dit bericht negeer en doorga met opstarten valt de laptop spontaan uit.

Ik was van plan nog een laptop een upgrade te geven, maar deze laptop geeft exact dezelfde problemen. En als ik het oude geheugen terug plaats is er niets meer aan de hand.

Met een boot-testprogramma, memtest86, heb ik nog geprobeerd het geheugen te testen. Dit lukt helaas niet omdat het programma de laptop na 2 seconden uitvalt nadat de scan wordt gestart.

Verder denk ik alles gechecked te hebben, nieuwste bios, juiste kloksnelheid, en heb ook beide geheugens 1 voor 1 geprobeerd. maar dit levert dezelfde problemen op.

Ik hoor het graag mochten jullie enig idee hebben.

Bvd,

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Volgens deze website: http://www.laptopshop.nl/...-pavilion-dv6-3020ed.html kan er max 4gb in de laptop :)

Volgens de HP website wel 8GB http://h20195.www2.hp.com...book%20pc%20serie/WR169EA

Misschien gewoon incompatibiliteit ? Laatste bios erop ?

[ Voor 53% gewijzigd door TweakMaster op 19-12-2012 00:41 ]

Ryzen cloud9

• Borix
Ja, ben uitgegaan van de technische manual op de HP website, neem aan dat dat de meest betrouwbare info is...

Laatste bios staat erop

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
een i3-350M kan het geheugen op 800 en 1066MHz aansturen, kan je eens uitvissen (met cpu-z en dergelijke) op welke frequentie het oorspronkelijke geheugen werkt, welke latency's, voltage,...

• Borix
Heb even een screen gemaakt van de info uit cpu-z

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/v45rhovlp/Naamloos.jpg

het lijkt erop dat hij op een lagere frequentie werkt, maar in de technische manual staat dat 1066 wel mogelijk is, weet dus niet echt wat ik met deze info moet.

• catfish
nee, het klopt hoor
DDR3 = double data rate versie 3
1066 werkt in realiteit dus op 533MHz
op het eerste zicht lijkt het allemaal in orde te zijn
wat zijn de exacte specs op het doosje van corsair?
valt de laptop ook uit in het bios?
kan je alles manueel instellen? (soms zijn de instellingen van een laptop zeer beperkt)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

de ram kan ook DOA zijn..
kun je nog wel memtest 86 draaien?

[ Voor 41% gewijzigd door Fordox op 19-12-2012 18:44 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 21:22

Nemesizz

Untouchable

RAM upgrades bij laptops gaat vaak lastiger dan bij gewone PC's.

Laptops zijn echt extreem picky welke modules ze wel slikken en welke niet.
En dat is vaak lastig, want ze geven aan dat de laptop bijvoorbeeld X GB aankan op Y snelheid.
Wat vaak niet duidelijke is welk type geheugen chipjes ze slikken en welke niet (dus de chipjes op de module zelf, de density of 'dichtheid' ).

Dit is zelden of nooit duidelijk, zowel niet bij de laptop fabrikant als bij de geheugen fabrikant. Met geluk kun je het op de module zelf zien (en dan vaak op de chips, niet eens op de sticker) wat voor geheugen chips het zijn.

En verschillende densities is ook meteen het grootste struikelblok bij geheugen upgrades in het algemeen. Heel vaak willen chipjes van type X niet met chipjes van type Y. Afhankelijk van je moederbord en/of BIOS kom je soms wel door de POST, geeft ie ook leuk aan X GB maar vervolgens Windows starten wil niet meer.
Andere keren (ook weer afhankelijk van mobo/bios) doet een PC zelfs niks, zelfs geen foutcodes.

Sommige laptops kun je simpel geheugen upgraden, ze slikken bijna alles wel, maar wat ik zelf vaker mee maak is dat die dingen extreem picky zijn en het een wonder is dat je modules vind die daadwerkelijk zonder problemen werken.

• Borix
http://www.mycom.nl/Produ...M-DDR3,10668GB-KIT/305171

Heb dit pakketje besteld, werkt dus niet op 2 laptops.

Kan verder niet veel veranderen in de bios. en het draaien van een memtest lukt inderdaad niet, de latop valt na 2 seconden helemaal uit.

Had niet verwacht dat de laptop zo kieskeurig zou zijn over het geheugen als alles verder lijkt te kloppen, heb tevens het support formulier op de corsair site ingevuld dus wellicht krijg ik daar nog hulp van.

• catfish
in de titel staat 1,6V
bij de specs staat 1,5V
wat het nu juist is weet ik niet (staat het op het doosje?), maar 1,6V zou wel eens het probleem kunnen zijn

• Borix
Dit zou het inderdaad kunnen zijn...

Wist niet dat er zoveel factoren waren waar rekening mee gehouden moet worden voor het kopen van de juiste RAM.

Als dit het probleem is, is er dan nog wat aan te doen of moet ik andere RAM kopen?
Pagina: 1