Gigabyte GA-H77-DS3D geeft geen beeld op PCI-Ex16 slot

Pagina: 1
Acties:

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 13:37
Ik heb onlangs een nieuw systeem gekocht. De componenten zijn:

Moederbord: Gigabyte GA-H77-DS3H
Videokaart: Club3D AMD Radeon HD 7850 RoyalQueen 1GB
Voeding: XFX Pro 550W
Processor: Intel i5 3570 Boxed
SSD: Crucial M4 128GB
HDD: Seagate barracuda 2TB 7200
Optische drive: LG Dual Layer DVD brander

Nou heb ik het volgende probleem: mijn videokaart geeft geen beeld wanneer ik deze aansluit in de PCIe x16 slot. Via PCIe x4 werkt het wel. Ik heb de kaart ook aan een vriend meegegeven die hem in zijn systeem gehangen heeft (via PCIe x??), en ook daar werkte de kaart. Ik heb de kaart overigens via DVI op mijn monitor aangesloten

Nou denk ik zelf aan twee mogelijke opties:

1) De voeding geeft onvoldoende vermogen om de kaart op PCIe x16 te laten draaien
2) Het moederbord heeft een defecte PCIe x16 slot

Wie heeft er tips of ingevingen voor me? Hoe kom ik er - zonder een tweede videokaart die PCIe aankan - achter of het slot op het moederbord inderdaad defect is? En zit er verschil in voedingkracht tussen het draaien op PCIe x16 en PCIe x4?

ps: ik heb dit topic in PM&G geplaatst omdat ik denk dat het probleem in bij het moederbord ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door goldcard op 19-12-2012 23:27 . Reden: Typo's hersteld ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 13:28
1. heb je alle extra powerstekkers goed geconnect?
2. is er niet één of andere optie waarbij hij het pci-e x16 slot uit heeft geschakeld omdat er in het pci-e x4 slot al een videokaart heeft gezeten? (Probeer voor alle zekerheid een bios reset, dan kan je het gros van de foute instellingen wel uitsluiten)

• goldcard
zjorsie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:25:
1. heb je alle extra powerstekkers goed geconnect?
Volgens mij wel. Met onboard graphics boot hij gewoon tot de bios. Ook in de PCI-Ex4 doet hij dat gewoon. Ik heb de powerconnectors niet verwijders tijdens het omzetten, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
2. is er niet één of andere optie waarbij hij het pci-e x16 slot uit heeft geschakeld omdat er in het pci-e x4 slot al een videokaart heeft gezeten? (Probeer voor alle zekerheid een bios reset, dan kan je het gros van de foute instellingen wel uitsluiten)
Die optie heb ik niet gezien, maar ik zal morgen iig proberen om de bios nog een keer de resetten. Heb ik al meerdere keren gedaan, omdat ik in het bios de interne graphics op 'disabled' gezet had. Toen zag ik dus letterlijk helemaal niets meer.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29
Als je de videokaart in het x16 slot hebt zitten, krijg je dan wel beeld via de onboard aansluiting? Zo ja, dan moet je de bios in en instellen dat de primaire adapter in dat x16 slot zit.

(Je hebt toch niet stiekem de monitor aangesloten op je onboard chipje als de kaart in het x16 slot zit? ;) )

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• zjorsie
Dat hij zonder videokaart boot is al één ding, maar heb je ook de 6 pin PCI-E power stekker aangesloten toen je de videokaart installeerde?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
goldcard schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:16:
2) Het moederbord heeft een defecte PCI-Ex16 slot
Het slot zelf gaat niet zo snel kapot (zonder grove mishandeling), echter komen de PCIe lanes van je 'hoofd' PCIe x16 slot vanuit de cpu dus zouden kromme pinnetjes in je cpu socket er ook voor kunnen zorgen dat dit slot niet goed werkt.

• goldcard
NitroX infinity schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:38:
Als je de videokaart in het x16 slot hebt zitten, krijg je dan wel beeld via de onboard aansluiting? Zo ja, dan moet je de bios in en instellen dat de primaire adapter in dat x16 slot zit.
Dit heb ik gedaan, maar gaf geen resultaat. Geen beeld dus.
NitroX infinity schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:38:
(Je hebt toch niet stiekem de monitor aangesloten op je onboard chipje als de kaart in het x16 slot zit? ;) )
Hehe nee, dat heb ik wel 3x gecontroleerd!! :)

• goldcard
zjorsie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:51:
Dat hij zonder videokaart boot is al één ding, maar heb je ook de 6 pin PCI-E power stekker aangesloten toen je de videokaart installeerde?
Ja, ik heb de PCI-E voedingsstekker gebruikt om power naar de videokaart te laten lopen.

• goldcard
Nielson schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:59:
[...]
Het slot zelf gaat niet zo snel kapot (zonder grove mishandeling), echter komen de PCIe lanes van je 'hoofd' PCIe x16 slot vanuit de cpu dus zouden kromme pinnetjes in je cpu socket er ook voor kunnen zorgen dat dit slot niet goed werkt.
Het bord is door mij niet grof mishandeld, dus dat zou het waarschijnlijk niet zijn dan. Kromme pinnetjes heb van de processor heb ik nog niet kunnen nagaan, maar zal ik vanavond, wanneer ik de kast weer open heb naar kijken. Is er een manier om na te gaan (via diagnostics oid) of de CPU volledig werkt? Een visuele check op mogelijk kromme pinnetjes lijkt niet echt error-proof.

• goldcard
@all: dank voor de reacties tot zover. Een van de vragen die ik ook stelde is: is 550W voldoende voeding om de videokaart te laten draaien? In de PCI-Ex4 kennelijk wel... heeft iemand daar nog een mening over, of kan ik de voeding (of het gebrek aan voldoende power) uitsluiten als een van de faal-oorzaken?

• zjorsie
Testen in een ander moederbord:) Er zijn ongetwijfeld tests voor, maar die vereisen wel dat je (ziet dat) je in de bios komt. Een cpu werkt vaak of helemaal wel, of helemaal niet (tenzij er bepaalde pinnen van de lanes toevallig zijn kromgebogen en geen contact maken).

Kan je niet toevallig ergens een videokaartje lenen van iemand? Als dat een licht kaartje is en het werkt, weet je dat het aan je voeding ligt. Als die ook niet werkt ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je moederbord.

• goldcard
@zjorsie:

Ik kom wel in het bios, zowel via de internal graphics als via de externe videokaart geplaatst in de PCI-Ex4 slot.

Ik zal via een vriend wel een PCI-E videokaart lenen en in mijn PC plaatsen. Dat sluit een defect aan mobo en CPU mogelijk uit. Dan zou alleen de ondermaatse voeding overblijven als oorzaak.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29
Over je voeding; het Wattage is meer dan voldoende, dan blijft alleen nog de kwaliteit over en daar kan ik niets over zeggen. In Overige Hardware is er een topic over voedingen, misschien daar even in kijken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:38

D4NG3R

kiwi

:)

NitroX infinity schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:50:
Over je voeding; het Wattage is meer dan voldoende, dan blijft alleen nog de kwaliteit over en daar kan ik niets over zeggen. In Overige Hardware is er een topic over voedingen, misschien daar even in kijken.
De XFX Pro van 550W is gewoon een topvoeding, normaliter mag dit geen problemen opleveren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• goldcard
Ik heb vanavond de CPU (en koeler) losgehaald en bekeken, waarna opnieuw geplaatst. Opnieuw geen succes. Hier nogmaals mijn pogingen:

Wat wel werkt:
- Onboad graphics = OK
- HD7850 installed in PCIe x4, bios op auto detect = OK

Wat niet werkt:
- HD7850 installed in PCIe x16, bios op auto detect = NOK
- HD7850 installed in PCIe x16, bios op auto detect, maar beeld aangesloten via onboard connectie = NOK
- HD7850 installed in PCIe x16, bios op PEG, onboard graphics op disabled = NOK
- HD7850 installed in PCIe x16, bios op PEG, PEG op PEG3, onboard graphics op disabled = NOK
- HD7850 installed in PCIe x16, bios op PEG, onboard graphics op auto = NOK

Mijn conclusies tot zover:
- Mijn GPU werkt (want werkt op PCIe x4 en werkt in PC van kennis)
- Mijn voeding geeft voldoende vermogen (want GPU werkt in PCIe x4)
- Mijn CPU en/of Mobo werken deels niet....

Wat ik nog kan proberen:
- GPU van kennis (zelfde als van testsysteem hierboven) in mijn systeem PCIe x16 hangen, kijken of dat wel werkt
- Mobo BIOS updaten? Heeft nu versie 6, online zijn versies 7 en 8beta beschikbaar, al staat er bij de release notes niets over GPU ondersteuning

Wie heeft er verder nog tips of ideeen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie 1 ding wat je nog niet uitgesloten hebt namelijk de voeding die in principe dan wel genoeg kan leveren maar waar evenzogoed iets mis mee kan zijn. Om hier zeker van te zijn raad ik je toch aan eens met een andere voeding te proberen.

Cpu lijkt mij eerlijk gezegd sterk want een half werkende cpu ben ik tot nu toe eigenlijk nog niet tegen gekomen. Veelal als er iets mis is met een cpu dan start het systeem geeneens op en ook zelden dat een cpu defect is.

Een half werkend moederboard zou in principe meer voor de hand kunnen liggen ondanks dat ik ook dat vreemd blijf vinden. Het zou dan al iets hardwarematigs moeten zijn in de zin van slechte contactjes van het PCI-E x16 slot.

• goldcard
Roel1966 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:43:
Ik zie 1 ding wat je nog niet uitgesloten hebt namelijk de voeding die in principe dan wel genoeg kan leveren maar waar evenzogoed iets mis mee kan zijn. Om hier zeker van te zijn raad ik je toch aan eens met een andere voeding te proberen.
In feite zou ik dit al uitgesloten hebben door het draaien van de videokaart op de PCIe x4 slot, toch?
Roel1966 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:43:
Een half werkend moederboard zou in principe meer voor de hand kunnen liggen ondanks dat ik ook dat vreemd blijf vinden. Het zou dan al iets hardwarematigs moeten zijn in de zin van slechte contactjes van het PCI-E x16 slot.
Als het meezit weet ik hier vrijdag meer over. Dan hoop ik een andere vidkaart te kunnen proberen in mijn systeem.

• goldcard
Net naar Alternate (daar heb ik mijn voeding en mobo gekocht) geweest. Prima geholpen bij de servicedesk. Er is daar op mijn PCIe x16 slot een andere videokaart geprikt en... werkte meteen...

Heb daar het advies gekregen om de bios in te stellen op PEG2 (ipv PEG3 of Auto). Thuis (zojuist) meteen geprobeerd en... werkt als een zonnetje :D

Dus: de Radeon HD7850 RoyalQueen van Club 3D draait nu op PCIe x16, maar dan wel op PEG2.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
goldcard schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:45:
Net naar Alternate (daar heb ik mijn voeding en mobo gekocht) geweest. Prima geholpen bij de servicedesk. Er is daar op mijn PCIe x16 slot een andere videokaart geprikt en... werkte meteen...

Heb daar het advies gekregen om de bios in te stellen op PEG2 (ipv PEG3 of Auto). Thuis (zojuist) meteen geprobeerd en... werkt als een zonnetje :D

Dus: de Radeon HD7850 RoyalQueen van Club 3D draait nu op PCIe x16, maar dan wel op PEG2.
Wel een beetje vaag dan want uit de specs maak ik op dat deze videokaart eigenlijk PCI-E 3.0 moet ondersteunen maar dat blijkbaar toch niet doet. Of het zou kunnen dat het moederboard misschien niet helemaal alle PCI-E 3.0 videokaarten ondersteund, maar ja, het is opgelost.

Wat betreft die PCI-E x4 slot en een wel werkende videokaart in eerste instantie had in die zin met de voeding te maken kunnen hebben dat je videokaart dan maar 4 lanes gebruikt. Oftewel dat je videokaart dan in principe maar op 1/4de ongeveer van zijn kracht draaide en dus minder stroom trok.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1966 op 21-12-2012 17:41 ]

Pagina: 1