Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:57
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een iPhone 4S en afgelopen weekend heeft m'n vriendin er ook een gehaald. Beide zitten we nu bij Tele2 met een SmartMix abonnement. Nu is het natuurlijk leuk om van alles gebruik te kunnen maken, dus ook van iMessage en FaceTime. Ik vraag me alleen af wat er geld kost en wat niet.

Naar mijn weten wordt bij FaceTime eenmalig bij het activeren (dus als de schakelaar bij Instellingen omgezet wordt) een sms naar het buitenland verstuurd.
Is het daarna gratis, ook als je iemand via een mobiel nummer belt via FaceTime?

En over iMessage begin ik nu ook te twijfelen. Wat is hiervan gratis? Werkt de activering hetzelfde?
Ik wil natuurlijk niet voor hoge kosten komen te staan, dus ik vraag het maar even voor de zekerheid. :-)

Ik heb al een hoop zitten Google'n, maar ik kon niks (fatsoenlijks) vinden.

Bij voorbaat dank allemaal!

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-08 16:18
Je betaalt alleen voor de verbruikte mb's. Dus via wifi is het sowieso allemaal gratis!

[ Voor 4% gewijzigd door Safaci op 18-12-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Alleen die activering kost (bij sommige providers) de kosten van 1 sms-je naar het buitenland (geloof dat de server/telefoonnummer in Engeland staat).
Is het daarna gratis, ook als je iemand via een mobiel nummer belt via FaceTime?
Alleen iemand met FaceTime kan iemand met FaceTime bellen. Je kunt niet FaceTime <-> Mobiel bellen. Als je iemand wilt bellen, moet je dus expliciet kiezen of je iemand via een "FaceTime"gesprek" gaat bellen of "gewoon telefoongesprek" gaat bellen. (Bij selecteren van het contact heb je de opties).

Zie dit plaatje. Je ziet onder het e-mailadres 4 opties staan. Je moet daar voor FaceTime kiezen voor een FaceTimegesprek, ipv. op het mobiele nummer te drukken

Of iemand FaceTime heeft, weet je van te voren niet, dat zul je toch een beetje moeten ontdekken. Zo heb ik een paar vrienden waarvan ik het weet en die probeer ik dan vaak ook eerst "FaceTime" te bellen. Het enige dat het je kost is wat data uit je databundel, als je niet via WiFi belt. Maar alleen de iPhone 5 kan geloof ik over 3G facetime-bellen.

Ik krijg, als ik niet op WiFi zit, en 1 van mijn vrienden probeert me FaceTime te bellen een "gemiste oproep" te zien, zodra ik weer WiFi heb en in het overzichtje staat dat dan als zodanig aangegeven. Vervelende is wel: ik heb dan niks horen rinkelen ofzo! Bel je iemand die uberhaupt geen FaceTime heeft, dan krijgt hij helemaal niks te zien, voor zover ik weet. Jij krijgt alleen een foutmelding.

Bij iemand waar je al een keer succesvol FaceTime contact mee hebt gehad, komt een extra icoontje in het contact te staan op de FaceTime-knop.

Conceptueel moet je het gewoon zien als een soort van Skype, dat al ingebakken zit in iOS en waarbij een gebruikersnaam toevallig ook altijd het telefoonnummer is. Het loopt, op het dataverkeer na, helemaal los van je provider. Je kunt dus ook prima FaceTimen "naar het buitenland" zonder dat dat extra kost.

Al met al: ik gebruik FaceTime eigenlijk alleen wanneer ik zeker weet dat de ander er "klaar" voor is. Dus vaak een iMessage van te voren: kan ik je nu FaceTime bellen?

Wat ons brengt naar iMessage, dat veel beter is geintegreerd:

Voor iMessage heeft Apple een prettig trucje geimplementeerd: Je gaat gewoon een berichtje tikken via de reguliere berichten-app en als je en contact selecteert en hij/zij heeft ook iMessage, dan springt vanzelf het "wolkje" met de naam van groen naar blauw. Daardoor weet je of een bericht via sms (dus uit je sms-bundel) of via iMessage (kost een paar bytes dataverkeer) wordt verstuurd.

iMessage werkt altijd, zolang (beide) partijen maar een internetverbinding hebben, of dat nou 3G of WiFi is. Je hebt de optie om een bericht als sms'je te sturen als een bericht niet via iMessage afgeleverd kan worden.

Zo heb ik een paar vrienden die wel iPhone/iMessage hebben, maar geen data-abbo (tsja.) Voor de communicatie met hun is die optie wel handig. (Maar soms ook wat vreemd. iMessages worden dan later, wanneer ze wel internet hebben, alsnog afgeleverd, wat soms hi-la-rische miscommunicatie kan veroorzaken).

Al met al gebruik ik iMessage eigenlijk znder er bij na te denken. Het enige dat ik doe is als ik iemand volkomen nieuw een bericht stuur even een paar tellen te wachten om te zien of het wolkje misschien van kleur verspringt. In het dagelijks gebruik werkt het zeer goed voor mij. Moet opgemerkt: ik sms niet heel veel en de vrienden waar ik het meest naar sms hebben voornamelijk ook iPhones. Het is ons wel opgevallen dat we elkaar veel meer (en lozer) zijn gaan sms'en. Meer "instant message" chat-stijl dan toen we nog per sms-bericht betaalden.

[ Voor 21% gewijzigd door Keypunchie op 19-12-2012 21:50 . Reden: Tekst wat opgeschoond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iMessage heeft alleen bij mij de nare gewoonte om geregeld SMSjes te sturen in plaats van een 'iMessage' (als je bijvoorbeeld in de trein even geen bereik hebt). Dit kan je uitschakelen in de instellingen (wat ik dus ook heb gedaan :) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc