Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trage internet verbinding studenthuis

Pagina: 1
Acties:

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-11 22:17
Ik vroeg me af wat jullie mening is de minimale internetsnelheid voor een studenthuis.
Mijn vriendin woont in een studentenflat met 5 personen.
Het internet is van inbegrepen in de huur maar het is voor 5 personen een ziggo abbonementje van 8mb down en 1mb up.

Het is echt niet vooruit te branden.

Wat vinden jullie is dit niet een beetje traag voor 5 personen?

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• melvinnie
  • Niet online
Het is niet veel inderdaad, maar een beetje browsen moet er wel vlot mee kunnen denk ik.

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 00:27
skai21 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:29:
Ik vroeg me af wat jullie mening is de minimale internetsnelheid voor een studenthuis.
Mijn vriendin woont in een studentenflat met 5 personen.
Het internet is van inbegrepen in de huur maar het is voor 5 personen een ziggo abbonementje van 8mb down en 1mb up.

Het is echt niet vooruit te branden.

Wat vinden jullie is dit niet een beetje traag voor 5 personen?
Kan zijn dat 1 persoon permanent aan het downloaden is, of youtube lijst voor muziek aan het afspelen is en met 5 man gaat dat snel + wifi op gsm etc

Een goede oplossing zou zijn ieder 5 euro per maand extra betalen en het upgraden naar een sneller pakket.

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 13:34
Cyclonic schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:45:
[...]

Kan zijn dat 1 persoon permanent aan het downloaden is, of youtube lijst voor muziek aan het afspelen is en met 5 man gaat dat snel + wifi op gsm etc

Een goede oplossing zou zijn ieder 5 euro per maand extra betalen en het upgraden naar een sneller pakket.
Dit.

Of je hebt een slechte wifi verbinding?

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Een slecht afgestelde p2p client kan een boel ellende veroorzaken.

Ervaring in studenthuis leerde dat p2p clients (van alle huisgenoten tezamen) nooit meer mogen gebruiken dan:
  • 75% van de totale upload capaciteit
  • 75% van het maximaal aantal gelijktijdige verbindingen dat een router kan verwerken. Dat getal te vinden kan een zoekplaatje in zichzelf zijn. Als vuistregel kun je de individuele p2p clients op 50 zetten
Verder heb je natuurlijk de medewerking van huisgenoten nodig.

Verder blijft de vraag of het misschien niet een slechte wireless verbinding is. Treden de problemen ook op als iedereen bedraad werkt? Download eens inSSIDer en maak een screenshot van het overzicht van alle access points. Soms is op een ander kanaal gaan zitten een oplossing.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:24
Da`s niet veel.
Ik zou ook gaan voor een sneller abootje.

Wat je ook kan checken is of bij downloadprogramma`s, zoals bv Spotnet, alle 5 gebruikers hun aantal verbindingen op maximaal hebben staan. Als iedereen bv 8 of 16 verbindingen toestaat dan neemt de eerste die download al snel alle bandbreedte in.
Terugstellen naar 4 geeft de rest ook wat ruimte.
Dat geldt ook als je een 60 of 120 Mb verbinding hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 19-12-2012 04:14 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• skai21
Ik heb het WiFi daat zelf al aangepakt.
Er staat gewoon een Netgear N router die de verbinding goed heeft.
Het wordt ook niet beter op kabel.

Er is niemand aan het downloaden maar Youtube en RTLgemist wordt veel gebruikt.

Het ging me meer over mijn mening.. ik vind dat die huisbaas het internet veel te langzaam heeft afgesloten voor 5 personen dan is 8mb om 1mb wel heel weining.. want bij Ziggo krijg je dit er nog eens niet uit ook.

[ Voor 32% gewijzigd door skai21 op 19-12-2012 09:28 ]

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

MCP cloud

Op het web sinds 1998

In een Studentenhuis hoort eigenlijk een professionele switch/router te hangen.
Cyclonic schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:45:
[...]

Powered by KPN | Experia Box V10 + TP-link switch LS1005G + 2 Superwifi

• skai21
Hoort ja... gebeurd het vaak: Nee..
Ik vind die vent een huisjesmelker, alles zo minimaal mogelijk.
fiberdordrecht schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:12:
In een Studentenhuis hoort eigenlijk een professionele switch/router te hangen.

[...]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

tsja zo werkt dat vaak...

Maar is er al met de huisbaas over gesproken? Is iedereen het eens met de klacht? Want als de huisbaas van niks weet kan die ook niet handelen.

Ik woon zelf ook in een studentenhuis met zes personen, maar wij regelen het internet zelf. Er is er eentje in huis die nog met een uTorrent op default settings loopt te leechen met enige regelmaat, maar dat heb ik af kunnen vangen middels QoS.
Een goede router die juist geconfigureerd wordt kan ook helpen.

Overigens heb ik hier ook echt geen professionele apparatuur staan. Daar is simpelweg geen geld voor. Hier heb ik het opgezet op een goedkope TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT. Bekabeld is de snelheid goed en via WiFi meestal ook, is beetje afhankelijk van drukte, het blijft immers een half-duplex verbinding.

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 19-12-2012 11:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• EricJH
skai21 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:27:
Hoort ja... gebeurd het vaak: Nee..
Ik vind die vent een huisjesmelker, alles zo minimaal mogelijk.
[...]
Internet is toch gewoon onderdeel van je servicekosten (ervan uitgaande dat er een basishuur-servicekosten model voor de huur wordt betaald)? Dan betaal je gewoon pp enige Euro per maand extra.

8/1 is niet supersjiek meer dezer dagen. We hebben hier ook een aantal jaar 6/1 (ADSL 1) en later bij ADSL 2 (15,2/1) gedraaid met 8 man. Er zit echt een boel in afspreken en afregelen van p2p clients (de usual suspect) en waar nodig een nieuwsgoepen programma. Gelukkig hebben we nu glasvezel... :D

• skai21
EricJH schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:42:
[...]
Internet is toch gewoon onderdeel van je servicekosten (ervan uitgaande dat er een basishuur-servicekosten model voor de huur wordt betaald)? Dan betaal je gewoon pp enige Euro per maand extra.

8/1 is niet supersjiek meer dezer dagen. We hebben hier ook een aantal jaar 6/1 (ADSL 1) en later bij ADSL 2 (15,2/1) gedraaid met 8 man. Er zit echt een boel in afspreken en afregelen van p2p clients (de usual suspect) en waar nodig een nieuwsgoepen programma. Gelukkig hebben we nu glasvezel... :D
Het is een huis met 5 vrouwen die niet downloaden en verdere dingen gebruiken.
Alleen youtube enzv.

• EricJH
Probeer eens de Ziggo Speedtest als je er al alleen via draad bent aangesloten en kijk of je de geadverteerde snelheden haalt. Als je daar sterk van afwijkt dan zit het probleem bij de modem, bedrading of de verbinding zelf.

Check ook de computers eens op virussen met een aantal scanners.

[ Voor 11% gewijzigd door EricJH op 20-12-2012 03:21 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Maar dan nog, als er flink wat virussen draaien of whatever, dan is nog steeds 8/1 erg traag. Bij Ziggo heb je voor 2.20 euro meer per persoon (2.20 * 5) een 40/4 verbinding en voor 5.70 euro per persoon heb je zelfs 80/8 en dus ruimte genoeg voor iedereen. Het beste pakket zou denk ik Alles-in-een Plus zijn voor 52.87 per maand waarbij je dus 60/6 hebt en iedereen in feite een 12Mbit download verbinding heeft. Dat zou dan iets meer dan 3 euro in de maand meer kosten.

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Allemaal leuk en aardig om de verbinding te upgraden maar ikzelf heb ook ziggo en er hoeft maar 1 iemand iets te downloaden of streamen en je verbinding wordt gewoon weggetrokken. Volgens mij is het probleem bij ziggo niet de snelheid maar het aantal connecties dat je tegelijk kan opzetten.

Voorbeeldje:
Ik heb een 40/4 connectie, ik stream(video+audio) iets op de ene computer en probeer op de andere computer een online spel te spelen of een audio sessie op te zetten(via skype of teamspeak). Met deze connecie mag dit geen probleem zijn maar toch werkt de stream niet meer, deze gaat stotteren of stopt zelfs helemaal.

Als je dus in een studentenhuis met een aantal mensen verschillende connecties op zet, ook al is het maar browsen of youtube videos bekijken dan gaat de connectie al snel problemen geven en dan heb je het nog niet eens over downloaden en ander intensief netwerkverkeer.

Dat neemt niet weg dat 8/1 zeer weinig is. Zowieso zou ik ervoor zorgen dat deze connectie eerlijk gedeeld wordt, daarvoor moet je bij de beheerder zijn natuurlijk.

• EricJH
knoxorr schreef op donderdag 20 december 2012 @ 10:59:
Allemaal leuk en aardig om de verbinding te upgraden maar ikzelf heb ook ziggo en er hoeft maar 1 iemand iets te downloaden of streamen en je verbinding wordt gewoon weggetrokken. Volgens mij is het probleem bij ziggo niet de snelheid maar het aantal connecties dat je tegelijk kan opzetten.

Voorbeeldje:
Ik heb een 40/4 connectie, ik stream(video+audio) iets op de ene computer en probeer op de andere computer een online spel te spelen of een audio sessie op te zetten(via skype of teamspeak). Met deze connecie mag dit geen probleem zijn maar toch werkt de stream niet meer, deze gaat stotteren of stopt zelfs helemaal.
Op een 40/4 verbinding? Ik heb geen Ziggo of ooit mee te maken gehad maar dit lijkt mij niet zoals het hoort. Dan denk ik eerder aan een brakke router.
Als je dus in een studentenhuis met een aantal mensen verschillende connecties op zet, ook al is het maar browsen of youtube videos bekijken dan gaat de connectie al snel problemen geven en dan heb je het nog niet eens over downloaden en ander intensief netwerkverkeer.

Dat neemt niet weg dat 8/1 zeer weinig is. Zowieso zou ik ervoor zorgen dat deze connectie eerlijk gedeeld wordt, daarvoor moet je bij de beheerder zijn natuurlijk.
Zelfs met 8 man op een ADSL 2 verbinding nog niet zoiets meegemaakt; check uw router...

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-11 11:46
Je zou nu al kunnen beginnen met een pfsense bak, dan kan je iig QoS toepassen op het uitgaande verkeer om de bandbreedte een beetje eerlijk te verdelen en om te zorgen dat p2p applicaties je internet niet weg drukken.

Ik heb vroeger in een studentenhuis het internet verdeeld via een freebsd bak met pf erop (waar pfsense dus op gebaseerd is), het was wat werk om alles goed in te stellen maar het effect was dat ik gewoon mijn torrent client ongelimiteerd kon instellen, was ik de enige dan uploade ik vrolijk rond de 100-110kb continu, ging ik surfen of iemand anders wat doen dan schaalde alles mooi terug en werd het eerlijk verdeeld.

Maar de verbinding upgraden is sowieso een goede move, 8/1 is gewoon bar weinig, zeker als je in een studentenhuis woont.

too weird to live too rare to die

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Loopt er geen IPTV, Voip of lift er niemand mee op de draadloze verbinding? Of bijv. smartphones die zonder dat je het merkt verbinden?

In de tijd dat wij nog 8/1 ADSL2+ hadden, was het al raak als de kleinsten tv keken terwijl ik zat te skypen en te gamen, m'n ma zat te bellen, m'n zus zat te msn'en en radio te luisteren en m'n pa z'n mail checkte. En dan hadden we toen nog niet te maken met de klapperende lijn...

En bij m'n tante die volledig 50/5 had en een sterke (onbeveiligde) router, werd de verbinding door haar onder-, boven-, naast- en overburen volop gebruikt... [Jaja, een flink bereik! 8)7 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Pagina: 1