Lenovo T500 start niet op na RAM-upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 09:06
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe laptop gekocht, een refurbished (tweedehands) Lenovo T500 2241-CQ1. Geheugenspecs van mijn laptop:
RAM 2.0 GB
Max RAM Supported 8.0 GB
Technology DDR3 SDRAM
Speed 1066.0 MHz / PC3-8500
Form Factor SO DIMM 204-pin
Slots Qty 2
Bij aankoop zat er 2GB RAM-geheugen in van Samsung. Op de geheugenkaart zat een stickertje met de tekst:
Samsung 2GB 2Rx8 PC3-8500S-07-10-F2
M471B5673EH1-CF8 0929
Dat vond ik wat weinig, dus heb ik een uitbreidingssetje gekocht: de Corsair 2x4GB, DDR3 SODIMM, PC8500, CL7. Ook daar zit een stickertje op:
Corsair VALUESELECT
CM3X8GSDKIT1066
718737 124403269
(Het andere reepje heeft een identieke sticker, maar dan einigt het eerste getal op de derde regel op een 8 i.p.v. een 7.)

Als eerste heb ik het oude RAM-geheugen verwijderd en de nieuwe reepjes erin gedaan. Daarna wilde de laptop echter niet meer opstarten. Ik kreeg wel POST-piepjes te horen, in de reeks 1-3-3-1. Volgens deze website betekent dat "28 Autosize DRAM." maar dat helpt me niet veel verder. Ik weet nu dat het probleem waarschijnlijk rondom het RAM-geheugen speelt, maar dat vermoeden had ik al.

Toen heb ik het oude geheugen weer teruggeplaatst, en alles werkte weer. Daarna heb ik het opnieuw geprobeerd door het geheugen te vervangen door één nieuw reepje, maar dat gaf hetzelfde probleem met dezelfde piepjes. Vervolgens heb ik het oude geheugen weer teruggeplaatst, en toen startte de laptop weer braaf op. Maar zonder het nieuwe geheugen.

Tijdens de aanschaf heb ik erop gelet dat het geheugen in mijn laptop zou passen, en ik dacht dat het goed was. Het is hetzelfde formaat (SODIMM), de snelheid is 1066 MHz en het is beide DDR3.

Is de 'Technology' (DDR3 SDRAM) van de laptop misschien het probleem? Of is het geheugen om een andere reden niet compatible? Of heb ik ergens anders iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt altijd de kans dat het geheugen niet compatible is.
In dat geval zou je eens moeten testen met een ander setje. Is er een QVL beschikbaar van die notebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Elk moederbord heeft een lijst met compatible geheugen om dit soort problemen voor te zijn (QVL). Alleen moet je even opzoek naar de juiste website met dit overzicht erop. Mogelijk kan de helpdesk je hiermee helpen? Het kan eventueel ook nog zijn dat het geheugen kapot is natuurlijk al moet je aannemen dat het de timings van de geheugen modules zijn die niet overeen komen met wat het mobo vraagt. Simpele oplossing is dus test met ander geheugen. Ik neem aan dat beide nieuwe bankjes in beide geheugen slots afzonderlijk getest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari
Beide nieuwe bankjes zijn in beide geheugenslots apart getest. Ook heb ik beide tegelijk (samen) getest, allemaal met hetzelfde resultaat. Ik heb nog geprobeerd om met het oude bankje + een nieuw bankje op te starten, maar ook dit gaf geen oplossing. Het setje is overigens nieuw uit de verpakking, ik ga er vanuit dat beide bankjes dus gewoon zouden moeten werken.

Het type moederbord achterhalen via de specs is me niet gelukt. Everest en Aida gaven beide een onbekende fabrikant als resultaat. CPU-Z gaf de volgende resultaten onder het tabblad Mainboard:
Manufacturer LENOVO
Model 2241CQ1 Not Available
Chipset Intel GM45/GM47 Rev. 07
Southbridge Intel 82801IM (ICH9-M) Rev. 03

BIOS:
Brand LENOVO
Version 6FET71WW (3.01)
Date 05/15/2009
Een ander setje heb ik niet zo 1-2-3 liggen. Mijn oude laptop nog wel, maar daar zit DDR2-geheugen in. Ik denk dat ik morgen de helpdesk van Lenovo eens ga bellen. Uit de website word ik ondanks de zeer gedetailleerde keuzehulp niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:26
Misschien een rare vraag, maar via de tools van Lenovo al een biosupdate geprobeerd (mits deze voorhanden is). Anders zou ik zeker eens kijken op de Engelstalige Lenovo fora, daar is echt verschrikkelijk veel te vinden dus ik gok dat daar wel een QVL lijst te vinden is.

Overigens gok ik dat het iets met het aangeschafte setje te maken heeft als ik snel even hier of http://forums.lenovo.com/...B-memory-issue/m-p/390129 kijk.

• ari
Ik heb het BIOS een update gegeven naar versie 3.23, van 12-10-2012. Helaas loste dit het probleem niet op, ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding als ik het nieuwe geheugen plaats.

Uit het Lenovo-forum zie ik meer mensen met problemen met geheugen van Corsair. Morgen weer verder, en anders maar eens uitzoeken hoe de webshop denkt over terugsturen van het setje.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:26
Is het misschien mogelijk om op de site van Lenovo te achterhalen wat de standaard geleverde fabrikanten zijn geweest? Mijn T60 had bijvoorbeeld Hynix geheugen erin zitten, dat heb ik dan ook maar aangeschaft ter upgrade. Laptops zijn vaak wat kieskeuriger heb ik het idee.

In ieder geval succes met poging tot omruilen.

• ari
De RMA is inmiddels geaccepteerd en een vervangend setje van Crucial is besteld. Now we wait...

Update: de RMA is onderweg, nog niets van gehoord. Maar het vervangende setje is (via een andere webshop) vandaag bezorgd en zit inmiddels werkend in mijn laptop. Het probleem is dus opgelost. Dank voor jullie hulp! :)

[ Voor 54% gewijzigd door ari op 05-01-2013 23:19 ]

Pagina: 1