[4G] Hoe wordt LTE uitgerold (techniek/installatie)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

The Wizard

Moderator Mobile
Topicstarter
Is er meer informatie beschikbaar over hoe de mobiele aanbieders LTE gaan uitrollen?

KPN is druk bezig (Vodafone volgens mij ook) om de huidige installaties te upgraden en geschikt te maken voor LTE, maar is dit alleen de basisstation of worden ook gelijk de antennes geplaatst? Moeten er überhaupt antennes geplaatst worden of wordt gebruik gemaakt van de huidige antennes?

Er is hier geen informatie over te vinden, tenminste, geen diepgaande informatie.

En komen de providers die geen glasvezel naar de antenne installaties hebben (die gebruik maken van de microwave verbindingen, voornamelijk Vodafone & T-Mobile) niet in capaciteitsproblemen? Zo'n grote capaciteit hebben de microwave verbindingen toch niet?

Hier is vast wel iemand te vinden die deze vragen kan beantwoorden :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een provider hoeft niet per se zijn eigen netwerk te gebruiken om op een bepaalde locatie zijn netwerkdiensten te kunnen aanbieden. Een zendmast van provider A kan technisch best aangesloten zijn op glasvezel van provider B, zie bijvoorbeeld hier of hier (dat dit wat kost is iets anders, en providers met een eigen netwerk zijn wat dit betreft in het voordeel).

Overigens kun je met radioverbindingen best aardige dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
En antennes hoef je pas te vervangen als je een andere frequentie gaat gebruiken dan waar de antenne voor ontworpen is. GSM kent geen 800 MHz volgens Wikipedia, dus ze zullen voor LTE 800 misschien wel andere antennes moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

The Wizard

Moderator Mobile
Topicstarter
smvs schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:21:
Een provider hoeft niet per se zijn eigen netwerk te gebruiken om op een bepaalde locatie zijn netwerkdiensten te kunnen aanbieden. Een zendmast van provider A kan technisch best aangesloten zijn op glasvezel van provider B, zie bijvoorbeeld hier of hier (dat dit wat kost is iets anders, en providers met een eigen netwerk zijn wat dit betreft in het voordeel).

Overigens kun je met radioverbindingen best aardige dingen doen.
Ik bedoel dat de meeste masten van de niet-KPN providers voornamelijk gebruik maken van straalverbindingen. KPN sluit toch voornamelijk zijn masten aan op glasvezel danwel een koper variant. Dit is toch meer toekomst gericht.

De radio verbindingen kunnen ongeveer 300 Mbit/s aan. Als de download snelheid rond de 50 Mbit/s hangt, kan (theoretisch) de verbinding relatief snel volgetrokken worden. Uiteraard wordt dit dynamisch geregeld, maar er zal wel een lagere snelheid opleveren. Als dit merkbaar is betwijfel ik, in ieder geval niet op een mobiel, de meesten kunnen via een WiFi verbinding niet boven de 30 Mbit komen.
Vinnienerd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:12:
En antennes hoef je pas te vervangen als je een andere frequentie gaat gebruiken dan waar de antenne voor ontworpen is. GSM kent geen 800 MHz volgens Wikipedia, dus ze zullen voor LTE 800 misschien wel andere antennes moeten plaatsen.
Is het niet mogelijk om 1 antenne(behuizing) te plaatsen waarin de 800/900/1800/2100 antennes al in ondergebracht zijn? Van de buitenkant zal dit wel niet goed zichtbaar zijn.

Anders kun je in 1 mast van 1 provider al 4 verschillende antennes (misschien wel 5, als de 2600 MHz ook gebruikt wordt, voornamelijk in de stad) tegenkomen.

Het lijkt me dat er een all-in-one antennemodule moet bestaan, maar info kan ik daar niet over vinden.

Voor zover ik weet gaat KPN de 800 en 2600 gebruiken voor LTE en gaat in de toekomst 3G naar de 900 MHz en blijft 1800 nog als dekking voor de GSM netwerken. Maar dat is allemaal speculatie.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)