BSOD 0x0000000a ==> RAM testen??

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Vandaag had ik voor het eerst op mijn bijna 2 jaar oude systeem een BSOD: 0x0000000a IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Systeem:
i5 2500k
P8p67
8GB Corsair Vengeance lp 1600
Spinpoint F3 1TB
Crucial M4 128gb
MSI R6850 cyclone power
Seasonic S12l 520 watt

lmgtfy geeft aan dat dit vermoedelijke faulty ram betreft of drivers issues zijn. De mij bekende manier om foutief RAM uit te sluiten is het gebruiken van memtest. Hiervoor moet ik echter eerst weer een CD-drive in mijn systeem bouwen.
Omdat ik nog gewoon gebruik kan maken van mijn pc vroeg ik me af of er programma's zijn die ik gewoon onder windows kan gebruiken en waardoor ik mezelf de moeite van het inbouwen van een cd-brander kan besparen? (dit hoor ik liever van Tweakers dan via google op een twijfelachtige downloadsite terecht komen)

Ik vroeg me daarnaast af of RAM ook een beetje kapot kan zijn, als in incidenteel een BSOD, maar verder normaal de computer kunnen gebruiken (mijn situatie) of dat het gelijk dusdanig defect is dat je niet meer in windows kunt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat was je aan het doen op het moment van de crash? IRQ.... is meestal driver idd of je kaart zit een beetje scheef zeg maar :)
Hiervoor moet ik echter eerst weer een CD-drive in mijn systeem bouwen.
Vervelend he computers :) mogelijk kan je memtest 86 op een USB stick pleuren of is kijken met Aida tools ofzo?
of RAM ook een beetje kapot kan zijn
Ja, RAM heeft sectoren en mogelijk is er een stukje defect wat je niet zo 1...2..3 gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik zat defense grid te spelen, de PC stond 30 minuten aan.

Met AIDA extreme een viertal RAM-testjes gedraaid. De waardes lijken mij normaal aangezien die rond het niveau van een 3770k zitten.

Het zal wel een anomaly of drivergerelateerd zijn, want ook toen ik mijn kast zachtjes schudde gebeurde er niets.

[ Voor 23% gewijzigd door eL_Jay op 18-12-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Windows vista en windows 7 hebben in ingebouwde memory test tool (memory diagnostic). Hoef je niets voor te downloaden.

Je geheugen testen via een aida lijkt me niet heel nuttig (een deel van het geheugen heeft windows in gebruik en is niet te testen). Gebruik windows eigen software, of maak een bootable usbstick met memtest86+ (http://www.memtest.org/).

[ Voor 5% gewijzigd door job op 18-12-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Heb memory diagnostics laten lopen maar ben halverwege weggelopen en toen ik terug kwam zat hij al in windows. Ik heb dus waarschijnlijk de resultaten gemist.
Het zal allemaal wel loslopen. Als ik vaker last krijg van BSOD's blaas ik dit topic wel weer leven in ;)
Bedankt voor de reacties :)

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 18-12-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Wederom dezelfde BSOD.
Nog steeds geen reden voor paniek.
Hopelijk blijft het tot de release van de HD88xx bij periodieke BSOD's.
Na upgrade naar een 88xx komt er een compleet verse installatie + schoonmaak (eventueel met remount CPU).
en hoop ik dat de periodieke BSOD's uitblijven.

Omdat de BSOD eens in de paar honderd uur voor komt is het verwisselen van RAM niet echt een goede manier om het RAM uit te sluiten. (RAM komt uit HTPC die ik dan een paar weken niet zou kunnen gebruiken)

Ik vroeg me af waardoor deze BSOD, naast defect RAM en foute drivers nog meer kan worden veroorzaakt.
Kan dit bijvoorbeeld ook komen door een minutieus defectje in het mobo of door slecht gekozen bios/uefi instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:44
Bij een BSOD is ook een memory dump. Probeer die eenst te bekijken, daar staat vaak ook in welke driver het was. Een makkelijke tool hiervoor is bijv. Bluescreenviewer.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperschaap
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-04-2022
Je kunt Memtest86+ ook op een USB stick installeren, er staat een programma op de Memtest86+ website waarmee je dat kunt doen. Vervolgens moet je opstarten vanaf de USB stick.

De inhoud van de USB stick wordt gewist tijdens de installatie procedure.

Overigens kan 0x0000000a IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL allerlei oorzaken hebben, van driver conflicten/programmeerfouten tot defecte hardware (RAM, videokaart, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank,

@meekoh
BSODviewer geinstalleerd en ik zie dat ik nog ooit een 0x100007e heb gehad een jaar terug.

3 BSOD's in totaal dus tot nog toe.

Ik krijg een hoop informatie waar ik niets mee kangeen raad mee weet. Kun jij me wellicht verder helpen door aan te geven waar ik moet kijken?
Frapant is dat de 2 0x00000000a BSOD's hetzelfde "crash adress" ( ntoskrnl.exe+ 7efc0) hebben, maar een andere "caused by adress' (ntoskrnl.exe+ 7efc0 versus kbdclass.sys+45cf)

@H-schaap

Ik ga ermee aan de slag.

-Edit, bedankt voor de vermelding dat de USB stick wordt gewist.

Update

Wederom een bsod. BSOD viewer zegt nu memory management en error 0x0000001a

[ Voor 19% gewijzigd door eL_Jay op 09-01-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Help

Ik krijg helaas memtest86+ niet werkend.

Versie 4.10
Ik heb de installatieprocedure voor de USB stick doorlopen.
Deze installatie heeft mijn SSD uit de bios gehaald qua boot opties. (MBR veranderd)
De primaire boot staat op de USB, de secondairy boot is mijn HDD (zonder windows) (volgorde gewijzigd in uefi)
Hoe ik deze volgorde ook wijzig, windows wordt gewoon van de SSD ingeladen, ook al staat deze niet als primaire of secundaire boot:S

Edit

Versie 4.20
Geeft tijdens de installatie aan dat de installer corrupt is :(
Help

[ Voor 9% gewijzigd door eL_Jay op 09-01-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Voor de geinteresseerden de BSOD history van mijn PC.
De eerst BSOD is niet zo interessant nummer 2, 3 en met name vier beginnen problematisch te worden.

crash 1

crash 2

Omdat de garantie van mijn onderdelen verloopt aan het eind van deze maand zou ik graag in de komende weken tot een oplossing komen, zodat ik het mobo of de CPU nog RMA kan zenden.

LMGTFY gaf namelijk aan dat deze BSOD ook veroorzaakt kan worden door een defecte memory controller op de CPU :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In je topicstart geef je al aan wat je te doen staat: Memtest draaien.

Met beetje zoekwerk op GoT vind je veel manieren om dat te doen (van ouderwetse floppy via CD via USB stick tot geinstalleerd op een partitie op een harde schijf). Totdat je memtest gedraaid hebt is dit topic voorbarig - en dan nog heeft een topic pas zin als je andere dingen die in de Hangen & Opstartproblemen troubleshooter staan, zoals de DIMMs fysiek even controleren en uitwisselen.

Als je niet uit Memtest komt heb je een softwareprobleem die je evt in Softe Waren kunt bespreken. Allicht is het handig om die USB-stick te maken op een systeem wat wel stabiel is...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.