Toon posts:

Moet een router ook een modem zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat vandaag even te kijken naar een nieuwe router aangezien wij wat problemen hebben met de oude.
Ik keek al een tijdje naar deze maar toen zag ik staan dat het geen modem was.
Ik wil hem gebruiken als hoofdrouter voor Lan en Wlan, moet hij daarvoor perse een modem zijn of is deze geschikt?

-SweanS

Verwijderd

om op het Inet te komen heb je altijd een modem nodig? Als het goed is krijg je deze van je provider?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een klein probleempje, wij zitten bij ziggo en hadden wat probleempjes het signaal.
Nu zeggen zij dat het aan ons ligt en moeten wij een nieuwe router kopen.
maar is de TPlink een soort van versterker die je aan de router zet?
en daarmee toch wifi uit kunnen zenden of gaat dat niet zo?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's gewoon een router, zonder routerfunctionaliteit.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-12 11:41

NSG

Je weet niks!

Het modem krijg je van je provider, de modems die providers leveren hebben vaak een slecht wifi signaal.

Wat ziggo jou denk ik probeert te zeggen is dat je een wireless router kan kopen en deze aansluiten op je modem. Een router is dus geen versterker maar ontvangt het internet via je modem en verzend het signaal over de Lan poorten of wifi.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 16:06
je hebt ten eerste een modem nodig, om je coax signalen te decoderen. Vervolgens heb je een router nodig, die internetpakketjes 'routert' van de externe naar de interne kant (en andersom). Dit kan ook geïntegreerd zitten in één apparaat, wat bij ziggo het geval is.

Wat voor problemen heb je er precies mee?

Verwijderd

Ja klopt een router is een soort slimme verdeel stekker die ook het signaal versterkt tot op 100M en Wifi heeft bijna elk apparaat. Echter zijn veel modems met ingebouwde router en Wifi? die ook meestal gratis vertrekt worden. Om te testen of je signaal goed is kan je het beste met de modem en één enkele PC testen en dan wat speedtests draaien etc.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je reeds in het bezit bent van een modem-router en slecht het wifi signaal wilt verbeteren, dan kan je ook kijken naar een degelijk accesspoint. http://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/

• zjorsie
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:21:
Ja klopt een router is een soort slimme verdeel stekker die ook het signaal versterkt tot op 100M en Wifi heeft bijna elk apparaat. Echter zijn veel modems met ingebouwde router en Wifi? die ook meestal gratis vertrekt worden. Om te testen of je signaal goed is kan je het beste met de modem en één enkele PC testen en dan wat speedtests draaien etc.
Iets versterken tot 100mbit kan niet. Dit is een bepaalde snelheid, geen vemogen. Voor je modem kun je wel een coaxversterker plaatsen, deze versterkt daadwerkelijk een slecht signaal (maar ook de ruis). Mocht je problemen hebben met bijvoorbeeld een wegvallende wifi verbinding (iets wat een bekend probleem is bij ziggo modemrouters), zit het probleem in je router zelf. Hier hoef je het niet te versterken.

Ik heb dat specifieke probleem opgelost door alle apparaten in het netwerk een statisch ip adres toe te wijzen. Daarna is de wifi verbinding nooit meer weggevallen (tenzij ik buiten het bereik van de router kwam natuurlijk 8)7 )

Mocht het zo zijn dat je coaxverbinding wegvalt (ook op de ethernetpoorten geen/slecht internet) komt het probleem van ziggo. Sluit hiervoor de modem aan op de groene hoofdaansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door zjorsie op 18-12-2012 18:25 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Borromini schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:19:
Da's gewoon een router, zonder routerfunctionaliteit.
Say what? :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

M is de standaard voor meter das afstand geen snelheid, wel wakker blijven :)

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:25:
M is de standaard voor meter das afstand geen snelheid, wel wakker blijven :)
Dat is m. M is de afkorting van mega (hence: megabit). Wel wakker blijven.. ;)

• zjorsie
Lange dag gehad ;)

meter is echter ook geen eenheid voor vermogen :+ [mierenneukmodus] en M is mega, m is meter [/mierenneukmodus]

De hardware horende bij een ethernetnetwerk is wel inderdaad zo ontworpen dat de maximale kabellengte 100 meter is. Dit is echter niet het principe van een versterker.

Een versterker versterkt (bijvoorbeeld) een binnenkomend coaxsignaal een x aantal keer. Een router krijgt een rits 1'en en 0'en binnen, en gooit er aan een bepaalde poort een rits 1'en en 0'en uit. Deze in- en uitgang zijn electrisch van elkaar gescheiden.

Verwijderd

Topicstarter
wat is dat beter om te kopen, een router en die connecten of een acces point?

• zjorsie
Waar heb je precies problemen mee? met een wegvallende wifiverbinding of een wegvallend internetsignaal vanaf je ethernetpoorten?

Verwijderd

Topicstarter
wegvallende en slechte wifiverbindingen. heb al vaak met instellingen zitten proberen om het te fixen (ook op de manier hoe volgens ziggo het zou moeten fixen maar dat werkte ook niet)
Lan werkt gewoon goed

• zjorsie
Als je inderdaad over een Ubee router beschikt (staat erop) kan je ieder MAC adres een bepaald IP adres geven.

Dit staat beschreven op pagina 20 van deze handleiding: https://static.ziggo.nl/i..._v1.0_web_tcm14-15225.PDF

edit: je mac adres hangt van je adapter af. Deze is te vinden op het tabblad "DHCP" (een lijst met verbonden clients)

Als dit niet werkt kan je of: je router in bridgemodus zetten en een andere router kopen, of een accespoint eraan koppelen en het wifinetwerk van je router uitschakelen.

[ Voor 34% gewijzigd door zjorsie op 18-12-2012 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik over een door ziggo geleverde Cisco router maar ik zou graag zowiezo een nieuwe router of acces point. ik denk dat als het mogelijk is dat ik toch voor de router ga en die van boven neerzet (gekoppeld aan de modem router beneden) heb ergens gehoord dat het signaal als een paddestoel werkt: het signaal gaat voornamelijk omlaag in de vorm van een paddestoel.
maar ik kan dus inprincipe de tplink router connecten met mijn cisco modem router en dan via de tplink wiki en lan uitzenden?

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:44:
wegvallende en slechte wifiverbindingen. heb al vaak met instellingen zitten proberen om het te fixen (ook op de manier hoe volgens ziggo het zou moeten fixen maar dat werkte ook niet)
Lan werkt gewoon goed
Dan is of de afstand tussen modem en apparaten te groot of je hebt last van heel veel interferentie.

pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Sluit de router aan op je modem en plaats hem dichter bij je apparaten.
Aangezien het modem meestal in de meterkast zit zou je deze router bijv kunnen plaatsen in de woon kamer.

• zjorsie
De cisco router (van ziggo) heeft inderdaad een bijzonder slecht bereik (ik woon op kamers, daar hebben we ook (nog) zo'n kreng staan).

De TP link is een goedkope, maar zeer goede vervanging voor 't apparaat.

Het komt er dan zo uit te zien:

coaxkabel -> ziggo modemrouter -> nieuwe router

het is handig eerst je mac adres van je nieuwe router aan een bepaald ip adres te hangen. Vervolgens de nieuwe router op je pc aan te sluiten en:

1) het ip adres van de router instellen op hetzelfde ipadres als bovenstaand
2) je dhcp uit te zetten.

Vervolgens steek je de kabel, die uit je modemrouter komt in één van de lanpoorten op je nieuwe router.

De ubee modem kan ook in bridge modus, maar daar heb ik geen ervaring mee en ik weet niet of het ook op je cisco modem kan.

Verwijderd

Topicstarter
Is het nogsteeds mogelijk om de cisco modem router te gebruiken voor de telefoon kabel dan?

• zjorsie
Ja, aan de werking van je cisco modem verandert feitelijk helemaal niets (behalve dan dat de wifi is uitgeschakeld).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:17
Je kunt ook gewoon DHCP door de ziggo laten doen hoor.

Zolang je de (willekeurige) wifi router aansluit op je netwerk via een lan port (ipv wan port) dan gaat alles vanzelf goed.

Heb zelf een ICIDU 300N Wireless Router (met 4 gbit poorten staat fout op tweakers) aangesloten op de Cisco modemrouter. De wireless router geef je dan een fixed IP en problem solved. Apparaten vragen gewoon via de ICIDU een IP aan de ziggo router. Het signaal gaat dus apparaat>wireless>icudu>draad>ziggo.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 22:19
Precies, wat sdk1985 zegt.

Een modem is een apparaat dat je verbinding laat maken met het internet. Het geeft meestal 1 IP uit, en dat zal het IP zijn van je netwerk. Een beetje lastig is dat als je 1 IP hebt, je ook maar 1 computer op het internet kunt hebben.

Vroegah, lang lang lang geleden, was het idee van het internet dat elke computer zo'n IP zou hebben, maar... er zijn een beetje teveel computers. Daar is een oplossing voor bedacht: NAT! NAT (Network Adress Translation) maakt het mogelijk om - heel simpel uitgelegd - je eigen internet in je huis te hebben, met 1 verbinding naar buiten. Dit is wat een router doet.

Een router moet dus intern IP adressen uitdelen. Hiervoor zijn speciale IP adressen gereserveerd, namelijk alles van 192.168.0.0 tot 192.168.255.255. Je kunt dit handmatig doen, maar eigelijk alle routers kunnen dit zelf. Deze functie heet DHCP.

Tegenwoordig zijn er routers die ook nog een WiFi-radio hebben, en nog allemaal andere functionaliteit, maar een router is niet meer dan een apparaat dat het interne netwerk aan het internet koppelt.

Om even aan te sluiten op wat sdk1985 zegt: je wilt de "router" (de DHCP-functionaliteit) maar 1 keer in je netwerk laten gebeuren. Het apparaat dat de interne IPs uitdeelt moet gelijk het apparaat zijn dat op het modem zit aangesloten. In jouw geval, waarin je een combi-modem-router hebt, zit er dus al een DHCP server in. Vervolgens wil je de nieuwe, extra WiFi-"router" alleen maar het signaal laten verdelen (dit is wat een switch doet). Je kunt dit op 2 manieren doen:

1) Koop een WiFi switch
2) Koop een WiFi router, en sluit die aan met een van de LAN-poorten op het router-modem van je provider.

• zjorsie
sdk1985 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 21:40:
Je kunt ook gewoon DHCP door de ziggo laten doen hoor.

Zolang je de (willekeurige) wifi router aansluit op je netwerk via een lan port (ipv wan port) dan gaat alles vanzelf goed.

Heb zelf een ICIDU 300N Wireless Router (met 4 gbit poorten staat fout op tweakers) aangesloten op de Cisco modemrouter. De wireless router geef je dan een fixed IP en problem solved. Apparaten vragen gewoon via de ICIDU een IP aan de ziggo router. Het signaal gaat dus apparaat>wireless>icudu>draad>ziggo.
Dat is precies wat ik zei ;) (De ziggo router is van cisco)

Ik heb er zelf wel eens problemen mee gehad dat de DHCP server vond dat mac "XX:XX:XX:(enzovoort)" bij ip "192.168.0.39" hoorde, terwijl het IP adres op de achterliggende router op "192.168.0.2" stond ingesteld. Sindsdien stel ik alle static ip adressen sowieso op de DHCP server in.
Pagina: 1