Ik weet niet of er een specifiek sub-forum is voor opleidingen, dus ik stel hem hier in de hoop dat iemand deze kan beantwoorden.
De vraag, die uit het tentamen Algemene Rechtswetenschap versie 1 2011 komt, luidt als volgt:
Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen.
De vraag, die uit het tentamen Algemene Rechtswetenschap versie 1 2011 komt, luidt als volgt:
Zit het hem in de vormfout in de dagvaarding of is het iets anders. Het beroep op psychische overmacht leidt altijd tot ovar, dus dat zorgt niet voor de onjuistheid.Ria de Vries woont al jaren in de Ceramstraat in Groningen. Sinds kort heeft ze een nieuwe buurvrouw, Thea de Jong. De laatste tijd hebben beide dames veel ruzie, omdat Thea volgens Ria het geluid van de televisie elke avond veel te hard aan zet en Ria daardoor niet kan slapen. Door de slapeloosheid wordt het bij Ria in de nacht van 10 op 11 januari 2010 te veel. Ze stormt rond 23.00 uur naar buiten en gooit een steen door het raam van haar buurvrouw. Ria wordt door de officier van justitie gedagvaard voor de Rechtbank, sector strafrecht, te Groningen. De tenlastelegging luidt: 'Dat zij, Ria de Vries, op 10 januari 2007 omstreeks 23.00 uur 's avonds in de Ceramstraat te Groningen opzettelijk en wederrechtelijk een raam dat geheel aan Thea de Jong toebehoort heeft vernield {art. 350 lid 1 Sr)'
Op de zitting wordt door Ria verklaard dat zij de steen door het raam heeft gegooid omdat ze al nachten lang niet geslapen had en niet anders meer kon. De rechter ziet hierin een beroep op psychische overmacht en moet, in geval dat hij het beroep aannemelijk acht, komen tot ontslag van alle rechtsvervolging.
A. Juist (fout)
B. Onjuist (het goede antwoord)
Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen.