Toon posts:

Radeon HD7850/7870?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om binnekort mijn videokaart te upgraden, hier zijn mijn specs (ik game op 1080p):

Motherboard: ASUS M4A87TD EVO
CPU: AMD Phenom II X4 955 BE (3.2GHz)
GPU: Sapphire ATI HD5770
RAM: G.SKILL Ripjaws-X 2x4GB
PSU: Coolermaster GX-650W PSU
HDD: Samsung HD103SJ 1TB

Ik kan niet beslissen tussen de 7850 en 7870. Een budget heb ik eerlijk gezegd niet, maar ik vind het belangrijk om uiteindelijk een kaart met de beste prijs/prestatie verhouding aan te schaffen waar ik een tijdje mee kan doen. Ik ben vooralsnog niet van plan om te overclocken, hier heb ik nog te weinig ervaring mee.

Op pricewatch is het verschil tussen een 2GB 7850 en een 7870 zo'n 30~ euro, is het verschil in prestaties de 40 euro waard? Welk merk/cooler raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 16:10 . Reden: Prijsverschil ~40 -> ~30 ]

Verwijderd

http://www.gpureview.com/...s.php?card1=678&card2=677
hij is wel behoorlijk wat sneller maar gebruikt ook meer stroom. En over 3 jaar merk je er niks meer van en heten ze beide langzaam (voor de aller nieuwste spellen dan).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
Persoonlijk vind ik de 7850 2GB te duur, een 7870 is evenveel sneller als dat hij duur is, dus sowieso geen slechte koop.
Eventueel kun je de 7850 1GB overwegen, deze is wel aanzienlijk goedkoper en er zijn maar een paar games die last hebben van 'weinig' geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:01:
Persoonlijk vind ik de 7850 2GB te duur, een 7870 is evenveel sneller als dat hij duur is, dus sowieso geen slechte koop.
Eventueel kun je de 7850 1GB overwegen, deze is wel aanzienlijk goedkoper en er zijn maar een paar games die last hebben van 'weinig' geheugen.
Ook nog een optie inderdaad, alleen is dat niet echt future proof. Zoals je aan mijn huidige specs kan zien upgrade ik niet super vaak.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik heb sinds niet al te lange tijd een Asus 7850 in mijn pc zitten, en sindsdien reuze tevreden over de prestaties! ik speel enkel racegames (f1-2012, Shift 2, Dirt 3), maar alles draait soepel, en ook nog eens stil. de enige keer wanneer ik de fan hoor is als ik 'm via de door Asus meegeleverde GPU-tweak omhoogschroef. ook kun je door deze software de GPU eenvoudig over( of under-)clocken naar maximaal 1060Mhz (ipv 860), het kost 195 euro, maar je hebt dan wel wat... succes met kiezen!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:33:
ik heb sinds niet al te lange tijd een Asus 7850 in mijn pc zitten, en sindsdien reuze tevreden over de prestaties! ik speel enkel racegames (f1-2012, Shift 2, Dirt 3), maar alles draait soepel, en ook nog eens stil. de enige keer wanneer ik de fan hoor is als ik 'm via de door Asus meegeleverde GPU-tweak omhoogschroef. ook kun je door deze software de GPU eenvoudig over( of under-)clocken naar maximaal 1060Mhz (ipv 860), het kost 195 euro, maar je hebt dan wel wat... succes met kiezen!
Ik ben er van overtuigd dat beide kaarten mij tevreden zouden stellen, ik ben een 5770 gewend dus dat is eigenlijk ook niet zo raar :P
Mijn vraag is daarom ook of een 7870 de extra 40 euro waard is. Ik upgrade niet vaak (ik zoek dus iets future proof) en ben vooralsnog niet van plan om te overclocken.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
kijk hier even waarom je het beste de 7870 kan nemen, meer waar voor zijn geld ..

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb net de 7850 gekocht. Redenen:

1 Vermogen: De 7870 vraagt meer vermogen en is dus duurder in gebruik.
2 Performance: Ook de 7850 is een hele snelle kaart, en die paar procent extra die de 7870 misschien heeft zal je waarschijnlijk niet echt merken. Als die paar procent uitmaken ben ze sowieso al op de grens bezig en moet je eigenlijk een nog veel snellere kaart hebben. Dit gaat vooral spelen, zoals larsiano al aangeeft, als over enkele jaren de kaart als 'traag' wordt aangemerkt; de 7870 zal je dan ook geen redding geven.
3 Financieel (/ Performance): Die €40 is wel gewoon 25% van de prijs ... prijs/prestatiegewijs ga je er echt geen 25% op vooruit.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Thomg
  • Registratie: September 2010

Thomg

Aww yiss

Ik heb een 7870, erg tevreden mee ( drivers wat minder, alas ). Het komt echt neer op smaak en omstandigheden. Aangezien je heel lang niet upgrade, lijkt de 7870 toch een betere keuze zijn, die gaat toch nog een paar maanden langer mee.

Verwijderd

Topicstarter
Je maakt een aantal goede punten Peregrine. Los van welke van de twee ik koop, welk merk/cooler raad je aan? Ik heb momenteel een Sapphire en ben er erg tevreden over, maar ik hoor zeer goede dingen over MSI en Asus.

Edit: het lijkt erop dat het prijs verschil eigenlijk maar ~30 euro is, :/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de dubbelpost, maar iemand op een ander forum zegt dat mijn CPU samen met een HD7870 waarschijnlijk een bottleneck zou opleveren. Iemand die mij kan vertellen of dit waar/niet waar is?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Nee hoor, er is (nog) geen enkele game waarbij je cpu echt een bottleneck zal zijn.
Een 7950/70 zou ik er ook nog wel op zetten (zie ook de BBG van 650 euro).
Ik heb dezelfde processor (wel op 4GHz) met 2x 6950, dat gaat prima)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

De 7870 jokercard!
http://nl.hardware.info/r...b-review-stiekem-een-7950!
Kan je even lezen wat het inhoud.
In verhouding niet erg duur. Toch meer prestaties!

De CPU bottleneck is niet echt zo.
Het verschilt ook weer per game. In sommige gevallen maakt het misschien 2 frames uit. In andere gevallen weer wat minder. Je kan wat CPU benchmarks bij games bekijken en dan zoeken voor je phenom ii x4 955. Dan kan je de verschillen vinden ;), maar met die 7870(of andere kaart) erbij kan je iig alle games van tegenwoordig op full HD, en hoge settings draaien hoor ;)

我的名字是Mirno

Pagina: 1