Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb recent een PV setje opgehangen (2e hands) 4x 110wp met 4x Soladin 120.

Nu heb ik bij deze set al een zakje vol met doorgebrande connectortjes meegekregen, dat zegt dus iets over de warmte die vrijkomt. Naast de connector in de inverter zit een transistor die giga heet wordt bij hogere vermogens.

Op dit moment schijnt de zon amper, maar straks wel weer en dan wil ik de koeling in de inverters geregeld hebben. Nu kan ik verschillende dingen doen. Vaak wordt er aan de transistor een koelplaatje gemaakt om betere warmtegeleiding te krijgen. Anderen geven er echter de voorkeur aan om actief te koelen met een fan.

Mijn PV hangt op mijn schuurtje dus een fannetje is geen probleem, echter vraag ik me af hoe ik het in dat geval moet aanpakken met de spanning. PC fannetjes zijn 12volt, de Photowatt 1250 110WP panelen die ik heb kunnen volgens mij ook 30volt afgeven. De persoon in het voorbeeld hieronder heeft een extra paneeltje gebruikt voor de fans, deze heb ik echter niet.

Heeft iemand hier wat ervaring mee?

Voorbeeldfoto die ik van internet heb geplukt: http://home.planet.nl/~schre010/zonnezaken/omvormers.html

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schre010/zonnezaken/images/soladin.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 18-12-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
4 Fannetjes in serie over één van de vier panelen? (Dan krijgen ze alle vier 1/4 v.d. spanning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Paul C schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:49:
4 Fannetjes in serie over één van de vier panelen? (Dan krijgen ze alle vier 1/4 v.d. spanning.)
Zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet precies wat de werkspanning is als de inverter aan de panelen 'trekt'.Volgens mij trekt deze ze naar 18V. Ik weet ook niet of ik daardoor misschien de inverter van slag maak.

Ik zat nog te denken aan de andere kant om 1 of 2 fans aan een eenvoudige 9 of 12v adapter te hangen en deze met een tijdklok te schakelen op de momenten dat het nodig is.

Tip zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1. Aansluiten met dikke kabels = koeling via de kabels
  2. Adapters op de juiste manier ophangen voor stijgende lucht (is daar een installatievoorschrift voor?)
  3. Monteren in koele en eventueel geventileerde ruimte (op de vloer van schuur?)
Ik zou geen belasting aansluiten op de PV panelen (vind de MPP tracker niet leuk). Ventilatoren via eigen zonnepaneeltje voeden kan uiteraard, maar is dat echt nodig na bovenstaande 'verbeteringen' ?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-12-2012 18:55 ]

• Fairy
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:42:
  1. Aansluiten met dikke kabels = koeling via de kabels
  2. Adapters op de juiste manier ophangen voor stijgende lucht (is daar een installatievoorschrift voor?)
  3. Monteren in koele en eventueel geventileerde ruimte (op de vloer van schuur?)
Ik zou geen belasting aansluiten op de PV panelen (vind de MPP tracker niet leuk). Ventilatoren via eigen zonnepaneeltje voeden kan uiteraard, maar is dat echt nodig na bovenstaande 'verbeteringen' ?
De kabels zijn hetzelfde als in de foto hierboven.
Adapters hangen met de kabel naar beneden. Naar boven is geen optie, er zit ook een plugwise stekker op en dat hangt voor geen meter + dat de dikke kabel er aan dan in een knik zal hangen.
De inverters hangen met ruime afstand van elkaar.

Ik denk toch dat ik ga voor een apart adaptertje (12V adaptertje) met 4 kleine fans er aan. Deze schakelen met tijdklok (plugwise) voor de zware momenten.

• Dre
  • Niet online

Dre

Fairy schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:23:
[...]
Ik denk toch dat ik ga voor een apart adaptertje (12V adaptertje) met 4 kleine fans er aan. Deze schakelen met tijdklok (plugwise) voor de zware momenten.
Pluswise is dan een beetje dure schakelklok IMHO. 2 ventilatoren op een 5 Volt telefoonadapter zal een verbruik hebben van 1 Watt ofzo? De helft van het jaar aan betekend dan 1 euro per jaar aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:50:
[...]

Pluswise is dan een beetje dure schakelklok IMHO. 2 ventilatoren op een 5 Volt telefoonadapter zal een verbruik hebben van 1 Watt ofzo? De helft van het jaar aan betekend dan 1 euro per jaar aan stroom.
Permanent 1 watt is duurder voor mij ;) plugwise stekkers heb ik genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 09:02
imho heb je 2 opties:

1: Zoek een oude voeding, heb zelf voor 50 cent bij de kringloop een oude scanner voeding van 15 volt 1 amp gehaald, draaien nu 6 stuks 80mm PC fan op om de warmte van de houtkachel naar de rest van het huis te blazen en dat werkt als een tierelier. Ze staan allemaal parallel dus krijgen allemaal de volle 15 volt. Verbruik is 8 watt continue op vol vermogen en ze draaien alleen bij de houtkachel. In jou situatie een tijdsklokje er achter. 5 volt voeding gaat niet echt lekker, je hebt toch altijd iets van verlies. 9 t/m 15 volt is goed bruikbaar. Mocht je hoger zitten dan inderdaad in serie zetten.

2: Haal postorder een 5 of 10 watt paneeltje, heb zelf goede ervaringen met een 5 watt 17.5 volt 0.29 amp oid. ook daar weer de boel parallel schakelen. Enige nadeel is dat bij iets te weinig stroom je een hele mooie coil whine krijgt in je fannetjes, maar daar valt mee te leven. De foto zou wel ergens in 1 van de oudere topics moeten hangen. De ervaring leert tevens dat in volle zon 0.1 amp per fan ongeveer genoeg is en bij suboptimale plaatsing 0.15 amp per fan wel ongeveer nodig is. Met die verdeel sleutel is het dus redelijk simpel. Ik kan zelf niet solderen dus ik ben creatief met ducttape gaan doen. Voor 20 euro heb je een 5 watt zonnepaneeltje thuisbezorgt bij nederlandse webshop met ideal, De kabel die ik gebruikt heb was huis tuin en keuken speaker kabel die ik nog had liggen, vervolgens de 80mm fan kabels gestript en deze er aan geducttaped (eigenlijk gaffa tape). de fannetjes heb ik postorder in 1x 16 besteld bij een grote computeronderdelen boer voor rond de 25 euro inc verzendkosten. Heb de wereld aan lol met die dingen en nog geen seconde spijt van.

1+ jaar Ervaring met het koelen van steca 500's: Het ziet er leuk uit maar geeft geen aantoonbare opbrengstwinst, zelfs niet bij buitentemp van 30 graden.

4 maanden ervaring met actieve koeling van suboptimaal geplaatste soladin 600 met 2 fannetjes:
Hell yeah! mastervolt fan gaat terug van standje stofzuiger met ditto lawaai naar standje 1, zacht geblaas. Meer heeft een mens niet nodig. Heb alleen een aan uit schakelaartje er tussen gezet tegen de coilwhine in de winter (lees, uit die handel).

Succes ermee!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 11:57
@ Lardman, heb jij plaatjes van de aangepaste Soladins? Ik wil dit ook gaan doen, maar zou graag een goed voorbeeld volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Lardman schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:27:
imho heb je 2 opties:

1: Zoek een oude voeding, heb zelf voor 50 cent bij de kringloop een oude scanner voeding van 15 volt 1 amp gehaald, draaien nu 6 stuks 80mm PC fan op om de warmte van de houtkachel naar de rest van het huis te blazen en dat werkt als een tierelier. Ze staan allemaal parallel dus krijgen allemaal de volle 15 volt. Verbruik is 8 watt continue op vol vermogen en ze draaien alleen bij de houtkachel. In jou situatie een tijdsklokje er achter. 5 volt voeding gaat niet echt lekker, je hebt toch altijd iets van verlies. 9 t/m 15 volt is goed bruikbaar. Mocht je hoger zitten dan inderdaad in serie zetten.

2: Haal postorder een 5 of 10 watt paneeltje, heb zelf goede ervaringen met een 5 watt 17.5 volt 0.29 amp oid. ook daar weer de boel parallel schakelen. Enige nadeel is dat bij iets te weinig stroom je een hele mooie coil whine krijgt in je fannetjes, maar daar valt mee te leven. De foto zou wel ergens in 1 van de oudere topics moeten hangen. De ervaring leert tevens dat in volle zon 0.1 amp per fan ongeveer genoeg is en bij suboptimale plaatsing 0.15 amp per fan wel ongeveer nodig is. Met die verdeel sleutel is het dus redelijk simpel. Ik kan zelf niet solderen dus ik ben creatief met ducttape gaan doen. Voor 20 euro heb je een 5 watt zonnepaneeltje thuisbezorgt bij nederlandse webshop met ideal, De kabel die ik gebruikt heb was huis tuin en keuken speaker kabel die ik nog had liggen, vervolgens de 80mm fan kabels gestript en deze er aan geducttaped (eigenlijk gaffa tape). de fannetjes heb ik postorder in 1x 16 besteld bij een grote computeronderdelen boer voor rond de 25 euro inc verzendkosten. Heb de wereld aan lol met die dingen en nog geen seconde spijt van.

1+ jaar Ervaring met het koelen van steca 500's: Het ziet er leuk uit maar geeft geen aantoonbare opbrengstwinst, zelfs niet bij buitentemp van 30 graden.

4 maanden ervaring met actieve koeling van suboptimaal geplaatste soladin 600 met 2 fannetjes:
Hell yeah! mastervolt fan gaat terug van standje stofzuiger met ditto lawaai naar standje 1, zacht geblaas. Meer heeft een mens niet nodig. Heb alleen een aan uit schakelaartje er tussen gezet tegen de coilwhine in de winter (lees, uit die handel).

Succes ermee!
Optie 1: 8 Watt is véél te veel. Dat gaat ten koste van de opbrengst. Het is maar een klein setje en de soladins zijn ook maar heel klein. Een zacht briesje is voldoende :)

Optie 2: Een los paneeltje, tja misschien is het dan toch een optie. Heb je natuurlijk wel dat de fans altijd op het juiste moment draaien en tevens geen extra adapter met stroomverbruik nodig. Ik ga daar eens naar kijken :) En solderen kan ik wel een beetje, dat komt goed ;)

Optie 3: Geen optie 3 :?

Ik ga maar eens kijken naar een los paneeltje dan ;) Dank voor de tip. Ik kan natuurlijk altijd eerst met fans beginnen met een adapter en later een los paneeltje nemen.

Over de puntje van opbrengstwinst. Daar gaat het ook niet om. Het probleem met deze Soladin120's is dat ze oververhit worden bij maximale opbrengst. Een transistor naast de connector kookt de connector helemaal kapot + beschadigd het pcb. Daarom wil ik actief koelen op de piekmomenten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 21-12-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Fairy schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:08:
[...]

Permanent 1 watt is duurder voor mij ;) plugwise stekkers heb ik genoeg :P
Vergeet het verbruik van de plugwise/ tijdklok niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 09:02
@blissard: Ik topic 18 van vorig jaar in oktober oid staat een foto van de steca's. Ik heb nog geen foto van de mastervolt soladin 600 met mijn fans er onder.
Deze zal ik maken als ik er aan toe kom. Heb er 2 fans onder, de soladin hangt aan een latje in de fietsenschuur, dus de fans blazen achter de soladin langs. Dit zorgt voor geforceerde koeling en trek.

@Fairy: die 8 watt is 6 fans op full power, voor 4 soladins is 4 fans al overkill en full power hoeft dus ook niet. Dan zit je op ongeveer 3 tot 4 watt en met een tijdsklokje erbij die je eind maart aanzet en eind september weer uit dan zit je op zo'n 10kwh per jaar gok ik zo. Optie 2 is wel veel leuker natuurlijk.

Actief koelen van een soladin is echt wel iets wat je wilt. In de winter is de warmte nooit weg natuurlijk :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Lardman schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:47:
@blissard: Ik topic 18 van vorig jaar in oktober oid staat een foto van de steca's. Ik heb nog geen foto van de mastervolt soladin 600 met mijn fans er onder.
Deze zal ik maken als ik er aan toe kom. Heb er 2 fans onder, de soladin hangt aan een latje in de fietsenschuur, dus de fans blazen achter de soladin langs. Dit zorgt voor geforceerde koeling en trek.

@Fairy: die 8 watt is 6 fans op full power, voor 4 soladins is 4 fans al overkill en full power hoeft dus ook niet. Dan zit je op ongeveer 3 tot 4 watt en met een tijdsklokje erbij die je eind maart aanzet en eind september weer uit dan zit je op zo'n 10kwh per jaar gok ik zo. Optie 2 is wel veel leuker natuurlijk.

Actief koelen van een soladin is echt wel iets wat je wilt. In de winter is de warmte nooit weg natuurlijk :)
Het spul hangt in de schuur, dus warmte heb ik niet veel aan ;)

Ik heb het al zo opgehangen, dat ik met 2 fans 4 soladins kan koelen. Nu nog even zien dat ik wat fannetjes scoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Welke fannetjes zoek je, ik heb dozen vol van die rommel

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:06:
Welke fannetjes zoek je, ik heb dozen vol van die rommel
Bedankt voor het aanbod. Ik heb zelf op zolder nog een doosje liggen met diverse koelspulletjes er in, daar ga ik nog even in snuffelen. Mocht ik het niet vinden dan laat ik het nog wel even weten!

Bedankt!
Pagina: 1