Upgraden naar adobe workstation

Pagina: 1
Acties:

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03-2025
Omdat mijn huidge systeem zijn betrouwbaarheid de laatste tijd nogal eens verliest.
Heb ik besloten een nieuw systeem in elkaar te zetten. Alleen mis ik soms wat kennis
van bepaalde componenten, en hoor ik graag of de componenent op elkaar aansluiten.

Mijn huidige systeem.
  • moederbord: P5K-E WiFi-AP (Intel® P35)
  • Processor: Core2 Quad Q6600
  • Koeling: Freezer 7 Pro
  • Geheugen: (4x) 2 GB DDR2-677
  • Videokaart: 8600 GT Overclocked (512 MB)
  • SSD schijf: OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB
  • Diverse Sata schrijven
  • Kast: Sonata III
  • Monitors: 1x Dell 24" / 1x Dell 19"
  • Toetsenbord: Logitech Illuminated
  • Muis: Logitech Preformance MX
  • Optische drives: 1x Bluraybrander / 1x dvd Lezer
Omdat ik veel werk met adobe producten (photoshop en premiere)
heb ik dit als uitgangspunt gepakt voor mijn upgrade zoektocht.
Ik game totaal niet dus daar hoeft geen rekening mee worden gehouden.

Een site met vergelijkings info vond ik hier: http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm
Vandaar mijn keuze op een GTX660 en i7, alleen zijn er dan nog zo veel varianten en merken.
Dus graag zou ik hulp hebben met welke gtx660 kaart en welke i7 ik het meeste waar voor me geld heb.
En welk moederbord en geheugen daar weer het beste bij passen.

Videokaart
pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC

Processor
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed

Moederbord
pricewatch: Asus P8H77-M Pro

Geheugen
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
Bvd.

[ Voor 16% gewijzigd door BrokenRules op 08-02-2013 12:30 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30

Rannasha

Does not compute.

Tussen videokaarten van verschillende merken (met dezelfde GPU) zit over het algemeen niet veel verschil. Het voornaamste verschil zit hem in de koeler op de GPU. Sommige merken zetten er betere koelers op dan andere. Daarnaast worden sommige videokaarten met een kleine overclock geleverd, wat de prijs natuurlijk verhoogt. Is de geluidsproductie van de videokaart-koeler belangrijk en/of wil je de GPU gaan overclocken? Dan maakt het uit wat voor koeler er op zit. Anders kun je gewoon de goedkoopste pakken.

Wat betreft de processor: Op het gangbare socket 1155 platform zijn er maar 2 i7 CPUs van de laatste generatie. De i7 3770 en i7 3770k (en een low-voltage model dat niet echt interessant is). Het verschil? Die laatste heeft een vrij te kiezen multiplier, waardoor je de processor kunt overclocken. Heb je geen behoefte aan overclocken? Kies dan voor het niet-k model, dat is iets goedkoper en presteert verder hetzelfde.

Als je niet van plan bent om te overclocken, dan heb je genoeg aan een simpel moederbord, bijvoorbeeld met een B75 of H77 chipset. Zoek een moederbord met de aansluitingen die je nodig hebt. Als je wel gaat overclocken, kies dan voor een Z77 chipset. En zorg dat je een CPU-koeler erbij koopt, want de met de processor meegeleverde koeler is niet erg geschikt voor het overclocken.

Wat geheugen betreft, je hebt gekozen voor zeer snel geheugen, wat in de praktijk geen meerwaarde oplevert. Voor Ivy Bridge processoren, kun je het beste kiezen voor 1600 MHz (= PC12800) geheugen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
CPU: i7 3770 (zonder K als je nier gaat overclocken met K als je dat wel van plan bent, maar dan wordt je mobo duurder + heb je een goede CPU koeler nodig).
Welke software ga je gebuiken? Als die geen HT ondersteund dan kan je ook de Xeon E3 nemen, bijna net zo snel maar wel een derde goedkoper... pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

GPU: reviews: Test: vijf GTX 660 Ti's

RAM: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C9
of pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile x2

Mobo: Bijna alle H77 of B75 bordjes zullen goed zijn. Z77 als je wil overclocken.

Zelf een beetje onderzoek doen mocht wel...

• BrokenRules
Ik ga niet overclocken.

Welke merken videokaart zijn aan te raden, (voorkeur voor stillere en degelijk)

pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed dus de cpu waar ik voor zou moeten gaan.

Welk merk is een degelijk moederbord merk en bevat veel usb poorten

• Inrage
GPU: Er staat toch een review, dan kan je die toch even lezen? Dat is toch niet teveel gevraagd.

Mobo: Bijna alle merken zijn gelijk van kwaliteit in dezelfde prijsklasse. In de pricewatch kan je het aantal USB poorten makkelijk vinden... Een gangbaar H77 mobo als pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP heeft al een massa USB poorten.

CPU: Die i7 3770 is idd degene die je moet hebben als je niet gaat overclocken.

RAM: Als je 16gb ram koopt zorg dan dat je 2x8GB latjes koopt en niet 4x4gb, dan kan je later nog altijd upgraden naar 32gb. (mocht dat nodig zijn) Dan heb je wel de pro versie van windows nodig anders is 16gb het maximum dacht ik)

[ Voor 19% gewijzigd door Inrage op 18-12-2012 17:23 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:52
Inrage schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:40:
Welke software ga je gebuiken? Als die geen HT ondersteund dan kan je ook de Xeon E3 nemen, bijna net zo snel maar wel een derde goedkoper... pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
Die heeft wel hyperthreading en volgens mij heeft Adobe Premiere daar wel baat bij.
Dit is dus een betere keus dan een i7-3770.

[ Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 18-12-2012 19:20 ]

• BrokenRules
zo'n xeon heeft maar 1 processor toch? Ik werk altijd met extreem veel programma's te gelijk. En tot nu toe is een quadcore mij daar altijd erg goed mee bevallen...

Wat is het verschil tussen xeon en i7?

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Zijn praktisch hetzelfde, maar de Xeon heeft geen igp, en kan net als de gewone 3770 niet overklokken. ;)
Je zou volgens mij net zo goed het geld in je zak kunnen steken en een xeon kunnen nemen!

[ Voor 30% gewijzigd door michaelscott op 18-12-2012 19:44 ]

Verwijderd

- zoals je zelf al aangeeft, een CUDA kaart (nvidia). De GTX 680 is het nieuwst maar behoorlijk kunstmatig 'gecapped' door Nvidia. Dus wellicht dat een 580 een betere deal is?

- Ga idd voor lekker veel ram, ik zou persoonlijk voor 32 GB gaan. Bedenk je dat multicore render (in ieder geval in After Effects) het liefst minimaal 2GB per core beschikbaar wil hebben (hyperthreading telt ook heb ik ergens gelezen). Minimaal dus, tel hierbij ook nog je OS en andere zaken op (openstaande Photoshop enz.). Met 32 GB zit je ruim en nog een beetje future-proof met 4K resoluties in het verschiet.

- Qua processor kan je prijstechnisch beter voor bijv. een 3930k gaan ipv Xeons. Xeons zijn alleen nuttig omdat ze dual processor ondersteunen, maar dan ben je écht veel geld kwijt. De 3930k is een Hexacore (6x3.2 Ghz out of the box). Meer cores zijn altijd beter voor renderen.

Ik gebruik zelf:

- Photoshop / Illustrator etc.
- After Effects
- Cinema4d (3d prog)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 23:21 ]

• BrokenRules
Denk dat ik voor onderstaande ga:
Videokaart
pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC

Processor
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed

Moederbord
pricewatch: MSI P67A-GD65 (B3)

Geheugen
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

Vraag me alleen af of alles bij elkaar past. En of ik mijn huidige kast kan gebruiken ( pricewatch: Antec Sonata III 500 )

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:35
Als je geen asrock wilt neem dan dit bord pricewatch: MSI H77MA-G43 er niks mis met asrock de hoogste overclockte i7 3770k is gehaald met een asrock bord en kwaliteit is zeker net zo goed als duurdere merken

• BrokenRules
Had voor MSI P76A -GD65 moederbord gekozen omdat veel usb's op achterkant heeft.

Snap niet wat ze bedoelen met:
• tot 4x USB3.0 (2 op back panel)
• tot 10x USB2.0 (4 op back panel)

Moet je dan nog iets kopen om die andere 2usb3 en 6usb2 poorten te gebruiken??

En heb graag Digitale audio uitgang

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:41
Die anderen zitten als header op het moederbord, deze kun je gebruiken om de usb poorten aan de voorkant van de behuizing aan te sluiten.
Achterop heb je dus alleen 2x usb3 en 4x usb2.

Echter het P67 bord is een generatie ouder, ik zou dan zoeken naar een B75/H77 moederbord welke voldoet aan je eisen.

• BrokenRules
denk dat ik dan toch voor dit moederbedrijf ga: pricewatch: MSI Z77A-G45

Zou de 500watt genoeg zijn voor bovenstaande steun, en belangrijker sluit alles op elkaar aan?

• Inrage
Nu kies je een mobo met net weinig USB aansluitingen?
Hier is nog een mooi bordje met veel aansluitingen: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

500w is voldoende.

• BrokenRules
Zit nu erg te dubbe tussen: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M en pricewatch: Asus P8H77-M Pro

ASUS: € 100,- H77
ASRock € 60,- B75

Beide bevatten voldoende usb aansluingen, Gigabit aansluiting en digitaal optisch geluid.

Wil er voorlopig wel even mee kunnen stellen, en vraag me dan ook af of die € 40,- euro het waard is.
Wat is het verschil?

Verder staat bij bij beide moederborden het geheugen niet op de support list? Gaat het dan wel werken?

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 16:15
Ik zou lekker voor de ASRock gaan, is nog µATX ook, dus dan kan er ook een kleiner kistje omheen (mocht je die willen vervangen)

edit: De Asus is ook µATX 8)7

edit: Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen H77 en B75 chipsets, maar een (voor gamers en powerusers) belangrijke factor om niet voor de ASRock te gaan is het feit dat de PCIe x16 niet volwaardig is, wat hem minder geschikt maakt voor multi-GPU.

edit: DDR3 is DDR3, jouw gekozen setje gaat het gewoon doen

[ Voor 60% gewijzigd door NinjaTuna op 08-02-2013 13:07 ]

• BrokenRules
Een enkele GPU zoals de pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC levert dus geen vertraging oid op ?

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 16:15
Nee, want die gaat in de andere sleuf (de rechter) en die is PCIe 3.0 (=nieuw, hogere bandbreedte dan 2.0) en dus vrij toekomstbestendig.
Pagina: 1