• bruyckerken
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2023
Hallo iedereen,
Ik heb momenteel een popcorn hour A300 en begin me wat te veel te frustreren in de vastlopers/beloofde maar niet gekregen fantastische interface (naar mijn mening). Bovendien ben je tegenwoordig bijna verplicht om het laatste toestel te hebben wanneer je support wil en dat is niet alleen duur maar ook niet altijd zo een goede keuze blijkbaar. Daarom wil ik mijn PCH vervangen door een htpc.
Mijn vader zou willen bijleggen bij de aankoop maar dan moet ik het wel aan hem nog verkocht krijgen ook :) Voorwaarde is dat de 'levensduur' van de htpc toch wel duidelijk langer is dan hoe lang de gemiddelde pch hier al is meegegaan (PCH ~ 1.5-2j; htpc liefst ~4j). Bovendien moet ik de 3TB HD (WD green) kunnen recupereren. Aangezien dit een 3,5" HD is moet ik daar wel rekening mee houden ivm de kast.

Ik heb al serieus rondgezocht en heb al eens naar de mening op het forum van tones geluisterd. Een 2e mening is altijd handig en op voorhand mijn excuses als ik iets vraag dat reeds gekend moest zijn, dan heb ik erover gekeken.
Op het forum van tones krijg ik een Intel G630 aangeraden (of zelfs nog iets lichter) vooral omwille van het verbruik maar gezien de beoogde levensduur ben ik bang dat ik me de gierigheid ga beklagen. Tenzij het écht nutteloos is zou ik misschien toch een iets zwaardere chip steken (dan vooral op gpu vlak).

Absolute vereiste is HDMI én optical out aangezien mijn versterker geen audio via hdmi slikt. De bedoeling is om openelec te draaien maar in hoeverre dit invloed heeft op de keuze van componenten weet ik niet.

Momenteel had ik het volgende in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 60,95€ 60,95
1Asus F2A85-M LE€ 64,57€ 64,57
1Silverstone Milo ML03B€ 65,50€ 65,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,90€ 17,90
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,37

De A6 heb ik hoofdzakelijk gekozen vanwege de iets krachtigere gpu tov de intels. Deze trinity zou bovendien zuiniger zijn dan de llano.
Het mobo, goh ja, er zit hdmi en optische out op, voor de rest boeit het me niet echt. USB3 is mooi meegenomen gezien de case ook usb3 heeft.
De case is niet 100% mijn goesting maar het lijkt me momenteel het beste evenwicht tussen prijs/kwaliteit en niet te vergeten stilte. De MS-Tech MC-1200 is ook een optie maar zoals te verwachten spreekt de eerste review die ik zie over een luidruchtige voeding en beperkte koelmogelijkheden. De keuze van kasten is sowieso beperkt doordat ik een 2,5" SSD als boot schijf wil gebruiken én een 3,5" voor data...
De voeding heb ik gewoon gekozen omdat die volgens reviews stil is. Een andere optie is de Corsair CX430 maar daarvan lees meermaals dat er een irritante zoem op zit (door condensators?). De 380W green van antec zou ook stil zijn maar heeft z'n fan achteraan terwijl de case mooi voorzien is voor een grote fan onderaan...
De ssd zou eventueel 32gb kunnen zijn maar heb toch voor 64gb gekozen. Als openelec me niet bevalt ga ik naar windows met xbmc op. Dan lijkt 32gb me plots wat krap.
De disk drive... xbmc speelt blijkbaar geen commerciele blurays dus dit inbouwen vind ik nutteloos, dvd's kijken we eigenlijk niet meer dus vind ik ook vrij nutteloos. Misschien laat ik die er maar uit...

Sorry voor de lange post, meningen zijn welkom.
Alvast bedankt!

PS Er zijn geen fans meegeleverd in de case. Voor koeling+stilte zou ik een Scythe Big Shuriken 2 en 1 pwm 80mm fan plaatsen (mobo heeft 2 pwm aansluitingen). De voeding haalt normaal zijn lucht rechtstreeks van buiten dus zou ok moeten zijn.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:12
Na mijn weten een prima setup, hier kan OpenElec prima op draaien.

Heb zelf als case de mc-1200 en die is niet een van de stilste, maar kan mij er niet aan storen. En anders kan ik altijd nog de fan vervangen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Zou inderdaad een goede setup zijn.
Je kan nog overwegen om een CEC-adapter van PulseEight erbij te doen zodat je de remote van je TV kan gebruiken om je HTPC mee te bedienen. Dat zal het goed doen bij je pa waarschijnlijk ;)
De A6-Trinity die je hier hebt gekozen is overigens zuiniger dan de Intel's, maar heeft weer als nadeel dat hij geen BluRay 3d kan afspelen. Dan zul je een A6-Llano moeten nemen (die is weer aanzienlijk minder zuinig), of een A8-Trinity of hoger.
Mocht je geen behoefte aan BluRay 3d hebben voor alsnog, dan is deze build prima :Y ook windows-based kun je hier overigens zonder enig probleem mee uit de voeten.
Wel zou ik nog even het geheugen veranderen voor DDR3-1600. Zelf ben ik geen fan van ValueRam. Ik zou eerder voor bijvoorbeeld Crucial LowProfile geheugen kiezen.

Probeer om 80mm fans te voorkomen, en vervang deze waar mogelijk voor grotere modellen om het stiller te krijgen. Daarnaast kun je je HDD ook nog in rubber ophangen, zodat deze stiller wordt.

Wat betreft DVD/BD... Ik heb die van mij in de ruim 1,5 jaar tijd dat het systeem nu draait slechts 1x gebruikt als test... :{ Dat geeft misschien een indicatie van gebruik ;)

iRacing Profiel

• bruyckerken
De mc-1200 is bij nader inzien toch een slecht idee aangezien er slechts 1 HD in kan... Tenzij ik in afwachting van een 2e/grotere NAS die 3TB eveneens als bootschijf gebruik ipv een ssd. Daar ben ik niet echt fan van maar ja...
Die cec adapter is een goed idee maar ik heb een logitech harmony en mijn vader zou zijn tablet willen gebruiken. (moderne vader, idd!)
Bluray 3D is een mooie toevoeging, ok, maar onze tv is momenteel geen 3D en tenzij ze een bril-loze consumententv uitbrengen die betaalbaar is tegen dat onze tv kapot is dan zou het misschien kunnen gebruikt worden. (Ik denk dus niet dat ik enkel voor 3D 30€ extra ga neertellen voor de cpu ;) )
Geheugen is blijkbaar persoonlijke voorkeur, had eerst vengeance LP gerekend maar men zei dat 1333MHz valuecrap voor een htpc ook al meer dan genoeg was...
Bij dergelijke kleine kast zijn de fans jammer genoeg ook beperkt. Ik denk nu niet dat 1 pwm gestuurde 80mm fan veel meer geluid maakt dan 1 120mm. Ik kan er hem ook gewoon uit laten maar dat is niet echt bevorderlijk voor de koeling :)
Ben er net achter gekomen dat onze stand alone bluray speler zelfs gewoon niet meer aangesloten staat dus die drive vliegt eruit :p

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
bruyckerken schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:23:
De mc-1200 is bij nader inzien toch een slecht idee aangezien er slechts 1 HD in kan... Tenzij ik in afwachting van een 2e/grotere NAS die 3TB eveneens als bootschijf gebruik ipv een ssd. Daar ben ik niet echt fan van maar ja...
Zo'n SSD kan je meestal toch wel ergens kwijt? Des noods met wat ducktape aan de bodem van je case geplakt... ;)
Die cec adapter is een goed idee maar ik heb een logitech harmony en mijn vader zou zijn tablet willen gebruiken. (moderne vader, idd!)
De harmony kan goed functioneren, als je ten minste een IR-receiver hebt natuurlijk.
Zelf vind ik bediening door touch-screen niet zo heel prettig voor video. Ik houdt namelijk liever mn blik op het beeldscherm dan op de tablet/telefoon.
Voor muziek-bediening is een tablet-achtige oplossing juist wel weer heel prettig (je hoeft dan toch niet je scherm te zien).
Bluray 3D is een mooie toevoeging, ok, maar onze tv is momenteel geen 3D en tenzij ze een bril-loze consumententv uitbrengen die betaalbaar is tegen dat onze tv kapot is dan zou het misschien kunnen gebruikt worden. (Ik denk dus niet dat ik enkel voor 3D 30€ extra ga neertellen voor de cpu ;) )
Geheugen is blijkbaar persoonlijke voorkeur, had eerst vengeance LP gerekend maar men zei dat 1333MHz valuecrap voor een htpc ook al meer dan genoeg was...
Ik kan je geen ongelijk geven dat 3D je (nog) niet boeit. Zelf zou ik er ook nog niet voor kiezen, en mocht er toch eens een andere TV komen, dan is die 120 / 130 euro extra om te upgraden ook nog wel te overzien als je uitgaat van bord+processor. Een knappe TV kost je toch al een hele hoop, dus dat beetje extra... ;)
Bij dergelijke kleine kast zijn de fans jammer genoeg ook beperkt. Ik denk nu niet dat 1 pwm gestuurde 80mm fan veel meer geluid maakt dan 1 120mm. Ik kan er hem ook gewoon uit laten maar dat is niet echt bevorderlijk voor de koeling :)
Dat kan toch nog behoorlijk schelen... meestal is het een kwestie van uitproberen, en pas aan de hand van je eigen ervaringen bijstellen... Je kan bijvoorbeeld ook kijken of een 100mm er in zou passen, en ik heb ook nog wel wat 90 / 95mm fans gezien. Er is dus nog wel wat voor te vinden, maar als dit al volstaat, dan ben je meteen klaar natuurlijk :)
Ben er net achter gekomen dat onze stand alone bluray speler zelfs gewoon niet meer aangesloten staat dus die drive vliegt eruit :p

iRacing Profiel

• bruyckerken
Voor de ssd heb je inderdaad wel een goed punt. Eens alles toe is ziet toch niemand nog of het proper is :)
Ik denk dat ik voor de case toch bij mijn eerste gedacht ga blijven. De mc-1200 vind ik veel mooier en hoewel G.Scholtens zich er niet aan stoort lees ik overal op internet toch wel dat de voeding luidruchtig is. En mezelf kennende... :p (als mijn pc een piepje of kraakje te veel geeft loop ik me al te frustreren en meestal moet je naar het lichtje kijken om te weten of ie aan staat)
De voeding vervangen is een optie hoewel de SFX voedingen weer duurder en luidruchtiger zijn dan de normale ATX. Nieut echt "budget" meer dus :)
Het scheelt namelijk grofweg 20€ in de case + nog eens voeding vervangen. Er zijn een paar cases die als 2 druppels water op die mc-1200 lijken maar blijkbaar zijn die minder goed afgewerkt, helaas.

Ik zoek nog even verder, de hardware staat dus bij deze min of meer vast. Bedankt voor de moeite.

• Heezy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 19:35
En al enige bevindingen die je zou kunnen posten?
Pagina: 1