Het voornaamste verschil tussen de i5 en de i7 is dat op de i7 Hyperthreading wordt ondersteund, en op de i5 niet. Als je software dus hyperthreading ondersteund, dan is het nuttig. Anders kan je net zo goed met de i5 af.
Heel kort gezegd houdt hyperthreading in dat je 1 core 2 taken simultaan kunt laten uitvoeren. Daardoor heb je op een CPU met 4 fysieke cores dus 8 virtuele cores beschikbaar. Zeker in virtualisatie-omgevingen is dat een enorme meer-waarde omdat hier het aantal beschikbare cores weer wordt aangeboden aan de virtuele laag. Meer info over hypertrheading (wat het precies is en hoe het functioneert) kun je hier terug vinden:
Wikipedia: Hyper-threading
Mocht je nou geen hyperthreading gaan gebruiken, dan kan de i5 de interessantere keuze zijn, aangezien het stroom-verbruik van de i7 toch wel een stukje hoger ligt door de mogelijkheid van hypertreading
Zowel de i5 en de i7 die je noemt zijn alle2 K-processoren, wat dus inhoudt dat de multiplyer unlocked is. Aangezien je toch niet van plan bent om te gaan overclocken heeft een K-CPU geen enkele meerwaarde meer voor je. Waarom zou je dan meer betalen voor functies die je niet gaat gebruiken? Mocht je toch voor een K-processor kiezen, dan is het logisch om daar een bord bij te kiezen met een Z77-chipset, aangezien deze het overclocken goed zal ondersteunen.
Wat betreft de IGP van de i7 vs de i5 lijkt me de keuze niet echt iets waar je van wakker zal gaan liggen. Gegeven de CPU's waar je over praat lijkt de IGP me niet meer relevant, aangezien ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er nog wel een aparte videokaart in komt met zn eigen GPU. Een geintegreerde GPU biedt dan niets extra's meer lijkt me.
Wat betreft de SSD is een Samsung 830 of een Crucial m4 een goede keuze. Deze doen qua performance nauwelijks voor elkaar onder. Wat betreft de 830 is het zo dat hoe groter de schijf wordt, hoe hoger de schrijf-snelheid ligt. In de praktijk zal je overigens weinig verschil merken in performance van een 64GB of een 256GB, aangezien je die schrijf-snelheden vrijwel nooit zal halen bij normaal gebruik.