Welke GPU past het beste bij deze setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 18:54
Hallo,

Ik ben een nieuw systeem in elkaar aan't zetten, en heb nu eigenlijk alles behalve de GPU. Nou weet ik alleen niet goed welke GPU het beste bij dit systeem past, zonder dat deze een overkill wordt of juist de bottleneck vormt.

Het systeem is tot nu toe:
- Intel Desktop Board DX79TO
- Intel Core i7 3820 (Met een Scythe Mugen 3 PC Games HW Edit koeler)
- Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
- Cooler Master Silent Pro M700
- Intel 520 240GB SSD

Dat was het belangrijkste.

Het budget voor de GPU is max 250 euro. Omdat mijn vorige 4 kaarten allemaal Sapphires waren, en ik hier uiterst tevreden over ben (en ze ook mooi vind! :) ), verdient dat de voorkeur.
Zelf zat ik te denken aan de Sapphire HD7870 Ghz Edition, maar ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot de rest van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 15:00
Ati

pricewatch: XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation

of

Nvidia pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC

Zou persoonlijk voor de ati gaan, iets meer bang for the bug so to say.

Zitten wel 10-20 euro boven je budget, maar is het wel waard natuurlijk.

Anders:

pricewatch: XFX HD7870 Double Dissipation Edition

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:39
Het belangrijkste mist: wat ga je ermee doen?
Voor internetten zal de 7870 overkill zijn, voor gamen op 1600p zal ie 'niet' voldoen...

Ik vind persoonlijk (voor een gamesysteem) dat de videokaart duurder moet zijn dan cpu+mobo, dus ik zou zeggen kijk minimaal naar de 7970 en overweeg zelfs 2 kaarten (bv 2x 7950).
Je budget is maximaal 250 euro... zou je dan niet beter wat besparen op cpu+mobo zodat er wel een high-end videokaart in kan waardoor het systeem beter in balans is?

PS: voeding is ook wat overkill voor 1 videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 13:41

player-x

Disruptive by design

Waarom in hemelsnaam een X79 bord?

X79 is alleen een bord je moet kiezen als je aan een van de volgende voorwaarden voldoet.
  • Meer dan 2 videokaarten wil gebruiken.
  • Meer dan 32GB geheugen nodig hebt.
  • Meer geheugen bandbreed nodig hebt als een S1155
  • 6 core CPU nodig hebt.
Als je niet minimaal op een van die vier een echte ja kan geven is S2011 over kill voor je, en zonde van je geld.

Daarnaast is de Intel 520 een goede SSD, maar niet echt bijzonder snel, de m4 of 830 is een betere keuze.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik zal even gauw wat toelichten nu ik toch in de bus zit :)

Ik was misschien niet helemaal duidelijk in mijn OP, maar het grootste deel van die lijst heb ik al.
- het mobo en de cpu heb ik voor een hele zachte prijs over kunnen nemen van een kennis;
- de SSD en de voeding komen uit mijn huidige setup (wellicht dat ik ooit eens een andere ssd en psu op de kop tik, dan is mijn oude setup eigenlijk weer compleet);
- dan rest mij eigenlijk alleen nog een case, ram en de gpu. De case is iets persoonlijks dus daarover vraag ik dan ook geen advies (plus ik heb hele goede ervaringen met Fractal Design, iig de Define R3), het ram geheugen heb ik afgeleid van de Tweakers BBG,
En dan blijft dus de gpu over :+

[ Voor 5% gewijzigd door Daffie op 18-12-2012 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-07 19:23

Ultrapc

Anyone steak?

Dan komt de Ham-Vraag weer, wat wil je gaan doen met je pc.
En als je wilt gamen, welke games en welke eisen stel je aan de Framerates?

Maar zoals je zelf al zij, de Sapphire Radeon HD 7870 is een mooi ding in je budget,

Succes!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Eens met dat de 7870 een mooie kaart is binnen het budget, maar misschien heb je al genoeg aan een 7750...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_Peanut
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-07 10:06
De 7870 is mooi in het budget maar voor 30 euro boven je budget heb je ook een 7950 wat niet geheel onaardig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Thanks voor de reacties.

Het beoogde doel is voornamelijk gamen. In mijn huidige setup heb ik een HD6870, dus een 7870 is dan eigenlijk een letterlijke upgrade :P. Over de 6870 was ik zeker te spreken, ik gebruik hem nu nog steeds om skyrim en black ops 2 op very high te draaien, ik zet alleen zelf altijd AA een stuk lager, ik vind meer FPS leuker.
In de toekomst ga ik waarschijnlijk weer zwaardere games spelen, dus ik denk dat de 7870 dan een goeie keuze is. 7950 is inderdaad ietwat boven het budget... Maar ik zal het in overweging nemen.
Thanks!

edit: hm, nvm.

[ Voor 6% gewijzigd door Daffie op 18-12-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Toch nog een vraag.

Als ik er even van uit ga dat ik voor de HD7870 ga, dan zijn er 2 opties, namelijk de Sapphire waar ik zelf goede ervaringen mee heb, en de XFX die hier in dit topic geopperd wordt.
Als ik de prijzen vergelijk is de Sapphire een tientje duurder.
Qua specs zijn ze exact gelijk, de videochip van de Sapphire is alleen 0,05 Ghz sneller. Ga ik dat uberhaupt merken..?

Dan de verschillen in aansluitingen:
De Sapphire heeft 1x Duallink DVI, 1x HDMI en 2x Mini DisplayPort
De XFX heeft 2x DVI (een Duallink, een Single link), 1x HDMI en 2x Mini Displayport

Wat betreft koelprestaties en geluidsproductie kan ik weinig vinden. Heeft iemand hier iets aan toe te voegen?

Hier nog even de linkjes naar de Sapphire en de XFX kaart.
En ook maar even de directe link naar de fabrikanten websites: Sapphire en XFX.

[ Voor 15% gewijzigd door Daffie op 18-12-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:24

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Deze zijn erg goed:

- Asus HD7870 DirectCU II
- Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
- Powercolor HD7870 GHz Edition 2GB GDDR5 (V2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
Daffie schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:40:
Thanks voor de reacties.

Het beoogde doel is voornamelijk gamen. In mijn huidige setup heb ik een HD6870, dus een 7870 is dan eigenlijk een letterlijke upgrade :P. Over de 6870 was ik zeker te spreken, ik gebruik hem nu nog steeds om skyrim en black ops 2 op very high te draaien, ik zet alleen zelf altijd AA een stuk lager, ik vind meer FPS leuker.
In de toekomst ga ik waarschijnlijk weer zwaardere games spelen, dus ik denk dat de 7870 dan een goeie keuze is. 7950 is inderdaad ietwat boven het budget... Maar ik zal het in overweging nemen.
Thanks!

edit: hm, nvm.
Is het geen optie om voorlopig dan nog even die oude 6870 te gebruiken, en in de toekomst (zoals je zelf aangeeft) die 20 euro extra (of wellicht nog wat meer) uit te geven aan een 7950 of 7970?

Is lastig, heb ik zelf ook altijd, als je eenmaal aan het prutsen bent dan moet ook alles in één keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Dagion schreef op woensdag 19 december 2012 @ 01:17:
[...]

Is het geen optie om voorlopig dan nog even die oude 6870 te gebruiken, en in de toekomst (zoals je zelf aangeeft) die 20 euro extra (of wellicht nog wat meer) uit te geven aan een 7950 of 7970?
Ja, is inderdaad ook een goede optie, zat ik gister avond nog aan te denken. De enige weerstand die ik hier tegen heb is dat ik dan voor onbepaalde tijd eigenlijk een complete 2e pc heb (zoals eerder gezegd ik heb nog een voeding en SSD liggen). Plus wellicht komt er in de vakantie iemand een paar daggies gamen.

-
Dagion schreef op woensdag 19 december 2012 @ 01:17:
[...]
Is lastig, heb ik zelf ook altijd, als je eenmaal aan het prutsen bent dan moet ook alles in één keer ;)
Dat ook ;)
Bedankt voor de hint though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Nou zag ik laatst een filmpje van borderlands 2 waar nvidia het toch wel wat beter doet... Heeft met Physx te maken toch?
Nu begin ik namelijk toch weer te kijken naar nvidia kaartjes. Ik had in eerste instantie dus een HD7870 op het oog, wat is kwa prijs/prestatie een gelijkwaardige nvidia tegenhanger?

Ik heb laatst ergens gelezen dat op dit moment nvidia beter presteerd op 'lagere' resoluties (1080p) en een plus heeft vanwege hardwarematige Physx, en ati doet het beter kwa multimonitor support en hogere resoluties (1600p). Klopt dit?

Want ik hem namelijk twee 24" monitoren op 1080p, maar ik ga dat voorlopig niet van de hand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De 7xxx serie van AMD doet het (vergeleken bij vroeger) ook heel prima op ' lage' resoluties.

De gtx660 is de 7870 tegenhanger.
Doorgaans is de 660 iets langzamer, maar specifiek voor Borderlands2 inderdaad iets sneller.
http://www.techpowerup.co..._12.11_Performance/6.html

Physx (gpu) wordt niet heel veel gebruikt, als je die games toevallig wel speelt scheelt dat aardig wat.
Pagina: 1