wifi router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een draadloze AP die ik aan mn Davolink-2020 van Tele2 kan hangen. De Tele2 support vertelt me dat het niet mogelijk is om een ander modem te gebruiken dan deze.
Ik woon in een erg drukbevolkt gebied, en mn wifi verbinding valt om de haverklap uit. Enige oplossing is dan om een ander kanaal te zoeken, en dan doet de verbinding het hopelijk weer voor 10 minuten. Via een kabel is het internet perfect, (op de download snelheid na).
Ik ben dus op zoek naar een AP met een wat hoger vermogen, zodat het wifi signaal niet onderdrukt wordt.
Ik weet niet goed wat voor router ik dan precies nodig heb en in welke prijsklasse.
Is deze router http://www.bol.com/nl/p/t...-router/1003004011473203/ misschien iets?

[ Voor 5% gewijzigd door Twieka op 17-12-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat jij denk ik moet gaan doen is op wireless n gaan zitte, de 5 ghz band. Ik vermoed dat daar nog weinig op zit maar dat kan jij heel makkelijk zien met inssider of netstumbler. Het is absoluut niet zo dat je een betere verbinding gaat krijgen met "meer" vermogen, wat overigens niet eens mag.

Kortom, ga eerst eens kijken hoe druk het is op alle kanalen, 2,4ghz en 5 ghz met boven genoemde software. Zelf vind ik inssider het prettigst :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 23:49

RvL

Nog even afgezien dat je zonder vergunning niet meer dan 20dBm mag uitzenden ga je er met meer vermogen niet komen. Je router stuurt dan wel sterker uit, maar je laptop/pc niet. Je retoursignaal (vanaf de pc) is dus nog net zo zwak en zal dus alsnog weggedrukt worden.

Maar is interferentie wel echt het probleem? Heb je al eens met een tool als InSSIDer gekeken hoeveel netwerken er in de lucht hangen en op welk kanaal ze zitten?

Als het druk is kan een 5GHz router een uitkomst bieden. Let wel op dat 802.11n niet direct betekent dat het ook 5 GHz is, want 802.11n kan net zo goed 2.4GHz zijn.

Daarnaast dien je voor 5GHz waarschijnlijk ook een andere netwerkadapter te kopen voor je laptop/pc, anders kun je nog niet op 5GHz. Je kan dus ook niet zomaar kijken hoe druk het is in de 5GHz band. Wel kun je dat natuurlijk doen voor de 2.4GHz band. InSSIDer is daar dan inderdaad een goede tool voor.

Veel apparaten (de meeste laptops, smartphone en aanverwanten) zijn standaard niet geschikt voor 5 GHz. Mocht je apparaten hebben die niet geschikt zijn voor 5GHz hebben (en ook niet uitgerust kunnen worden met een andere netwerkadapter), dan raad ik je een aan een router te nemen die tegelijk zowel 2.4GHz als 5GHz kan uitzenden.

Als laatste wil ik je ook meegeven dat het bereik van 5GHz een stuk lager en heeft het veel meer last van obstakels als muren en plafonds. Ook iets om rekening mee te houden :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 22:07
RvL schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 08:52:
Als laatste wil ik je ook meegeven dat het bereik van 5GHz een stuk lager en heeft het veel meer last van obstakels als muren en plafonds. Ook iets om rekening mee te houden :)
Maar aan de andere kant is dit ook een pluspunt omdat je de netwerken van de buren veel minder zal ontvangen door de slechtere penetratie.

Kortom, probeer eens de 5 GHz band te scannen (desnoods met een geleende USB netwerkkaart o.i.d.) en kijk zeker eens op welke kanalen alle routers staan ingesteld op de 2.4 GHz band met inSSIDer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 23:49

RvL

Dat is ook weer zo, maar het een op een vervangen van een 2.4GHz netwerk door een 5GHz netwerk kan voor verrassende resultaten zorgen. Waar je 2.4GHz netwerk een goed bereik in je gehele huis had, kan het zo maar zijn dat je op 5GHz op sommige plaatsen helemaal geen bereik hebt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twieka
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 17:06
Gebruik het draadloze netwerk voornamelijk voor mobiele telefoon, en deze heeft geen 5 Ghz module aan boord, dit is dus geen optie lijkt me. Heb geen wifi adapter op mijn pc, maar wel op mijn android.
Het vermogen van het ontvangen signaal ligt ongeveer rond de -70 dBm. Op ieder kanaal zitten wel meerdere netwerken. Zelfs de locale snackbar op 400m afstand kan ik ontvangen.

Probleem is vooral dat de wifi het na een tijdje gewoon niet meer doet, zelfs als ik mijn telefoon direct voor de router plaats. Een reset( prik eraf ), of het veranderen van kanaal in de router zorgt er voor dat wifi het weer doet.

Een medewerker van de Tele2 helpdesk gaf aan dat het signaal van de tele2 router ( davolink-2020 ) "zwak" is en vaak "onderdrukt" wordt door andere signalen. Hoe betrouwbaar deze informatie is, en wat de medewerker er precies mee bedoelt weet ik ook niet.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

edit:
Inmiddels een andere router (TP-Link WR841N) ingesteld als AP en geen problemen meer. Zoals ik dacht lag het probleem toch aan de wifi module in de Davolink 2020 router.

[ Voor 11% gewijzigd door Twieka op 26-12-2012 02:06 ]

Pagina: 1