welke SSD kopen?

Pagina: 1
Acties:

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 12:11
Welke SSD is prijs technisch gezien en qua snelheid / volume interessant genoeg om als OS schijf te fungeren?

Ik denk zelf genoeg te hebben aan 64 GB daar ik ook een normale HDD in laptop heb, maar heb 0 verstand van performance van die dingen

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 20:43
Zelf zou ik een Samsung 830 series aanraden. Erg snel, en mooi goedkoop. 64gb of 128 gb mag je zelf weten, 128 geeft je net iets meer ruimte voor programma's en games, maar 64 is op zich ook genoeg.

• denpries
maakt het ook uit dat het in mijn laptop moet? Dus niet in desktop...
(qua formfactor oid)

Verder zag ik bijvoorbeeld een Crucial v4 SSD 2.5" 32GB (40 euro)
Maar die is net ff te klein lijkt me ivm OS. (Crucial is wel ook goed toch?)

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

Met alleen een merk weet je nog niks. Bijna elk merk heeft wel een aantal series die je kwa prijs-/kwaliteitverhouding niet wil hebben.

Speed limits are like herpes.

• niekgerfen
Een SSD is 2,5 inch normaal gesproken. De vraag is of je er ruimte voor hebt in je laptop. Vervang je de hdd? Sloop je de dvd-drive eruit? Als je de dvd drive eruit sloopt, heb je een 5,25 inch -2,5inch bracket nodig, als je de HDD vervangt, heb je verder niets nodig, maar zou ik het je wel aanraden een 128gb te nemen, zodat je meer kunt opslaan.

Die crucial is ook wel redelijk, maar toch een stuk trager, als ik jou was zou ik 20 euro meer uitgeven voor een 64 gb samsung, dan heb je ook nog eens de dubbele capaciteit.

• denpries
Is inderdaad ook niet duur! En goede reviews zie ik.
pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB

Hoe 'snel' is zo een schijf (die samsung) vergeleken andere modellen dan eigenlijk?

Ik ga idd de optische drive er uit halen, en heb al een caddy besteld op hdcaddy.nl.

• niekgerfen
Voor zover ik weet, is het een van de snelste. In ieder geval sneller dan de crucial die je noemde (niet lullig bedoeld). Veel sneller dan dit ga je het niet krijgen, voor een betaalbare prijs.

De samsung staat hier op tweakers ook goed aangeschreven. De opvolger van de 830 serie, de 840 pro serie, is wel iets sneller, maar daar betaal je ook een stuk meer voor.

Als je een caddy hebt, zijn er volgens mij verder geen problemen.

Verwijderd

Ik heb 2 SSD (zie onder) in mn pc...beide de samsung 830 serie..Kan je 'm van harte aanraden!
de 256GB is rond de 160 euro en dat vind ik met de kwaliteit/prijs verhouding een hele mooie koop

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-03 16:13

Qon

Ik zou gewoon eens wat specificaties doorlezen. Ik heb zelf de 128 gb van de 830 van samsung, en haal er hele goede prestaties mee!

510 + mb lees / 310 + mb schrijf

Ik heb hem nu zeker 5 maanden in m'n laptop, en nog geen een keer iets geks meegemaakt. Dat in tegenstelling tot de agility 3 van OCZ, die haalt nog geen 35% van wat ze beweren van OCZ zelf.

• denpries
Heb inderdaad de review gelezen en de 64 GB van samsung is het meest awsomish voor zn geld.

Echter lees ik in een andere review op tweakers:
De 64GB-versie is alleen als desktop-versie verkrijgbaar. De laptop-versies zijn alleen verkrijgbaar in 128GB-, 256GB en 512GB-uitvoering. Bij de laptop-versies wordt niet alleen de nodige software zoals Norton GHost meegeleverd, maar Samsung voorziet ook in een sata-naar-usb-adapter, zodat een hdd naar de ssd gekloond kan worden. De overige versies zijn in zowel laptop- als desktopuitvoeringen verkrijgbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door denpries op 17-12-2012 17:00 ]

Verwijderd

nogmaals...256GB...als je voor de 64gb 64 euro wilt betalen...heb je voor 100 euro meer 4 x een 64 gb.
De snelheid van schrijf en lees ligt bij een 256 nog hoger ook!

of 128 gb natuurlijk voor iets minder dan 100 euro is ook een mooie prijs! zeker als je bedenkt dat de 64gb al 64 euro kost.

Als je niet veel data wilt opslaan maar voornamelijk profijt van de snelheid wilt hebben kies dan de 128

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2012 17:06 ]

• denpries
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:02:
nogmaals...256GB...als je voor de 64gb 64 euro wilt betalen...heb je voor 100 euro meer 4 x een 64 gb.
De snelheid van schrijf en lees ligt bij een 256 nog hoger ook!
Ik heb alleen die extra ruimte niet nodig (heb er een 2e HD in zitten met 500 GB en nog een USB3 2TB schijf extern) en ik heb er het geld niet voor ;) De 128 GB versie komt dan eerder in beeld, al kost die ook meteen 100 euro ipv ~60, en ook daarbij heb ik al iets van: wat levert het op boven de 64 gb? De ruimte gaat het verder niet om... Mocht die 128 nu 4x sneller zijn, is het een optie.

Maar uit review blijkt dat ie qua read speeds vergelijkbaar is, alleen write is wel 2x zo snel.

Verwijderd

Ik heb net voor je post nog wat toegevoegd idd over de 128. De snelheid wordt beter in deze serie naarmate het aantal gb omhoog gaat.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:45

Plato112

Da is toch nie normaal!

De vraag die je moet stellen aan je eigen is: Weet ik zeker dat ik genoeg heb aan 64GB?
Want als je straks (bijv. over een jaar) programma's moet gaan verplaatsen omdat je te weinig ruimte hebt, ben je niet blij.
Als je nu natuurlijk heel krap bij kas zit is het simpel.

[ Voor 12% gewijzigd door Plato112 op 17-12-2012 17:12 ]

Speed limits are like herpes.

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 00:18
Ik heb zelf een SSD van 64 GB gehad waarop een cleane install van W7 op stond samen met de meest voor de hand liggende programma's. Met alle temp files e.d. geraakte hij na een half jaar zo goed als vol.
Daarom raad ik je aan om voor 128 GB te kiezen. Daarenboven is 128 GB prijs per GB goedkoper.
De Samsung 830 is inderdaad een zeer goede keuze.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Ligt er maar net aan wat je erop wilt zetten natuurlijk (en hoe vaak je je internet temp files leeggooit).
Ik had in mijn netbook een 64GB exemplaar (zonder extra hdd), met win7, office, mijn documenten en nog wat onzin, zat net voor de helft vol...
Na een jaar gebruik en met nog 2 games erop (cod4 en nfs) had ik nog steeds ruimte over... (inclusief de 10% vrijhouden voor de garbage collection wat tegenwoordig niet meer nodig is).
Zeker met een hdd ernaast zie ik meer dan 64GB niet direct als een must.

Puur voor windows en 'program files' voldoet het prima.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 17-12-2012 23:28 ]

• el_Peanut
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-02 13:56
Toch een aantal factoren rekening mee houden, er zijn gewoon dingen die op C: moeten, dus naar verloop van tijd kan het best zo kunnen zijn dat die schijf gewoon vol raakt als je 64 GB hebt. De 128GB versie van de 830 serie van Samsung is echt de beste optie imo.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Welke dingen moeten perse op de 'C:' waardoor je aan de overgebleven 30GB niet genoeg hebt?
Mn oom heeft ook een 64GB SSD, helaas had alternate daar ook de windows recovery op gezet 8)7 en stond zn spotify opslag ook op de SSD.
Na het aanpassen van die twee dingen was er weer ruimte zat, ook na 1+ jaar.

Natuurlijk is 128GB per GB wel goedkoper, maar als je de ruimte niet nodig hebt kun je die 30 euro ergens anders in stoppen.

• denpries
mitsumark schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:03:
Welke dingen moeten perse op de 'C:' waardoor je aan de overgebleven 30GB niet genoeg hebt?
Mn oom heeft ook een 64GB SSD, helaas had alternate daar ook de windows recovery op gezet 8)7 en stond zn spotify opslag ook op de SSD.
Na het aanpassen van die twee dingen was er weer ruimte zat, ook na 1+ jaar.

Natuurlijk is 128GB per GB wel goedkoper, maar als je de ruimte niet nodig hebt kun je die 30 euro ergens anders in stoppen.
40 euro verschil ;)

En ben het wel eens hoor, de 128 is 'beter' maarja, wil zuinig aan doen en zie het puur als een
kleine upgrade om mijn systeem wat sneller te maken.

Inmiddels toch de 64 aangeschaft. Verder boeit het niet zo veel dat de schijf naar verloop van tijd vol gaat raken. Elke 4 maanden reinstall ik windows toch
Pagina: 1