Aan te raden resolutie voor verschillende functies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Voor een advies aan een startende ondernemer heb ik jullie praktijk-kennis nodig.
Ikzelf ontbeer de praktijkkennis om dit voldoende te kunnen onderbouwen, maar in mijn korte werkzame geschiedenis schat ik de volgende resoluties als minum vereiste om een werkbare situatie te creeren.

Wat zouden jullie aan raden als minimaal resoluties voor:
- een logistiek planner (Heavy Excel & ERP usage)
- een administratief medewerker (office, minimum aan ERP)
- Verkoper binnendienst (ERP+ basic office)
- Inkoper (Heavie Excel+ERP usage)

Ikzelf zat te denken om de logistiek planner 1 2560*1440 of 2 1080p/1200p schermen te geven zodat er voldoende werkruimte is. Ik heb geen idee of voor deze functie verticale pixels broodnodig zijn. En wat werkt fijner? 1x 1440 of 2 x 1200
-Administratief medewerker 2x >720p of 1 x 1080p?
-Verkoper binnendienst 1x 1080p
-Inkoper 1x 2560*1440 of 2x 1080p

Mocht je geen advies weten, kijk eens in de organisatie waar je werkzaam bent en kijk of je "real-estate" (resoluties) kunt koppelen aan dergelijke functies.

Excuses voor de matige TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

-1080 is alleen voor films! 1200x pix is een ware monitor resolutie!
-Vraag het personeel wat ermee werkt naar hun mening
-Maak een testopstelling
-Kijk wat de applicaties gebruiken && of ze goed werken met een hogere resolutie (scalable)
-Kijk wat het budget toelaat (1440x pix = nogal duur)
-Kijk naar de toekomst plannen van de applicaties en desktop environment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ook als het om een bedrijf gaat...

Move VB -> CAA

Inhoudelijk:
Eens dat 16:9 niet lekker werkt, de vertikale resolutie is te laag. Ik zou vooral bij een startend bedrijf kijken wat de mensen er zelf van vinden.

Wat ik sowieso zou aanraden:
- GEEEEN TN-panelen. Uit ARBO-oogpunt verdient IPS (of PVA) zich dat snel genoeg terug, een goed IPS scherm heb je al voor EUR 150.
- Vertikale reso is voor productiviteit relevant, 1200 zou ik als laagste aanhouden.
- Ipv één duur scherm kun je beter twee goedkopere naast elkaar zetten.
- Vergeet ook niet dat je schermen kunt kantelen. Voor textverwerken is een 16:10 scherm in portrait-mode vaak het prettigst. Nog een reden om IPS te nemen: de waardeloze vertikale kijkhoek van TN wordt gekanteld een waardeloze horizontale kijkhoek waardoor je niet eens beide uiteinden van een regel dezelfde kleur kunt zien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Eens met bovenstaande.
Ik ken alle functies niet als ervaringsdeskundige, maar volgens mij gaan ze allen aardig wat multitasken.
Ik zou ze dan ook allemaal 2 schermen aanraden met bij voorkeur 1200p.
Eventueel zouden sommigen van hen ook genoeg hebben aan 2x 1680x1050 (ook een 16:10 resolutie).
Ik merk wel dat die laatsten voor intensief multitasken wat te weinig ruimte bieden (ik gebruik ze i.c.m. een programmeermachine (specifieke software) met een CAD model op het 2e scherm en daarnaast zo nu en dan een excel file en 2d tekening erbij, en dat werkt niet altijd even prettig), maar voor alleen office en een 2e programma moet dat wel voldoen.
Dat 1680x1050 schermen TN panelen zijn stoor ik me niet zo aan, zo groot zijn ze niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 17-12-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
dion_b schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:38:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Ook als het om een bedrijf gaat...

Move VB -> CAA

Inhoudelijk:
Eens dat 16:9 niet lekker werkt, de vertikale resolutie is te laag. Ik zou vooral bij een startend bedrijf kijken wat de mensen er zelf van vinden.

Wat ik sowieso zou aanraden:
- GEEEEN TN-panelen. Uit ARBO-oogpunt verdient IPS (of PVA) zich dat snel genoeg terug, een goed IPS scherm heb je al voor EUR 150.
- Vertikale reso is voor productiviteit relevant, 1200 zou ik als laagste aanhouden.
- Ipv één duur scherm kun je beter twee goedkopere naast elkaar zetten.
- Vergeet ook niet dat je schermen kunt kantelen. Voor textverwerken is een 16:10 scherm in portrait-mode vaak het prettigst. Nog een reden om IPS te nemen: de waardeloze vertikale kijkhoek van TN wordt gekanteld een waardeloze horizontale kijkhoek waardoor je niet eens beide uiteinden van een regel dezelfde kleur kunt zien.
Perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 21:13
Even kort een aantal punten van boven nogmaals doorgenomen waar ik het zelf niet helemaal mee eens ben of juist wel.

- 1080p geen goede werkmonitor?
Op mijn werk heb ik ook 2x 1920x1080px en dit werkt erg prettig, maar je moet gewoon weten hoe je het beeld moet indelen. Zo gebruik ik Opera Mail en dan is de breedte al een stuk minder en hou ik een vierkant over voor de webpagina's. Ook in mijn IDE's staat de console aan de zijkant in plaats van de onder kant waardoor mijn verticale ruimte een stuk groter blijft. En nog een voorbeeld: Pivotal Tracker zet alleen horizontaal neer. Vooral Windows 8 is zich steeds meer gaan richten op bredere monitoren door naar de zijkanten te scrollen i.p.v. naar beneden. Gebruik zelf alleen Fedora i.p.v. Windows om op te werken.

- Kijk wat de applicaties gebruiken en of ze goed werken met een hogere resolutie
Vaak is dit geen probleem. Office pakketen schalen in ieder geval mooi mee en ik durf niet te zeggen welk ERP programma ze gaan gebruiken, maar verwacht hier geen problemen mee.

- Kijk wat het budget toelaat
Inderdaad want een 27" scherm met 1440 of 1600 pixels hoog is nogal prijzig in vergelijking met een normale 1920x1080 resolutie. En met twee schermen naast elkaar heb je gewoon nog meer ruimte in totaal terwijl het alsnog goedkoper is.

- Geen TN-panelen.
Ligt aan het prijsverschil. Een 1080p IPS paneel is gelukkig niet meer zo duur, maar wil je kijken naar een hogere resolutie zie je vaak dat die prijzen wel verder uit elkaar liggen. Een groot voordeel is ook als de helderheid van het beeld wat lager staat.

- Vergeet ook niet dat je schermen kunt kantelen.
Inderdaad, pak dan een simpel IPS display en zet er twee naast elkaar. Of liever, hang er twee naast elkaar. Zo kan de werknemer altijd beslissen hoe hij de schermen het liefste heeft. Let wel op dat je dan niet de dikke randen pakt.

Een ander punt is welke verlichting erboven hangt? Zijn dit TL lampen of gewoon gloeilampen? Indien het eerste moet je niet kiezen voor een CCFL verlichting in je scherm, maar verlichting d.m.v. LED. NeoPDP wordt niet voor computer schermen gebruikt dus zal het zo ie zo een LCD scherm worden.

De resolutie van 1680x1050 zou ik zo ie zo afraden aangezien deze minder ruimte bied dan een 1920x1080 scherm.

Aanbevelers zijn, als je het mij vraagt:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart (1920x1200)
pricewatch: Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart (1920x1080)
pricewatch: Asus VS229H Zwart (1920x1080)
Pagina: 1