Stille HTPC voor perfecte video en muziek

Pagina: 1
Acties:

• Shimaan24
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 16:51
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik bezig met het uitzoeken van de voor mij perfecte HTPC. Nu heb ik een allergaartje om mijn muziek en videocollectie af te spelen: een squeezebox touch en een WD live. Nu wil ik gewoon een alles-in-1-oplossing realiseren.

Ik heb nu alles uitgezocht en bekeken en zal het prijs stellen als je jouw mening geeft over mijn keuzes.
Ikzelf kan soms door de bomen het bos niet meer zien; zoveel mogelijkheden zijn er. Dus als iemand mij kan vertellen wat de betere oplossingen zijn voor mijn htpc zou ik dat zeer op prijs stellen.

Wat wil ik doen met het nieuwe systeem?
Video
Het systeem moet moeiteloos 1080p content kunnen afspelen (van ISO, full BR, h.264 tot full 3D).

Audio (film en muziek)
Ik stel hoge eisen aan goede audio kwaliteit. Ik wil de HTPC aansluiten (HDMI en/of optical out) op mijn receiver Pioneer VSX-1021 De HTPC wil ik zo optimaal mogelijk verbinden met mijn Marantz AV7005 (Vergelijkbaar met de SR7005 maar dan zonder eindversterker). Mijn muziekbibliotheek wil ik via de HTPC afspelen op mijn receiver.
Is het doorgeven van(bitstream HD-) audio en video signalen is dus voldoende, omdat mijn receiver de rest voor zijn rekening neemt?

Budget
Tussen de 500 en 700 euro wil ik uitkomen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 114,50€ 114,50
1Streacom ST-FC8B EVO€ 137,29€ 137,29
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1Sony BD-5850H Zwart€ 75,-€ 75,-
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,12

Heb ik nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het oog wil ook wat en de Streacomkasten zijn juweeltjes wat dat betreft. De hogere prijs neem ik dan voor lief.

Heb ik nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De HTPC komt in de woonkamer te staan te staan en moet zodoende dus zo stil mogelijk zijn (daarom de keuze voor een fanlessoplossing).
Op de HTPC wil ik windows 7 en XMBC installeren waarmee ik mijn video, muziekbibiotheek (ook radiostations) wil bedienen. De HTPC wordt aangesloten op de receiver.
De HTPC wordt "gevoed" door de NAS (QNAP 219PII) waarop de bibliotheken staan. Aansluiting vindt plaats middels een ethernetkabel.
Indien de onboardgeluidskwaliteit van de HTPC niet voldoende is, wil ik de HTPC uitbreiden met een geluidskaart (low profile dan wel i.v.m. streacomkast, welke is een aanrader?).

Voor video wil ik uiteindelijk 7.1 audio (nu 4.1). Voor muziek zijn nu 2 Phonar zuilspeakers aangesloten op de receiver.
weeg de Asus Xonar HDAV1.3 als toekomstige uitbreiding, indien de onboard oplossingen niet bevalt.

Ik zie uit naar jullie meningen en opmerkingen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Ik snap je bord en CPU eigenlijk niet zo heel goed. Waarom kies je voor een Z77-bord? Je storage hoeft niet in de HTPC, en overclocken zal je ook niet gaan doen... Een Z77-based bord voegt dus niets toe voor je. Daarnaast kies je voor een i3 wat ook een enorme overkill aan CPU-resources is, en wat karig is qua GPU.
Nuttiger lijkt me om naar bijvoorbeeld een A6-Llano of een A8-Trinity te kijken, ook met het oog op toekomstige 3D-support.
Zou je kiezen voor een A8-Trinity (FM2), dan kan je bijvoorbeeld een Asus F2A85M LE bordje bij kunnen nemen. Met 8GB DDR3-1600 en een 64GB Samsung 830 wil dat prima door lopen.
Wat betreft audio kun je gewoon de HDMI-connector op het bord gebruiken; daar hoef je geen aparte kaart voor in te steken. Het belangrijkste gedeelte wordt namelijk door je receiver afgehandeld. Bij analoge audio zou een aparte DAC nog nut kunnen hebben, maar hier schiet je er nu niets mee op.

Ik mis daarnaast nog iets van besturing. Wil je gebruik maken van een losse remote, een smartphone/tablet, of CEC? Of heb je iets heel anders in gedachte?

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37
aanvulling op kroegtijger: In die streacom behuizing past geen uATX moederbord, dit moet een FM2 ITX moederbord zijn. Verder zou ik voor 3D inderdaad óf een A8 Trinity APU nemen (maar dan is die 80W voeding wel krap aan) of een Llano A6 (voeding is nog steeds krap aan).

Een losse geluidskaart heeft voor moderne HTPC toepassingen bijna geen bestaansrecht meer. Wat je doet wanneer je de receiver digitaal aansluit (spdif of HDMI) is het geluid bitperfect doorsturen naar je receiver (bitstreamen) het is je receiver die dan de d/a conversie moet doen. Heb je een goede receiver? In jouw geval wel, dus kan die dat prima doen (waarschijnlijk beter dan een niet al te dure geluidskaart). Heb je een kwalitatief slechte receiver? Dan is die een dure geluidskaart ook niet waard ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
jaapsander schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:43:
aanvulling op kroegtijger: In die streacom behuizing past geen uATX moederbord, dit moet een FM2 ITX moederbord zijn. Verder zou ik voor 3D inderdaad óf een A8 Trinity APU nemen (maar dan is die 80W voeding wel krap aan) of een Llano A6 (voeding is nog steeds krap aan).
Scherp :) heb ik niet op gelet of het een uATX of ITX-behuizing was, dus vandaar.
Een losse geluidskaart heeft voor moderne HTPC toepassingen bijna geen bestaansrecht meer. Wat je doet wanneer je de receiver digitaal aansluit (spdif of HDMI) is het geluid bitperfect doorsturen naar je receiver (bitstreamen) het is je receiver die dan de d/a conversie moet doen. Heb je een goede receiver? In jouw geval wel, dus kan die dat prima doen (waarschijnlijk beter dan een niet al te dure geluidskaart). Heb je een kwalitatief slechte receiver? Dan is die een dure geluidskaart ook niet waard ;)
:Y

iRacing Profiel

• Shimaan24
Heren!

Dank voor jullie terugkoppeling. Ikzelf ben tot de i3/z77 combinatie gekomen door vergelijkend warenonderzoek. Ik zag deze combi vaker terug komen.

Jullie advies meenemend, kom ik tot de volgende set up:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 93,20€ 93,20
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 75,60€ 75,60
1Streacom ST-FC8B EVO€ 137,29€ 137,29
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,18€ 37,18
1Sony BD-5850H Zwart€ 75,-€ 75,-
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,47

Qua mobo heb ik maar twee opties (fm2/mini-itx). Ik heb gekozen voor de asrock. Is dit een goede combinatie met de a8 5500 (dat naar mijn weten de trinity architectuur heeft) voor de htcp?

Als ik een micro Atx bord wil, dan moet ik overstappen naar een streacom fc5 dat weer duurder is. Maakt dat uit gezien de keuzemogelijkheden van de mobo's?

Ik heb ook gekeken naar de streacom psu, maar deze is een stuk duurder en heeft geen goede reviews. 150w psu's zijn wel, maar dan moet ik wel 150w adapters kunnen vinden.

Ikzelf wil de htcp bedienen via een tablet of via de afstandsbediening van mijn samsung tv dat cec ondersteunt.

Nogmaals dank voor jullie advies!

• Shimaan24
Eh, nu zie ik dat knip en plak knoeiwerk heb gedaan in mijn openingspost. Mijn receiver is een pioneer vsx-1021 (is geen av7005). Heb ik dan nog steeds een goede receiver voor de mijn voorgestelde oplossing?

Excuus voor de mix up in mijn openingspost!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:37
Ja hoor, dit is nog steeds een prima mid-end receiver. De bovenstaande opstelling is dus ook prima. Echter zou ik toch echt nog even kijken naar een 150W adapter voor je setup. 80W is echt heel krap (piekbelasting van die A8 is hoger). Je wilt immers geen instabiel systeem.

In deze post staat wat alternatieven voor andere adapters: Lt. Marx in "[HTPC] Een fanless silent XBMC HTPC"

Overigens is dat moederbord prima. Tegenwoordig zijn er maar weinig slechte moederborden (zeker van A-merken). Zoek dus 1 met de juiste chipset en de juiste aansluitingen in de goede form factor en je hebt een prima moederbord ;)

edit: Lees ik nou net toevallig in de PMG sectie van het forum dat er met dat Asrock moederbord wel wat problemen zijn (icm een A10) misschien beter om te gaan voor een pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53

[ Voor 18% gewijzigd door jaapsander op 18-12-2012 12:25 ]

• Shimaan24
Kijk!

Als ik jullie toch niet had. Thanks!

• OudeIter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 10:13
Ik volg deze met grote interesse.

Een simpele? vraag.
In deze configuratie is geen losse videokaart inbegrepen.

Is de onboard videkaart dan geschikt om zowel Audio als Video in de hoogste formaten(DTS-HD) door te sturen over de HDMI uitgang?

Ik dacht dat je hier nog wel een GT 430 of 520 voor nodig zou hebben?

Edit..

Oh ik zie nu pas dat de A8 zowel CPU als GPU is.. dat had ik even gemist.

[ Voor 11% gewijzigd door OudeIter op 18-12-2012 23:39 ]

Pagina: 1