Vodafone biedt vanaf zomer 2013 4G - Nieuw/bestaande klanten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 00:26
Hey,

Zoals de meeste van jullie heeft Vodafone 1,4 miljard geïnvesteerd voor de frequenties en versnelde uitrol van 4G. Officielle persbericht van Vodafone te vinden op: Vodafone investeert € 1,4 miljard in frequenties en versnelt uitrol van 4G

Dit is natuurlijk geweldig nieuws, met m'n iPhone 5 kan ik dus vanaf aankomende zomer nog sneller internetten... Hoop ik. Ik vraag me namelijk de volgende dingen af....

1) Bestaande klanten, worden die automatisch 'geüpgrade' naar de 4G verbindingsmogelijkheid?
2) Pas als je verlengt/nieuw contract afsluit?
3) Komen er misschien aparte 4G abonnementen waar je extra voor betaald?

Een goede discussie wat dat betreft. Ik heb namelijk het idee dat er speciale abonnementen komen waar je de eerste jaren dik voor ga betalen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57
quote: Apple specsite
Gsm-model A1428*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE** (band 4 en 17)
quote: VF
Nu het ook de beschikking heeft over frequenties op de 800 en aanvullende frequenties op de 1800 MHz-band, kan het de nieuwe generatie mobiel internet op grote schaal gaan uitrollen. Daarnaast behoudt Vodafone zijn huidige frequenties op de 900 en 1800 MHz-band die nodig zijn om zijn bestaande diensten op 2G en 3G verder te verbeteren.
als ik het zo lees gaan ze 4G aanbieden op de 800 en 1800mhz band, dan gaat het niet werken op de iphone. Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:20
...auw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik het zo lees gaan ze 4G aanbieden op de 800 en 1800mhz band, dan gaat het niet werken op de iphone. Of wel?
Daar bedenken ze vast wel iets op, wees niet bang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:50:
[...]

Daar bedenken ze vast wel iets op, wees niet bang ;)
ja de iphone 6 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17
418O2 schreef op maandag 17 december 2012 @ 17:15:
[...]

[...]

Volgens mij gaan ze idd 4G aanbieden op de 800 en 1800Mhz band. De iPhone specs die je quote zijn echter voor het GSM model dat ze in de VS en Canada verkopen. De rest van de wereld heeft model A1429 met de volgende specs:

Gsm-model A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE** (band 1, 3, 5)

Zie ook http://www.apple.com/iphone/LTE/.

band 1, 3 en 5 zijn 2100, 1800 en 850Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

Sorcerer8472

Mens sana?

Vodafone en KPN hebben min of meer aangekondigd breed in te zetten op LTE800 (KPN sowieso). Dat geeft een dekking die vergelijkbaar of beter is dan de huidige 2G-dekking met dus ook lekker snel internet binnen, waar 3G nu vaak wegvalt omdat het op 2100 MHz zit. Met LTE1800 zou KPN niet zo snel een hoogwaardig 4G-net kunnen opzetten.

LTE1800 wordt waarschijnlijk in steden gebruikt om extra capaciteit te bieden, naast LTE800 voor binnendekking. De 900 MHz-band gaat hergebruikt worden voor 3G op 900 MHz ten koste van een stuk capaciteit op 2G (inmiddels heeft toch een groot deel van het klantenbestand een 3G-mobieltje dus dit kan prima). Dus ook met 3G zal je dekking verbeteren. Vodafone, KPN en T-Mobile gaan dit alledrie waarschijnlijk doen.

Maar wat houdt dit in voor de iPhone 5? Dat is nog niet helemaal duidelijk... Hoe dan ook zul je met deze telefoon geen optimale ontvangst hebben bij KPN en Vodafone (wellicht alleen in steden). Dan moet je toch gaan voor een Android of Windows Phone, of wachten op een nieuwe Europese versie van de iPhone 5 (want de huidige versie is in feite een Aziatische versie die ze ook in Europa verkopen).

KPN behoudt trouwens evenveel capaciteit op 1800 MHz als voorheen, Vodafone krijgt er een hele hap bij en kan daardoor vrij snel en eenvoudig ook 4G op 1800 MHz uitrollen. Het is alleen even wachten of ze dat daadwerkelijk ook doen, want op 800 MHz is het veel goedkoper uit te rollen, en de iPhone 5 is de enige telefoon die de verkeerde banden ondersteunt. Je hele uitrol aanpassen op één telefoon die het ook gewoon op je 3G-netwerk doet is een beetje kolderiek. Bovendien kan dat 3G-netwerk nu ook veel beter worden nu Vodafone ook 3G900 kan gaan uitrollen.

De Lumia 920, Galaxy S3 i9305, HTC One SV ondersteunen wel de goede banden trouwens: 800, 1800, 2600. Dit zijn daadwerkelijk Europese versies van telefoons en niet een Aziatische versie die ook in Europa wordt verkocht.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 00:26
Aldus Vodafone op Twitter:

"Zodra 4G wordt uitgerold, zul je dit kunnen gebuiken in combinatie met je toestel. ^LM"

https://twitter.com/vodafoneNL/status/282558110365802496

Goed nieuws dus als dit zo is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik lees trouwens een hoop dingen over dat mensen zich afvragen of er met de bestaande abonnementen ook gebruik kan worden gemaakt van het 4G-netwerk. Ik snap eigenlijk niet goed waarom dit niet zou kunnen, dit is alleen maar beter voor een provider omdat 4G veel efficiënter werkt. Bellen en smsen kan ook prima over 4G, net als dat dat prima over 3G kon, dus waarom zou dat nu opeens een probleem worden? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goudvis12 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 18:32:
Aldus Vodafone op Twitter:

"Zodra 4G wordt uitgerold, zul je dit kunnen gebuiken in combinatie met je toestel. ^LM"

https://twitter.com/vodafoneNL/status/282558110365802496

Goed nieuws dus als dit zo is!
Wat is hier precies goed nieuws aan? Als het uitgerold is, kun je het gebruiken.. dat lijkt me nogal logisch eigenlijk?
MensionXL schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:44:
Ik lees trouwens een hoop dingen over dat mensen zich afvragen of er met de bestaande abonnementen ook gebruik kan worden gemaakt van het 4G-netwerk. Ik snap eigenlijk niet goed waarom dit niet zou kunnen, dit is alleen maar beter voor een provider omdat 4G veel efficiënter werkt. Bellen en smsen kan ook prima over 4G, net als dat dat prima over 3G kon, dus waarom zou dat nu opeens een probleem worden? :)
Het grootste probleem is waarschijnlijk dat providers geld willlen verdienen. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je met je bestaande abonnement ineens 4g tot je beschikking krijgt.

[ Voor 44% gewijzigd door RoD op 30-12-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

RoD schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:50:
[...]

Wat is hier precies goed nieuws aan? Als het uitgerold is, kun je het gebruiken.. dat lijkt me nogal logisch eigenlijk?

[...]

Het grootste probleem is waarschijnlijk dat providers geld willlen verdienen. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je met je bestaande abonnement ineens 4g tot je beschikking krijgt.
Waarom niet? 4G is een technologie, geen service :) Bij de invoering van het 3G-netwerk hoefde je ook geen speciaal '3G-abonnement' af te sluiten, als je een telefoon had die 3G ondersteunde dan pakte je telefoon gewoon het 3G-signaal op en kon je bellen en smsen over dat netwerk :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MensionXL schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:44:
Mijn gok: Met bestaande abonnement mag je straks 4G gebruiken op 3G snelheden. Wil je hogere snelheden dan ga je natuurlijk meer betalen, de kosten voor dat netwerk moeten immers ook terug verdiend worden en dat doe je niet door bestaande klanten "gratis" een snellere verbinding te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

downtime schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:03:
[...]

Mijn gok: Met bestaande abonnement mag je straks 4G gebruiken op 3G snelheden. Wil je hogere snelheden dan ga je natuurlijk meer betalen, de kosten voor dat netwerk moeten immers ook terug verdiend worden en dat doe je niet door bestaande klanten "gratis" een snellere verbinding te geven.
Precies, het zou totaal onlogisch zijn als dit niet het geval zou zijn. Als Vodafone door 4G te gebruiken haar frequentieruimte beter kan benutten, waarom zou ze dit dan tegengaan? 8)7 Even een overzichtje van wat je kan verwachten:

3G:
Maximale snelheid: 7.2 Mbit/s
Snelheid in de praktijk: 4 Mbit/s
Latency: 150ms

4G:
Maximale snelheid: 7.2 Mbit/s
Snelheid in de praktijk: 7 Mbit/s
Latency: 50ms

In deze richting moet je denken :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zou kunnen inderdaad, dat ze alleen voor de lagere 4G-snelheden dit direct bij bestaande abo's aanbieden. Maar ik vraag me af of Voda daar zoveel mee opschiet. Ze moeten immers toch nog gewoon 3G aan blijven bieden, want het duurt wel even voordat iedereen over is naar een 4G-phone. Sterker nog, de eersten moeten hier afaik nog verkocht gaan worden.

Persoonlijk ben ik bang dat providers 4G als een speciaal product gaan verkopen. Speciale 4G-abonnementen lijken mij niet ondenkbaar. Ik hoop echter dat ik het met mijn bestaande abo gewoon kan gebruiken. We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

RoD schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:15:
Zou kunnen inderdaad, dat ze alleen voor de lagere 4G-snelheden dit direct bij bestaande abo's aanbieden. Maar ik vraag me af of Voda daar zoveel mee opschiet. Ze moeten immers toch nog gewoon 3G aan blijven bieden, want het duurt wel even voordat iedereen over is naar een 4G-phone. Sterker nog, de eersten moeten hier afaik nog verkocht gaan worden.

Persoonlijk ben ik bang dat providers 4G als een speciaal product gaan verkopen. Speciale 4G-abonnementen lijken mij niet ondenkbaar. Ik hoop echter dat ik het met mijn bestaande abo gewoon kan gebruiken. We zullen zien :)
Ik zou niet weten waarom niet iedereen direct van het 4G-netwerk gebruik zou mogen maken, dus ook de mensen zonder mobiel internet (!). Bellen en smsen verloopt ook efficiënter over 4G en Vodafone zal dan drie netwerk (2G, 3G en 4G) actief hebben, hoe optimaal wil je je load balancing hebben? :)

Er komen al steeds meer 4G telefoons maar het netwerk is er verre van klaar voor, in de grote steden staan er wat antennetjes maar meer dan 100 actieve LTE-antennes heeft Vodafone nog niet in Nederland. Er zijn al meer 4G-telefoons om je heen dan je denkt, wat dacht je van de iPhone 5? ;) Ook kan de Nokia Lumia 920 overweg met 4G. :)

Er zullen zeker 'speciale 4G-abonnementen' komen maar die worden vrijwel zeker niet zo speciaal als jij denkt. Iedereen zal gewoon van het 4G-netwerk gebruik kunnen maken, echter, 4G-snelheden zoals 50Mbit/s wat dus niet haalbaar is over 3G, zal dan dus een speciaal 4G-abonnement worden. Als er geen 4G-netwerk beschikbaar is dan verbind je dus met het 3G- of zelfs 2G-netwerk, met je 50Mbit/s-abonnement ;) Puur marketing dus eigenlijk. :)

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 30-12-2012 19:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Klinkt eigenlijk best plausibel. Het is inderdaad aannemelijker dat ze op snelheden prijzen gaan aanbieden ipv op techniek.

Verder heb je gelijk mbt compatibele telefoons, maar het zijn er nog veel te weinig. In de VS zijn er aanzienlijk meer. Ik vermoed dat het wel gaat veranderen, maar het is wel zaak dat fabrikanten binnen nu en zeer binnenkort meer 4G-compatibele toestellen gaan aanbieden.
Pagina: 1