Het probleem vaak is zoals Grumpsch zegt, de main quest staat vast, en gaat om de wereld te redden. Dan past het niet om met hetzelfde karakter eerst chaos, dood en verderf te zaaien.
Troika Games waren in mijn ogen altijd goed bezig op dat vlak met hun spellen, "Arcanum", "The Temple of Elemental Evil" en "Vampire: The Masquerade". Zij gingen dan ook verder dan het een simpele versie van good vs evil.
Arcanum ging verder in het oplossen van quests. En hadden een hoop manieren om quests te benaderen/finishen. Ook veel hing af van je gemaakte 'held'. Iemand met hoge charisma kon zich uit heel veel uit praten, en quests oplossen. Iemand met zeer lage intelligentie heeft beperktere keuzes, in de vorm van "whut?" en "you speak funny.". Dit maakte het roleplaying ook veel leuker. De good/evil keuzes waren ook niet zo zwart wit, en meer dingen om iemand te helpen voor gelijke rechten voor de orcs.
Op het einde dan ook een mooie epilogue die de grotere keuzes die je hebt genomen samenvat en wat er na het spel met gebeurt is. Het succes of falen van vrede brengen tussen 2 steden. Slechtere keuzes zijn daar ook goed vormgegeven, en kunnen kleinere dingen zijn zoals misdaad die hoogtij viert, tot zelf het worden van een slechte god waar mensen offers aan brengen.
Temple of Elemental Evil was daar nog het meest speciaal in. Daar stel je van in het begin al een party samen die 1 van de D&D alignments heeft. Het spel begint steeds bij hetzelfde dorp, maar met een goed team moet je het redden van bandieten, met een evil chaotic party heb je net half het dorp platgebrand. En zo zijn er enkele verschillende manieren waarop het spel begint, waardoor de toon meteen gezet is.
Het zijn zo'n toestanden die het "makkelijker" maken om alternatieve rollen te spelen. Oh, wat mis ik troika games.
Eerste keer in een RPG laat ik mij meestal toch gewoon leiden door mijn eigen moreel kompas. Als er een 2e playthrough komt probeer ik zo veel mogelijk quests anders op te lossen. Maar ook ik faal er vaak in. Meestal gaat het enkele quests goed, maar dan komt er 1 of andere vrouw/kind af, "why did you do that

. Get away from me!". En dan breekt mijn hart.
I'll do what I can, but expect very little.