Neon-lichtje op Mobo aansluiten...

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 20:26
Hoe doe ik dit?

de situatie is als volgd:

Ik heb 1 neon buisje met aan weerskante een draadje eruit. die komen te samen in een 3gaatjes connecter (of hoe dat dan ook mag heten :? ) dus ongeveer dit: |o o o|

Die heb ik aangesloten op de transformator die ik er bij kreeg, tot zo ver dus geen probs.

Maar nu!

Om de transformator aan te sluiten op je mobo kreeg ik een kabeltje er bij met 2 draadjes (rood en zwart) die uitlopen op een 2 gaatjes connector, dus ongeveer dit: |o o| Deze kan ik dus ook op de transformator aansluiten alleen zit ik dan met 2 losse draadjes :? wat moet ik daar mee doen?

BVD

Verwijderd

het is niet helemaal duidelijk maarehh
je hebt dus een rood en een zwart draatje waar je je transformator/neon mee moet voeden?
rood is + zwart is - , nu nog weten hoeveel volt er op moet...
weet je dat?

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 20:26
12 Volt maaruh ik loop echt totaal dood hier en weet echt nisk hiervan af.

Verwijderd

Je moet ze gewoon aan zo'n molex connector maken.

Dus het rooie draad je op de gele van molex (+12) en het zwarte draadje aan één van de twee zwarten (-)

en dan werkt het!! Succes :)

edit:

Molex is dus zo'n ding dat naar je HDD, Diskette enz. gaat. (Die van een diskette, daar kun je ze zo instoppen (mag eigenlijk niet maar ja....))

Verwijderd

Ik heb ook zo'n neon in m'n kast en dat andere dingetje met die rode en zwarte draad is een omvormtje (zeiden ze bij de elektoboer), Ik heb 'm aan een molex gesoldeerd en 't is nu zeer licht en groen in m'n kast. Weet iemand of ik dat ding kan dimmen?

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 17:14
Een gordijntje voor je venster hangen. >:)

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Op vrijdag 01 juni 2001 22:14 schreef NINER het volgende:
Ik heb ook zo'n neon in m'n kast en dat andere dingetje met die rode en zwarte draad is een omvormtje (zeiden ze bij de elektoboer), Ik heb 'm aan een molex gesoldeerd en 't is nu zeer licht en groen in m'n kast. Weet iemand of ik dat ding kan dimmen?
Combi maken van 12 en 5 volt: dan heb je i.p.v. 12 volt opeens het verschil van 12 en 5 = 7 V. Sluit je rooie kabeltje aan op de gele (12 V) en de zwarte op de rooie (5 V) ipv de zwarte(0 V)

ofzo... toch?

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Op vrijdag 01 juni 2001 22:20 schreef MaxDamage het volgende:
LOL!!!

Misschien een dimmer erop, of er 7 volt op zetten. Minder stroom = minder licht.
Ik weet alleen niet of ie het dan nog doet :Y)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Op vrijdag 01 juni 2001 22:20 schreef MaxDamage het volgende:
En aan hoeveel volt moet dat gordijntje dan?? :?

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Op vrijdag 01 juni 2001 22:25 schreef NINER het volgende:

[..]

En aan hoeveel volt moet dat gordijntje dan?? :?
220 V: tegen mensen die onderdelen willen jatten op een LAN :P

Verwijderd

dimmer voor een CCFL ? dies in ontwikkeling :P ik heb hem deze week gezien, cool ding. Het is dus een tranformator op een printje met een ltp poort erop, ofwel je kan het ding op je pc aansluiten en dan zo het lampje dimmen enzo. Btw om de voltage naar 7v te halen lijkt me niet zoon goed idee, het ding heeft namelijk 500v nodig om op te starten

Verwijderd

Juist Matty, die dimmer is in ontwikkeling...door mij nml haha...

ff wat specs ? nou ehm vooruit dan maar..kunnen jullie allemaal alvast wat kwijlen...

het betreft een zogenaamde inverter met een dimming range (openloop) van 1 op 900 die redelijk linear instelbaar is in zo'n 8200 stappen; closed loop (dus bij constante stroom en luminantie) zit ik momenteel rond 1 op 250 maar ik moet nog ff wat aan mijn terugkoppelling rommelen, (1 op 300 of meer is denk ik nog wel haalbaar).

de dimmingrange is full spec haalbaar, van 7V tot 20V, dus 12V pcvoeding is no problem en eigenlijk zelfs ideaal... *D

Het hele zaakje is trouwens digitaal instelbaar en regelbaar, onsteekfrequentie, werkfrequentie, stroom, luminantie, (de hele handel dus) via een standaard IIC-bus en als jullie echt via de PC willen aansturen kan er via RS232 of standaard parallel een kleine interface gemaakt worden en ook nog een mooi programma om dat hele gedoe via de PC te sturen (dat parallel interface printje is nml maar een setje 10K weerstanden en een 7405, want dat gebruik ik nu nml...)

de printjes zijn op zich wel reproduceerbaar en aangezien ik de source van de Microcontroller geschreven heb :)

hmm...iemand interesse in de simpele openloop versie ? haha...

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb het met een kroonsteentje aangesloten op zo'n connector, heel makkelijk, geen soldeer gezeik :)

Verwijderd

En wanneer komt dat dimmertje op de markt..???

I want one (or two)! :9~

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
Ik heb me deze voormiddag ook zo'n "neon" gehaald.
Het is eigenlijk een cold-cathode (ccfl), maar ja.
Kan iemand effe een simpel schema posten om zo'n ding met een switch in 2 standen aan en uit te zetten, zonder led....
THX

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

de inverter zelf komt binnenkort beschikbaar in de nieuwe AMLCD modules van Philips (we zitten na 4 maanden development nu in de bijna-demonstrator fase; dus zo'n 95% done); hij is designed voor de backlighting van 3,5 inch AMLCD's die voor automotive doeleinden worden gebruikt; maar de 5 en 7 inch lampen deden het ook nadat ik er wat meer spanning had opgezet hehehe (dat heb ik nml al getest ;) ..., kon zelfs 2 lampen laten branden vanuit 1 trafo door een beetje slim te schakelen)

verwacht wordt dat de eerste commerciele modules volgende jaar in de nieuwe Audi A8 liggen...

de officiele dan...

er valt wel iets te solderen natuurlijk hehehe...

maar ehm...welke features heb je interesse in ?

mag het een printje zijn ? wil je een mooi doosje met aan de ene kant een molex en aan de andere kant I2C (of parallel)...??
CCFL included ? het hele zaakje kan SMD, dan heb je een printje van 3 inch lang dat voor ongeveer de helf leeg is...

doe eens een goed voorstel... ik kan je wel een prijsopgave maken...

als je dat SMD gebeuren niet boeit, dan is het helemaal simpel...wordt het printje wel iets groter, maar nog altijd een stuk kleiner dan bijv. het printje wat onder een HD ligt, dus redelijk simpel ergens in de hoek van je kast te monteren...ik kan kijken als ik een paar foto's kan posten van het dim gebeuren en hoe het zaakje uitziet...iemand interesse in zoiets ? ik zal proberen die pics deze of volgende week rond te krijgen...

Verwijderd

Op vrijdag 01 juni 2001 20:29 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
12 Volt maaruh ik loop echt totaal dood hier en weet echt nisk hiervan af.
ben je er al uit? wat je dus doet is rood (van neon) op geel (van voeding) en zwart op zwart

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mij is het gelukt heb nu een fleurige blauwe kleur rind me kast :)

* Peertje is vriend van BuzzerCrAsH

er gingen een paar dingetjes fout, zo had ik de transformator op de bodem van me kast gezet en daar sprongen toch vonken van af >:)

Verwijderd

Bij de Halfords zijn 10cm lange neon's (blauw) te koop, uiteraard voor 12V (auto)... Lijkt me makkelijker aan te sluiten :) Gewoon twee draadjes, + en - that's all
Pagina: 1