Advies gezocht voor updating game pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingeddrac0
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
Hallo tweakers,

Ik zou graag jullie advies will horen omtrent mijn "project" om mijn game pc wat te moderniseren. Ik heb enkele jaren geleden (4-5) mijn eerste echte gaming desktop gekocht. Die setup (zie lijstje) heeft mij nog geen enkele keer teleurgesteld, ik kon de games spelen die ik wilde, en de meeste zonder een enkel probleem. Na een jaar of 2 oververhitte mijn 8800gt snel zodra er belasting op werd uitgeoefend, daarna op advies van een kennis een mooie (en verbazingwekkend stille) zalman koeler erop gezet. Sindsdien heb ik nog veel kunnen genieten van de kaart maar een week terug begaf de kaart het voorgoed. Ik heb sinds gisteren een GTX 460 in bezit en ten opzichte van mij vorige kaart had ik hoge verwachtingen maar ik merk nul, noppes nada verschil tussen de oude en nieuwe kaart.

Geheugen bestaat uit 2x2Gb dus 4Gb totaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P35-DS3R€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N460OC-768I€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB€ 73,48€ 73,48
1Thermaltake Tsunami VA3000SNA€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR533D2N4K2/2G€ 32,99€ 32,99
1OCZ Fatal1ty 750W€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,47

De pc zal voornamelijk gebruikt worden om te gamen, het maakt me vrij weinig uit als ik een game niet op ultra kan spelen. De enige eis die ik heb is dat ik moderne games (grotendeels) vlekkeloos kan spelen op 1920x1080 resolutie. Als ik daarvoor de settings naar low moet brengen, vind ik dat prima.

En dan tijd voor de vragen;
- Is er een reden voor dat ik geen verschil merk tussen de 8800gt en de gtx460? Is er een component dat de boel onderuit haalt, geheugen of processor?
- Wat zijn de voornaamste redenen om een specifiek moederbord aan te schaffen? Ik heb werkelijk geen flauw benul wat de pro's en cons zijn van diverse moederboren.
- Afgezien van het feit dat de hele setup outdated is, welk component heeft, kijkende naar wat er nu in zit, de hoogste prioriteit om vervangen te worden?

Alvast bedankt voor het lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

- Is er een reden voor dat ik geen verschil merk tussen de 8800gt en de gtx460? Is er een component dat de boel onderuit haalt, geheugen of processor?
Beide, mits de drivers goed geïnstalleerd zijn zal je toch wel enig verschil moeten merken? Game profielen willen nog wel is vast staan na first start mogelijk moet je de instellingen vernieuwen (en chipset moet geupdate blijven natuurlijk)?
- Wat zijn de voornaamste redenen om een specifiek moederbord aan te schaffen? Ik heb werkelijk geen flauw benul wat de pro's en cons zijn van diverse moederboren.
Je moet een mobo hebben wat bij je CPU past simpel toch? En het ins meestal helaas zo dat 'hoe duurder hoe beter' geld!
- Afgezien van het feit dat de hele setup outdated is, welk component heeft, kijkende naar wat er nu in zit, de hoogste prioriteit om vervangen te worden?
Ik wou zeggen SSD maar als je echt geen verschil merkt tussen 4 generaties GPU zeg ik niks !

Mocht ook iets willen weten over een nieuwe systeem: De Intel i7 3770 is hot samen met de Z77 chipset (welke mag je zelf kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingeddrac0
Iarsiano, bedankt voor je snelle reactie.

Het eerste wat ik gedaan heb is juist alle drivers bijwerken maar ja, het resultaat weet je :P
Ik had zelf een groot, dan niet merkbaar verschil verwacht tussen de twee kaarten maar ik zie geen verschil in fps toename als de setting op dezelfde waardes blijven. Ik heb zelf world of tanks, eve online en guild wars 2 geprobreerd. Ik zie enkel een framerate toename van ong 5 per spel.
Kan het zijn dat de 4Gb aan geheugen te weinig is voor hedendaagse pc's? Als ik wat rondblader lees ik dat veel mensen 6Gb minimaal vinden voor game pc's..

Voorlopig ga ik niet mijn moederbord vervangen tenminste, zolang het nog werkt, waarschijnlijk zal ik aan het einde van volgend jaar een volledig nieuw systeem aanschaffen. De inhoud van mijn kast is op dit moment foeilelijk en slecht georganiseerd.

Betreffende de SSD, ik ben daar al langer over aan het denken om aan te schaffen, zijn daar nog dingen waar ik goed op moet letten? Afgezien van de opslagcapaciteit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

Anoniem: 91626 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:23:
[...]
[...]
Je moet een mobo hebben wat bij je CPU past simpel toch? En het ins meestal helaas zo dat 'hoe duurder hoe beter' geld!

[...]
Ik wou zeggen SSD maar als je echt geen verschil merkt tussen 4 generaties GPU zeg ik niks !

Mocht ook iets willen weten over een nieuwe systeem: De Intel i7 3770 is hot samen met de Z77 chipset (welke mag je zelf kiezen)
Het eerste punt ben ik het niet zo over eens eigenlijk. Er zijn naar mijn idee geen slecht Z77 borden. Er zit zelfs weinig verschil in de praktijk tussen de 89 en 289 euro modellen, buiten wat features / looks en misschien bij wat extreme overclocks. (water / LN2)

Een SSD is leuk, maar mits je een heel grote haalt voor je OS + games, heeft dat niet gek veel zin.

Bij welke titels merk je géén performance boost tussen de 8800GTS en 460? Het verschil tussen mijn 8800 GTS512 en 560 Ti in een Intel X58 bord was toch bijzonder merkbaar! De 460 zou toch wel 30-40% sneller moeten zijn in vrijwel iedere titel die de 8800 voluit gebruikt.

De i7 3770(K) heeft voor games vrijwel geen meerwaarde over de 3570K, wat je meer krijgt is hyperthreading en een paar mhz, waarbij je die toch zelf kan veranderen met de multiplier op de K-versies van beide. De 3770K is prima voor video/render werk, maar voor games kan je jezelf beter de €€€ besparen en voor de 3570K gaan.

Er zijn ERG veel threads de afgelopen weken over dergelijke systemen, spit er eens ééntje op en kijk wat voor builds ze uiteindelijk op zijn uitgekomen.

RAM is goedkoop, je 460 is snel zat voor de meeste titels als je niet te veeleisend bent. (ohnoes, nu moet je high ipv ultra kiezen!) en je voeding gaat het ook wel halen, de Q9xx0's waren stroom-hongeriger dan de 3000 series nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingeddrac0
djunicorn, dank je voor de reply.

Zoals ik in mijn vorige reactie zei, ga ik voorlopig geen nieuwe onderdelen kopen tenzij er wederom iets kapot gaat. Als ik het geld en de tijd weet te vinden dan ga ik wel rondsnuffelen naar fijne systemen.

Ik heb tot nu toe pas enkele titels geprobeerd;
- League of Legends, die game draaide al heerlijk soepel met de 8800GT met alles op het hoogste, geen verschil gemerkt.
- World of Tanks, toen kon ik met maximale resolutie (1920x1080) en met low settings ong 30 fps krijgen, met de 460 zit ik nog steeds rondom dat getal. Ik merk ook niks in laadtijden.
- Guild wars 2, hetzelfde als hierboven, maximale resolutie, settings op low/medium en ong 35 fps met de 8800gt. De 460 verbeterd niks.
- EVE online, draaide al soepel, mits ik geen grootschalige fleet battles aanging, draait nu ook soepel. Ik moet nog een fatsoenlijk gevecht meemaken maar aangezien de andere titels geen verschil maakten, zie ik het somber in...

Heel eerlijk, ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar. Aangezien de 460 stukken beter is dan mijn 8800gt had ik een flink, dan niet een merkbaar, verschil gemerkt in laadtijden en framerates.