Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 10:50
Hallo,

Ik ben aan het proberen mijn oude computer weer te fixen.
De computer bleef steeds haken bij het windows 7 opstartlogo.
Toen heb ik de harde schijf geformateerd in een andere computer en probeer er opnieuw windows 7 op te installeren. In de bios kan ik niet de cdrom bij de boot priority aanzetten en geeft hij telkens de error "Boot failure". Ik kan bij de boot priority ook PXE Rom aanzetten, een netwerkboot volgensmij, dan geeft hij de error "Boot.mgr ontbreekt" Ik weet zeker dat het niet aan de cdrom of cd ligt, heb meerdere windowscd's en cdrom's geprobeerd, ook op ide. Heb ook andere kabels geprobeerd en verwisseld.
Is er misschien een setting in de bios waarmee je de cdrom aan kan zetten?
Er staat ook first slave, master en second slave en master. Die heb ik allebei op auto gezet. Is dat zo goed?

Ik heb een aantal maanden terug er ook windows 7 opgezet met dezelfde cdrom, dus ik denk dat het wel weer kan.

Mijn biosversie: V02.54
Mobo: Asus P4PE, 845PE (Lan, Sound, 1394, Sata, Raid)
cpu: Amd athlon 64 3200+

Groet,

roflolpimp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:04
Welke boot opties zijn er allemaal aanwezig in de bios?
Hoeveel geheugen is er aanwezig in de oude computer? Als dit kleiner is dan 1 GB dan is het logisch dat hij W7 niet kan opstarten en is XP een betere optie.

Qua master/slave: "In parallel ATA hard drive arrangements, the terms master and slave are used but neither drive has control over the other. The terms also do not indicate precedence of one drive over the other in most situations. "Master" is merely another term for device 0 and "slave" indicates device 1."

Dit kan je hardwarematig aanpassen (bootschijf moet de master zijn). Zie ook de afbeelding hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.techfuels.com/attachments/hard-disk/975d1206089982-master-slave-967869.jpg

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Ik kan kiezen tussen de harde schijf (wd blabla), (yukon pxe) en disabled,
Als ik "discard changes" doe kan ik ook kiezen uit floppydisk.
Er zit 2 gb geheugen in, dus dat zou moeten kunnen.
Maar toen ik er eerder windows op heb geïnstalleerd hoefde ik niet die schakel te verwisselen.
Als ik hem opstart krijg ik ook een scherm van de devices en daar staat de cdrom (opticare) ook bij.

Dat moederbord is volgensmij een servermoederbord en doet altijd al een beetje gek bij het opstarten.
Zo staat er ook altijd: the bios is not installed of no ide devices are found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat niet over processors, moederborden of geheugen, maar over I/O Controllers en het aansturen van opslagmedia.

Move PMG -> OM

Negeer aub niet de post van PCBaas, wat hij daar aangeeft zou zomaar het geval kunnen zijn, vooral als het gaat om een WD PATA harde schijf (waar inderdaad Single Drive en Master twee verschillende settings zijn)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Oja, bedankt voor het verplaatsen.

De harde schijf is een sata-schijf,
heb zonet ook geprobeerd met een andere
sata HD. Ik zal nog eens proberen zonder die schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Nu ik de cdrom op first master heb geeft hij de error: atapi incompatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Is het een fabriekspc of een zelfbouw? Kan je het BIOS eens resetten naar optimized defaults?
Daarna een foto maken van de opties die je hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 17-12-2012 13:56 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Computer in 2005 gekocht met een ander moederbord, maar ging kapot.
Toen heb ik de computer begin dit jaar gefixed met een ander socket 939 moederbord uit vraag&aanbod, en werkte halfjaar prima met windows 7.
Heb de bios ook wel gereset, dan vind ik de cdrom ook nog steeds niet bij de boot priority.
De computer ligt wel in een kartonnen doos

[ Voor 6% gewijzigd door RofLolPImp1997 op 17-12-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Plaats eens een foto wil je.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je CDROM is niet ATAPI compatible. Dat lijkt mij de conclusie van die foutmelding die je krijgt. ATAPI is een standaard voor opticals. Je computer is enorm oud en je kunt beter gewoon iets kopen wat van deze tijd is. Opticals die niet ATAPI-compatible zijn, kun je eigenlijk gewoon weggooien. Koop een nieuwe brander voor 19 euro lijkt mij het makkelijkste advies.

Als je nieuwe moederbord geen SATA heeft, zul je een SATA kaartje moeten kopen. Dat is natuurlijk wel weer zonde. Overweeg eens om gewoon een nieuw systeem te kopen, vanaf 100 euro heb je al een functionerende computer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Die cdrom functioneert nog prima, heb hier mijn nieuwe computers ook allemaal mee geformateerd. En ik heb die computer eerder ook wel geformateerd met dezelfde combinatie. Ik hoef niet te overwegen een nieuw systeem te kopen, want heb hier wel 5 game-pc's staan. Ik vind het gewoon leuk om ze te repareren en kan deze mooi gebruiken voor muziek in te spelen vanaf de piano door middel van midi.

Aan dit moederbord zitten wel 2 sata aansluitingen. En er zitten ook nog 2 raid sata aansluitingen op.
De cdrom is op sata en de harde schijf ook.

Ik dacht dat ik duidelijk het moederbord boven had vermeld (Asus P4PE, 845PE (Lan, Sound, 1394, Sata, Raid))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na wat zoeken: jouw moederbord heeft GEEN écht Serial ATA. De twee SATA poorten (SATA/150) worden verzorgd door een nepchip: Promise FakeRAID. Daar kun je problemen mee krijgen en niet alle extra chips ondersteunen ATAPI.

Als je een moederbord hebt waar de chipset échte ondersteuning biedt voor Serial ATA, dan zou je dit probleem niet gehad hebben. Al is mij nog niet duidelijk of je CDROM nu Parallel ATA is of Serial ATA. Met PATA zou het wel moeten werken, dat wordt wel door je chipset aangeboden. Maar SATA kan dus een probleem zijn; je hebt enkel een FakeRAID chipje, wat optioneel is voor die Asus P4PE omdat de chipset die functionaliteit niet biedt.

Kortom, weg met die oude zooi. Je steekt er enorm veel tijd in, het kost enorm veel meer energie dan moderne systemen en de bruikbaarheid is zeer beperkt. Dat is mijn mening, je moet natuurlijk je tijd en geld steken in zaken die jij het waard vindt. Dat bordje wat ook geen PCI-express ondersteunt, is duidelijk van een ander tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Op een moederbord heb je vaak hoofd controller, waar je 4 hd's op kunt aansluiten, hier moet ook de cd rom op worden aangesloten, omdat bij booten een extra controller die vaak op je moederbord zit, niet kan booten zonder driver van de aparte controller. De hoofd controller kun je booten zonder driver.

of,
je hebt je extra controller niet goed ingesteld, dus raid, ide of sata of ahci, raid moet je dus niet hebben.

of,
Soms moet in de bios worden ingesteld,
1 welke apparaten mogen booten,
2 de volgorde van booten.

Of,
Je kunt nog proberen om je boot scherm tijdens booten te gebruiken.
Bij het booten moet er op een f....... gedrukt worden dan krijg je een eenmalige boot scherm, hier kun je dan je boot apparaat kiezen, zonder in de bios iets te wijzigen.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 17-12-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Ik heb nu een pata dvdrom aangesloten en die wordt wel herkend bij de boot priority.
Die staat op de eerste boot priority en geeft de error "boot.mrg ontbreekt"
De raid gebruik ik niet, en ik heb ook via het bootscherm geprobeerd.
Als ik daar via de dvdrom boot geeft hij ook "boot.mrg ontbreekt"
ik kan geen schakelaar op het moederbord vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door RofLolPImp1997 op 17-12-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat jan99999 bedoeld met hoofdcontroller is dus een échte controller die door de chipset wordt geleverd. Jouw chipset levert alleen Parallel ATA met zo'n brede platte kabel met 40 of 80 draadjes naast elkaar. Geen Serial ATA, dat wordt enkel via een Promise FastTrak fakeRAID-chipje geleverd, en die ondersteunt mogelijk geen ATAPI. Dat kan je probleem zijn.

Wel kun je inderdaad kijken of dat zo is, door de Promise controller in je BIOS niet op RAID in te stellen, maar op "IDE" of "SATA" zoals dat vaak wordt genoemd. De Option ROM wordt dan uitgeschakeld, maar ik vermoed dat die controller gewoon geen ATAPI ondersteunt dat kwam vroeger zeker voor.

Boot manager ontbreken wil zeggen dat het volume niet bootable is. Het kan zijn dat je cd/dvd niet leesbaar is, probeer het eens met een nieuwe cd/dvd die IN DAT STATION werkt zoals getest op een ander systeem. Laat dat booten van SATA dan zitten want dat Asus P4PE bordje ondersteunt dus geen echt SATA. Daarvoor is de chipset te oud en daarmee het hele platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
De raid mode heb ik veranderd naar: operate to ide en volgensmij heeft mijn dvdrom op ide inderdaad geen atapi, http://www.techtastic.ca/reviews/liteon16xdvd.html . Ik zal nog even verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Maar Cipher, er zitten ook 2 non-fake Serial Ata aansluitingen op. Er zitten 2 zwarten en 2 paarsen (raid) op. Is er een setting in de bios waarmee ik dan mijn Serial Ata cd/dvd rom kan vinden in de boot priority?
Ik kon een paar maanden geleden ook gewoon zo formateren. De harde schijf die via die Serial ATA gaat vindt hij ook gewoon. Die sata cd/dvdrom doet het echt wel (ik krijg in een andere computer met die cd/dvd rom en dvd direct de melding dat ik gewoon kan booten). Heb de kabels ook wel verwisseld in die oude computer. Die rom heeft zeker wel atapi maar er moet gewoon een setting zijn waarmee ik hem wel kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/html/events/mb/socket478/p4pe/p4pe_l.jpg

Dit is jouw moederbord? Kun je aanwijzen waar de twee paarse SATA aansluitingen zitten? Kun je 100% bevestigen dat je P4PE hebt of heb je een variant hiervan? Dit hoor je te kunnen zien op het moederbord zelf.

De controller die de twee zwarte SATA levert, zou de Promise PDC20376 moeten zijn, ofwel Promise FastTrak 376, een fakeRAID controller.

Jouw chipset heeft naast de i845PE northbridge ook een ICH4 southbridge. Dit is een ouderwetse PCI chipset zonder ondersteuning voor Serial ATA. Zie ook: http://www.intel.com/cont...oller-hub-4-datasheet.pdf

Kortom, als er SATA is, komt die support van een extra chipje, en dat is sowieso al veel minder goed zeker als die ook nog eens via PCI aangesloten moet worden. Alles deelt dan bandbreedte met elkaar, heel smerige oplossing vind ik zelf. Nu ik beter kijk zie ik ook dat er drie PATA connectors op zitten. Twee daarvan (aan de rechterkant; die kleinere daar onder is voor floppy drive) komen van je chipset; dat zijn echte poorten. Die linker die aan de rand van het moederbord zit, komt waarschijnlijk ook van die Promise chip af.

Gewoon een computer van een ander tijdperk. SATA is daar bij geflanst, maar vraag niet over de kwaliteit. En dat heeft als gevolg dat je nu problemen ondervindt. Daarom vind ik het niet meer waard om te investeren in oude hardware. Nieuwe hardware is goedkoop, veel zuiniger en het kost je veel minder tijd om het ding te laten doen wat je wilt dat het doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 17-12-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RofLolPImp1997
Nee, dat is mijn moederbord niet, er zitten 4 sata aansluitingen op en ook 4 geheugenpoorten.
Maar laat maar zitten, veel te veel tijd in die ouwe troep gestoken.

Nog bedankt in ieder geval,
Pagina: 1