Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Het is al weer een tijdje geleden sinds ik gepost heb. Deze keer kom ik met raar probleem.

Het probleem:

De PC is consequent langzaam als ik hem dagelijks de eerste maal aanzet. Zodra ik hem reboot, meestal na 3 mins (3 mins nodig om te ontdekken dat ik 20 / 40 minder fps in games heb tijden 1e boot.) doet hij het weer normaal. Dan praat ik over 20 tot 40 fps meer met exact de zelfde omstandigheden als tijdens de eerste boot. Ik hoef hem vervolgens ook de hele dag niet meer te rebooten, de prestaties blijven gelijk na 2e reboot.

Verdenkingen van mij:

Zelf denk ik dat het aan 2 dingen zou kunnen liggen.

1: Mijn DDR3, het draait nu op 1333 MHZ, FSB staat op 200 MHZ. Misschien is dit de oorzaak?

2: De Processor, Ik had ook nog iets gelezen over condensators/capacitors, maar ik weet zelf dan weer niet of die op de processor zitten of op het moederbord.

Raar: (maar hier ligt het denk ik niet aan.)

3: Video Kaart, Het is wel een keer voorgekomen dat mijn PCI-E slot maar op @2.0 x1 stond en niet hoger wou (Naar x16), niet in gpu-z(onder load) of het spelen van games. Ik heb toen een bios reset gedaan (met die pinnetjes, en toen werkte het weer normaal.

Algemeen:

Ik heb de laatste bios. Alle hardware is compatibel. CCC 12.10. Drivers zijn up to date. Ik draai Windows 8 Pro.

PC Spec:

AMD FX6100
MSI 990FXA-GD65
8GB Coirsair Dominator DDR3 1600
MSI 6870 Hawk
Coirsair Force 3 111GB
WB Caviar 360 GB

Ik heb alles op standaard waarden in de bios staan. Niks overgeclocked.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er mis is dan kan ik zelf wel uitvogelen hoe ik het moet repareren.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Hartelijk bedankt alvast! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 18:31
Die AMD FX6100 heeft ook een onchip videokaart, toch? Misschien dat dat vloekt?
Videokaart wel in het snelste (x16) slot? (Vaak de bovenste)
Staat je processor niet in power-saving mode, dat hij throttled oid?

Welke voeding heb je?

Dat is wat ik zo even kan bedenken.

Gr

[ Voor 6% gewijzigd door Thamell op 17-12-2012 11:41 ]

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart zit in het snelste slot.

Mijn voeding is een OCZ 700watt Silver

De AMD FX serie heeft geen core die gfx behandelt.

Wat bedoelt u precies met Throttled Oid? Ik ga gelijk even rebooten en kijken of ik dat kan vinden in mijn bios.

Edit:

Ik heb even gekeken maar ik weet zo niet wat u daar mee bedoelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
Mischien eens gaan testen als je pc te langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Temps en voltages kloppen wel allemaal, ook als hij zo langzaam is?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:54:

Edit:

Ik heb even gekeken maar ik weet zo niet wat u daar mee bedoelt.
Energie beheer in he configuratie scherm. Staat je pc daar niet ingesteld op zuinig gebruik?

Verder schrijf je dat je in het BIOS alles op automatich hebt staan. Wanneer je dat op manueel in stelt, en verder niets aan de instellingen verandert, kun je de settings uitlezen die de pc op dat moment in het BIOS gebruikt. Die zou je een kunnen vergelijken met de settings die de hardwre fabrikant mee geeft voor het instellen van de geheugen reepjes. Datzelfde kun je op dezelfde controleren voor de instellingen voor je cpu.

Maar meestal kun je alles ook uitlezen in één van de bios vensters, alleen staan daar dacht ik niet alle settins weergegeven. Dat is afhankelijk van welke BIOS je op je moederbord hebt.

Wanneer je niet zeker weet welke settings je moet gebruiken, kun je bijvoorbeeld op Tom's Hardware site even een revieuw op zoeken voor de hardware die je gebruikt, zoals moederbord, geheugen en cpu.

http://www.tomshardware.com/

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even je puntjes afwerken:
1: Geheugen kan inderdaad sneller ( is BIOS-werk, waar je je bussnelheid of je divider moet instellen, zie de FAQs hier op de site of eldersch), maar het zou niet meer dan 2-5% verschil moeten geven. Niets merkbaars in elk geval.

2: caps zijn alleen een probleem als ze bol staan, of je anderszins verdenkingen hebt (spontane reboots, vastlopers etc die op geen enkele andere manier te verklaren zijn), maar bij moderner spul zit het meestal wel goed. Ik neem even aan dat je voeding nog OK is, redelijk merk, en voldoende (betrouwbare) wattjes.

3: Als je GPU op 1x staat zou dat wel wat gevolgen kunnen hebben voor je snelheid, maar wederom verwacht ik er geen wereldschokkende problemen mee. Stop hem inderdaad in het bovenste lange PCI-E-slot, en mocht hij dan op minder dan 16x blijven staan dan heb je iets vreemds te pakken.

Gezien de problemen niet direct hardware-technisch zijn zou ik ook eens naar Windhoos kijken, en wat die allemaal wenst op te starten/cachen, want als het probleem daar zit heeft hardware-checken minder zin.
ps. 20-40 frames minder zegt niet gek veel, als we a. niet weten welk spel, en b. hoeveel fps je normaal haalt. Bij UT99 haal ik meer dan voldoende frames, 100 minder ga ik amper merken ;) Wat zeggen bekende benchmarks? (3Dmark of soortgelijk) Draai je je Windows/programmas vanaf je SSD, en staat dat goed ingesteld? (swap op je HDD, etc)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal. Bedankt voor uw reacties!

Ik heb verschillende adviezen gevolgd en core temp en cpu z gedownload. Ik heb een aantal opties in de bios op manual gezet, namelijk Turbo Boost uit en de multiplier naar 19x.

Gister liep de processor goed en stabiel op 3800 mhz.

Vanochtend toen heb ik voor de eerste maal mijn pc opgetart en heb ik gelijk in cpu z en core temps gekeken. Daar ontdekte ik iets raars.

Mijn cpu gaf aan dat hij op 200x7 mhz liep. Niet wat ik de dag er voor heb ingesteld in de bios. Het lijkt wel of de cpu op energy saving blijft staan. Ik geloof dat er al eerdere topics daar over gemaakt zijn. Die zal ik straks even bezoeken. De temperatuur gaf aan 255 graden celcius. Toen ik eenmaal in de bios kwam na een reboot stond de multiplier gewoon op 19x en turbo boost was uit.

Mijn stroomprofiel is hoog, zowel in windows 8 als in CCC.

Ik ga vandaag kijken op toms hardware of ik mijn bios toch anders in moet stellen.

Dit is trouwens mijn bios: YouTube: MSI 990FXA-GD65 BIOS (niet mijn filmpje)

Een UEFI bios.

Nog even los van dit alles. Alle twee de PCI sloten op het moederbord zijn 16x. 8)
Edit: Spelling

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Flash je bios van je moederbord naar de nieuwste beschikbare versie, na de reboot even de optimized defaults laden en opnieuw opstarten. Stel dan je bios goed in.

Wat gebruik je om de coretemps te meten? 255 lijkt me erg sterk, maar als de sensoren defect zijn/blijven hangen, dan verklaart dat wel je lage multi, doordat hij denkt te warm te zijn gaat hij throttlen (terugklokken) dit is puur bescherming.

Wat voor cpu koeler gebruik je? Voelt de koeler ook warm aan?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruikt gewoon de standaard koeler. Daarom oc ik hem ook bijna niet. Gister heb ik de hele dag Guild Wars 2 gespeeld, op de hoogste settings. De temperatuur kwam niet boven de 59 graden.

En als temperatuur meter gebruik ik de gedigitaliseerde board meters. Ik heb zelf in ieder geval niets aangebracht.

Ik heb inmiddels ook Cool en Quiet uitgezet.

Mijn bios flash ik regelmatig en hij is nu op versie 19.9. Maar u zecht dat ik de beste instellingen moet laden? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat na een Flash de instellingen automatisch goed kwamen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Klinkt idd eerder als een probleem met C&Q of soortgelijke systemen. Mocht dat het ook niet zijn zou ik ook een BIOS flash proberen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en dan specifiek naar een eerdere bios versie? Of gewoon versie 19.5 ofzo?

Ik laat in ieder geval morgen ochten nog even weten of hij weer verkeerd opstart.

Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Hmmm raar gevalletje ik heb eens zoiets gehad met vrms die te warm werden begon mijn cpu onder load ook 255 graden aan te geven..
nu zal dit bij jou wel iets anders wezen maar je weet t nooit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Ik heb goed nieuws. sinds ik Cool & Quiet heb uitgeschakeld start mijn pc meteen goed op. Hij start niet eerst in "trage" modes op.

Vanochtend waren ook de temp's in Core Temp weer goed. Of dit eenmalig was of gerelateerd aan een ander probleem weet ik niet, maar zoals het gezegde spreekt: Wat niet weet, wat niet deert.

Bedankt voor al uw hulp! _/-\o_

Edit:
Spelling :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 08:54 ]

Pagina: 1