Graka in terminale fase?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:51
Hallo, heb de laatste dagen het probleem dat ik soms geen beeld meer heb na booten uit slaapstand. Het enige wat dan helpt is letterlijk de stroom eraf halen en rebooten. Gewoon resetten helpt niet. Volgens mij start de pc wel gewoon op, qua piepjes en fans te horen.

Dacht eerst dat het een Windows 7 probleem was, maar denk ondertussen dat er meer aan de hand is. Vooral ook omdat het bios scherm ook niet meer in beeld komt. Maar nog meer omdat vandaag de PC ook vanuit een koude start hetzelfde probleem vertoonde, dat was dus voor het eerst zonder uit slaapstand te komen.

Heb gekeken of een andere monitor en kabel verschil maakte; niet dus. Kon helaas niet de monitor op een andere poort aansluiten; heeft dit mobo niet.
Heb nu de graka (en de rest van de pc) schoongemaakt, dat bleek wel heel hard nodig. Maar je zou denken dat als dat het probleem was, de kaart het sowieso niet meer zou moeten doen, niet alleen bij het booten.

Enfin, nu doet hij het weer, voor zolang het duurt. Misschien omdat de stroom er weer (opnieuw) af is geweest, of omdat ik de kaart eruit heb gehad en weer stevig heb aangedrukt, heb echt geen idee. ..
Maar deze pc gaat binnenkort naar mijn zoon, dus wil ik graag proberen te achterhalen of er een andere graka in moet, of dat er wellicht iets anders speelt.

O, en het gaat om deze graka: 512MBGeForce 9800 GTX+ (EVGA).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 21:14

Nemesizz

Untouchable

Die serie (GeForce 8000 en hun rebrands de 9000) staan er bekend om om na ongeveer 2,5 jaar dood te gaan.
Sommige leven iets langer maar het is opzich een vrij onbetrouwbare serie qua levensduur helaas.

Er is al een speciaal GF8000 defecten topic, maar er zijn ook zat andere GF kaarten die daar langs komen (van 6000 t/m 9000 iig).

Tijdelijke oplossing is bakken in een oven, of verwarmen met een heatgun (uiteraard volgens de instructies, staan wel in een 8000 defecten topic), maar je kan veel beter de kaart vervangen voor een nieuwe.
Want zoals gezegt is bakken maar tijdelijk, vroeg of laat (meestal te vroeg) gaat ie toch weer kapot.

*EDIT*
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Link naar het betreffende topic

[ Voor 8% gewijzigd door Nemesizz op 17-12-2012 11:20 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 23:22
vreemde is dat ik dit ook na een windows update heb, met een 3570, de HD4000. Kan geen instelling vinden waar het aan kan liggen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Watergekoeld worden ze niet warm genoeg om het soldeer te breken bij het afkoelen dus dan zijn het prima kaarten.
Luchtgekoeld sterven ze toch een keer.

Gewoon een nieuw kaartje aanschaffen of iets van V&A.
Bakken en onder waterkoeling of kloks en voltage verlagen en onder luchtkoeling is ook een oplossing die redelijk langdurig kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

maarten12100 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:37:
Watergekoeld worden ze niet warm genoeg om het soldeer te breken bij het afkoelen dus dan zijn het prima kaarten.
Luchtgekoeld sterven ze toch een keer.

Gewoon een nieuw kaartje aanschaffen of iets van V&A.
Bakken en onder waterkoeling of kloks en voltage verlagen en onder luchtkoeling is ook een oplossing die redelijk langdurig kan werken.
Het is de underfill, volgens mij niet het soldeer. Hier komen scheurtjes in als het temperatuur verschil tussen idle en full load erg groot is, dit is in het geval van waterkoeling veel kleiner en ook gelijk de reden dat kaarten die watergekoelt zijn langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:51
ok. bedankt voor de info. Moet zeggen dat er een wereld voor me open gaat... Had geen idee dat deze kaarten zo'n beroerde reputatie hadden. Hoewel de GTX+ dan weer iets verbeterd zou zijn...

Voor het moment doet ie het overigens weer even normaal (misschien heeft het schoonmaken toch geholpen?), kijken hoelang dat goed gaat. Kan later altijd nog met ovens gaan rommelen e.d....
Pagina: 1