Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelW85
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-08 22:09
Probleem:
Gisteren voor het eerst geprobeerd een bios te flashen naar de laatste updates op 1 van mijn ouwe moederborden. Resultaat, pc start niet meer op en gaat "uit" na 4/5 seconden. Ik heb geen beeld, geen POST en hoor ook geen beeps. Ik heb het internet afgezocht en kwam er achter dat het een kwaal lijkt te zijn bij dit moederbord: de ASUS M2N-E. Het probleem is er, echter geen oplossing op het vervangen van de bios(chip) na. 8)7

Ik heb, zoals vele andere voor mij, geprobeerd om de CMOS te resetten, batterij langdurig eruit gehaald, stroom eraf, RAM eruit, hardware loskoppelen. Geen resultaat. Wat ik ook probeer, de pc valt uit na 4/5 seconden en er is niks wat ik kan doen om dit te herstellen.

Omdat het een oud systeem is lig ik er niet wakker van maar ik ben toch benieuwd of ik dit kan fixen. Misschien dat iemand bekend is met dit voorval en mij kan vertellen wat ik nog kan proberen?

PS: ik heb ondertussen een nieuwe bios voor het moederbord besteld van e-bay voor 10 euro inc. zodat ik verder kan gaan met het klooien aan dit systeem. Echter ben ik nog steeds nieuwsgierig naar eventuele oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de site van Asus, heb jij een crashfree BIOS. Zoek dit eens op in de manual van je moederbord.

"The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip."

Je kan het op zijn minst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelW85
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:53:
Volgens de site van Asus, heb jij een crashfree BIOS. Zoek dit eens op in de manual van je moederbord.

"The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip."

Je kan het op zijn minst proberen.
Bedankt voor je reactie. Het probleem is dat ik niet de kans krijg om de bios te herstellen met cd/dvd of een usb-stick. Heb de hoop opgegeven en wacht nu op de nieuwe bios hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu je eprom eruit kunt nemen, iets wat tegenwoordig bijna niet meer kan.
Dan had je alleen door die te wisselen al uit de brand geweest.
Als je die wel hebt, dan hoef je alleen maar die naar de fabrikant op te sturen.
flashen zij er een nieuw BIOS op, en hoef je alleen nog maar de eprom terug te steken.
Tegenwoordig zitten ze bijna allemaal op het moederbord vast gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

het zijn gelukkig geen eproms meer :P dan moest je ze onder een speciaale uv lamp houden
Wikipedia: Erasable programmable read-only memory

ontopic:
Je kunt proberen door gewoon een usb met de biosfile erop in je pc te drukken en hopen dat hij hem detecteerd. zo niet, nieuwe chip zoeken of de plank in je kerstboom hangen omdat hij niet veel meer nut heeft dan decoratie :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelW85
Allen bedankt voor het meedenken. Ik heb vandaag de nieuwe bios ontvangen welke ik besteld had via E-Bay. Alles werkt weer ^^
Pagina: 1