Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Panasonic TX-P50UT50 vs TX-P50ST50

Pagina: 1
Acties:

• sunchas3r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Goedenavond beste mensen,

Na lang researchen moet de kogel toch ooit door de kerk gaan, hopelijk vind ik hier wat hulp om dat te verwezenlijken :)
Zoals het topic laat blijken kan ik momenteel niet goed kiezen tussen deze 2 modellen : de UT50 of de ST50.
Er zijn een aantal verschillen maar de voornaamste zijn mischien dat de ST50 betere speakers heeft (8-way + subwoofer), 10 degree swivel, backlit remote en vooral de Infinite Black Pro anti-reflectie filter.
Aangezien ik enkel in een donkere kamer films ga bezien, vraag ik me af of de ST50 wel de meerprijs waard is en of dit de enige belangrijke verschillen zijn.
Want indien de kwaliteit van het beeld in een donkere kamer hetzelfde is, zie ik geen echte reden om meer uit te geven.
Heb gisteren in BCC Beek de ST50 gezien en die zag er zeer scherp uit, zelfs onder verlichting maar er stond spijtig genoeg geen UT50 ook uitgestald om te vergelijken.
Zij kunnen de UT50 wel leveren tegen 699€.
Het goedkoopste wat ik heb gevonden voor de ST50 is 885€ bij PlatteTVDiscounter te Groningen.
Liep de actie voor de UT50 tegen 599€ nog bij Wehkamp, twijfelde ik niet en kocht ik deze maar nu is het prijsverschil niet zo groot meer..

Ook, is het mischien de moeite om te wachten tot de solden op 3 januari beginnen?

Enig advies welkom :*)

Bedankt,
Jozef

• MrBeanJr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Ha Jozef,
Zelf ben ik aan het kijken naar de ST50, maar heb dus geen van beide in huis. Daarom "my 0.02$".

Volgens de reviews is het grootste verschil inderdaad het Louvre filter, dat het effect van lichtinval "beperkt".
Dit zal per ruimte verschillen en daarom is het moeilijk hier een beslissing op te baseren.
Ander verschil, wat voor mij ook mee weegt, is het ontbreken van WiFi op de UT50. Dit is echter via de USB weer te verhelpen. Op Avsforum is de mening ook dat het verschil persoonlijk is. Velen kiezen voor de ST50, maar niemand kan in jouw portemonnee kijken uiteraard.

Qua timing van aankoop, uit andere topics blijkt dat wachten tot volgend jaar niet een zekerheid is om lagere prijzen te vinden. Het kan zijn dat het gezochte type net wel, of net niet, in de aanbieding komt.

Heel veel heb je hier dus niet aan, zelf vind ik het verschil in prijs wel overkoombaar. Zeker gezien het feit dat ik van een LED tv naar een Plasma ga, wat mij al veel euros "scheelt" :X

Overigens, just a thought: Als je eerst een UT50 aanschaft, kijk dan of het mogelijk is deze terug te brengen binnen 14 dagen mocht deze niet bevallen. Soms is dit mogelijk, en dan krijg je een tegoedbon of iets dergelijks terug. Daar kan je dan bijvoorbeeld een ST50 voor halen mocht de UT50 onvoldoende bevallen.

Groet,
Mr.Bean }:O

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
"Bij twijfel, niet doen" zeggen ze altijd. Neem dit mee in je beslissing.
Wanneer je over het algemeen in een donkere kamer of met vrijwel geen direct lichtinval kijkt. Is er eigenlijk vrijwel geen reden om voor de ST te gaan

Wifi is leuk maar een bedraade aansluiting werkt beter, zeker als je wilt gaan streamen met de interne speler. Daarnaast heeft de UT volgens mij ook minder HDMI en USB aanluitingen en mist de UT de USB recording functie.

Geluid. De meeste mensen vinden het geluid van een moderne TV toch beroerd. Ik kom zelf van een Sony LED met 2 speakers naar de ST. Ik komt zeggen dat ik het geluid van de ST met z'n 8 speakers en Sub toch echt beter vind. Hoe het verschil tussen de ST en UT kan ik niet zeggen.

Het prijsverschil van een kleine 200 is redelijk groot. Je moet voor jezelf afwegen hoe groot het gemis aan aansluitingen (HDMI, USB en WIFI) en backlit afstandsbediening is. Het verschil in beeldkwaliteit zou niet groot zijn (zeker geen 200 euro).

• sunchas3r
Bedankt voor de reacties.

@MrBeanJr : Die tip van de UT50 eerst uit te proberen vind ik wel de moeite.
Mischien dat ik dit eerst doe en indien ik niet tevreden ben kan ik dan altijd omwisselen tegen de ST50.

@Athome : Weet je soms indien de UT50 over een ander (minderwaardig) panel beschikt dan de ST50?
Zo nee, dan zou de kwaliteit in een donkere kamer identiek moeten zijn.
Zo ja, dan is het de meerwaarde mischien toch waard.
Er werd me nl. hier op het forum ook verteld dat de ST50 zou beschikken over betere kleurgradaties, hogere licht luminance en diepere zwartweergave...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Wanneer je het Panasonic Plasma topic door worstelt, kom je toch de conclusie dat de UT50 inderdaad, op papier, een mindere TV is maar dat oa in jouw situatie vrijwel geen zichtbaar verschil oplevert.

Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en toch voor de ST50 gaan. Maar dat zou mijn keus zijn. Puur en alleen vanwege de specs

• sunchas3r
Hehe, de keuze wordt er niet makkelijker op 8)7
Ik ga dit weekend nog eens de bekende plekken afschuimen (mediamarkt, saturn,..) voor een eindejaarsdeal op de UT50 hopelijk rond de 600€.
Anders wordt het de ST50 door het te kleine prijsverschil..

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

sunchas3r schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:04:
@Athome : Weet je soms indien de UT50 over een ander (minderwaardig) panel beschikt dan de ST50?
Zo nee, dan zou de kwaliteit in een donkere kamer identiek moeten zijn.
Zo ja, dan is het de meerwaarde mischien toch waard.
Er werd me nl. hier op het forum ook verteld dat de ST50 zou beschikken over betere kleurgradaties, hogere licht luminance en diepere zwartweergave...
Ik heet dan wel niet Athome maar geef hier ook antwoord op :)

Paneel is hetzelfde, namelijk "G15 Progressive Full HD Plasma Display Panel", bij de ST50 alleen als extra een coating in de vorm van het Infinite Black Pro louvre-filter.

In een donkere kamer zal je van de spiegeling weinig merken. Het paneel van de UT en ST is verder hetzelfde, dus de minimale en maximale lightoutput - en dus het contrast - zal in praktijk niet merkbaar verschillen, ondanks de "4.000.000:1 vs 5.500.000:1" specs. Contrast ratio specs zijn sowieso meestal een slechte indicator van het werkelijke contrast, dat kan je beter negeren.

Het aantal kleurgradaties - 6144 vs 12288 - dat zou je in bepaalde gevallen wel kunnen zien. Wanneer? Niet bij het gemiddelde beeld, maar wel bij egaal gekleurde beelden waarbij er een helderheidsverloop in de kleur zit, zoals bij de lucht, of bij computer-gegenereerde achtergrondschermen van reclame's, logo's etc, waarbij het beeld bijvoorbeeld van donkerblauw aan de randen naar licht(er)blauw in het midden gaat. Hoe meer kleurstappende tv aan kan, hoe minder kleurstappen oftewel kleurbanden je zal waarnemen. Hoe groot het verschil is zou je met een aangesloten computer kunnen testen.

Of verder de wifi/speakers/remote/aansluitingen/design jou een paar honderd euro waard zijn kan alleen jij bepalen. :)

• sunchas3r
Bedankt voor de bijkomende info Cap.

Gezien het kleine verschil tussen beide modellen en het feit dat ik alles in een donkere kamer bekijk, had ik liever de UT50 gekocht tegen 599€ bij Wehkamp maar ze leverden niet naar België en een dag later stond hij weer tegen 699€ aangeprijsd.
Dus heb de ST50 gekocht bij Graus in Maastricht tegen 889€ (http://www.grausonline.nl).
Het beeld is formidabel, niets op aan te merken.
Ondertussen staat de UT50 bij Wehkamp wel weeral in de aanbieding tegen 599€, nog atijd een betere koop indien je in een verduisterde omgeving de Tv zoud gebruiken imho :)

Mvg,
Jozef

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Zeker, ik zou gewoon blij zijn met je ST50, hij is dan wel wat duurder, maar het is een prima prijs voor zo'n mooi toestel.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 18:17
Cap schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:02:
[...]
Het aantal kleurgradaties - 6144 vs 12288 - dat zou je in bepaalde gevallen wel kunnen zien. Wanneer? Niet bij het gemiddelde beeld, maar wel bij egaal gekleurde beelden waarbij er een helderheidsverloop in de kleur zit, zoals bij de lucht, of bij computer-gegenereerde achtergrondschermen van reclame's, logo's etc, waarbij het beeld bijvoorbeeld van donkerblauw aan de randen naar licht(er)blauw in het midden gaat. Hoe meer kleurstappende tv aan kan, hoe minder kleurstappen oftewel kleurbanden je zal waarnemen. Hoe groot het verschil is zou je met een aangesloten computer kunnen testen.
Dat is inderdaad wel bijzonder aangezien beide modellen hetzelfde paneel gebruiken.
Hebben ze dan in de aansturing bezuinigd en zou dit op 1 of andere manier naar ST specs te tweaken zijn?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is dit puur aansturing. Andere firmware die dit regelt.
De vraag is krijg je het voor mekaar om de FW van een ST te flashen op een UT?
Standaard zal dit wel bescherm zijn.

(dit gebeurt ook in de auto industrie. Een 1.6-je met 100 en 120pk. Puur de ECU die het verschil uitmaakt)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1