Low Budget PC voor opa.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 07:40
Voor mijn opa die binnenkort jarig is willen wij, de familie, een nieuwe computer kopen. Nu heeft hij nog een oude Pentium 4 met 512mb werkgeheugen. Ondanks dat hij vooral Office en Internet Explorer gebruikt heeft deze pc steeds meer moeite om alles te berekenen.

Nu ben ik gaan kijken bij de gebruikelijke zaken zoals Paradigit of Mediamarkt voor een goedkope computer.
Ik merk echter dat de PC's die je hier koopt raar zijn samengesteld. Computers in de prijsklasse €300 ~ €450 hebben vaak 6GB RAM, 2TB aan HDD.

Veel mensen vinden dit leuk om te hebben maar een echte tweaker lacht natuurlijk om het feit dat de processor wordt opgeofferd om 6GB(!!) ram in een budget pc te stoppen.

Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik de onderdelen uit de Best Buy Guide bestellen en de PC zelf bouwen. Maar omdat de computer voor mijn opa is mijn familie huiverig om de computer zelf te bouwen. Ook met betrekking tot de garantie zou het fijner zijn om de computer bij een winkel te kopen.

Dus mijn vraag, nu jullie ongeveer weten waar ik naar op zoek ben:
Wat zouden jullie doen? Toch een PC alá mediamarkt kopen, zelf bouwen, of een zelf samengestelde pc laten bouwen. Indien de laatste optie: waar kun je dit het beste laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
Zelf bouwen. Zeg je familie dat garantie juist beter gaat. Jij weet precies hoe het systeem in elkaar zit en jij kan makkelijk diagnostiseren waar het probleem zit. Dat onderdeel kun jij vervangen en dan hoeft de computer dus niet 3 maanden naar een reparatiecentrum waar die ook weer kapot van terug komt :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 18:35
Als jij het leuk vindt om een pc te bouwen, vooral doen. Maar besef je dan ook dat jij waarschijnlijk ook voor elk probleempje opgetrommeld zal worden, want jij hebt 'm immers gemaakt ;)

Ik zou zelf gewoon het goedkoopste kant-en-klare systeem nemen die ik zou kunnen vinden, elke pc van de afgelopen 3 jaar is sneller dan wat 'ie nu heeft. En als er iets mee is, dan kan je naar de winkel waar je 'm gekocht hebt en hoef je zelf geen uren/dagen te verspillen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Inderdaad. Zelf zou ik gewoon een mini pc kopen van bijvoorbeeld ASRock en daar dan een SSD'tje inzetten om de snelheid wat op te krikken. Ook zou je kunnen kijken naar een AIO met eventueel touchscreen, kan handiger zijn voor oudere mensen, maar goed dan moet het budget ook wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

Een i3 is de beste keuze voor deze taken.
Dan zeggen jullie, neem een APU. Nee dus, want je kunt nog upgraden met dit systeem. Het verbruikt minder stroom en het wordt minder warm, dus is het stiller.

Als je al windows 7/8 hebt, zou ik zeggen, neem een 256GB SSD

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,95€ 117,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 78,37€ 78,37
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,22€ 32,22
1Antec VP350P€ 32,90€ 32,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga denk ik toch proberen om er zelf een te bouwen. Het klinkt natuurlijk vervelend die garantie, maar ik heb zelf pas één keer in mijn hele leven iets terug moeten sturen naar een webshop omdat het kapot was.

Verder is het vervelend dat je bij een winkel altijd Windows erbij moet kopen. Hij heeft al een legitieme Windows versie. Dit scheelt toch al weer €60 ~€70. Bovendien kunnen de harde schijven die hij nu in de computer heeft in de nieuwe computer gestopt worden, dan weet ik zeker dat ik geen bestanden kwijtraak.

@SeaNanners, een i3 is zeker een goede keuze, maar ik denk dat een goedkopere AMD ook al voldoende is. Er is niet erg veel rekenkracht nodig. Die behuizing wat je erbij hebt ziet er wel goed uit voor die prijs!

@Hahn Klopt wat je zegt, maar ik wordt nu ook al opgetrommeld om PC problemen op te lossen. Dat vind ik ook niet erg.

Ik ben wel nog aan het twijfelen over het nut van een SSD, misschien kan ik een SSD erin zetten voor alleen het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
ApexAlpha schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:52:
Bovendien kunnen de harde schijven die hij nu in de computer heeft in de nieuwe computer gestopt worden, dan weet ik zeker dat ik geen bestanden kwijtraak.
Met zo'n oude ratelbak? Nee, gaat je niet lukken. Zijn waarschijnlijk PATA schijven, tegenwoordig doet men aan SATA. Niet backwards compatible.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Ik zou de oude hdd lekker vervangen.

Sowieso zijn huidige hdd's een stuk sneller, en een hdd heeft ook een levensduur. dat beestje draait ook al wat jaartjes mee.
Als het een pentium 4 is, zal het waarschijnlijk ook een pata hdd zijn. Er zijn steeds meer moederborden die die aansluiting missen.

En als er sprake is van weinig data zou ik juist alleen een ssd nemen. Meerdere schijven is dan misschien weer vervelend in gebruik. (wat staat waar). En als er toch niet zoveel ruimte wordt gebruikt (maar dat weet ik niet) kun je er gewoon een 128GB ssd of anders een 256GB in stoppen. Dan is hij super snel en je hebt ruimte zat.

de keuze tussen de amd apu en de i3 maakt denk ik niet heel veel uit voor het gebruik van de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01
ApexAlpha schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:52:
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga denk ik toch proberen om er zelf een te bouwen. Het klinkt natuurlijk vervelend die garantie, maar ik heb zelf pas één keer in mijn hele leven iets terug moeten sturen naar een webshop omdat het kapot was.

Verder is het vervelend dat je bij een winkel altijd Windows erbij moet kopen. Hij heeft al een legitieme Windows versie. Dit scheelt toch al weer €60 ~€70. Bovendien kunnen de harde schijven die hij nu in de computer heeft in de nieuwe computer gestopt worden, dan weet ik zeker dat ik geen bestanden kwijtraak.

@SeaNanners, een i3 is zeker een goede keuze, maar ik denk dat een goedkopere AMD ook al voldoende is. Er is niet erg veel rekenkracht nodig. Die behuizing wat je erbij hebt ziet er wel goed uit voor die prijs!

@Hahn Klopt wat je zegt, maar ik wordt nu ook al opgetrommeld om PC problemen op te lossen. Dat vind ik ook niet erg.

Ik ben wel nog aan het twijfelen over het nut van een SSD, misschien kan ik een SSD erin zetten voor alleen het OS.
i3 is overkill in dit geval. AMD heeft zeker goedkopere oplossingen voor een instap PC. Persoonlijk zou ik opslag capaciteit prefereren boven snelheid. Zeker als je op moet letten hoe hoog het totaal bedrag word. Is je opa niet van plan om foto's op te slaan en hem puur voor e-mail/internet te gebruiken is een kleine 40-64gb SSD natuurlijk ook voldoende en win je wel wat snelheid. Maar of je opa dat echt zal merken?

Vaak hebben mensen op leeftijd meer geduld dan de jongere generaties dus ik zou, als het voor mij opa was, zeker voor opslag gaan en een normale HDD gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
@Beefhazard & Timberleek Ik had helemaal niet gedacht aan het feit dat die oude schijven natuurlijk niet meer aangesloten kunnen worden.

@Kadett ik denk ook dat een normale HDD beter is. De opslag/prijs verhouding is stukken beter en de snelheidswinst die er ook zonder SSD wordt gemaakt is al genoeg.

Er is wel wat opslagcapaciteit nodig. Er staan op dit moment voor ongeveer 250GB aan oude foto's en ingescande stukken op. Moet nog eens bedenken hoe we die over gaan zetten... ik heb geen PC meer waar ik die HDD op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

ApexAlpha schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:43:
Voor mijn opa die binnenkort jarig is willen wij, de familie, een nieuwe computer kopen. Nu heeft hij nog een oude Pentium 4 met 512mb werkgeheugen. Ondanks dat hij vooral Office en Internet Explorer gebruikt heeft deze pc steeds meer moeite om alles te berekenen.
Waarom niet gewoon 1,5 GB geheugen er bij prikken..?? En wat voor versie Windows/Office..??

Onlangs heb ik voor mijn tante een 2e hands ding met 'n P4 gescoord voor €40 van marktplaats. Ik had nog 2 GB ddr2 liggen dus die heb ik er in geprikt.
Daarnaast nog 'n Windows 8 en 'n office licentie.
En geloof me Windows 8 is voor ouderen veel makkelijker te doorgronden dan Windows 7, zelfs wanneer ze overstappen van XP.

Met 512mb moet ie probleemloos XP en office 2010 kunnen draaien, doe je er wat geheugen bij vliegt ie.??
Met xp kan ie nog 'n paar jaar draaien tenzij hij perse, zoals mijn tante, wat nieuws wil.

Bovenal moet 'n tweaker, mijns inziens, het niet hebben van nieuwe/betere hardware maar van zijn capaciteiten om probleemloos nieuwe software, zoals een bestruringssysteem te laten draaien op oudere hardware.
Wanneer je namelijk een Windows 7 of 8 tweakt (W8 is gewoon W7 met Metro schil er overheen) draait het soepel op een oudere computer.
Het is gewoon een kwestie van onnodige zaken er uit slopen of services uitzetten en wat veranderingen in 't register maken en gaan met die banaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
@mowa Het geheugen is al eens uitgebreid van 256mb naar 512. Er kan nu niets meer bij. Office e.d. draait allemaal wel als het opgestart is. Volgens mij zit er ook al een nieuwe CPU in. Dit weet ik niet zeker, dit heeft iemand anders toen gedaan.

Verder is Windows geen probleem. Hij vind het leuk om uit te zoeken hoe iets werkt. Een office licentie (2003) en een licentie voor Windows 7 heb ik al. Ik vind het dan overdreven om nog een Windows 8 licentie te kopen.

Bovendien is er soms wel meer rekenkracht nodig. Laatst wilde mijn opa een aantal foto's converteren tot een diashow. Dit kon de computer absoluut niet aan. Ook het bewerken van foto's via Picassa gaat tergend traag. Een nieuwe computer lijkt mij dan ook de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 22:45
ApexAlpha schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:24:
@mowa Het geheugen is al eens uitgebreid van 256mb naar 512. Er kan nu niets meer bij. Office e.d. draait allemaal wel als het opgestart is. Volgens mij zit er ook al een nieuwe CPU in. Dit weet ik niet zeker, dit heeft iemand anders toen gedaan.

Verder is Windows geen probleem. Hij vind het leuk om uit te zoeken hoe iets werkt. Een office licentie (2003) en een licentie voor Windows 7 heb ik al. Ik vind het dan overdreven om nog een Windows 8 licentie te kopen.

Bovendien is er soms wel meer rekenkracht nodig. Laatst wilde mijn opa een aantal foto's converteren tot een diashow. Dit kon de computer absoluut niet aan. Ook het bewerken van foto's via Picassa gaat tergend traag. Een nieuwe computer lijkt mij dan ook de beste optie.
Misschien generaliserend maar heb je al gedacht aan een lekker grote nieuwe monitor ? Ander gebruiksgemak zou draagbaarheid kunnen zijn, dan zou je voor basic laptop kunnen gaan met een breed 17" scherm?.
Keuze voor OS is een kwestie van smaak en gewenning, als je naar een laptop gaat kijken zit al vrij snel aan Windows 8 vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01
ApexAlpha schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:12:
@Beefhazard & Timberleek Ik had helemaal niet gedacht aan het feit dat die oude schijven natuurlijk niet meer aangesloten kunnen worden.

@Kadett ik denk ook dat een normale HDD beter is. De opslag/prijs verhouding is stukken beter en de snelheidswinst die er ook zonder SSD wordt gemaakt is al genoeg.

Er is wel wat opslagcapaciteit nodig. Er staan op dit moment voor ongeveer 250GB aan oude foto's en ingescande stukken op. Moet nog eens bedenken hoe we die over gaan zetten... ik heb geen PC meer waar ik die HDD op aan kan sluiten.
Via het netwerk de bestanden delen en overzetten. Of anders een goedkope IDE -> USB externe behuizing kopen.

http://tweakers.net/categ...xI2RhI2sjAGmmNkYQaUrK0FAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
voor het overzetten zou ik gewoon een keer beide computers aanslingeren. Dan op de oude computer netwerk delen inschakelen en dan alles kopieren naar de nieuwe via het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
@biomass Hij heeft al een 20" (volgens mij) monitor, en hij zet meestal de resolutie lekker laag. Een laptop wilde die zelf niet.. Hij zit toch bijna altijd in zijn werkkamer te werken.

@Kadett & Timberleek. De huidige computer heeft alleen wifi, ik denk dat dat erg lang gaat duren om over te zetten. Bedankt voor de tip van die externe behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ik ben het niet eens met een bovenstaande tweaker die zegt dat een i3 sneller en beter upgradebaar is. De hieronder door mij in het lijstje gezette APU is volgens vele reviews de gulden middenweg voor kleine systemen en HTCP's en is nagenoeg even snel. De APU heeft een TDP van max 65w, en heeft als bijkomend voordeel dat het een quadcore is met een veel betere gpu dan iedere Intel cpu.

Verder is het systeem uitermate zuinig en vooral stil en klein. Opslag is 500GB met een 2,5" laptopschijf. Wederom voor de stilte en zuinigheid.

Socket FM2 gaat nog een aantal jaren mee en er komen betere en zuinigere/snellere APU's voor uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 112,50€ 112,50
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 75,30€ 75,30
1Hitachi HTS545050A7E380, 500GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 44,50€ 44,50
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Kingston ValueRAM KVR16N11/4€ 17,08€ 17,08
1Samsung SN-208BB Zwart€ 21,47€ 21,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Ik weet niet hoe dichtbij je bij je opa woont, maar wanneer je het zelf bouwt, moet je ook wel bereid zijn om wat aan support te doen. Zoiets kun je snel beu zijn bij mensen die zelf alles voortdurend in de soep laten lopen, maar ik weet jouw situatie natuurlijk niet.

Ook als de rest van de familie het niet zo ziet zitten, zou ik me nog wel 2x bedenken met zelfbouw. Een kant en klaar systeem heeft altijd wat dingen die je zelf anders/beter zou doen, maar bij defect gaat deze retour elektronicazaak. Bij zelfbouw heb jij het allemaal gedaan. -O-

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1