E8400/GA-EX38-DS4/8800GT set upgraden of nieuwe set?

Pagina: 1
Acties:

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op het moment heb ik sinds april 2008 deze set in gebruik. Kortom, die draait zo waar bijna vijf jaar mee. Qua gebruik kom ik in de praktijk niet verder dan internetten, office pakket gebruiken + af en toe Photoshop. Af en toe wel Battlefield Heroes gedraaid, maar geen noemenswaardige games omdat ik een console-gamer ben i.t.t. menig tweaker ;) Nu vroeg ik mij af of een upgrade van de huidige set het geld nog waard is en of ik niet beter gewoon het basissysteem of budget-gamesysteem uit de BBG van november kan halen.

Zat als upgrade te denken aan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock B75M-DGS€ 49,45€ 49,45
1Club3D Radeon HD 7750 1GB GDDR5€ 88,-€ 88,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,22€ 32,22
1Samsung 830 series 256GB€ 167,-€ 167,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,62

Met behoud van mijn Coolermaster CM620 real power pro voeding, CM 690 kast en slechte reputatie hebbende HDD als tweede schijf naast de SSD. (+ toebehoren als toetsenbord/muis/scherm) Maarja.. gezien ik in de praktijk toch niets noemenswaardigs als game uitprobeer op de pc, is een aparte videokaart dan geen overkill en kan ik dan niet gewoon volstaan met de onboard chip van de G860? (is die beter dan bijv. een losse 8800GT?) En is een nieuwe set dan niet wat (gebaseerd op het basissyteem)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,30€ 93,30
1ASRock FM2A75M-DGS€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,22€ 32,22
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,95€ 16,95
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Samsung 830 series 256GB€ 167,-€ 167,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,79

En bij de upgrade set kan ik dan nog een paar euro vangen voor de combinatie E8400/8800GT/G-Skill 4GB/Gigabyte EX38-DS4, terwijl ik bij een nieuwe set voor mijn huidige set natuurlijk net wat meer kan vangen als compleet systeem. Dus netto zal het op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomen. (upgrade - 70 euro of nieuw - 100 euro) is en blijft 335 euro grofweg. Met beide kan ik dan wel weer een tijd voort, zodat van mijn eerste uitgave van 940 euro + 335 euro nu ik in 10 jaar tijd 1275 kan afschrijven = 0,35 euro per dag.

Of gewoon mijn huidige systeem houden, die E8400 naar 4Ghz gooien, slechts een SSD halen and be done with it? Qua economische levensduur heeft mijn huidige set natuurlijk niks meer over, dus des te langer ik ermee door ga, des te goedkoper. Maarja, nieuw spul is beter, goedkoper en zuiniger qua verbruik. Das ook wel wat waard. Zit alleen veel meer met: het is helemaal niet nodig om nieuw spul te halen zolang het oude spul nog niet kapot is. (enige wat kapot ging was de hdd in 2009) Dus wat is wijsheid in dit geval?

Max. budget: €400
Gebruik: internetten, office + af en toe photoshop.
Leuk als het kan: zo stil en zuinig mogelijk (die CM690 is mij te resonantie gevoelig + zuinig is altijd goed)
Toebehoren: Samsung 2032MW, Microsoft Natural 4000 en Logitech MX518.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-03 15:41
Ik zou eerst proberen de CPU naar 4 GHz te klokken, en er een SSD in zetten. Dat maakt al een heel verschil denk ik. Gezien jouw gebruiksdoelen lijkt me een nieuwe videokaart nog niet gelijk aan de orde, en een SSD zorgt voor een betere algehele snelheidservaring. Zeker met jouw gebruiksdoelen lijkt me een SSD prima. De CPU naar 4GHZ klokken is ook niet verkeerd denk ik.
De SSD uit je lijstje is prima, maar voor het overklokken ben je nog wel een goede CPU koeler nodig, dit is een goede: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Gewoon je stock-koeler eraf halen (wel opletten dat je de CPU in het socket blijft zitten), de bovenkant schoonmaken met pure alcohol en een doekje. Vervolgens een rijstkorrel koelpasta wat bij de CPU koeler zit erop doen, en dan de koeler plaatsen. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Joosie200
  • Niet online
MartijnLoarne schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:30:
De SSD uit je lijstje is prima, maar voor het overklokken ben je nog wel een goede CPU koeler nodig
Ik heb deze Scythe Mugen meegenomen destijds, vergeten toe te voegen in de lijst O-) Dus zeg maar de voorloper van de huidige, derde versie. Dus de stock koeler heb ik er nooit op gehad, want ik heb een E8400 OEM besteld en niet boxed.

Aan de 256GB variant heb ik genoeg als enige vorm van interne opslag.. zit nu op 200GB v/d 297GB (23GB voor Windows 7 dus?) Kortom: dan kan ik ook die waardeloze T166 eruit gooien, want ik heb nog een externe hdd voor extra opslag. edit: Tweede vraag: zou ik de Fractal Design Define R4 kunnen halen als vervanging voor mijn CM 690? En de rest dus overzetten, naast het bijplaatsen van een SSD? Heb ik dan genoeg ruimte voor mijn cpu + scythe mugen?

[ Voor 12% gewijzigd door Joosie200 op 16-12-2012 15:36 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
Een G860 is sowieso niet veel sneller dan de E8400, als je die laatste overclocked is hij waarschijnlijk zelfs sneller.
http://www.anandtech.com/bench/CPU/25
Voor internet en office heb je geen OC nodig, tenzij je veel photoshopped zou ik de E8400 houden.
Samen met een SSD heb je dan weer een systeem welke uber snel aanvoelt voor de taken die je doet.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-03 15:41
Kijk, mooi! Dat is een potente koeler die je hebt, kun je de E8400 mooi mee overklokken :)
Als je nu maar 200GB gebruikt kun je inderdaad prima volstaan met alleen de 830 256GB. Dan kan mooi je oude HDD eruit, scheelt weer in verbruik en geluid.
Wat betreft je tweede vraag: kan prima, de R4 is een prima kast, mooi stil en groot. Alles past er prima in.
Veel plezier met je upgrades!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
In 1 zin: Als ik jou was zou ik nu enkel een ssd kopen, de rest van je systeem kan nog prima mee en die zou ik enkel upgraden als je bijv een zuiniger of stiller systeem wilt.

In het lang:
Als je enkel simpele taken op je pc doet zou ik niet upgraden, maar enkel een SSD erin zetten. Draaide tot gisteren hier een E8500 (dus in principe hetzelfde) en sinds deze middag een i5-3450, maar ik heb er al tijden een SSD in zitten en ik moet eerlijk zeggen dat ik met browsen niet echt veel verschil merk. Wel merkte ik veel verschil toen de SSD erin ging, het werd toen gewoon veel snappier.

Wat betreft OC'en, lijkt me niet nodig, het kan natuurlijk wel voordeel bieden in sommige gevallen en als je leuk lijkt, zou ik het zeker niet laten. Ik heb hem hier ook een keertje met een simpele koeler richting de 4.0 GHz gegooid, maar het voornaamste wat ik merkte is dat de fan harder ging draaien. Je pc zal wel sneller worden, maar of dat echt merkbaar gaat zijn weet ik niet. Daarnaast is dat natuurlijk veel slechter qua zuinigheid, als je dat belangrijk vind zou een upgrade naar een G860 wel te wensen zijn.

Wat betreft de prestaties van je 8800GT; die moeten flink beter zijn dan die graphische unit van de G860, maar als je enkel wat internet etc dan zou zelfs die G860 al voldoende zijn. Om even aan te geven hoeveel beter ik je 8800GT inschat: de i3-530 van mijn zusje (ik schat dat de G860 vergelijkbare prestaties heeft) haalde zo'n 5 a 10fps in 3Dmark 06 (link), terwijl ik op mijn systeem (gedraait met 1280x1024) met een 8800GT zo tegen de 50 zat.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben zelf van een E8400 naar een i3-2100 gegaan, merk weinig verschil in mijn "dagelijks" gebruik. Wat ik wel merk is dat ik draai met een veel kleinere voeding (iets van 200W ipv mijn oude 520W). Het zal dus wel flink zuiniger worden gok ik zo?

Als ik zo kijk zijn er verschillende opties:
Zuinige upgrade
- SSD (voor performanceverbetering)
- Eventueel voeding vervangen (heb hier een Seasonic 330W met een 8800GT en een AMD X3 450 etc.)
- Eventueel zuinigere videokaart aanschaffen (wellicht mee te nemen ten tijde van aanschaf van een nieuwe set)
- E8400 lekker stock laten lopen (naar 4GHz is best een flinke stap, blijf wel leuk natuurlijk ;))

Zuinige nieuwe set
Jouw upgradesetje met 860 minus de AMD 7750 en je 8800GT nog even houden? Voordeel is dat het makkelijk verder te upgraden is in de toekomst.

Nieuw systeem
Altijd leuk, overigens is de Fractal Design Core 1000 een leuke kast, maar qua kabelmanagement weinig opties natuurlijk, weet niet hoe dat zit met je oude kast?

Al met al denk ik dat je met je 8800GT beter uit bent dan met de onboard grafische chip bij Photoshoppen, aan de andere kant, lang geleden dat ik dat heb gedaan.

• Joosie200
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:41:
Een G860 is sowieso niet veel sneller dan de E8400, als je die laatste overclocked is hij waarschijnlijk zelfs sneller.
Ik doelde op de onboard video chip van de G860 vs mijn losse 8800GT. Want aangezien ik geen grafisch zware dingen doe dacht ik: zou een onboard chip ook niet volstaan? (basissysteem heeft geen losse videokaart bijv)
MartijnLoarne schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:50:
Dan kan mooi je oude HDD eruit, scheelt weer in verbruik en geluid.
Zartok schreef op zondag 16 december 2012 @ 21:31:
In het lang:
Als je enkel simpele taken op je pc doet zou ik niet upgraden, maar enkel een SSD erin zetten. Wel merkte ik veel verschil toen de SSD erin ging, het werd toen gewoon veel snappier. Wat betreft OC'en, lijkt me niet nodig. Wat betreft de prestaties van je 8800GT; die moeten flink beter zijn dan die graphische unit van de G860,
Duidelijk verhaal, dank :) HDD eruit :w , SSD erin d:)b Verder schroef je daarmee het geluidsoverlast al mee terug, maar al zijn de onderdelen nog zo stil, als de behuizing zelf een klankkast is schiet je er qua stil systeem weinig mee op. Is er bijv. nog een goedkopere kast te vinden die net zo stil is als Silencio 550? Want dat vind ik ook wel een upgrade waard van 30 euro, samen met de SSD ben ik dan 200 euro kwijt. Het resterende bedrag pas ik wel bij uit de verkoop van de CM690 + de aalmoes die je nog vangt voor die T166.

/me Joosie200 vindt zijn setup in de CM690 teveel lawaai maken + de CM690 heeft zoveel ruimte over dat een kleinere, stille case wel fijn zou zijn

Dan kan ik wel een paar fans bijplaatsen + fan controller, maar je blijft zitten dat de zijschermen van de CM690 gewoon superdun en dus resonantiegevoelig zijn. En als ik die eruit haal voor maximum stilte, zal de airflow weer moeten inboeten. Dus welke kast is stiller dan de CM690 met behoud van enigzins normale airflow? (+<100 euro)

• Joosie200
  • Niet online
Excuus voor de dubbel post, maar anders zie je niet dat ik een nieuwe vraag heb.

In het shopping forum zag ik in het kortings en aanbiedingen topic deze Iomega nas voorbij komen. Ik heb nog geen NAS, stel ik haal deze voor opslag van al mijn documenten/media en wat dies niet meer zij + de 64GB 830 Samsung ssd. Dan heb ik voor ongeveer de prijs van een Samsung 830 ssd 256GB toch een betere deal?

Gebruik ik SSD puur voor OS en enkele programma's en de nas voor overige opslag. De externe HDD die ik heb hou ik dan aan voor backup. Lijkt mij geen gek idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 19-12-2012 09:32 ]

• Zartok
Joosie200 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:16:
Excuus voor de dubbel post, maar anders zie je niet dat ik een nieuwe vraag heb.

In het shopping forum zag ik in het kortings en aanbiedingen topic deze Iomega nas voorbij komen. Ik heb nog geen NAS, stel ik haal deze voor opslag van al mijn documenten/media en wat dies niet meer zij + de 64GB 830 Samsung ssd. Dan heb ik voor ongeveer de prijs van een Samsung 830 ssd 256GB toch een betere deal?

Gebruik ik SSD puur voor OS en enkele programma's en de nas voor overige opslag. De externe HDD die ik heb hou ik dan aan voor backup. Lijkt mij geen gek idee.
Het is natuurlijk een optie en zeker handig als je vanaf meerdere plekken bij dezelfde data wilt (al zijn het maar 2 pc's of een pc en mediaspeler dan kan ik het aanraden). Als dat laatste niet het geval is heeft het minder zin een NAS aan te schaffen.

Houd er ook wel rekening mee dat je programma's niet op een NAS wilt zetten, daarnaast weet ik niet of je de hibernate functie gebruikt en/of een swapfile maar dat kan ook flink ruimte innemen. Ik gebruik ze niet, heb win7, office, visual studio, wat andere kleine programma's en 5GB aan userdata op mijn SSD staan en zit dan aan een kleine 40GB (van de 74.4GB). Ik zou even kijken of 64GB voor jou voldoende is, want zou dan toch eerder voor een 128GB exemplaar gaan (is wel 50% duurder, maar heeft 100% meer opslag).

edit:
En oh ja, wat betreft je kast: Je kan hem natuurlijk ook zelf gaan modden, zodat hij stiller wordt. Zit te denken aan isolatiemateriaal aan de binnenkant plakken zodat die plaat niet meer trilt en minder geluid de kast uit laat gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Zartok op 19-12-2012 12:14 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dagion schreef op maandag 17 december 2012 @ 01:16:
Ik ben zelf van een E8400 naar een i3-2100 gegaan, merk weinig verschil in mijn "dagelijks" gebruik. Wat ik wel merk is dat ik draai met een veel kleinere voeding (iets van 200W ipv mijn oude 520W). Het zal dus wel flink zuiniger worden gok ik zo?
Valt wel mee, een E8400 is ook behoorlijk zuinig voor zo'n "oudje". Die draait ook gemakkelijk op een 200W-voeding, en in theorie ook nog op een goede 100W-voeding als je geen losse videokaart zou hebben (of een heel lichte).

Ik draai hier ook een E8400, zonder overclock (wel een undervolt om het een ietsiepietsie beetje zuiniger te maken). SSD erbij, en het draait prima en net zo snel als een pc met een i5 (tot je zware games gaat spelen natuurlijk).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Joosie200
  • Niet online
Zartok schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:12:
[...]
Houd er ook wel rekening mee dat je programma's niet op een NAS wilt zetten, daarnaast weet ik niet of je de hibernate functie gebruikt en/of een swapfile maar dat kan ook flink ruimte innemen.
En dan komt door de read/write snelheden van een nas i.v.m. een ssd, ten faveure van laatstgenoemde? Of?
Zartok schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:12:
[...]
edit:
En oh ja, wat betreft je kast: Je kan hem natuurlijk ook zelf gaan modden, zodat hij stiller wordt. Zit te denken aan isolatiemateriaal aan de binnenkant plakken zodat die plaat niet meer trilt en minder geluid de kast uit laat gaan.
Ik heb in het begin al een poging gewaagd door de fan in het zijscherm vast te zetten met een klein beetje rubber tussen de fan en het paneel. Maar na verloop van tijd trilde dat gewoon los en lag het tussen de andere componenten in de CM690 :X Enig idee waar je van dat geluidsisolatie materiaal kan halen die je op maat kunt knippen zodat ik het gehele zijscherm ermee bedek? Zeg maar gelijk aan wat die Silencio 550 al standaard in zich heeft. (zou niet weten hoe zulk spul heet) Anders rubberen voegjes vinden die lang genoeg zijn zodat de schroefjes nog passen, maar dat is pieterpeuterig klein spul, dus lastig zoeken.

En oh.. de CM690 heeft nu een intake fan standaard voor, outtake fan achter bij de voeding, fan in het linkerscherm. Mogelijkheid tot fan in het rechterscherm + fan onder de voeding. Maar waar moet je (stel ik haal nog twee fans) die nu kwijt op mijn Gigabyte GA-EX38-DS4 mobo? Die linkerzijscherm fan had ik zitten op PWM_FAN. CPU_FAN en SYS_FAN waren namelijk al in gebruik voor ik denk voor en achteren lijkt me.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
bwerg schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:38:
[...]

Valt wel mee, een E8400 is ook behoorlijk zuinig voor zo'n "oudje". Die draait ook gemakkelijk op een 200W-voeding, en in theorie ook nog op een goede 100W-voeding als je geen losse videokaart zou hebben (of een heel lichte).

Ik draai hier ook een E8400, zonder overclock (wel een undervolt om het een ietsiepietsie beetje zuiniger te maken). SSD erbij, en het draait prima en net zo snel als een pc met een i5 (tot je zware games gaat spelen natuurlijk).
Offtopic: Aha, interessant om te weten, de reden dat ik overschakelde was ook "om het prutsen" en de reden dat ik naar ITX wilde (en er bijna geen 775 socket moederborden verkrijgbaar waren die voldeden aan mijn wensen

Ik zou ook zeker voor een 128GB SSD gaan, heb nu twee keer een 64GB in gebruik en het is gewoon krap (tenminste als je net zoals ik van het aansluiten en gaan bent ;)). Voor wat betreft extra ventilators, in mijn oude P180 van Antec zaten ventilatoren die ik gewoon via een molex kon aansluiten op de voeding en waar ik de snelheid van kon instellen op drie standen. Lijkt me dat dit tegenwoordig ook nog wel te verkrijgen is?

• Zartok
Mijn kennis van SSD's is wat verourderd (niet echt bijgehouden sinds ik er 1 heb), maar wat me bijstaat is dat bij grotere SSD's er meer chips op zitten waardoor en meer tegelijk gelezen/geschreven kon worden, maar het kan natuurlijk zijn dat de controllers dusdanig slimmer zijn geworden dat dit voordeel kleiner is geworden.

Wat betreft je kast, dat geluidsisolatiemateriaal kun je gewoon bij de bouwmarkt halen, even beetje speuren op de gamma site levert dit op. Ik zou de fan uit het zij paneel halen (omdat je aangeeft dat het paneel wat slapper is, anders zou je het paneel stijver moeten maken) en de complete plaat met isolatiemateriaal bedekken, dat moet ervoor zorgen dat de de eigenfrequentie van de plaat dusdanig anders wordt zodat hij niet meer gaat resoneren. Een fan voor en eentje achter zou denk ik toch wel voldoende moeten zijn (ik ga uit dat het zo 80/92/140 mm fans zijn), waarbij de grootste lucht aanzuigt en de kleinste wegblaast. Een derde fan zou ik dan nog evt als extra intake erbij zetten, maar wel aan de onderkant van de kast en niet aan de bovenkant (omdat warme lucht stijgt zou de warmte daar dan juist mooi via een natuurlijke weg de kast kunnen verlaten). Meer dan 3 van fans van die grootte zouden voor een E8400 met een 8800GT erbij niet nodig moeten zijn, dat levert alleen maar meer herrie en stof in je kast op.

Oh ja, als je gaat modden, post dan wel ff een paar foto's hier :)

• Joosie200
  • Niet online
3cm dikte is best wel wat, gaat nog lastig worden om fans in het zijpaneel te bevestigen zo denk ik. Volgens de specs van de CM690 kan ik de volgende aantal fans kwijt:

Front: 120 x 25 mm Blue LED fan x 1 / 1200 RPM / 21 dBA / stock meegeleverd
Rear: 120 x 25 mm fan x 1 / 1200 RPM / 21 dBA / stock meegeleverd
Top: 120 or 140 mm fan x 2 (optional)
Bottom: 120 x 25 mm fan x 1 (optional)
Left: 120 x 25 mm fan x 2 (one is optional) / 1 stock meegeleverd

Wat nu als ik 4 Nexus real silent 120mm fans haal en die de voorste/achterste en in het linkerzijpaneel fan laat vervangen? Dan hou ik er nog een vierde van over, die ik onderaan plaats. Zat er aan te denken die dan te koppelen aan deze Scythe Kaze Q zodat ie met 1 molex de voeding in kan en ik de fans uitwendig kan bijsturen :) Of kan ik beter voor/achter op het mobo beter aangesloten houden? Want ik lees ook dat via voeding fans altijd op 100% draaien en via mobo afhankelijk v/d temperatuur. Maarja, waar dient zo'n fan controller dan voor als die dat niet kan beïnvloeden :?

Enfin.. dit dwaalt een beetje af v/d TS zo :+ Dit is een heel andere vorm van upgraden :P

• Zartok
3cm is ongeveer even dik als een fan van 2.5cm, daarnaast is er misschien elders nog een dunnere variant. Maar dat even terzijde.

Wat betreft het aansluiten van fans; het moederbord heeft natuurlijk de voorkeur vanwege de regeling. Als dat niet meer kan dan is een fan controller een goede optie (sommige zullen dit misschien boven het moederbord verkiezen), die sluit je dan aan met 1 molex stekker en de controller verlaagt dan de spanning die de fans krijgen aan de hand van hoe ver je ze "open" draait. De fans zitten dan dus niet aan de voeding aangesloten maar aan de fancontroller, die heeft daarom de voedingsstekker nodig. Minst favoriete optie is direct aan de voeding omdat ze dan inderdaad altijd op 100% draaien.

Of je je fans moet vervangen kan ik niet bepalen, als ze nu redelijk hun taak doen en ze je niet hinderen zou ik ze lekker laten zitten (even met je oor ernaast dus :P). Zoals ik in mijn vorige post al meldde zou ik het bij 3 fans max houden en ze als volgt plaatsen: 1 voor (flow in), 1 achter (flow out) en 1 onder (flow in) en geen in het zijpaneel, omdat mij dat de grootste bron van het trillen van die plaat lijkt. Verder is het denk ik een beetje trial en error om een ideale combinatie te vinden
Pagina: 1