meerdere wifi routers in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:26
Ik heb op zolder (mijn kantoorruimte) geen of weinig wifi-bereik. Een repeater heeft geen nut, aangezien deze te weinig signaal heeft om op te pikken. Ik heb dus een tweede router bijgeplaatst en deze ingesteld:
KPN wifi router (192.168.2.254, dhcp) -> kabel naar zolder -> ZyXEL NBG460N (192.168.1.1, dhcp).
Beide hebben dezelfde SSID en wachtwoord ingesteld, zodat deze allebei kan pakken.

Nu staat in de meterkast een NAS (192.168.2.99) en heb ik in /etc/fstab een regel opgenomen om een gedeelte automatisch te mounten (Gebruik ubuntu 12.10). Dat werkte allemaal totdat ik de extra router er tussen plaatste. Mijn nieuwe ip is 192.168.1.33 met hetzelfde subnetmask.

Als ik via de webbrowser naar https://192.168.2.99:6001 ga krijg ik netjes de inlog van mijn NAS te zien. Hij is dus wel in het interne netwerk beschikbaar. Maar via de WM komt er niets naar voren.

Ik plaats dit in Netwerken omdat daar volgens mij het probleem ligt, alleen heb ik geen idee wat. Ik heb ook al geprobeerd te zoeken naar meerdere wifi routers en meerdere dhcp servers, maar daar kwam ik niet echt uit wat er bij mij nu het probleem is.

Concrete vraag: hoe krijg ik mijn NAS beschikbaar voor de pc's aan beide routers en heb ik een goed wifi-signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43
Als ik jou goed begrijp heeft jou tweede router en aparte netwerk adres. Ook heb jij de dhcp op de router ingesteld. Dus je hebt nu twee netwerken ook al is de SSID het zelfde.

Je kan ook de router boven instellen op een ip die buiten de dhcp van de KPN valt. En de dhcp van de router boven uitzetten.

dus als je KPN 192.168.2.254 is en Je dhcp begint bij 192.168.2.100 dan moet je de router boven op 192.168.2.99 zetten en de dhcp uit.

Als het goed is regelt de KPN router dan de dhcp en heb je een netwerk.

Hopelijk lukt het zo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 21:16
leidel77 schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:45:
Als ik jou goed begrijp heeft jou tweede router en aparte netwerk adres. Ook heb jij de dhcp op de router ingesteld. Dus je hebt nu twee netwerken ook al is de SSID het zelfde.

Je kan ook de router boven instellen op een ip die buiten de dhcp van de KPN valt. En de dhcp van de router boven uitzetten.

dus als je KPN 192.168.2.254 is en Je dhcp begint bij 192.168.2.100 dan moet je de router boven op 192.168.2.99 zetten en de dhcp uit.

Als het goed is regelt de KPN router dan de dhcp en heb je een netwerk.

Hopelijk lukt het zo wel.
En dan moet je de kabel van de KPN router naar de tweede router ook op 1 van de LAN poorten aansluiten, in plaats van op de WAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43
DJSnels schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:49:
[...]

En dan moet je de kabel van de KPN router naar de tweede router ook op 1 van de LAN poorten aansluiten, in plaats van op de WAN
Wist wel dat ik iets vergeten was |:( thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftwel je wilt geen router maar een access point. Gelukkig kunnen veel routers als access point ingesteld worden. Clou is dat een router twee netwerken scheidt. Dat moet je dus niet doen hier aangezien je er een netwerk van wilt maken.

Technisch gezegd: een router is een layer-3 device en jij wilt alleen op layer 1 en 2 het netwerk uitbreiden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ik ga het vanavond even proberen! Dankjewel... Ik denk dat leidel77 een gangbare fout maakt, want ik was zoiets al wel tegengekomen, maar ik had daarna helemaal geen internet... Maar wel via LAN-poort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 21:16
Paultje3181 schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:26:
Ik ga het vanavond even proberen! Dankjewel... Ik denk dat leidel77 een gangbare fout maakt, want ik was zoiets al wel tegengekomen, maar ik had daarna helemaal geen internet... Maar wel via LAN-poort...
In principe is het wel mogelijk om 2 routers achter elkaar te zetten (dus de 2e ook via WAN aansluiten) mits de WAN op DHCP staat en er aan de LAN kant een DHCP server draait. Echter wil je dat niet (en niemand niet) omdat je dan 2 aparte netwerken creëert. Maar internet zou in die opstelling in ieder geval wel mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Het is gelukt, dankjewel allemaal!
Pagina: 1