Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• El_Thorbo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10 13:54
Op de school, Bogerman in Sneek, waar ik als docent werk wordt binnenkort de overstap gemaakt naar 'tabletonderwijs'. Het gaat hier om voortgezet onderwijs. Er moet een keuze gemaakt worden voor een tablet. Hiervoor is onderzoek gedaan bij andere scholen die al op ons vooruit lopen en we zijn begonnen met een tablettest. De keuze die gemaakt wordt is niet alleen voor de school waar ik werk maar ook voor andere scholen die vallen onder de overkoepelende organisatie CVO Zuid-West Fryslân

Deze tablettest wordt gedaan door docenten van verschillende afdelingen en verschillende locaties.
Elke tester krijgt een week of langer een tablet mee om te testen. We hebben de volgende tablets opgenomen in de test.Op dit moment hebben we helaas nog geen Windows tablet in de test zitten. We zijn wel bezig om nog één of twee Windows tablets toe te voegen. Mogelijk een Dell en een Microsoft Surface RT. Helaas is de beschikbaarheid van deze tablets erg beperkt.

Naast de normale criteria (accuduur, schermkwaliteit, ergonomie, etc) kijken we ook naar onderdelen die in het bijzonder voor het onderwijs gelden. Bijvoorbeeld: vakspecifieke apps, mogelijkheden om te koppelen aan digitaal schoolbord, mogelijkheden om beperkingen op te leggen (leerlingen kunnen geen games doen in de les).

Ik ben op zoek naar adviezen en ervaringen met de verschillende tablets. Zelf zal ik ook hier mijn ervaringen met de verschillende tablets delen.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 15:31

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Eerlijk gezegd klinkt dit in mijn oren als een flinke tijdsverspilling. Dit omdat de iPad qua software het beste werkt met het onderwijs en daarbij tenminste 50% van de nederlanders al iPad zegt ipv tablet dus niet eens gaat omkijken naar de andere optie's. De iPad 4 zal waarschijnlijk dus het beste geschikt zijn, alhoewel de iPad 2 een betere bang/buck zal geven van deze lijst. Kan me eerlijk gezegd trouwens niet voorstellen dat microsoft binnen een aantal maanden zal kunnen doen waar apple jaren over heeft gedaan. Namelijk het vergaren van massa's aan onderwijsboeken en die samenbrengen op één plek (iTunes).

Spaar jezelf dus deze tijd en moeite en ga 'gewoon' voor de iPad 2/4 (afhankelijk van het budget). Wel zeg ik erbij dat ik zelf zou gaan voor een nexus 10, maar die heeft veel te weinig nederlandse, op onderwijs gerichte, software om geschikt te zijn voor een nederlandse middelbare school.

Grillmeister

• El_Thorbo
Kortom, niet zelf kijken maar met de massa mee gaan. Dat is dus juist niet wat we willen. We willen een eigen keuze maken. Maar het onderzoek op andere scholen wijst naar Apple idd.

Op het gebied van software ben ik het niet eens met je. Dit is voor het basisonderwijs waar, maar voor het voortgezet onderwijs is het aanbod unbehaubt nog er slecht. De uitgevers moeten wakker worden!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
Bij persoonlijk gebruik zou ik idd zeggen: zelf kijken en niet met de massa mee gaan.

In jouw situatie is het gewoon erg belangrijk dat de software die nodig is gedraaid kan worden. Ik zie het dus precies andersom. Ik denk omdat de software voor het basisonderwijs al iPad minded is er een grote kans bestaat dit voor het basisonderwijs ook zo zal zijn.

Je kan proberen dit te veranderen maar in het ergste geval kan dit betekenen dat je over 2 jaar al je tablets weer moet vervangen omdat je de strijd verloren hebt..

CISSP! Drop your encryption keys!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lijkt me vooral belangrijk te kijken naar wat voor software je erop draait? Of is dit web based?

Vind overigens die tablet mania in de zakenwereld en onderwijs vrij belachelijk, maar dat ter zijde. Het onderwijs had toch geld te kort? Heb het idee dat er vaak dingen worden gekocht om modern te zijn of omdat de managers graag een speeltje via het werk willen kopen..Wat is er mis met een boek en pen en papier?

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Mr_gadget schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:53:
Lijkt me vooral belangrijk te kijken naar wat voor software je erop draait? Of is dit web based?

Vind overigens die tablet mania in de zakenwereld en onderwijs vrij belachelijk, maar dat ter zijde. Het onderwijs had toch geld te kort? Heb het idee dat er vaak dingen worden gekocht om modern te zijn of omdat de managers graag een speeltje via het werk willen kopen..Wat is er mis met een boek en pen en papier?
Er is natuurlijk niks mis met standaard boek, papier en pen maar het kan helemaal geen kwaad om te kijken of het beter kan en er dus ook mee te experimenteren. Niet geschoten is altijd mis.

Een voorbeeld van wat een voordeel kan zijn: voor vakken zoals natuurkunde, scheikunde en biologie kan je bijvoorbeeld interactieve content maken. Of simpelweg om te kijken of het ook als schrift (papier) werkt, om daarmee papier te besparen., Of simpelweg om werkbladen te 'delen' zonder daarvoor veel inkt en papier te gebruiken.

Het is natuurlijk allemaal de vraag of het goed zal werken, maar als je de mogelijkheid om er in ieder geval mee te experimenteren: waarom niet?

• El_Thorbo
Het vervangen van lesboeken voor een tablet kan veel opleveren. Zo kan een aantekening gemaakt worden met animaties en kan beeld gekoppeld worden aan de tekst. Er is wel een overdreven rage om tablets heen maar er zijn ook echt voordelen. Vooral het differentieren is gemakkelijker met een digitale bron. Ik vind wel dat werkboeken moeten blijven bestaan. Schrijven en tekenen is de basis van het onderwijs en dat moet zo blijven.

Papieren boeken zijn duurder dan digitale boeken en dus valt daar financieel voordeel te halen. Een tablet kan van klas 1 t/m 6 mee terwijl een boek meestal maar 1 jaar bij een leerling blijft. Boeken zijn snel verouderd terwijl een digitaal boek makkelijk up-to-date blijft.

Sommige boeken zijn webbased en sommige zijn dat niet. Voor de iPad is meer 'native' materiaal te krijgen dan voor Android tablets. Voor de Windows weet ik nog niet hoe dit zit maar ik kan in ieder geval voor mijn vak (aardrijkskunde) alles wel webbased krijgen. De uitgevers in Nederland lopen achter op het gebied van hun aanbod digitaal lesmateriaal. Er is heel veel halp-snap meteriaal te vinden maar hele methodes zijn nog beperkt te vinden.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

El_Thorbo schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:38:
Kortom, niet zelf kijken maar met de massa mee gaan. Dat is dus juist niet wat we willen. We willen een eigen keuze maken. Maar het onderzoek op andere scholen wijst naar Apple idd.

Op het gebied van software ben ik het niet eens met je. Dit is voor het basisonderwijs waar, maar voor het voortgezet onderwijs is het aanbod unbehaubt nog er slecht. De uitgevers moeten wakker worden!
Eigenlijk wel ja, d'r is namelijk een reden dat de massa ergens voor kiest ;) . Maar als je zegt dat het probleem is dat de uitgevers in Nederland niet meewerken, dan lijkt me de oplossing simpel: gebruik engelse content. Kinderen die dat niet begrijpen kunnen zich dan meteen inschrijven voor een zomercursus engels :+ . Maar dan is het voordeel (helaas) nog steeds ver aan Apple's kant, met iets van 300.000+ onderwijsboeken digitaal beschikbaar...

Grillmeister

• El_Thorbo
Na een week de Asus Transformer TF300T met dock te hebben getest kom ik tot de volgende conclussie:
1.

Welk cijfer geef je voor de ERGONOMIE?

Denk aan de vragen: Hoe zwaar voelt de tablet aan? Hoe voelt het materiaal aan? Is de tablet in evenwicht? Word de tablet warm tijdens gebruik
Antwoorden

7

2.

Welk cijfer geef je voor het SCHERM?

Denk aan de vragen: Hoe mooi zijn de kleuren? Hoe goed kun je het scherm zien buiten bij daglicht? Hoe goed is de kijkhoek (is het beeld te zien vanaf de zijkant)? Krijg je snel vermoeide ogen?
Antwoorden

7

3.

Welk cijfer geef je voor de VAKSPECIFIEKE SOFTWARE?

Denk aan de vragen: Hoeveel goeie apps zijn er voor je vak te vinden? Zijn de apps duur? Werken de apps goed?
Antwoorden

4

4.

Welk cijfer geef je voor de ALGEMENE SOFTWARE?

Denk aan de vragen: Hoeveel goeie apps zijn er te vinden? Zijn de apps duur? Werken apps goed?
Antwoorden

5

5.

Welk cijfer geef je voor de BEHUIZING?

Denk aan de vragen: Hoe sterk is het gebruikte materiaal. Vlekt het materiaal snel (vingerafdrukken). Zijn er scherpe randen? Is de tablet kwetsbaar (tienerproof).
Antwoorden

6

6.

Welk cijfer geef je voor de ACCU?

Denk aan de vragen: Hoe lang gaat de accu mee. Hoe snel laad de accu op?
Antwoorden

8

7.

Welk cijfer geef je voor het TOUCHSCREEN?

Denk aan de vragen: Werkt het touchscreen snel? Is er een stylus meegeleverd? Is het touchscreen precies?
Antwoorden

6

8.

Welk cijfer geef je voor de AANSLUITMOGELIJKHEDEN?

Denk aan de vragen: Welke hardware aansluitingen zijn mogelijke? Welke draadloze aansluitingen zijn mogelijk? Werken alle aansluitingen goed?
Antwoorden

8

9.

Welk cijfer geef je voor het GEBRUIKERSGEMAK?

Denk aan de vragen: Werkt de tablet intuïtief? Zijn de menu’s duidelijk? Is de ‘help’ duidelijk? Zou een collega die digibeet is hiermee uit de voeten kunnen?
Antwoorden

7

10.

Geef een korte samenvatting van je bevindingen. Hierbij niet vergeten duidelijk te melden wat voor jou het grootste voordeel van deze tablet is en wat voor jou het grootste nadeel is van deze tablet.
Beantwoorden
De Transformer is in zijn tablet vorm erg prettig. Hij is licht en je kunt hem lang vast houden zonder problemen.
Met het toetsenbord kun je er werkelijk alles mee! Vooral de ingebouwde muis (touchpad) is een verademing als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de 2Xclient om in te loggen op je school account.

De Transformer is snel. Hij lijkt zelfs vaak sneller dan mijn iPad 3.

Wanneer je hem dicht geklapt hebt in de dock dan is het soms wat lastig om hem open te krijgen. Dit went.

Helaas is er nog bijna geen goede ondersteuning van de uitgevers voor Android. Dit is een probleem!

De mogelijkheid om werkelijk alles te kunnen aansluiten via USB en HDMI is fantastisch. Muis, printer, harde schijf, etc, etc.

Al met al ben ik positief verrast.
Ik kijk uit naar jullie reacties. ;)

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Eerlijk gezegd vind ik dat de meest waardeloze vragenlijst ooit... Op de laatste vraag na dan. Gezien iedereen elk cijfer een andere waarde geeft dan anderen is er eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal, de één vindt bijvoorbeeld een tablet met een 7 voor het scherm een meer dan voldoende, de andere vind het weer net niet goed genoeg maar het voldoet. Snap je mijn punt? Daarbij deelt niet iedereen dezelfde kennis en ervaring met tablets, wat op zich wel handig is, maar niet als iedereen individueel gaat lopen testen.

Doe jezelf dus een plezier en neem gewoon een zaterdag ofzo de tijd om gewoon met z'n allen bij mekaar te gaan zitten en uitvoerig te gaan testen en samen tot conclusies komen. Alhoewel ik nog steeds vind dat een iPad voor jullie doeleinden een no-brainer blijft ;) .

Grillmeister

• El_Thorbo
RoofTurkey schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:54:
Eerlijk gezegd vind ik dat de meest waardeloze vragenlijst ooit... Op de laatste vraag na dan. Gezien iedereen elk cijfer een andere waarde geeft dan anderen is er eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal, de één vindt bijvoorbeeld een tablet met een 7 voor het scherm een meer dan voldoende, de andere vind het weer net niet goed genoeg maar het voldoet. Snap je mijn punt? Daarbij deelt niet iedereen dezelfde kennis en ervaring met tablets, wat op zich wel handig is, maar niet als iedereen individueel gaat lopen testen.
Ik ben het helemaal met je eens. Daarom gaat iedereen ook alle tablets testen en op zijn eigen manier alle beoordelingen invullen. Zo krijg je uiteindelijk een gemiddelde score voor elke tablet.

Daarover zullen we in discussie gaan. Niet elk punt weegt even zwaar voor onze doeleinden en niet iedereen heeft daar dezelfde mening over.
Het feit dat niet iedereen dezelfde kennis en ervaring deelt is waarom je met meerdere personen gaat testen. Het testteam bestaat juist uit een gemixte groep mensen uit verschillende vakken en met verschillende digitale vaardigheden.

Het testen van alle tablets op één zaterdagmiddag lijkt me verre van nuttig. Dat is toch geen testen? Dat is snuffelen. Één dag is veel te weinig om een mening te kunnen vormen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
El_Thorbo schreef op zondag 16 december 2012 @ 19:52:
Een tablet kan van klas 1 t/m 6 mee terwijl een boek meestal maar 1 jaar bij een leerling blijft.
Meen je dit? Je hebt zeker zelf geen kinderen?

Houden scholen wel rekening met de nadelen van de hele dag naar een scherm kijken? Zijn ereaders niet een goedkoper en beter alternatief?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 09:57
El_Thorbo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 23:38:
Na een week de Asus Transformer TF300T met dock te hebben getest kom ik tot de volgende conclussie:

[...]

Ik kijk uit naar jullie reacties. ;)
Ik heb zelf ook de TF300T, en heb hier natuurlijk ook een mening over. Omdat een simpel cijfer van 1 t/m 10 niet zoveel zegt, is dit echter moeilijk met jouw ervaringen te vergelijken. Een aantal cijfers valt me wel op:

welk cijfer geef je voor de behuizing? 6
Mijn ervaring met het tablet is dat hij behoorlijk hufter-proof is, en zeker niet snel beschadigt (het beeldscherm laat wel veel vingerafdrukken zien). Het materiaal (kunststof) voelt misschien minder premium dan het aluminium van een iPad, maar hiertegenover staat dat de TF300T ook veel minder snel beschadigingen heeft is mijn ervaring. Al maken beschadigingen / krassen niet veel uit voor de functionaliteit, het geeft wel eerder het idee dat een tablet "oud" is en moet worden vervangen.

Welk cijfer geef je voor het touchscreen? 6
Hier maar een magere voldoende, terwijl bij mij het touchscreen perfect werkt. Is hier zwaar mee gewogen dat er geen stylus bijgeleverd wordt? Zeker voor de stylus heb je hele specifieke software nodig die nu alleen nog door Samsung wordt geleverd. Ik heb dan ook grote vraagtekens of dit een toegevoegde waarde zal zijn in het onderwijs.

Ook komt in deze vragenlijst niet terug hoe de meerwaarde van het toetsenbord wordt beoordeeld. Hetzelfde geldt voor de stylus van de Note 10.1: het hangt heel erg af van hoe de tablets gebruikt gaan worden. En dan kom je toch weer terug bij het onderwerp software: goed dat je een evenwichtige afweging tussen iOS / Android / Windows RT probeert te maken, maar ik ben bang dat je voor Android en Windows RT iets te vroeg ben om deze keuze te maken. Ik ben echter niet goed thuis in apps specifiek voor onderwijs, en je kaart ook aan dat er voor het voorgezet onderwijs ook nog maar weinig iOS-apps zijn.

Ik heb nog wel wat vraagtekens:
Waarom nu al een keuze maken?
Wat maakt het op dit moment een grote meerwaarde om over te stappen op tablet-onderwijs?
Weegt 1 jaar besparen op lesmateriaal op tegen het zogenaamde lock-in effect als je een keuze maakt?
Of zijn jullie je alleen nog aan het oriënteren?

Ik persoonlijk zou nog even de kat uit de boom kijken, of mijzelf in ieder geval heel goed laten informeren door aanbieders van lesstof over hun toekomstplannen. Gaan zij lesstof aanbieden voor 1 specifiek platform? Of gaan ze meerdere platforms ondersteunen? Of zijn er nog geen specifieke plannen? Als dat laatste het geval is, nogmaals de vraag: waarom nu al een keuze maken?

Zeker ook omdat je ook denkt dat tablets 6 jaar mee moeten gaan, wat mij ook een erg optimistisch toekomstbeeld lijkt vanwege:
- extreem verouderde hardware
- binnen die tijd zullen de meeste wel kapot zijn, en hetzelfde model is niet meer op de markt.
- de batterij zal na 6 jaar volledig op zijn

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit wordt georganiseerd, zeker ook gezien de lange levensduur die jullie verwachten. Worden de tablets aangeschaft door de school, of moeten leerlingen zelf een tablet aanschaffen? Sowieso geldt dat het model dat nu aangeschaft wordt over 2 jaar niet meer te krijgen is, dus er zullen verschillende modellen in een klas aanwezig zijn (ongeacht het besturingssysteem). Als het eigendom van de school is zal de verleiding voor leerlingen groot zijn om "hun" tablet te laten sneuvelen als ze er dan een nieuwer model voor terug krijgt.

Zomaar wat dingen die mij te binnen schoten toen ik dit topic las, ben benieuwd hoe je tot een keuze gaat komen!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Inderdaad, dit soort techniek gaat (zeker in de handen van kinderen) maximaal 3 jaar in bruikbare staat mee, eigenlijk zijn ze na 2 jaar al aan vervanging toe bij de meeste kinderen. Daarbij zullen veel kinderen last krijgen van hun nek en ogen vanwege het kijken naar een scherm constant (dit doen ze thuis namelijk ook al, ervaringsdeskundige :9 ). Het zou waarschijnlijk de beste oplossing zijn, om gewoon een stuk of 100 (op de 2000? studenten) tablets beschikbaar te hebben op school voor leraren om te reserveren om te gebruiken in de les.

Grillmeister

• El_Thorbo
Allereerst heel erg bedankt voor je reactie. Erg nuttig!
luappul schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:01:
[...]

Een aantal cijfers valt me wel op:

welk cijfer geef je voor de behuizing? 6
Mijn ervaring met het tablet is dat hij behoorlijk hufter-proof is, en zeker niet snel beschadigt (het beeldscherm laat wel veel vingerafdrukken zien). Het materiaal (kunststof) voelt misschien minder premium dan het aluminium van een iPad, maar hiertegenover staat dat de TF300T ook veel minder snel beschadigingen heeft is mijn ervaring. Al maken beschadigingen / krassen niet veel uit voor de functionaliteit, het geeft wel eerder het idee dat een tablet "oud" is en moet worden vervangen.
Het voelde mij idd wat minder stevig aan dan een aluminium behuizing. Na een week testen is er natuurlijk niet echt iets goeds over te zeggen. Ik ben vrij kritisch op dit vlak en zal dus niet snel een hoog cijfer geven. Mijn zorg ligt bij het kliksysteem van de dock. Dat voelt kwetssbaar en wanneer de tablet in de dock zit is er nog ruimte. De tablet zit niet zo vast als ik zou willen.
Welk cijfer geef je voor het touchscreen? 6
Hier maar een magere voldoende, terwijl bij mij het touchscreen perfect werkt. Is hier zwaar mee gewogen dat er geen stylus bijgeleverd wordt? Zeker voor de stylus heb je hele specifieke software nodig die nu alleen nog door Samsung wordt geleverd. Ik heb dan ook grote vraagtekens of dit een toegevoegde waarde zal zijn in het onderwijs.
De stylus is geen factor voor mij geweest. Ik vind dat schrijven en tekenen gewoon op papier moet en dus zie ik niet veel waarde in een stylus. (ik ben nu de Note 10.1 aan het testen en dus zal ik daar later op terug komen in deze discussie) Wel heb ik gemerkt dat het scherm met koude vingers minder goed reageerde en dat ik zo nu en dat zo nu en dan multitouch gestures niet goed werken uitgevoerd. Ik ben het met je eens dat het prima werkt, maar wil (misschien wel onredelijk of onmodelijk) wat meer van een tablet op dit gebied.
Ook komt in deze vragenlijst niet terug hoe de meerwaarde van het toetsenbord wordt beoordeeld. Hetzelfde geldt voor de stylus van de Note 10.1: het hangt heel erg af van hoe de tablets gebruikt gaan worden. En dan kom je toch weer terug bij het onderwerp software: goed dat je een evenwichtige afweging tussen iOS / Android / Windows RT probeert te maken, maar ik ben bang dat je voor Android en Windows RT iets te vroeg ben om deze keuze te maken. Ik ben echter niet goed thuis in apps specifiek voor onderwijs, en je kaart ook aan dat er voor het voorgezet onderwijs ook nog maar weinig iOS-apps zijn.
We doen bij de test bij meerdere tablets een, al dan niet los, toetsenbord. Hier is dus niet veel verschil in. Wel vond ik de mousepad die bij de Transformer zit bijzonder prettig. Vooral bij het gebruik van VPN verbinding naar onze Windows omgeving via de 2Xclient is dit een pluspunt.
Ik heb nog wel wat vraagtekens:
Waarom nu al een keuze maken?
We maken nog geen keuze, we zijn aan het orienteren en willen volgend schooljaar een pilot starten.
Wat maakt het op dit moment een grote meerwaarde om over te stappen op tablet-onderwijs?
We zijn op dit moment in reorganisatie en we hebben te maken met concurrentie van andere scholen. Daarbij is het qua afschrijving van lesmateriaal en investeringen een goed moment voor de school (Europese aanbesteding ICT).
Weegt 1 jaar besparen op lesmateriaal op tegen het zogenaamde lock-in effect als je een keuze maakt?
Of zijn jullie je alleen nog aan het oriënteren?
We zijn gericht aan het oriënteren met als doel een pilot te kunnen starten. We spreken regelmatig over het lock-in effect en ik maak maar daar ook zorgen over.
Ik persoonlijk zou nog even de kat uit de boom kijken, of mijzelf in ieder geval heel goed laten informeren door aanbieders van lesstof over hun toekomstplannen. Gaan zij lesstof aanbieden voor 1 specifiek platform? Of gaan ze meerdere platforms ondersteunen? Of zijn er nog geen specifieke plannen? Als dat laatste het geval is, nogmaals de vraag: waarom nu al een keuze maken?
De meeste (zo niet alle) aanbieders zijn druk bezig met het aanbod crossplatform te maken of te migreren naar ander platforms. Voorbeelde zijn Noordhoff en Thieme Meulenhoff
Zeker ook omdat je ook denkt dat tablets 6 jaar mee moeten gaan, wat mij ook een erg optimistisch toekomstbeeld lijkt vanwege:
- extreem verouderde hardware
- binnen die tijd zullen de meeste wel kapot zijn, en hetzelfde model is niet meer op de markt.
- de batterij zal na 6 jaar volledig op zijn
Goed punt !
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit wordt georganiseerd, zeker ook gezien de lange levensduur die jullie verwachten. Worden de tablets aangeschaft door de school, of moeten leerlingen zelf een tablet aanschaffen? Sowieso geldt dat het model dat nu aangeschaft wordt over 2 jaar niet meer te krijgen is, dus er zullen verschillende modellen in een klas aanwezig zijn (ongeacht het besturingssysteem). Als het eigendom van de school is zal de verleiding voor leerlingen groot zijn om "hun" tablet te laten sneuvelen als ze er dan een nieuwer model voor terug krijgt.
De Tablet zal eigendom zijn van de leerling en dus ook de verantwoordelijkheid. De financiering hiervan wordt nog bekeken maar het zal vast een soort lease idee worden.

Dank voor de input! :)

• El_Thorbo
Het is weer wisseltijd geweest. Ik heb 3 weken lang (kerstvakantie erbij) de Samsung Note 10.1 mogen proberen. Hieronder mijn oordeel volgens de enquete.
1.

Denk aan de vragen: Hoe zwaar voelt de tablet aan? Hoe voelt het materiaal aan? Is de tablet in evenwicht? Word de tablet warm tijdens gebruik
Antwoorden

6

2.

Denk aan de vragen: Hoe mooi zijn de kleuren? Hoe goed kun je het scherm zien buiten bij daglicht? Hoe goed is de kijkhoek (is het beeld te zien vanaf de zijkant)? Krijg je snel vermoeide ogen?
Antwoorden

6

3.

Denk aan de vragen: Hoeveel goeie apps zijn er voor je vak te vinden? Zijn de apps duur? Werken de apps goed?
Antwoorden

4

4.

Denk aan de vragen: Hoeveel goeie apps zijn er te vinden? Zijn de apps duur? Werken apps goed?
Antwoorden

6

5.

Denk aan de vragen: Hoe sterk is het gebruikte materiaal. Vlekt het materiaal snel (vingerafdrukken). Zijn er scherpe randen? Is de tablet kwetsbaar (tienerproof).
Antwoorden

4

6.

Antwoorden

7

7.

Denk aan de vragen: Werkt het touchscreen snel? Is er een stylus meegeleverd? Is het touchscreen precies?
Antwoorden

8

8.

Denk aan de vragen: Welke hardware aansluitingen zijn mogelijke? Welke draadloze aansluitingen zijn mogelijk? Werken alle aansluitingen goed?
Antwoorden

4

9.

Denk aan de vragen: Werkt de tablet intuïtief? Zijn de menu’s duidelijk? Is de ‘help’ duidelijk? Zou een collega die digibeet is hiermee uit de voeten kunnen?
Antwoorden

6

10.

Geef een korte samenvatting van je bevindingen. Hierbij niet vergeten duidelijk te melden wat voor jou het grootste voordeel van deze tablet is en wat voor jou het grootste nadeel is van deze tablet.
Beantwoorden
Deze Tablet voelt niet sterk aan. De behuizing buigt snel en voelt als goedkoop plastic.

Het pennetje is leuk maar ik vind de techniek nog lang niet ver genoeg om echt bruikbaar te zijn voor het onderwijs (penpunt en scherm zijn nog te ver van elkaar verwijderd door glas ertussen). Het werkt wel aardig maar ik zie niet echt waarde buiten een spelletje DrawSomething.

Samsung heeft niet de laatste Android versie op deze tablet staan en dat vind ik storend.

Al met al wel een leuk product maar niet zo goed voor gebruik in het onderwijs.
Ik wacht jullie reacties af :)

• El_Thorbo
En dan nu de iPad 2
1.

Antwoorden

8

2.

Antwoorden

7

3.

Antwoorden

6

4.

Antwoorden

5

5.

Antwoorden

7

6.

Antwoorden

8

7.

Antwoorden

7

8.

Antwoorden

2

9.

Antwoorden

7

10.

Beantwoorden
De iPad 2 is een mooi apparaat. Het grote nadeel is dat Apple de hele boel zo dicht heeft getimmerd dat je met regelmaat tegen beperkingen oploopt waar simpelweg geen oplossingen voor te vinden zijn.

Daarnaast is het werken met geluidopnames zeer beperkt en je kunt naast beeldbestanden bijna geen bestandsbeheer doen.

Het scherm van de iPad 2 is mooi en de lagere resolutie is bij gebruik van Remote Desktop juist een voordeel.

• El_Thorbo
Het is alweer even geleden maar hier dan toch weer en update.

Er komen twee snel achter elkaar.

Eerst de Google Nexus 7.
1.

Antwoorden

8

2.

Antwoorden

7

3.

Antwoorden

4

4.

Antwoorden

5

5.

Antwoorden

6

6.

Antwoorden

8

7.

Antwoorden

5

8.

Antwoorden

7

9.

Antwoorden

6

10.

Beantwoorden
De Nexus is lekker klein en daardoor erg handzaam. Helaas is dit gelijk ook een nadeel. Zeker als je in landscape mode gaat typen. Dan is er weinig ruimte over boven het toetsenbord.

Het grootste nadeel van de Nexus is voor mij het missen van een camera op de achterkant. Hierdoor valt een leuke foto functie weg die alle andere tablets wel hebben.

De Nexus vind ik ongeschikt voor het onderwijs.

• El_Thorbo
En de Microsoft Surface RT.
1.

Antwoorden

6

2.

Antwoorden

8

3.

Antwoorden

5

4.

Antwoorden

6

5.

Antwoorden

8

6.

Antwoorden

8

7.

Antwoorden

8

8.

Antwoorden

7

9.

Antwoorden

7

10.

Beantwoorden
Deze tablet heeft mij positief verrast. Hij is vrij zwaar maar in het gebruik heb ik daar geen last van gehad. Het toetsenbord met muisaanwijzer (touchpad) is veruit de beste die ik gezien heb tot nog toe.

De Surface voelt erg solide aan en het scherm is prachtig. Snelle reactie, mooie kleuren en een prettig formaat. Bij dit apparaat heb je het gevoel ook wat te kunnen produceren waar anderen meer het gevoel geven van een media-apparaat waar je dingen vanaf kijkt/leest.

Het grote nadeel van de Surface is de beschikbare software. Windows RT moet duidelijk nog ontwikkelen en er zijn nog maar heel weinig goede apps. De tablet blijft op dit punt ver achter op de iPad en de Android tablets.

Ik zie wel toekomst voor Windows 8 tablets maar nu nog niet. Het is nog te vers allemaal.
Dit was de laatste voor mij. Zodra we tot een conclusie zijn gekomen zal ik deze hier ook plaatsen.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Je zou kunnen kijken naar de Vivotab smart van Asus: pricewatch: Asus VivoTab Smart 64GB Zwart

Je kunt beter niet voor een Windows RT gaan. De OS is daar gwn veel te jong voor en de mogelijkheden zijn zeer beperkt.

Daarentegen heeft de Vivotab smart een echt volwaardige Windows 8 OS. Je kunt dus alles doen wat je op een gewone pc kan. De prijs is nagenoeg hetzelfde als de Surface RT.

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-11 21:45
Ik zie de Surface RT juist wel als beste oplossing voor wat je wilt doen, de combinatie van Office+Toetsenbord maakt het erg geschikt. De Vivotab smart is een mooi ding, maar een productieve tablet zou je het niet kunnen noemen.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Je kunt ook een toetsenbord aansluiten op de Vivotab via een bluetooth keyboard/via micro usb. Dat is wat minder ergonomischer dan de Surface RT. Maar het merendeel gebruik je de tablet voor leerstof.

• El_Thorbo
Toen we zijn begonnen met de test was de Vivotab er nog niet helaas.

We zijn wel erg benieuwd naar de nieuwere Windows 8 pro tablets. Op korte termijn zullen we ze niet testen.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Dat is jammer, een gemiste kans, want misschien zou dit wel doorbrekend zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Chris Smoove op 14-02-2013 13:12 ]

Verwijderd

Ik zie dat jullie gebruik maken van Magister en ItsLearning.
Hebben jullie je afgevraagd in hoeverre de tablets hiermee overweg kunnen? Een tablet zou van meerwaarde moeten zijn in combinatie met een ELO. Dan moet de tablet wel met de ELO overweg kunnen. (Of de ELO met de tablet ... :) )

Het zou overigens al niet mijn keus zijn om met bijv Magister in zee te gaan. Eigenlijk zit je volledig vastgebakken aan Windows als je magister gebruikt. Naar mijn mening is dit juist voor een onderwijsinstelling die door publiek geld gefinancierd wordt een zeer ongewenste situatie. Er worden door deze keus mensen die geen Windows gebruiken buitengesloten. En mochten jullie op een iPad of Android tablet uitkomen, sluit je al je tablet gebruikers ook nog eens buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2013 13:29 ]

• El_Thorbo
Nou daar ben ik het helemaal mee eens.

It's Learning is webbased wel te benaderen maar er bestaan geen Apps voor. Op de BETT hoorde ik dit jaar dat ze ook niet van plan zijn dit te doen. Ze blijven webbased en het is voor mij persoonlijk dan ook een doorn in het oog om te moeten doorgaan met It's Learning. Helaas heb ik het niet voor het zeggen.

SchoolMaster (maker van Magister) is traag. De heren en dames in Leeuwarden bieden weinig support en ze lopen veel achter de feiten aan. Gelukkig hoorde ik op de NOT dat Magister wel gaat overschakelen naar HTML5. Dat is nu gaande maar of dit ook snel voor de eindgebruiker te gebruiken is betwijfel ik.

Heb je goede suggesties voor alternatieven die wel tabletproof zijn Khildin ?

• FMFREAK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05-2023
El_Thorbo schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:59:
SchoolMaster (maker van Magister) is traag. De heren en dames in Leeuwarden bieden weinig support en ze lopen veel achter de feiten aan. Gelukkig hoorde ik op de NOT dat Magister wel gaat overschakelen naar HTML5. Dat is nu gaande maar of dit ook snel voor de eindgebruiker te gebruiken is betwijfel ik.
Goh, dat zeiden ze vorig jaar op de IPON ook al :) Dus dat duurt nog wel een paar jaar.

Verder vind ik dat de school niet de keuze moet maken voor 1 tablet. De uitgevers moeten maar gaan uitgeven op een manier zodat alle tablets er mee overweg kunnen. We leven nu eenmaal in een tijdperk met legio devices of de uitgevers dat nu leuk vinden of niet. We hebben nu ook al Chromebooks, Ubuntu tablets, Firefox OS apparaten, iPads, ebooks, Android apparaten, o ja en Windows. Dus gebruik gewoon een open standaard voor het uitgeven van de content, dan los je veel problemen in 1 keer op.

Soms zit het mee, vaak zit het tegen

• El_Thorbo
Daar ben ik het helemaal mee eens! Maar de werkelijkheid is anders. Het Zuyderzee College is in de bovenbouw nu ook al terug gegaan naar boeken. Uitgevers moeten vaart maken om hun achterstand weg te werken.

We zijn tot een advies gekomen. Ik bespaar jullie de 9 kantjes en post even de intro van het advies:
Tijdens de afsluitende bijeenkomst op 13 februari 2013 is het tablettestteam tot het unanieme oordeel gekomen dat de iPad 4 (ook wel: 'New iPad') op dit moment de beste tablet is voor gebruik in het onderwijs. Met name op het gebied van kwaliteit, gebruiksgemak en het grote aantal beschikbare onderwijsapplicaties heeft de iPad 4 een duidelijke voorsprong op de andere geteste tablets. Het tablettestteam adviseert het MT dan ook om de iPad 4 (met min. 16 GB intern geheugen) aan te schaffen voor gebruik binnen Bogerman.
Het team wil daarbij wel benadrukken dat de iPad 4 op dit moment
de beste tablet is. De concurrentie is bezig met een stevige inhaalslag en er moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat over enkele jaren een ander tablet als beste uit de bus komt. Het tablettestteam adviseert dan ook om daar bij de aanschaf van aanvullende apparatuur/programmatuur rekening mee te houden.
Jullie reacties? :)
Pagina: 1