Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04-2022

Kassie2

That's a no-brainer!

Topicstarter
Ik ga een PC samenstellen en twijfel welk moederbord ik erin wil stoppen.
  • Gigabyte - GA-Z77X-UD3H
  • ASRock - Z77 Extreme4
  • Gigabyte - GA-Z77MX-D3H
  • Gigabyte - GA-Z77-D3H
  • Gigabyte - GA-Z77M-D3H
Ik wil gaan pionieren met overklokken. Om te weten hoe dit werkt, niet zozeer voor maximale prestaties. Daarvoor zoek ik een mobo die mij wel wat oefen mogelijkheden biedt.

Ik heb op Hardware.Info deze vergelijkstabel aangemaakt. (Mag ik verwijzen naar HWI hier?)

Omdat ik nieuwe ben met OC, wil ik voorkomen dat ik na 1,5 maand er achter kom initieel een verkeerd bord aangeschaft te hebben.

Daarnaast komt er een Intel Core i5 3570K processor in. En wil ik een caching SSD. Alles wordt gebouwd in een Corsair Vengeance C70 White, puur voor de smaak.

motivatie cq. argumentatie:
  • De ASRock biedt geen mSATA. Geeft dit problemen i.c.m. caching SSD?
  • Moeten overklokkersa de Gigabyte "U" versie nemen?
  • Veel insteeksleuven verwacht ik niet nodig te hebben. Ik blijf bescheiden met componenten; 1 videokaart, 1 HDD, 1 SSD. Dus lijkt mij een "M" versie misschien wel voldoende.
prijs:
Qua budget zit ik op €700, excl. video kaart. Op zich vind ik dat goed genoeg. Maar mocht een moederbord van €50 meer echt meer te bieden hebben, dan wil ik het wel overwegen.
Aan de andere kant, als een moederbord van €95 eigenlijk kan wat ik zoek, waarom zou ik dan de UD3H kopen voor €40 meer?

keuze:
De ASRock lijkt mij het meest aan te spreken. Maar dit is subjectief bepaald.
Ik ga nu onderzoeken of de Extreme6 meer beidt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kassie2 op 16-12-2012 12:33 . Reden: zoeken component > ENTER > gepost :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Het voordeel van de Gigabytes is dat deze een dual-bios ondersteunen waardoor het makkelijker wordt gemaakt instellingen terug te zetten en dat is vooral voor overklokkers erg prettig, maar weet niet zeker of de ASrock dit ook heeft. Staat in ieder geval niet vermeld op de product pagina van ASrock zelf. Wat bijvoorbeeld de duurdere variant van Gigabyte ook heeft is dat je een diagnose kunt laten doen als er problemen op treden. Dat kan helaas niet bij de goedkopere modellen.

De vraag is alleen, hoe ver wil je gaan? Mijn moederbord was het dubbele in aanschaf en heb er nooit spijt van gehad, maar ik denk dat een goedkoper moederbord jouw ook niet zou misstaan. Je moet in ieder geval niet zomaar gaan bezuiningen op zulke onderdelen, maar begrijp me niet verkeerd dat je voor €10,- eigenlijk altijd weer net iets beters hebt.

ASrock heb ik zelf ook betere ervaringen mee dan met Gigabyte. Vaak zijn het goedkopere moederborden die erg veel bieden en zou mijn keuze eerlijk gezegd daar op gaan vallen, maar de Gigabyte (duurdere variant) heeft enkele voordelen voor echt over te clocken. Een beetje spelen kan altijd.

Misschien de volgende twee ook in de vergelijking opnemen?
pricewatch: Asrock Fatal1ty Z77 Performance
pricewatch: MSI Z77A-GD55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 19:29
Als ik heel eerlijk ben zou ik geen van deze borden nemen, maar een Sabertooth z77. Dat is imho toch wel het meest geschikte bord om mee te gaan overclocken. Erg robuuste build, en zeer compleet uitgerust voor dit doeleinde... Maar wel weer effe wat duurder helaas.
Mocht dat toch met geen mogelijkheid haalbaar zijn, dan zou ik denk ik voor de GA-Z77X-UD3H kiezen, omdat deze wat mee fan-aansluitingen heeft, en over 20 lanes beschikt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 12:58

player-x

Disruptive by design

Persoonlijk ben ik fan van de Asus P8Z77-V Pro is een heel goed OC bord, maar wel wat duur de Gigabyte GA-Z77X-UD3H is een heel goed alternatief.

De Z77 Extreme4 is ook een prima bord, en levert veel waar voor zijn geld, maar het prijsverschil komt wel ergens vandaan.

De duurdere Gigabyte en ASUS borden hebben betere VRMs en blijven daar door koeler.

Maar waar ik ook een grote fan van ben is de onboard fan-controller van ASUS, inclusief de software die daar bij zit, laat je helemaal controle hebben hoe je je fans aan stuurt, en altijd de beste balans tussen koeling en geluid kan instellen, is mij persoonlijk iets dat echt meerwaarde heeft!

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 19:29
De Asus P8Z77-V Pro is inderdaad ook prima :Y alhowel ik gegeven het kleine prijsverschil met de Sabertooth dan toch liever de Sabertooth zou kiezen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 12:58

player-x

Disruptive by design

kroegtijger schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:37:
dan toch liever de Sabertooth zou kiezen
De Sabertooth brengt niks extra naar de tafel over de V-Pro, anders dan dat hij er anders uit ziet, de Sabertooth is meer marketing dan enig extra realworld functionele verbetering.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04-2022

Kassie2

That's a no-brainer!

Topicstarter
Ik was elke avond in de weer en nog geen tijd gehad om te gaan zitten voor grondig reply.

Ik heb inmiddels de ASRock gekocht. We zien wel, hoe het gaat met OC-en.

Bedankt Sietse voor je info. Prima afgestemd op mijn situatie.

De Sabertooth en Fatality zijn een prijssegment hoger. Elke hobby begint onderaan en niet met de creme de la creme. ;)

In ieder geval, allemaal bedankt voor jullie reactie en prettige kerstdagen! Hier staan de componenten klaar om in elkaar gezet te worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 00:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ik weet nier hoor maar volgens mij is ieder normaal moederbord van een A merk overclock geschikt. Het gaat niet zommaar beter ofzo... Moederborden zijn meestal duurder kwa functies die je hebt met oa. bijvoorbeeld een goede ingebouwde geluidskaart of een watergekoelde chipset. Of zoals als vermeld is dat je bijvoorbeeld een schermpje met error codes op je moederbord of dual bios. Dat is handig voor het overclocken maar het gaat er niet beter mee. En natuurlijk hoe ze eruit zien en de functies, je hebt moederborden die geen SLI ondersteunen bijvoorbeeld.. maar die overclocken prima.

Dat moest ik gewoon nog even over dit topic kwijt en veel succes met OCen met je nieuwe bord ;-)
Pagina: 1