[Probleem] Geluid en beeld van systeem hapert regelmatig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020
Sinds een paar weken gebruik ik onderstaand systeem met Windows 8 Pro. Ik heb echter regelmatig, om het (half)uur ofzo, last van haperingen in het beeld en geluid. Dat van het beeld is niet eens zo'n probleem, want het zijn meestal zo'n 3 á 5 haperingen achter elkaar van elk minder dan een seconde, dus het valt niet zo erg op. Maar het geluid begint tijdens de haperingen heel hard te zoomen/buzzen/kraken.
Het is niet gerelateerd aan een bepaald programma (het gebeurd zowel bij firefox/youtube, battlefield 3, itunes, vlc player, etc.), ook niet aan het beeldscherm/boxjes (het gebeurd ook als ik beeld/geluid via hdmi op mijn tv heb), en ook niet aan de SDD/HDD (want heb videos afgespeeld vanaf elke schijf).
Ik heb de laatste drivers voor mijn mobo en gpu.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,80€ 84,80
1ASRock 970 Extreme4€ 79,95€ 79,95
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing€ 188,81€ 188,81
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,45€ 65,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 83,90€ 83,90
1Antec One€ 49,-€ 49,-
2Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,22€ 64,44
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,95€ 16,95
1Antec HCG-520€ 58,-€ 58,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492763

Misschien is je voeding het aan het begeven? Sorry voor het wat vage antwoord, maar het betreft hier ook een redelijk vaag probleem. :p

Als je de voeding los maakt en neemeent naar de gemiddelde PC-shop kunnen ze hem doormeten op ongeregeldheden. Zeker het proberen waard, en 9/10 keer doen ze dit gewoon gratis (het is 3 minuten werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
Anoniem: 492763 schreef op zondag 16 december 2012 @ 00:10:
Misschien is je voeding het aan het begeven? Sorry voor het wat vage antwoord, maar het betreft hier ook een redelijk vaag probleem. :p
Ja, daarom deze topic, in de hoop dat mensen ideëen hebben waar het aan kan liggen, hoe vaag het ook eventueel is :).

Dus thanks, dat is zeker iets wat ik kan proberen, zal na het weekend wel even de lokale pc shop bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gaat niet zozeer om de aanschaf van een nieuwe systeem, dus ik verplaats hem naar Overige Hardware ;)
Anoniem: 492763 schreef op zondag 16 december 2012 @ 00:10:
Als je de voeding los maakt en neemeent naar de gemiddelde PC-shop kunnen ze hem doormeten op ongeregeldheden. Zeker het proberen waard, en 9/10 keer doen ze dit gewoon gratis (het is 3 minuten werk).
De gemiddelde winkel heeft niet eens de apparatuur, laat staan de kennis om een voeding goed te beoordelen.
Daarnaast gaat het dan niet om dezelfde situatie.

Achterhalen waar het probleem zit gaat het beste door dingen uit te sluiten. Je zou dus kunnen proberen een andere videokaart en voeding te proberen en kijken of het probleem aanhoudt. Ook eens testen met twee geheugenmodules i.p.v. vier etc. Daarnaast zou je kunnen kijken of er merkwaardige activiteiten zijn (opeens hoge processorbelasting, schijfactiviteit etc).

Hoe heb je je speakers trouwens aangesloten? Bij je tv met hdmi, maar hoe normaal? En heb je ook de audiodrivers geïnstalleerd?

[ Voor 30% gewijzigd door Bolletje op 16-12-2012 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Run eventueel Dxdiag, kijk of er errors gevonden worden. Let ook op Bolletje's advice ivm merkwaardige activiteiten en audiodrivers. Probeer ook zonder VLC(uninstall) als Dxdiag toch niks vindt, soms ver...kt ie de Windows(.dll's) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
Anoniem: 385882 schreef op zondag 16 december 2012 @ 01:47:
Run eventueel Dxdiag, kijk of er errors gevonden worden. Let ook op Bolletje's advice ivm merkwaardige activiteiten en audiodrivers. Probeer ook zonder VLC(uninstall) als Dxdiag toch niks vindt, soms ver...kt ie de Windows(.dll's) .
Geen errors.

Ook na VLC te deinstalleren blijft het probleem zich voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
Ik zie bij Taakbeheer dat elke keer als ik de haperingen krijg er ook pieken zijn voor de schrijfsnelheid van mijn SSD.
Het probleem is echter dat ik niet weet waardoor de pieken worden veroorzaakt, en dat er ook regelmatig pieken zijn die geen haperingen opleveren.

edit: Ik kan zo iig genoeg mensen vinden met dezelfde of vergelijkbare problemen:
https://www.google.nl/sea...t+sound+and+video+freezes
Maar nergens echt een oplossing die voor iedereen of een groot aantal mensen werkt..

edit2: Ik vond ergens dit:
"Well it seems that resetting my motherboard to factory settings by changing the pin covers from 1-2 to 2-3 and then back to 1-2 seemed to end the strange hiccuping hopefully for good."
Maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat precies betekent. Bij "pin covers" denk ik aan iets fysieks op het moederbord zelf, maar neem aan dat die het over iets in de bios heeft?

[ Voor 58% gewijzigd door Mag op 17-12-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Dat is CMOS clear dmv jumpers volgens me, haal de CMOS batterij uit de mobo voor 10sec en zet terug. Zonder stroom natuurlijk :)
Daarna moet je misschien de time en date instellen in je BIOS.

YouTube: How To Reset CMOS

Edit: Of misschien heeft je mobo een knop er voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 18-12-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
Ik heb de energiebesparing van Windows uitgezet (veranderd naar beste prestatie), ik las ergens dat dat zou helpen. En een Windows 8 update gedaan.

Een van de twee heeft ervoor gezorgd dat bij de haperingen het geluid simpelweg eventjes wegvalt in plaats van keiharde zoom/kraak/buzz geluiden te maken. Dus nu is in ieder geval de grootste ergenis opgelost, maar het freezen van beeld en geluid blijft dus wel nog steeds door gaan...
Pagina: 1