Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zeer trage laptop => harde schijf??

Pagina: 1
Acties:

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22
Beste tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken. Sinds een aantal dagen werkt mijn privé laptop opeens heel erg traag. Bepaalde acties kunnen zomaar minuten duren. Naast dat het erg frustrerend is, is het ook lichtelijk onwerkbaar. Zelf heb ik al lopen zoeken, maar nog niets kunnen vinden. Wat helemaal vervelend is dat dit probleem zich een aantal maanden geleden ook al voor deed. Toen heb ik windows 7 naar windows 8 geupdate in de hoop van het probleem af te zijn. En warempel, de laptop liep weer als een zonnetje. Toch zeker wel een maand, tot aan vandaag. Nu gaan de meeste acties weer extreem traag.

Uitgangspunten.
Lenovo Thinkpad Edge 15
Windows 8
Stuurprogramma harde schijf is up-to-date (volgens apparaat-beheer)
Stuurprogramma netwerk adapter is up-to-date (volgens apparaat-beheer)

Zelf heb ik het vermoeden dat het de harde schijf is. Ik weet alleen niet hoe ik dat kan controleren. Hebben jullie misschien suggesties of ideeën?

Verwijderd

Dat is gewoon een Windows kwaal, dus je moet maar wat gaan opschonen, deframenteren en op virussen controleren en je hebt nog programma's als combofix en ccleaner.

Overigens met een SSD blijft je computer altijd snel, dus ja je HDD zal ook wel de zwakke schakel zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:55:
Overigens met een SSD blijft je computer altijd snel, dus ja je HDD zal ook wel de zwakke schakel zijn.
Ehhh nee, ook met een SSD kan je systeem traag worden. Als je zit met een proces dat 100% CPU zuipt of al je geheugen opvreet, dan is je systeem nog steeds traag.

@TS: kijk eens in de taskmanager hoe het zit met geheugen- en CPUgebruik van je systeem

• reistier
Bedankt voor jullie reacties.
@Diqiu-Long: Ik weet dat Windows trager wordt naar mate je meer programma's installeert. Maar dit is in een ander kader. Van de één op de andere dag, een maand na een schone Windows 8 installatie en vertragingen van minuten i.p.v. seconden.
@TERW_DAN Na 2 minuten was de Taskmanager opgestart. Die gaf een CPU gebruik aan van max 2%.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld geprobeerd om een grote hoeveelheid foto's naar een externe harddisk weg te schrijven. Dat gaat met een snelheid van ca. 1 á 2 mb/sec. :S

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf heb ik het vermoeden dat het de harde schijf is. Ik weet alleen niet hoe ik dat kan controleren.
Even Windows op een anders schijf installeren en kijken wat er gebeurt. Als je een schijf hebt liggen kost je dit weinig tijd en als het dan opgelost is, of juist niet opgelost is weet je weer wat meer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of als dat lastig is, probeer een Live Linux. Dan heb je je HDD niet nodig, werkt ook dat traag, kun je dat in elk geval uitsluiten.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-11 14:13

player-x

Disruptive by design

Heb eigenlijk maar een vraag, hoeveel ram zit er in het systeem?

Gebruik CPU-Z daar kan je het makkelijk mee aflezen, maak bij voorkeur even een scherm afdruk van de CPU en memory Tab's.

Klinkt in eerste instantie als of je te weinig geheugen hebt, is als je aan het wachten bent de HDD hard bezig?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• PilatuS
  • Niet online
player-x schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:34:
Heb eigenlijk maar een vraag, hoeveel ram zit er in het systeem?

Gebruik CPU-Z daar kan je het makkelijk mee aflezen, maak bij voorkeur even een scherm afdruk van de CPU en memory Tab's.

Klinkt in eerste instantie als of je te weinig geheugen hebt, is als je aan het wachten bent de HDD hard bezig?
Tenzij er een process is dat opeens het hele geheugen volmaakt denk ik niet dat dit het is. Als dit wel zo zou zijn had hij het wel vaker gehad en niet opeens zo extreem.

• player-x

player-x

Disruptive by design

PilatuS schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:37:
Tenzij er een process is dat opeens het hele geheugen volmaakt denk ik niet dat dit het is. Als dit wel zo zou zijn had hij het wel vaker gehad en niet opeens zo extreem.
Kan ook zo zijn dat er iets is dat opeens meer geheugen gebruikt of is ge-installeert.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Van de 1 op andere dag kan 2 oorzaken hebben. Hardware defect of een virus,

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• PilatuS
  • Niet online
player-x schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 22:02:
[...]

Kan ook zo zijn dat er iets is dat opeens meer geheugen gebruikt of is ge-installeert.
Dat bedoel ik met een process dat het geheugen volmaakt.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Is makelijk achter te komen door:
Taskbar > rechtermuisknop > Taskmanger > Preformance Tab > Resouce Monitor knop > Memory Tab > Physical Memory.

En bij Physical Memory te kijken hoeveel procent geheugen gebruikt word.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqjQ2Y6S8iNTeXP4gXubmVIf/full.png

Heb zelf dat probleem niet, daar ik 64GB in mijn PC gebruik, en ook mijn laptop heeft 16GB geheugen, en kom ik dus nooit geheugen tekort.

[ Voor 18% gewijzigd door player-x op 15-12-2012 22:27 ]

• PilatuS
  • Niet online
Je kan het bij taakbeheer net zo makkelijk zien toch ?

Heb zelf 6GB in mijn PC zitten. Het hoogste wat ik ooit in gebruik gezien heb ik 5.5GB dus meer is niet nodig.

• player-x

player-x

Disruptive by design

PilatuS schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 22:30:
Je kan het bij taakbeheer net zo makkelijk zien toch ?
Ja voor jouw en mij wel, maar op die manier is het eenvoudiger te zien, als het hele balkje groen is, heb je te weinig geheugen.

offtopic:
Heb zelf 6GB in mijn PC zitten. Het hoogste wat ik ooit in gebruik gezien heb ik 5.5GB dus meer is niet nodig.
Ja en nee, ja 6GB is voldoende, maar als je goed kijkt zie je dat ongeveer 60GB bij mij standby staat, en pre-cached files zijn 5 tot 20x sneller dan van SSD.

Met Windows Prefetcher is echt heerlijk om extra geheugen te hebben, het versneld mijn machine behoorlijk veel.

Verwijderd

Ja en nee, ja 6GB is voldoende, maar als je goed kijkt zie je dat ongeveer 60GB bij mij standby staat, en pre-cached files zijn 5 tot 20x sneller dan van SSD.

Met Windows Prefetcher is echt heerlijk om extra geheugen te hebben, het versneld mijn machine behoorlijk veel.[/ot]
Ik heb jou dit al vaker zien vertellen maar dit is een Fabeltje :)

Windows Prefetcher is bedacht omdat HDD's erg langzaam waren in verhouding met de overige hardware. Gelukkig hebben we tegenwoordig SSD's en met SSD heb je niets meer aan Prefetcher. Alle grote SSD fabrikanten raden ook aan om Prefetcher uit te zetten.

Ik snap dat je honderden euro's hebt uitgegeven aan ram wat je nooit gaat gebruiken , maar om de hele tijd je 64 gig ram te showen en te vertellen hoe snel het is .... is onzin.

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:37:
Toch wel hoor. Ik zou als eerste naar het geheugen kijken en tegelijk naar CPU-verbruik. Dat zijn de voornaamste boosdoeners bij dit soort dingen en dat kan ook van de ene op de andere dag door een update of iets dergelijks.
player-x schreef op zondag 16 december 2012 @ 00:03:
Met Windows Prefetcher is echt heerlijk om extra geheugen te hebben, het versneld mijn machine behoorlijk veel.[/ot]
O, dit verhaal weer? Zullen we afspreken dat je eerst eens met gemeten (bij zeer grote voorkeur onafhankelijke) cijfers komt voordat we dit voor waar aannemen? De vorige keer kon je op geen enkele manier aannemelijk maken dat dit klopt, behalve met zeer subjectieve eigen niet-gemeten waarnemingen. Dat maakt het ongeveer zo waardevol als de horloges die je op de kermis kunt winnen en dus geen basis om mensen maar aan te raden exorbitante hoeveelheden geheugen aan te schaffen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2012 05:40 ]

• reistier
@Allen, bedankt voor de reacties.
Als ik jullie reacties samenvat kunnen er drie mogelijkheden zijn.

1. Onderbemeten componenten
2. Virus
3. Hardware defect

1. Volgens de Physical Memory zoals player-x aangeeft is ca. 50% van het geheugen in gebruik en 50% standby. Laptop heeft overigens 4GB RAM. De Processor geeft aan dat er maximaal 10% gebruikt wordt. Processor is trouwens een i3-380. De maximale frequentie varieert wel van 50 tot 90 %. Ik weet alleen niet wat dat inhoud.
2. Zojuist heb ik AVG proberen te installeren. Dat mislukte op het allerlaatste stadium. Ik ben nog aan het uitzoeken waarom precies.
3. Defect aan hardware zou kunnen. Ik weet alleen niet hoe ik dat moet controleren.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Ik begin nu te denken aan de harde schijf, daar je met 4Gb niet gouw in de problemen komt.

Blijft als je systeem hangt je HD lampje lang branden/knipperen?

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

The Executer

Lekker belangrijk!

Maak eventueel een screenshot van de broncontrole. Deze kun je vinden bij de taakbeheer. Hierop is te zien waarop het systeem loopt te wachten. Indien het lukt, eventueel alle tabbladen. Dat geeft een goed idee van de performance. Wanneer je de screenshots hier plaatst (eventueel via tinypic of een andere image dump), kunnen we kijken of er iets te ontdekken valt.

[ Voor 22% gewijzigd door The Executer op 16-12-2012 10:45 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• reistier
Mijn Lenovo heeft geen indicatie lampje voor de harde schijf. Dus dat kan ik niet zien.
Wel de screenshots van de broncontrole.

Hier de link:
http://tinypic.com/r/35cjvqe/6

• chaco
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Is de harddisk te vol , zodat er te weinig werkgeheugen voor het Windows is ? Rechtsklik bij harddisk letter , en eigenschappen . Is die de vrije ruimte minder is dan 640 Mb ,dan kunnen de genoemde problemen optreden .

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:26
Waar je mee kan beginnen is combofix. Zie link hieronder voor download.
http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/

Aan AVG moet je niet beginnen. Op Windows 8 zit standaard al een actieve virusscanner genaamd Security essentials. Als je AVG zal installeren en het lukte had je om de minuut een bsod :P

Als je na combofix nog steeds het probleem hebt, probeer dan in veilige modus op te starten. kijk of hij dan wel sneller is. :)

• reistier
Beste allen,
bedankt voor de eerdere reacties. Helaas was mijn vermoeden correct en is vorige week mijn harde schijf van mijn laptop overleden. Nu aan mij de schone taak om deze te vervangen. De oude heb ik al eruit gehaald, dit bleek een Seagate Momentus 5400.6 te zijn. Lenovo Productcode: 45N7017.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/10yq5pg.jpg

Mijn vraag is of ik deze hardeschijf kan vervangen door een willekeurige andere hardeschijf van 2,5"? Bijvoorbeeld een SSD, of anders eentje met 7200RPM.

Of heeft het de voorkeur om precies dezelfde harddisk te installeren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15
reistier schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:32:
Beste allen,
bedankt voor de eerdere reacties. Helaas was mijn vermoeden correct en is vorige week mijn harde schijf van mijn laptop overleden. Nu aan mij de schone taak om deze te vervangen. De oude heb ik al eruit gehaald, dit bleek een Seagate Momentus 5400.6 te zijn. Lenovo Productcode: 45N7017.

[afbeelding]

Mijn vraag is of ik deze hardeschijf kan vervangen door een willekeurige andere hardeschijf van 2,5"? Bijvoorbeeld een SSD, of anders eentje met 7200RPM.

Of heeft het de voorkeur om precies dezelfde harddisk te installeren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je kan in principe elke willekeurige harde schijf erin stoppen.
Nu je toch moet dokken zou ik zeker voor een SSD gaan.
Een nadeel van een ssd is dat je nooit meer terug wil naar een gewone harde schijf ;)
Bepaal je budget en kijk in het SSD topic naar welke je het beste aan kan schaffen.
Het grote SSD topic ~ Deel 9

• reistier
@Gandalf maakt het nog uit of het SATA 300 is of SATA 600? En is het geen probleem dat een 7200RPM schijf iets meer stroom verbruikt?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SATA 3Gbps en SATA6Gbps zijn compatible met elkaar.
Ik kan zo snel niet vinden wat die notebook van jou heeft, maar een 6Gbps SATA SSD gaat prima werken op een 3Gbps aansluiting. Ook al haal je dan niet de max snelheid uit je SSD.

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
Je kunt ook voor een hybride momentus x versie gaan. 750 gig en 8 gig SSD. Erg prettig en erg snel.
Ben je voor rond de 100 euro klaar.

• Gandalf
q2no schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:57:
Je kunt ook voor een hybride momentus x versie gaan. 750 gig en 8 gig SSD. Erg prettig en erg snel.
Ben je voor rond de 100 euro klaar.
Ik heb een Seagate mementus XT 500GB gehad inderdaad erg snel (zit nu in de laptop van mijn zoontje), maar een echte SSD is toch sneller.

• reistier
Volgens mij heeft mijn laptop een SATA300 aansluiting. Deze hybride is compatibel daarmee?

@q2no: bedoel je deze van WD?

Of deze van Seagate

Heeft dezelfde fabrikant een voorkeur boven een andere fabrikant?

• Gandalf
reistier schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:12:
Volgens mij heeft mijn laptop een SATA300 aansluiting. Deze hybride is compatibel daarmee?

@q2no: bedoel je deze van WD?

Of deze van Seagate

Heeft dezelfde fabrikant een voorkeur boven een andere fabrikant?
Zoals TERW_DAN zegt : SATA300 en SATA600 zijn compatible met elkaar.
Mijn laptop heeft ook alleen maar SATA300.
Je hebt niet de goede harde schijven te pakken het zijn deze: http://tweakers.net/categ...gWGJxMlAEKJOc6puZp2RlUAsA

• player-x

player-x

Disruptive by design

De keuze tussen een (hybride)HDD en SSD, is afhankelijk van hoeveel data je op je laptop opslaat.

64GB is voldoende voor de meeste laptops als je er niks bijzonders mee doet.

Heb op mijn laptop een 128GB SSD, daar er ook wat spelletjes en dergelijke op staan.

Wil je ook films en dergelijke mee nemen op je laptop, dan kan je een HDD of als je wat meer snelheid wild een hybride HDD kiezen.

Zelf heb ik gewoon al mijn films en extra data op een externe 2.5'' HDD staan, een doosje 11x7x1.2cm, dat altijd wel in je laptop tas past, en ook handiger is om je films op te kopiëren ipv langdurig via het wifi netwerk.
En 2.5'' HDDs zijn zuinig genoeg om op alleen USB te werken!

Ben zeer te spreken over deze behuizing, welke zowel USB is als eSATA, en met een 3.5'' dock voor in je PC

[ Voor 20% gewijzigd door player-x op 17-01-2013 14:00 ]

Pagina: 1