Toon posts:

Zeer stil, stabiel en krachtig werkstation (ook games & DAW)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweaker,

Ik zal met deze bak meer dan 8 uur per dag werken. Stilte en stabiliteit zijn daarom mijn voornaamste zorg. Gelukkig draait mijn werk veelal om de tekstverwerker en internet. Echter game ik ook graag, op een goed grafisch niveau. Tevens doe ik incidenteel audiowerk waarmee ik de hardware maximaal belast. En ik zit ook na het werk in dezelfde ruimte als de pc. Stilte tijdens werk en 'idle-ing' is dus het belangrijkst.

Hopelijk geef ik hiermee en hieronder een goed beeld. Wellicht schiet je iets te binnen dat beter geschikt is of herken je een probleem wat ik na wekenlang ‘assembleren’ nog niet ben tegengekomen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Overwegingen
  • Zeer stil systeem
  • Uiterst beeldscherm, voor urenlang turen
  • Uitstekende prestaties voor gaming, maar het allerbeste (/duurste) hoeft niet
  • Alles moet goed bij en in elkaar passen: chipsets (?), onderdelen die tegen elkaar aan komen, lengte PSU kabels, stabiele PSU: (dit lijkt me al in orde)
  • Geld speelt een vrij kleine rol, maar bezuinigen is fijn!
  • De case staat niet erg in het zicht. Uiterlijk is dus slechts een extraatje
  • Geen tijd interesse voor overclocking
  • Hoe meer ram, hoe beter
  • Ouderwets PCI slot nodig voor professionele audiokaart
  • Evt. over > 1 jaar extra grafische kaart voor SLI/Crossfire
  • Betrouwbare, snelle SSD’s voor werkgerelateerde bestanden
  • Voor gebruik tot zeker 3 a 4 jaar, dus energieverbruik is zeker relevant: dezelfde kwaliteit, maar dan duurder maar zuiniger is dus aantrekkelijk
Laatste vraagstukken
  • Is de cpu cooler te groot, of nadelig voor de airflow?
  • Is deze graka sufficiënt voor de hogere resoluties van mijn monitor, en is de PSU stabiel en krachtig genoeg voor zware belasting (dus games en audiowerk, waarbij ik CPU, ram en SSD maximaal belast?
  • Is dit moederbord overkill? Hij krijgt goede recenties, maar zijn die wel voor een reguliere gebruiker? Kan ik ook dezelfde hoge kwaliteit, stabiliteit, prestaties krijgen met een goedkoper bord?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 296,60€ 296,60
1Asrock Z77 Extreme6€ 143,90€ 143,90
1Asus HD7970-DC2T-3GD5€ 420,-€ 420,-
1Silverstone Fortress FT02S€ 219,-€ 219,-
1TP-Link TL-WN822N€ 14,90€ 14,90
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 517,50€ 517,50
1Thermalright Silver Arrow SB-E€ 68,80€ 68,80
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)€ 25,70€ 25,70
1be quiet! Silent Wings 2 120mm€ 20,-€ 20,-
3be quiet! Silent Wings 2 140mm€ 19,90€ 59,70
1Logitech K200 Media Keyboard (Internationaal)€ 10,45€ 10,45
1CM Storm Inferno€ 40,90€ 40,90
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 137,90€ 137,90
1TP-Link TL-WR1043ND€ 37,95€ 37,95
1Seasonic X-660 80+ Gold€ 141,50€ 141,50
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 128,50€ 128,50
3Samsung 840 series Pro 256GB€ 227,90€ 683,70
1Lian Li EX-10QA (Zilver)€ 21,33€ 21,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.988,33

Verwijderd

Ik zie dat je een HD7970 heb staan. In mijn boekje combineren high-end kaarten niet met absolute stilte en ook niet met fatsoenlijke stilte. Als je daar serieus over bent zul je keuzes moeten maken. Mijn PC is bijvoorbeeld echt op stilte gebouwd en daarom heb ik toen dan ook gekozen voor een GTS 450 met after market koeler, zodat het spul nagenoeg geluidsloos is. Een iets snellere kaart kan nog wel, maar high-end is echt bedoeld voor prestaties en nergens anders voor.

Qua fans kan ik de pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm in combinatie met een fancontroller aanraden. Eigenlijk is een fancontroller sowieso een must voor een echte stille build, maar in combinatie met de Nexus fans is het echt geweldig. De fans zijn niet te duur en volgens SPCR, een website die vooral op stilte gericht is zo'n beetje het beste dat er op geluidsgebied te krijgen is.

Qua SSD's kan je nog naar Samsung 830's kijken. Die zijn bewezen betrouwbaar, nauwelijks langzamer (zeker in de praktijk merk je geen verschil) en een stuk goedkoper.

Welke software gebruik je dat je denkt dat je een i7 nodig hebt? Behalve in heel specifieke gevallen is zo'n ding vaak overbodig. Mensen kiezen ervoor omdat ze denken dat het het beste is, maar geven maar al te vaak onnodig veel geld uit aan iets dat ze nauwelijks of helemaal niet gebruiken.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je er fans in steken? Fans maken altijd lawaai. Het enige nadeel is een wat hogere temperatuur in je kast, is niks mis mee, je ssds produceren weinig warmte, je gpu wordt direct naar buiten toe gebracht en meestal loopt de hitte van je cpu via de voeding naar buiten.

Verwijderd

analog_ schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 06:07:
Waarom zou je er fans in steken? Fans maken altijd lawaai. Het enige nadeel is een wat hogere temperatuur in je kast, is niks mis mee, je ssds produceren weinig warmte, je gpu wordt direct naar buiten toe gebracht en meestal loopt de hitte van je cpu via de voeding naar buiten.
Dat is dan een bijkomend voordeel van een fancontroller; daarmee kan je selectief zijn in je fans. Je wilt ze bij dit soort hardware denk ik wel hebben, aangezien er op maximaal vermogen toch een beste bak warmte vanaf kan komen, ook bij videokaarten die een deel naar buiten blazen.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Bad Brains

<(0.o)>

Voor een Dell 27" is een 7850 meer dan zat als je op native res wilt spelen.
Xfire/SLI is onzinnig en behalve dat je wilde toch stil?
En 8 uur typen en een keyboard van 10 euro... maar wel een graka van 600 euro... Dat kan echt niet.
Die 450 euro die je bespaart op een 7850 kun je elk jaar weer upgraden (en je oude kaart verkopen) zonder in te boeten.
Anyways, here is my 2 cents.

Helaas geen PCI slot, moet wel een verdomt mooie kaart zijn die je hebt en onvervangbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 158,52€ 158,52
1Shuttle Barebone Shuttle SZ77R5 1155 500W 80+€ 344,50€ 344,50
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart€ 557,-€ 557,-
1Qpad MK-50 Pro€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9€ 89,35€ 89,35
1Samsung 830 series 256GB€ 169,90€ 169,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 98,90€ 98,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.599,67

Klein, en stil. Ik kan het weten, heb het net gekocht. (mijn derde in 8 jaar) draait alles wat ik speel op native / ultra

http://img846.imageshack.us/img846/2332/20121212203210.png

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

Topicstarter
Puike input, bedankt!

De keuze voor de i7, en ook de 32 GB aan ram is zeker het gevolg van een specifiek geval. De audiosoftware die ik ga gebruiken benut alle cores, en dat is nodig ook. Bij het werken met virtuele instrumenten kun je niet genoeg ram hebben, en voor uiteindelijk mixage is geen CPU gek genoeg. Die laat ik dus staan.

Dit toetsenbord gebruik ik al jaren zonder klachten, en als ik kijk naar duurdere of speciale bevallen deze me niet qua layout (teveel rand en dikke enterknop), of zijn ze iig niet nuttig genoeg. (Dus thanks voor de tip Bad Brains. Dit is een prachtig toetsenbord, maar die enterknop en dikke rand aan de onderkant past niet bij mijn situatie, en de aloude PCI poort is onmisbaar, gezien ik hierin een audiokaart steek t.w.v. een computer.)

Camacha's voorgestelde Nexus fan (120mm) lijken me wel beter, ik weet niet waarvoor ik de BeQuiets koos, want ik heb ook op SPCR gekeken. Helaas lijken er geen 140 mm fans te zijn van Nexus.

De 840 vs 830 tip is ook valide, dat ga ik nog even overwegen en goed uitzoeken.

Dus als ik het goed begrijp is het niet echt mogelijk een hi end grafische kaart te hebben die bij lage belasting stil blijft? Dat is jammer, daar hoopte ik op.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Die 7850 is erg stil in de shuttle en dat is toch echt een kleine behuizing.
En zoals ik al zei voor native res op de Dell 27" voldoet hij beter dan verwacht want alles wat ik er tot nu toe mee heb gespeeld kan op ultra settings.

De vraag is, wat speel je zelf veel. De meeste mensen hebben een genre en een favoriet die ze jarenlang spelen (bij mij b.v. Civ IV)
Ik denk dat die 7850 meer dan voldoet voor je doeleinden.

Als je een stille PC wilt, rewire je fans naar 7 volt (google 7 volt mod) dat is in 2 seconde gedaan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 21:39
ik zou geen 7v mod doen, maar gewoon een goede fancontroller gebruiken.

Daar kun je imo veel meer mee. Veel (Betere) moederborden hebben overigens ook aardig goede fancontrollers inmiddels.

Trouwens, als je geen interesse hebt in overklokken, waarom dan een 3770k?

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

De meeste fancontrollers zijn slecht, en hebben te weinig amperage/voltage om goed te kunnen functioneren.
Als je er dan toch een wilt neem een lamptron, maar de 7 volt mod is 100% gegarandeerde stilte en in de meeste gevallen MEER dan voldoende als je ze de goede richting/airflow geeft.

Hij moet idd die niet K nemen, zijn zomaar 20-30 euro goedkoper als je niet wilt overklokken.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 22:26
Er bestaan ook after market koelers voor high-end GPUs (zie bijv. pricewatch: Arctic Accelero Xtreme 7970), dus deze zijn wel degelijk stil te krijgen. Voor de CPU ben je met een "mindere" koeler (bijv. een TX3 Evo, Mugen 3, etc.) ook al klaar, aangezien er niet overgeklokt gaat worden.

De Xeon E3-1230V2 ipv de 3770K is misschien een betere keuze, zowel qua prijs als "stabiliteit".
Misschien is een 3930K ook wel het overwegen waard.

De Fortress is aan de bovenkant open en bezit geen geluidsdempend materiaal, wat dus niet meehelpt bij het fabriceren van een stil systeem. De Fractal Design R4 of de Cooler Master Silencio 550 zijn dan bijvoorbeeld betere opties.

[ Voor 4% gewijzigd door PCBaas op 16-12-2012 00:56 ]

5700X | RX 6600

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Waar heb je dan 700 euro aan SSD voor nodig als vragen mag? Werk je altijd met 768GB aan data, dat je die allemaal snel moet benaderen? waarom niet 1 van 128 voor je OS en een van 128 voor je werk-data plus een 1 of 2TB schijf voor opslag? Dat lijkt me een stuk beter voor je portemonnee? Of twee partities op één 256GB SSD....

Wat betreft de case, hij ziet er mooi uit, maar heeft geen isolatie. Ik zou, zeker als je doel is om zo'n stil mogelijke PC te bouwen, een case kiezen met geluidswerend spul erin. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Corsair Obsidian 550D Is ook nog eens een stuk goedkoper! De Corsair heeft ook stille fans meegeleverd, dus kan je daar ook weer iets op besparen.

Wat betreft CPU koeling, de be quiet! dark rock advance is 3dB stiller: pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 en een tikje goedkoper.

Dit is wat ik ervan zou maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 261,40€ 261,40
1Asrock Z77 Extreme6€ 143,90€ 143,90
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 187,90€ 187,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 86,95€ 86,95
1Corsair Obsidian 550D€ 116,99€ 116,99
1TP-Link TL-WN822N€ 14,99€ 14,99
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 518,90€ 518,90
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 45,-€ 45,-
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)€ 25,70€ 25,70
1Logitech K200 Media Keyboard (Internationaal)€ 10,45€ 10,45
1CM Storm Inferno€ 40,90€ 40,90
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 136,90€ 136,90
1TP-Link TL-WR1043ND€ 37,95€ 37,95
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 126,90€ 126,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 219,-€ 219,-
1Lian Li EX-10QA (Zilver)€ 21,18€ 21,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.995,01

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 18:41:
Puike input, bedankt!

De keuze voor de i7, en ook de 32 GB aan ram is zeker het gevolg van een specifiek geval. De audiosoftware die ik ga gebruiken benut alle cores, en dat is nodig ook. Bij het werken met virtuele instrumenten kun je niet genoeg ram hebben, en voor uiteindelijk mixage is geen CPU gek genoeg. Die laat ik dus staan.
Over welke software heb je het specifiek? Ik weet van voorgaande builds dat sommige software wel meer cores lust, maar absoluut niets aan HT heeft. Dat is namelijk niet hetzelfde, al lijkt het vanuit Windows sterk op elkaar. De meeste programma's kunnen weinig met HT, ook bij muziek.

Stevig investeren voor een goede PC kan handig zijn, maar dan moeten de investeringen natuurlijk wel ook daadwerkelijk nut hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zal veelal over Nuendo gaan. Nog niet eens gedacht aan HT. Ik ben er na gegoogle nog niet geheel uit of de 3770k hierbij voordeel biedt over de 3770. Op de meeste kanalen zegt men nee. Toch apart dat zoveel audiomensen massaal kiezen voor de K. Dus ik denk dat ik dan idd voor de 'normale' 3770 zou gaan, daar die volgens de overleveringen wel meerwaarde biedt in audio workstations.

Inmiddels heb ik ook besloten voor de 830 ssd's te gaan ipv de 840's. Een mooie tip, want vooral dit bespaart me wat geld. Het geboden snelheidsverschil blijkt niet alleen miniscuul, maar ook nog eens onmerkbaar zelfs bij zwaar gebruik. Dit staat inderdaad niet in verhouding met de investering. Ramon: ja. Geen opslag; hier zullen enorm veel samples op komen die snel aangesproken moeten worden. En deze snel laden is ook prettig.

Na nader onderzoek ontdekte ik overigens dat de fans van de fortress zeer goed presteren. Mogelijk gooi ik dan ook de aftermarket fans uit de lijst, als ik er op 1 of andere manier achter kom of de meegeleverde fans wel echt de goed beoordeerde 'Air Penetrators' zijn

Ik vermoed ook dat ik straks kies voor de 7850, hoewel ik in benchmarks op Tweakers (reviews: XFX en Asus HD 7970-kaarten in de ring) de 7970 juist beter zag preseteren qua geluid in idle.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2012 02:51 ]

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 13:41
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 02:46:
Het zal veelal over Nuendo gaan. Nog niet eens gedacht aan HT. Ik ben er na gegoogle nog niet geheel uit of de 3770k hierbij voordeel biedt over de 3770. Op de meeste kanalen zegt men nee. Toch apart dat zoveel audiomensen massaal kiezen voor de K. Dus ik denk dat ik dan idd voor de 'normale' 3770 zou gaan, daar die volgens de overleveringen wel meerwaarde biedt in audio workstations.

Inmiddels heb ik ook besloten voor de 830 ssd's te gaan ipv de 840's. Een mooie tip, want vooral dit bespaart me wat geld. Het geboden snelheidsverschil blijkt niet alleen miniscuul, maar ook nog eens onmerkbaar zelfs bij zwaar gebruik. Dit staat inderdaad niet in verhouding met de investering. Ramon: ja. Geen opslag; hier zullen enorm veel samples op komen die snel aangesproken moeten worden. En deze snel laden is ook prettig.

Na nader onderzoek ontdekte ik overigens dat de fans van de fortress zeer goed presteren. Mogelijk gooi ik dan ook de aftermarket fans uit de lijst, als ik er op 1 of andere manier achter kom of de meegeleverde fans wel echt de goed beoordeerde 'Air Penetrators' zijn

Ik vermoed ook dat ik straks kies voor de 7850, hoewel ik in benchmarks op Tweakers (reviews: XFX en Asus HD 7970-kaarten in de ring) de 7970 juist beter zag preseteren qua geluid in idle.
Alle i7's hebben hyper threading, de K geeft alleen aan dat de gebruiker zelf de multiplier kan instellen, oftwel (vrijer kan) overclocken. Als je dat niet doet, zijn ze identiek aan elkaar. De i5 in in weze hetzelfde als de i7, maar heeft geen hyper threading (oftewel virtuele extra cores). De software die hier in de praktijk daadwerkelijk voordeel van heeft is vrij zeldzaam.

Het kan de moeite waard zijn om uit te zoeken of de specifieke software die je nodig hebt iets aan hyper threading heeft.

Wat betreft de 7970, heel erg stil zal hij out-of-the-box niet zijn, maar volgens mij kan je als je zorgt voor een goede airflow in je kast, best handmatig de fan profielen aanpassen zodat hij in idle/desktop gebruik nagenoeg stil is en niet te warm.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Samples? Wat voor samples? Hoe groot zijn die dan ? Ga je die SSD's in Raid draaien of apart ?
Weet je zeker dat je die speed nodig hebt? Lijkt mij nml. meer een geval van "omdat het kan".

Ah, ik zie het al; audiowerk. Maw: quad SSD opstellingen zijn klinkklare onzin, tenzei je met wav samples werkt van honderden MB's groot.

[ Voor 27% gewijzigd door Madrox op 18-12-2012 10:39 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik zie steeds AMD voorbijkomen als graka, maar waarom eigenlijk geen nvidia? Volgens mij (en de reviews van tweakers --> reviews: Test: vijf GTX 660 Ti's ) zijn die namelijk stiller, zuiniger en bij een aantal games ook nog eens sneller.

Ben zelf voor mijn ouders ook een beetje aan het oriënteren voor een krachtig, maar stil werkstation dus vandaar dat ik dit al had onderzocht :) .

Als koeler zou een corsair H100i ook misschien fijn zijn, gezien deze een groot koeloppervlak heeft en stille fans, wat mij een stille en geschikt voor oc'ing combinatie lijkt.

Grillmeister

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:31
Eensch met RoofTurkey. Kijk eens naar de Asus GTX660Ti of GTX670 met DCII-koeler, die zijn idle en onder load nagenoeg onhoorbaar.

http://www.techpowerup.co..._670_Direct_Cu_II/27.html
http://www.techpowerup.co...0_Ti_Direct_Cu_II/27.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het ook eens met RoofTurkey. In vergelijking met de 7970 presteert de 670 volgens deze benchmark/review inderdaad vaak beter, vooral in Skyrim, waar ik waarschijnlijk veel tijd ga doorbrengen.

Vooral bij gemiddelde load (onprettige term) is de 670 stiller, en zuiniger. De 7970 lijkt uit deze charts vooral stil en zuinig te zijn onder extreme omstandigheden: uitsterste resoluties en idle. Weinig nuttig.

De 670 blijkt dus zuiniger, veelal beter en en stiller. De 7970 gaat er uit, de GTX670 DCII komt er in.

Beiden bedankt voor de tip + links.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2012 20:04 ]

Pagina: 1