Help: Kerst staat voor de deur en ik wil mn oudjes verrassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 12:45
Hallo Tweakers.

Zoals al in de titel staat, Kerst komt met rasse schreden naderbij en ik wilde van de gelegenheid gebruik maken om mn oudjes een nieuwe laptop cadeau te doen. Ze blijven maar klagen waarom hun 10 jaar oude laptop zo "traag" aanvoelt, waarop ik telkens antwoordde dat ze een nieuwe laptop moeten nemen met een SSD erin :)

Maargoed, de specs van de laptop waar ik naar op zoek ben ziet er ongeveer als volgt uit:

- moet een SSD hebben (128 GiB is prima)
- moet een HDD hebben voor overige opslag (250-500 GiB is prima)
- moet een optische drive hebben

Liefst geen dure videokaart en processor, aangezien ze toch geen gamers zijn. Scherm grootte maakt in principe niet zo ontzettend veel uit zolang t maar geen miniscuul 12'' schermpje is (filmpjes worden er nog wel eens op gekeken, in HD).

Budget is in principe onbeperkt, maar het liefst blijf ik zo rond de 1000,-

Ik heb al in de pricewatch rond lopen neuzen maar ben eigelijk geen laptop tegengekomen die aan deze eisen voldoet. Heeft iemand suggesties? Bestaat er uberhaupt wel zo'n laptop? Zijn er anders betrouwbare sites waar je je eigen laptop samen kan stellen?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 23:12
probeer www.informatique.nl eens.
Hier kan je zelf een eigen systeem samenstellen. Ik weet alleen niet of dit ook als laptop geld. Dit is iniedergeval een erg fijne site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Even 3 mogelijke oplossingen, in volgorde van oplopend budget.

1) Goedkope Lenovo B570e2, SSDtje erbij, 10 euro externe HD case. Ben je voor 500 euro klaar, zit de 2e HDD wel extern, maar hebben we echt die extra opslag intern nodig? Eventueel heb je ruim geld over om voor 50-60 euro meer een 256gb ssd te pakken, de 'oude' HDD kan je dan gewoon als backup gebruiken. Kost weinig, en voor huis/tuin/typ-es-een-briefje-kijk-es-een-foto gebruik echt meer dan prima, nette machine verder ook. Dit is m.i. de meest gangbare en passende oplossing zonder dat je ook nog eens geld uit geeft aan iets wat je niet gebruikt. Echter geen full HD scherm, als dat een must is ga je toch naar:

2) Dell Inspiron 15r SE. Volgens mij heeft deze geen ruimte voor 2 schijven en zal je dan hetzelfde doen als met de lenovo, samsung 830 ssdtje erbij, oude HDD in een externe (dit is trouwens echt 2 schroefjes en klaar, mocht je geen held zijn met computers), en gaan (Iemand die zeker weet dat deze geen 2 hd bays heeft?) Heb je wel een full HD scherm wat je noemt, en verder een hele keurige laptop. En zal je zo iets van 750-800 euro totaal kwijt zijn (incl ssd) afhankelijk van dell kortingen en epp geneuzel. Maar een stuk van die extra centjes zitten nu eenmaal wel vast in een sterkere cpu wat ze dus niet nodig hebben, echt low-budget full HD alternatieven ben ik nog niet tegen gekomen

3) Asus N76. Zijn verschillende sub-types voor, maar daar kom je vermoed ik wel uit. 17", een heel keurig scherm, maakt nog eens mooi geluid ook en voelt als geheel echt als een high-end laptop aan. Ruimte om een SDD naast de standaard HDD te zetten. Met 128 SSD en (niet nodig, wel netjes) bracket zal je richting de 950 euro gaan. Wel overkill aan prestaties.

In een heel ver verleden haalde ik nog wel eens Asus barebooks, waar je dan zelf een cpu/ram/hdd in zette, maar die heb ik heel lang niet meer gezien. Gezien de wensen en het budget denk ik dat je aan het bovenstaande 3 hele gangbare oplossingen hebt. Lenovo is echt prima zolang fullHD geen vereiste is. Dell is de voor de hand liggende full HD oplossing. De Asus heb je netjes 2 interne schijven en een zeer solide machine voor wat meer geld, met een groter scherm. Succes in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 15-12-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

DataGhost

iPL dev

Qua SSD kan je nog even verder kijken. Mijn Lenovo W520 (2x je budget :+ maar er zijn ook goedkopere modellen/uitvoeringen/merken die het kunnen) kan een mSATA-SSD intern kwijt in plaats van het eventuele 3G-modem. Dan heb je iig alles in 1 apparaat. Let er wel op dat zo'n schijf niet zomaar in elke miniPCIe-aansluiting past, de fabrikant van de laptop moet echt zeggen dat het kan.

Edit: bijv. een T420 of T520 valt binnen je budget en kunnen dit volgens mij (check het wel even :P). Je hebt dan wel "het model van vorig jaar" maar die kan nog met gemak meekomen, helemaal als ze nu al een 10 jaar oude laptop gewend zijn. Oh en je moet die SSD nog los erbij kopen en zelf inbouwen maar dat is niet zo enorm moeilijk. Lenovo heeft op hun site ook gewoon handleidingen staan hoe je elk onderdeeltje vervangt.

[ Voor 46% gewijzigd door DataGhost op 15-12-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 21:19
Als hij ook dun en licht moet zijn is de Sony S15 ook een optie. Komt met een i5, 1080p scherm en een optioneel 640M LE als je dat wilt. Zonder grafische kaart vanaf 850 geloof ik op de sony site.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
Ik ben toevallig deze laptop tegengekomen:

pricewatch: Acer Aspire V3-771G-53218G62Maii

Volgens de specs lijkt deze letterlijk aan al mijn eisen te voldoen én hij is ook nog eens onder de 1000,-. Nu weet ik uit ervaring dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn dat het het meestal ook niet is. Is iemand op de hoogte van eventuele addertjes onder het gras in dit geval?

Nu wil ik overigens niet zeggen dat ik een held ben met computers, maar heb wel meerdere keren mn eigen desktops in elkaar geknutseld en ben verder een fulltime java software engineer. Ik heb alleen letterlijk 0,0 ervaring met laptops :P Dus mocht ik voor de optie gaan om zelf een laptop samen te stellen moet ik wel de eerste keer aan het handje worden gehouden. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe je zo'n casing openkrijgt, heb je daar speciale schroefjes voor nodig?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Het addertje is dat het een Acer is, na een aantal jaar ervaring zou ik toch liever iets meer uitgeven aan een laptop dan dit merk.

Dell heeft zeker nette laptops:
http://www.dell.com/nl/p/large-screen-laptop-deals

Kijk eens naar de Inspiron 17R SE.

[ Voor 32% gewijzigd door Megamind op 15-12-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
Megamind schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:16:
Het addertje is dat het een Acer is, na een aantal jaar ervaring zou ik toch liever iets meer uitgeven aan een laptop dan dit merk.

Dell heeft zeker nette laptops:
http://www.dell.com/nl/p/large-screen-laptop-deals

Kijk eens naar de Inspiron 17R SE.
Heb ik naar gekeken en het is inderdaad een leuke laptop! Echter zit hier geen SSD in :(
Het scherm is zeker wel mooi en ook lekker groot, maar heb liever een laptop mét SSD en een 15'' scherm, dan eentje zonder met een 17'' scherm.

Het idee van dit cadeau is dat mn oudjes met hun bek vol tanden wil laten staan zodra ze de laptop aanzetten 8)7

Ze zijn enigzins terughoudend met aanschaffen van nieuwe gadgets en gebruiken nu al letterlijk 10 jaar dezelfde laptop. Daarom wil een zo'n groot mogelijk contrast in performance. Aangezien de HDD al járen de bottleneck is in zo'n beetje elk systeem is het een must dat er in deze nieuwe laptop een SSD zit. En wederom omdat ze een beetje ouderwets zijn is het ook een vereiste dat er een optische drive in zit (ik kan wel proberen virtual drives uit te leggen, maar dat gaat hun pet te boven).

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Een SSD kan je natuurlijk er zelf altijd inzetten ;) Wat ik toch een beter idee vind aangezien je er zelf dan één kan uitzoeken. Koop bv een Vertex4 voor 100 euro en gooi er een 17R of 15R, daar zit namelijk ook een kwaliteit véél beter scherm in dan de meeste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

SSD kun je er toch makkelijk zelf in zetten? Zeker met een dell, waar er zelfs een officiele handleiding is hoe je een harde schijf vervangt. In een 17r se (die bij het basismodel een extra lege hdd bay heeft) zou dat heel mooi zijn. pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB zijn al mooie voorbeelden, hoef je verder niets aan te doen. Kun je gewoon erin zetten, windows installeren, drivers erop, klaar. Caddy's etc zijn niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
Hmm als de Inspiron 17r se ruimte vrij heeft voor een SSD dan is dat inderdaad misschien wel een betere optie.

Er zijn echter nog wel een paar vragen:
Op de Inspiron zal Windows voorgeïnstalleerd zijn neem ik aan? Wat dus betekent dat het op de HDD staat. Krijg je een installatieschijfje van Windows erbij?

Misschien domme vraag, maar ik wil het zeker weten. Ik neem aan dat de accu van die laptop over voldoende vermogen beschikt om een extra SSD te ondersteunen?

Heb ik speciale schroevendraaiers nodig om de casing uberhaupt open te krijgen?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Er zit inderdaad windows op geinstalleerd. Dell doet er volgens mij geen installatieschijf meer bij, maar dat kan opgelost worden door een ISO van het internet te downloaden en dan te activeren met de product key die er meegeleverd is onderop de laptop. Ik weet niet of er al iso's voor windows 8 beschikbaar zijn, maar anders zou je misschien drives kunnen gaan klonen ofzo, weet ik niet precies. Misschien weten anderen hier meer van? Als het niet lukt moet je met drive cloning software aan de gang gaan denk ik,
http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/ ofzo. Heeft niet per se op windows 7 betrekking, kan met elk os als ik het zo zie, is alleen maar klonen.

Ja de accu is meer dan zat, ssd's verbruiken echt bijna niets, zit bij gemiddeld gebruik zo'n beetje net onder de 1 watt.
Verder heb je geen speciale schroevendraaiers nodig, alleen kleine philipsschroevendraaiertjes, vaak worden hier horlogeschroevendraaiers genoemd maar het werkt als het maar klein genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 08:51
je zou ook nog kunnen kiezen om een laptop te nemen met enkel een ssd en als er extra ruimte nodig is een netwerk schijf in de meterkast te leggen.

Er zijn manieren om die te mounten als "lokale" schijf, maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe, ik heb het zelf niet gedaan.
Maar ook als netwerk opslag kun je er makkelijk bij, gewoon een snelkoppeling op het bureaublad maken.

dan kun je de hdd bay gewoon gebruiken voor de ssd en kun je de optische drive laten zitten.
En dan hoef je niet te "klooien" met een los liggende schijf.

laptops met 1 drive bay zijn ook wat meer voor handen als met 2 (dat zie je vaak enkel in 17 inch duurdere laptops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
heel simpel.
dell inspiron 17r se/

-scherm. check (17 inch full hd mat)
-ssd . check (heeft 2 bays, er past dus 1 volledige 2,5 inch ssd en een 2.5 inch hdd in, alles intern)
-bouwkwaliteit. check, die is gewoon goed.
- budget: ckeck. je houdt over k geloof dat hij een 700 euro kost met de kortingsbonnen.

en er zit een goed keyboard en touchpad in.. goed genoeg iig..

lijkt mij echt de ideale oplossing, een 2e hdd extern lijkt mij het "net niet"..

de ssd kan je prima makkelijk zelf installeren, en zo kan je EN een hdd EN ssd EN optical, alles in de behuizing kwijt.

nadeel: er zit een gt650m gpu in, dat is best voor notebook begrippen een fijne gpu, deze zal je niet gebruiken, maar dat lijkt me geen probleem... de software zal de gpu uitschakelen wanneer deze niet gebruikt word.

als processor kan er gekozen worden voor sandy bridge i5 en i7 cpu's.. neem lekker de goedkoopste i5, die is meer dan snel ZAT, zeker met ssd.

mocht je echt een 15 inch willen, zou ik kijken voor de dell inspiron 15r SE.
alle voordelen van de 17r se, alleen dan met mindere grafische chip.

alleen kan hier wel een Msata ssd in.. zodat je ook: SSD+HDD+OPTICAL in 1 behuizing kan vouwen

[ Voor 11% gewijzigd door aron225 op 16-12-2012 10:02 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Pagina: 1