Zelfbouw MSI A75A/AMD A8 - componenten incompatibel of stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caedus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Systeem:Beste medetweakers,

Bijgaand de configuratie van een nieuwe zelfbouw-pc. Het issue: een "no signal"/"geen signaal" bij de monitor zodra ik deze op de pc aansluit. Ik heb zowel een VGA als DVI monitor erop aangesloten (twee verschillende monitors, dus niet alleen aansluitingen) en bij beiden geen reactie. Dit heb ik zowel getest met de externe videokaart erin (en daarop aangesloten natuurlijk) als bij de videoaansluiting van het moederbord zelf (zonder externe videokaart erin).

De pc heeft nog geen beeld gegeven. Eerst had ik het Kingston RAM erin gedaan, toen dat niet bleek te werken het RAM van Geil wat ik nog ergens had liggen. Ook dat werkte niet. Ik heb op de DIMM 2 en 4 slots alle geheugenmodules per stuk geprobeerd (dus steeds maar één erin) en ook dat hielp niet.

Zodra ik het systeem opstart lijkt het lekker te pruttelen en te blazen als een tevreden pc. Ik heb het idee dat de kabeltjes allen goed zijn aangesloten. Er komen geen feedbackpiepjes van het moederbord als ik bijvoorbeeld alle RAM-modules eruit haal, dus dat helpt niet. Muis en toetsenbord geven trouwens geen lichtjes (bij de num-lock key of bij de optische sensor), zowel niet bij de usb-aansluitingen voor als achter. Alledrie de fans (PSU, CPU en System) draaien wel vrolijk.

Mijn belangrijkste vraag is nu: waar schort het aan? Zijn de onderdelen misschien incompatibel (processor en moederbord zijn speciaal voor elkaar gemaakt las ik in diverse nieuwsitems)? Of heb ik de pech 4(!) brakke RAM-modules te hebben? Wellicht toch het moederbord of de processor wat stuk is? En hoe kom ik er achter welke van de twee dan het mankement heeft?

Hulp zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je schrijft dat je je dimms op slot 2 en 4 geprobeerd hebt maar je moet slot 1 en 3 hebben waarbij slot 1 altijd gevuld moet zijn anders start je pc inderdaad niet op. Mocht je dit nu wel gedaan hebben dan zou het mij niets verwonderen als die voeding niet deugd wat standaard in die kast zit.

Er staat dan wel bij de specs dat er een 400 watt voeding in zit maar je kan er vanuit gaan dat dit maximaal is en het continu vermogen vaak dan maar de helft is. Dus mocht je die voeding van de kast gebruiken dan zou ik die al zeer zeker eens vervangen door een A merk voeding van b.v. Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caedus
  • Niet online
Voeding had ik nog niet aan gedacht, dank. Zou toch denken dat het ook weer niet zó veel trok allemaal. Het overwegen waard in ieder geval. Ik zou eigenlijk denken dat het ding gewoon uit zou vallen als er teveel stroom gevraagd wordt. Dat is dus niet zo?

Wat betreft het geheugen: ik heb ook slot 1 en 3 geprobeerd en dat werkte niet. Maar in de handleiding van het moederbord staat expliciet dat slots 2 en 4 eerst gevuld moeten worden en daarna pas 1 en 3. Vandaar.

Update
Hmm, ben nog niet overtuigd door het voedingverhaal. Zelfs als ik alleen de basics aansluit en harde schijf en dvd-brander loskoppel van de voeding krijg ik geen bios-scherm. Zelfs als wat je zegt klopt en het ding maar 200 Watt levert, mag hij wel een moederbord met processor en werkgeheugen kunnen aansturen, toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Caedus op 15-12-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LXSJason
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 14:08
Normaal gesproken op het moment dat je de PC dan aan zou zetten hoor je voordat ie doorstart (bios etc) van die mooie piepjes (mits t speakertje uit de kast is aangesloten // er eentje onboard zit)
Als ie zelfs dat niet geeft dan zit volgens mij het probleem bij 1 van de 3... CPU, Ram of Moederbord... omdat ie niet doorstart...
(als je RAM uit/in een andere pc wel werkt kan je die al uitsluiten)
Gezien dit bord UEFI gebruikt... weet ik het eerlijk gezegd nog niet... daar heb ik nog niet mee gewerkt

Wat betreft voeding, de een valt uit, de ander niet ligt er aan hoe de voeding is beveiligd...
Pak anders even de voeding uit een van de andere aanwezige PC's?

Waar de fout zit is 'eenvoudig' te vinden door 1 ding in de configuratie per keer te veranderen....
(let op, ram-module in een andere slot is al 1 verandering)

Ben nu ff de handleiding door aan het kijken, zien of je wat hebt gemist..
(Volgens boekje zit er een buzzer onboard, die zou iig 'bootpiepjes' moeten geven... anders kom je tegen de muur waar ik het over had ;))

----Edit:
Mocht het echt niet lukken, ff whatsappje sturen ofzo misschien dat ik tijd heb om ff langs te komen ;) (weekend iig niet)... Andere optie is om met mobo/ram/cpu ff bij mij langs te komen, kan ik iig voor je uitsluiten of het je RAM of je Voeding (niet) is.

[ Voor 13% gewijzigd door LXSJason op 15-12-2012 11:35 ]

Failure is the mother of success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caedus
  • Niet online
Een nieuwe voeding van Corsair brengt geen soelaas. En door het uitproberen van de verschillende ramsticks, vrees ik dat ik toch richting processor of moederbord moet gaan kijken...