Waarschijnlijk heb ik met deze titel de hoofdprijs in vaagheid gewonnen, welke ik graag in ontvangst zal nemen. Om mijn probleem helder te kunnen omschrijven zal ik er helaas toch enkele woorden tegenaan moeten gooien, maar het is (naar ik denk) een interessant probleem, dus bare with me 
Momenteel werk/studeer ik in the UK en loop nu bij een manufacturing bedrijf dat veel doet in de olie/gas industrie en aerospace onderdelen. Vanwege de hoge eisen aan deze producten dienen deze voorzien te worden van een heus DocPack, een documentatiepakket met daarin alle materiaalcertificaten, machine-operator-certificaten, testrapporten, apparaatcalibratierapporten, etc, etc. Een DocPack voor een afsluiter die op de zeebodem komt te staan is ongeveer 800 pagina's dik, een beste pil dus.
De directe aanleiding waarom ik daar rondloop voor werk/studie is omwille de typisch Britse organisatie van het process. Die is gebaseerd op eeuwenoude software en werkmethodes en houdt nu het bedrijf achter in zijn groei. De afgelopen weken heb ik alle problemen in kaart gebracht en ben nu bezig met de selectie van een nieuw DMS en redesign van de werkprocessen om dit systeem optimaal te gebruiken. Tot zo ver geen probleem.
Een van de andere dringende problemen is het gebrek van monitoring van het process. De hele afdeling (7 FTE) die hier mee bezig zijn wordt op geen enkele manier beoordeeld op de performance van het proces, de troughput, kwaliteit, etc. Een van de zaken waar ik mee bezig ben is het opzetten van een systeem om dit soort KPI's consistent in kaart te brengen. En hiermee komen we bij het probleem.
Dit performance monitoring systeem (laten we het een dashboard noemen) willen ze hier graag gecombineerd in het DMS, omdat het vooral de flow en status van documenten zal measuren. Hoewel ik hier de logica van inzie zijn de KPI's weldegelijk breder dan alleen DMS-zaken. Ook is een performance management systeem een compleet ander iets van een DMS, en daardoor zie ik niet in hoe dit gecombineerd moet worden. Daarom is mijn voorstel: DMS voor het werk itself en een seperate dashboard applicatie die data uit het DMS trekt om dit om te vormen naar KPI's en hip te weergeven.
Dit heb ik getracht grafisch te weergeven in onderstaand schema

De structuur van een DocPack kan alsvolgt weergeven worden:
Een DocPack bestaat uit ongeveer 80 a 90 documenten en de output is ongeveer 110 DocPacks per maand. Een beste berg data dus.
Nu eindelijk de concrete problemen:
Momenteel werk/studeer ik in the UK en loop nu bij een manufacturing bedrijf dat veel doet in de olie/gas industrie en aerospace onderdelen. Vanwege de hoge eisen aan deze producten dienen deze voorzien te worden van een heus DocPack, een documentatiepakket met daarin alle materiaalcertificaten, machine-operator-certificaten, testrapporten, apparaatcalibratierapporten, etc, etc. Een DocPack voor een afsluiter die op de zeebodem komt te staan is ongeveer 800 pagina's dik, een beste pil dus.
De directe aanleiding waarom ik daar rondloop voor werk/studie is omwille de typisch Britse organisatie van het process. Die is gebaseerd op eeuwenoude software en werkmethodes en houdt nu het bedrijf achter in zijn groei. De afgelopen weken heb ik alle problemen in kaart gebracht en ben nu bezig met de selectie van een nieuw DMS en redesign van de werkprocessen om dit systeem optimaal te gebruiken. Tot zo ver geen probleem.
Een van de andere dringende problemen is het gebrek van monitoring van het process. De hele afdeling (7 FTE) die hier mee bezig zijn wordt op geen enkele manier beoordeeld op de performance van het proces, de troughput, kwaliteit, etc. Een van de zaken waar ik mee bezig ben is het opzetten van een systeem om dit soort KPI's consistent in kaart te brengen. En hiermee komen we bij het probleem.
Dit performance monitoring systeem (laten we het een dashboard noemen) willen ze hier graag gecombineerd in het DMS, omdat het vooral de flow en status van documenten zal measuren. Hoewel ik hier de logica van inzie zijn de KPI's weldegelijk breder dan alleen DMS-zaken. Ook is een performance management systeem een compleet ander iets van een DMS, en daardoor zie ik niet in hoe dit gecombineerd moet worden. Daarom is mijn voorstel: DMS voor het werk itself en een seperate dashboard applicatie die data uit het DMS trekt om dit om te vormen naar KPI's en hip te weergeven.
Dit heb ik getracht grafisch te weergeven in onderstaand schema

De structuur van een DocPack kan alsvolgt weergeven worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| PurchaseOrder123 - WorkOrder456 - NoodzakelijkDocument1 - NoodzakelijkDocument2 - NoodzakelijkDocument3 - WorkOrder789 - NoodzakelijkDocument1 - NoodzakelijkDocument2 - etc - WorkOrderetc -etc |
Een DocPack bestaat uit ongeveer 80 a 90 documenten en de output is ongeveer 110 DocPacks per maand. Een beste berg data dus.
Nu eindelijk de concrete problemen:
- Is er een DMS waar jullie van weten dat dit soort zaken geintegreerd heeft (KPI's, dashboard, etc). Ik heb heel veel paketten bekeken en heb het nergens kunnen vinden, maar ik vraag het even voor de zekerheid.
- Daar de meeste measures en KPI's over de DocPacks zullen gaan (voortgang per stuk, totale progress, throughput, complexity, etc) is het belangrijk dat beide systemen over dezelfde data praten. Dit betekent dat de structuur van de DocPack zoals hierboven beschreven wordt gehanteerd in beide systemen. Ik breek er mijn hoofd over hoe ik die structuur kan opleggen in beide systemen. Ik dacht aan een custom-made script/programma waar de structuur gedefinieerd kan worden (PO en WO's) en er vervolgens vereiste documentatie aan elk onderdeel gehangen kan worden (een soort template dus). Deze template wordt gepusht naar beide systemen, resulterende in een folderstructure in het DMS en wat nieuwe regels in de tussenliggende database. Vervolgens draait een script eens per uur die alle data uit het DMS trekt, wat bewerkingen op toepast en opslaat in de tussenliggende database. Die wordt weer uitgelezen door de dashboard applicatie die er hippe grafiekjes van maakt en totalen van berekend.
- Ik denk persoonlijk dat bovenstaande zal gaan werken, maar aangezien ik weinig achtergrond in dit soort zaken heb weet ik niet of het een goede/slimme manier van werken is. Het vereist een extra database tussen beide systemen in en er moet een tool geschreven worden waarin de structuur gedefinieerd kan worden. Kan dit simpeler, makkelijker en/of beter?