Toon posts:

Combinatie NAS, tv, mediaplayer, reciever, beamer, etc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zijn wij bezig met een grondige verbouwing. Ik heb alles nog open liggen en wil nu de bekabeling voorzien voor onze entertainment-set.

Het de bedoeling om vanuit een centrale plek naar alle apparatuur 1080p video te streamen. Hiervoor wil ik NAS kopen. Omdat ik een betrouwbare NAS-oplossing wil, die ook in de toekomst kan functioneren, ga ik kiezen voor de Synology DS213+. Zover ik het kan bekijken met mijn kennis (beperkt) kan deze voldoen aan al mijn wensen:
  • Streamen 1080p naar verschillende punten.
  • Zelfstandig downloaden en uitpakken.
  • Benaderbaar vanaf het internet.
Om deze data te versturen heb ik naar iedere slaapkamer twee dezelfde flexibele buizen gelegd (utp cat6 + coax). Deze liggen in tegenoverliggende hoeken. Daarnaast heb ik in de woonkamer naar de televisie één buis voorzien (utp cat6 + coax) en ook 2x utp cat6 voorzien. Dit heb ik ook voorzien voor de beamer (Dit wordt de Epson EH-TW3200 LW).

Nu begint het echter problematisch te worden voor mij. Momenteel hebben wij A.C. Ryan mini. Prima dingetje, maar het oog wil ook wat. En daarbij lonkt XBMC. Ik vind het voor het gebruikersgemak namelijk gemakkelijker als iedere TV gebruik maakt van dezelfde bediening. Zeker mijn vrouw en kinderen vinden dat eigenlijk een voorwaarde. Het budget is niet toereikend om overal fancy kleine mediaspelers te plaatsen. Daarom denk ik aan een Raspberry Pi of een Android TV Stick. Ook omdat deze vrijwel onzichtbaar te bevestigen zijn achter de TV = zo weinig mogelijk apparatuur in zicht. Ik heb echter begrepen dat beide systemen nog niet geschikt voor het vlekkeloos afspelen van 1080p. Klopt dat?

Of kan ik misschien drie dezelfde mediaspelers kopen en deze plaatsen bij de NAS? Waarbij je bij iedere TV alle drie de mediaspelers kunt oproepen? Meer dan drie streams zullen er toch nooit zijn. Indien dit mogelijk is, welke bekabeling moet ik dan voorzien? Ik heb inmiddels begrepen dat het mogelijk is van 2x UTP Cat6 een HDMI-kabel te maken. Klopt dat? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten hierover.

Ik heb de al reeds geplaatste bekabeling aangeven in de onderstaande plattegrond. Rode lijnen is coax + utp cat6, groene lijnen is 2x utp cat6. De test voor inferieure utp-kabels heb ik al gedaan. :)

Welke kabels mis ik nu? Waar moet ik sowieso HDMI kabels plaatsen? Ik neem aan van de TV naar de beamer.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/t62geq.jpg

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met die Android HDMI-sticks zit je mogelijk met matige wifi-ontvangst. 1080p zul je dan niet fijn kunnen streamen. Vind je er een met een RJ45-aansluiting, dan heb je dat probleem natuurlijk niet. Die zijn er wel, geen sticks, maar heel kleine mediaspelers. In het betreffende subforum is daar wel meer over te vinden.

Of XBMC er lekker op draait weet ik niet, ik hoor daar heel wisselende verhalen over. Ik heb zelf Zotac ZBox-mediaspelers in de woonkamer en op de slaapkamer staan en dat werkt als een trein. Dat is net ff wat meer qua hardware (en ook duurder), maar je kunt ze achter je tv monteren (VESA-mount bracket zit er standaard bij). Met XBMC maak je in ieder geval een erg goede keuze. Als je de database centraal op je NAS opslaat, kun je zelfs beneden een film stopzetten en op de seconde nauwkeurig op de slaapkamer verder kijken :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards