Airplay/DLNA speakers en android

Pagina: 1
Acties:

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 21:28
Met HiFi heeft het niet zoveel te maken, wel met audio. Dus daarom toch hier gepost...
Voor de keuken ben ik op zoek naar een apparaat/speaker die muziek kan streamen die ik op de HTPC heb staan, of op mijn telefoon.
De bedoeling is dat ik mijn telefoon als remote kan gebruiken om een playlist te kiezen, of volume in te stellen.

Ik vind veel informatie over airplay-speakers, maar aangezien ik een android-gebruiker ben kan ik mijn telefoon volgens mij niet gebruiken zoals een iphone.
Het is me niet duidelijk wat het verschil is met speakers die DLNA ondersteunen.
Op internet verzuip ik in de airplay info, en kom ik eigenlijk niet te weten hoe het voor mij kan gaan werken.

Wie heeft meer info, of weet waar ik die kan vinden?

• djiedjee
OK, voor het geval dat anderen ook wat info zoeken, mijn bevindingen zover.:

Inmiddels heb ik op de gok een speaker gekocht en heb het allemaal netjes werkend.
Speaker is een sony sa-ns310 geworden. Heeft WIFI, en is airplay/dlna/upnp compatible.

Ik wilde deze in de keuken hebben voor internet radio en de mogelijkheid om muziek vanaf mijn mediacenter-PC te luisteren.
Mijn android telefoon gebruik ik daarbij als remote voor het selecteren van radiozenders en mp3's.

Installatie:
Mediacenter PC, windows Xp, foobar + ASIO-driver voor digitale output met bypass van de windows-mixer voor output naar de versterker.
Binnen foobar een upnp-server component geïnstalleerd.
WIndows 8 met XBMC staat overigens op de planning...

Muziek:
Op de telefoon als app: Mediahouse
Deze maakt het mogelijk om door de playlists of folders heen te scrollen, muziek te starten op de versterker of op de speaker in de keuken. Volume is ook te regelen. Klein puntje: als ik de app afsluit of de deur uitga met telefoon, stopt de muziek.

Radio:
Ik heb binnen foobar een aantal radiostreams gedefinieerd, zijn te selecteren en af te spelen. Werkt prima maar de Mediacenter-PC moet hiervoor wel aan staan.
Daarnaast is er nog een standaard oplossing: de sony android app Network Audio Remote. Deze vind ik persoonlijk minder mooi dan Mediahouse, maar doet ongeveer hetzelfde. Met deze app is het echter ook mogelijk om een radiostream te kiezen op de speaker zelf. De telefoon en de app kan daarna uit, volume is ook te regelen met de losse remote van de speaker.

Al met al erg tevreden. De geluidskwaliteit is natuurlijk niet te vergelijken met het spul in de woonkamer, maar is voor in de keuken ruim voldoende...
Vooral de telefoon als remote is erg fijn, wel oppassen welke speakers je als output kiest. Toen ik in de keuken zat en per ongeluk de woonkamer selecteerde als output heb ik daarbij de kinderen in de woonkamer een hartverzakking bezorgd :-)

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 19:20
Ik ben ook opzoek naar een goede muziek oplossing voor thuis.
Ik gebruik een android tablet en een Iphone 4s om muziek te luisteren via een bluetooth ontvanger op mijn receiver.
Dit werkt opzich wel aardig alleen wil ook graag muziek in andere kamers luisteren.
Daarbij ben ik ook uitgekomen op de sony speakers en speakers van pioneer.
Ik luister vaak naar muziek via soundcloud, dit is makkelijk te streamen met airplay maar met android is dit toch wat lastiger.
Via de app van sony, de network audio remote, zal het waarschijnlijk niet lukken omdat je dan alleen muziek vanuit de app kan afspelen.
Zou jij dat voor mij kunnen testen?
Voor mij is het wel belangrijk om dit makkelijk te kunnen doen
Ik heb ook al verschillende airplay apps voor android gebruikt, maar alleen met de app skifta, kan ik via soundcloud streamen.
Dit is nogal een omweg.

En hoe is de kwaliteit van de sony speaker?

• djiedjee
Soundcloud ken ik niet. Even gegoogled, maar naast skifta heb ik niets gevonden die dat ook nog naar een dlna speaker kan sturen. Met airplay op IOS is het inderdaad simpeler.
De geluidskwaliteit is voor mij voldoende. Plaatsing is wel belangrijk, ik heb hem een beetje een hoek ingeschoven en daardoor is het laag iets meer aanwezig. De tweater straalt naar boven. Als je hem op een plank neerzet zodat dit tegen het plafond reflecteert, gaat het wel.
Ik ken ook iemand met de grote broer, de 510, daar is deze speaker niet mee te vergelijken. Die is voor een grotere ruimte een stuk beter, vooral qua lage tonen en volume.

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 19:20
Oke thanks.
Ik was al van plan om de 410 te kopen, maar ik vind weinig reviews van gebruikers.
Ik denk dat ik het dan gewoon bij airplay hou, en, mijn vriendin met een android telefoon, de boel laat bedienen met een Ipod.

Verwijderd

Ik heb ook de sony sa-ns310 speaker, werkt verder zonder problemen, en kan er muziek en internet radio op afspelen, zowel "pull" (de speaker trekt muziek of radio binnen via wife, selectie via een app) en "push" (selecteer radio of muziek op laptop of telefoon en stuur het naar de speaker)

Wat ik nu propeer voor elkaar te krijgen is dat de speaker ook functioneert als extra remote speaker, bv in de door jouw geschetste situatie dat je het geluid van de film die je zit te kijken ook in de keuken kan horen.

Moest best lang zoeken, maar heb net de software JamCast gevonden, die via een "Virtual Soundcard" alle pc geluiden over DLNA kan streamen

Een theoretisch alternatief zou kunnen zijn dat je de pc een "prive" internet radio station produceert, wat je pc geluid over het netwerk streamed. Hier nog geen software voor gevonden, mogelijk dat er een time gap op zal treden.

Ben je tijdens jouw zoektocht nog iets tegen gekomen dat een "remote speaker" functie voorelkaar kan krijgen?

Tnx

Verwijderd

Sonos neerzetten en je kan de muziek van je tel of nas zo spelen op een luidspreker van sonos (play 5 of play 3) of via een connect op je versterker aansluiten. Gratis app die super werkt en een heel stabiel systeem. Je hebt dan echt een mooie oplossing met snelle opstart tijd!

Eerst kon sonos niet vanaf een iphone of tablet spelen maar na een recente update wel! Hun antwoord op airplay

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 14:07 ]

Verwijderd

Thanks voor je suggestie Woutoro32,

Als je een Connect inzet, kun je dan je "oude" speakers en de Sonos tegelijkertijd inzetten?

Mijn probleem met mn huidige set-up is de time lag; met Jamcast komt het geluid 1 seconde later uit mn remote speaker dan uit mn computer. Kan Sonos dat wel (zonder Connect:Amp), of alleen als je al je speakers vervangt door Sonos?

Iemand enige suggestie om lag-free streaming met de Sony SA-NS310 voor elkaar te krijgen?

Dank!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 15:20 . Reden: minor addition ]

Verwijderd

Je sluit de connect aan op je huidige versterker. Op een analoge of digitale ingang. De connect stuurt de muziek van je NAS door naar je versterker.

De play5 of play3 zijn luidsprekers met een ontvanger erin zodat zij muziek via een wifi stream kunnen ontvangen. Deze apparaten kunnen in een andere ruimte staan en hier hetzelfde of een ander nummer spelen. Alles verbonden via sonos speelt tegelijkertijd zonder lag. Of de muziek die uit je pc speakers komt gelijk loopt, dat weet ik niet. Alles via sonos iig wel.

Elk sonos component is een ander zone.

Je kan sonos draadloos maken door een bridge aan je router aan te sluiten deze zet een eigen netwerk die alleen voor sonos gebruikt wordt op. Lekker stabiel dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 15:22 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:16:
Thanks voor je suggestie Woutoro32,

Als je een Connect inzet, kun je dan je "oude" speakers en de Sonos tegelijkertijd inzetten?

Mijn probleem met mn huidige set-up is de time lag; met Jamcast komt het geluid 1 seconde later uit mn remote speaker dan uit mn computer. Kan Sonos dat wel (zonder Connect:Amp), of alleen als je al je speakers vervangt door Sonos?

Iemand enige suggestie om lag-free streaming met de Sony SA-NS310 voor elkaar te krijgen?

Dank!
Ik denk dat je het meer in je software moet zoeken.
Zelf gebruik ik itunes icm 2x airport express en appl tv om overal in huis muziek te hebben. Dat werkt feilloos en ook de speakers aan de imac lopen synchroom.

apple kan duur zijn, maar sonos maakt het wel heel bont.
Pagina: 1