Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 22:53
Ik las dat als je meer MHZ geheugen(RAM) hebt dat hij beter presteert met gamen maar
Ik las ook onlangs dat hij maar tot 1833 MHz geheugen ondersteund.

Zou hij dus niet met 2400mhz werken? of zou het als 1833mhz gezien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 16:32
Het word als 1833mhz gezien, maar als je de cpu overclockt, word de geheugensnelheid ook automatisch hoger (zolang je van de multiplier afblijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

spNk schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:18:
Het word als 1833mhz gezien, maar als je de cpu overclockt, word de geheugensnelheid ook automatisch hoger (zolang je van de multiplier afblijft).
Dat hangt dan wel van het moederbord af, vraag is of het moederbord dit ondersteunt.
Er wordt waarschijnlijk 1866MHz. bedoelt, kijk in de handleiding van het moederbord.
Sommige borden ondersteunen bij een bepaald aantal cores namelijk maximaal 1600MHz.
Aangezien de rest van de specificaties niet gemeld worden, kan daar geen zinnig woord over gezegd worden.
Zie ook bijvoorbeeld:
Geheugen configuratie probleem

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 15-12-2012 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Ok laat ik het dan zo stellen:

Mijn moederbord ondersteund tot 2400mhz.
Mijn amd-a10 5800k slechts tot 1833, dan schiet ik er toch nog niks mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Volgens mij snap je de basis nog niet echt. De game-prestaties kunnen van veel componenten in je systeem afhangen, maar er is er altijd eentje die het langzaamst werkt, en waar de rest dus op zit te wachten.

In veel hedendaagse games is dat de videokaart, bij sommige games de processor en bij hoge uitzondering heb je te weinig bandbreedte richting je geheugenreepjes.

De uiteindelijke bottleneck is dus ook nog afhankelijk van de gebruikte settings, resolutie en de hoeveelheid achtergrondsoftware.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
De CPU memory controller ondersteunt officieel tot "1833" MHz, maar dat wil niet zeggen dat je niet hoger kan komen. Ik heb ook hogere frequenties dan 2400 MHz gezien bij de 5800K (zie bijv. http://www.techpowerup.co...0+-in-3DMark-Vantage.html).

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
dan rest de vraag, hoe ga ik hoger komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verhogen van de memory bus. Doe je in het bios. via de Northbridge als ik het goed heb.

http://hexus.net/tech/rev...-needs-faster-ram/?page=3

Het ram wat je hebt moet die snelheid wel aankunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 16-12-2012 15:19 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
ok maar ik lees op wikipedia:

''Op nieuwere systemen is de northbridge al gedeeltelijk of volledig verdwenen, vermits alle taken die vroeger door de northbidge werden uitgevoerd, in nieuwere processoren geïntegreerd zijn''

En

''Sinds de introductie van de Intel Sandy Bridge en AMD Fusion processoren (in 2011) is de northbridge volledig verdwenen.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Wat je nu wilt verhogen aan snelheid zal je niet merken.
Van de 10 dingen die sneller kunnen zijn tav hardware ga jij nu eentje hoger zetten, terwijl je het niet merkt, en misschien je pc instabieler wordt.

En als je het toch wilt proberen om te leren, ga veel lezen over overclocken, google hier maar op, bijv op je eigen cpu, dan vind je testen.
Let op dat je niet teveel stroom op je cpu zet, want die zit vaak samen met je geheugen controller, dus dat je deze niet opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
jan99999 schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:51:
Wat je nu wilt verhogen aan snelheid zal je niet merken.
Van de 10 dingen die sneller kunnen zijn tav hardware ga jij nu eentje hoger zetten, terwijl je het niet merkt, en misschien je pc instabieler wordt.

En als je het toch wilt proberen om te leren, ga veel lezen over overclocken, google hier maar op, bijv op je eigen cpu, dan vind je testen.
Let op dat je niet teveel stroom op je cpu zet, want die zit vaak samen met je geheugen controller, dus dat je deze niet opblaast.
Het eerst ben ik niet met je eens want volgens mij profiteren APU's/IGP's sterk van hogere frequentie van het geheugen.
Het 2de gedeelte van je reactie kan ik daarentegen alleen maar beamen.
Ga heel veel lezen. Als je dat niet wilt, en dus geen enthusiast bent, blijf er dan vanaf of laat iemand het doen die er wel de kennis van heeft (of wil hebben=> en dus inleest)

Bijv.

het overklokken van sandy bridge is een peulenschilletje, desalniettemin heb ik me ettelijke tientallen uren ingelezen in fora e.d. omdat je met dure hardware je geen fouten kunt veroorloven (de gemiddelde tweaker dan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Dus kort gezegt: als ik 2400mhz geheugen combineer met mijn APU/IGP
Zal ik het verschil tussen 2400mhz en 1866 niet merken.

Dan nog snap ik niet dat er wel al een aantal benchmarks zijn die laten zien dat je met sneller geheugen(ook boven 1833mhz) meer fps bij Dirt3 en batman haalt.

Raar? of hebben die daar hoogstwaarschijnlijk ook aanpassingen aan vericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:29
Ook al is de geheugensnelheid maar één van de zovele factoren die het aantal fps in games bepaalt, toch zal het geen kwaad kunnen om voor zo snel mogelijk ramgeheugen te kiezen, aangezien de HD7660G met gedeeld DDR3 geheugen werkt, terwijl een HD7750, de "traagste" Cape Verde GPU met 4500 MHz GDDR5 werkt. Dat is een groot verschil met 1833 MHz DDR3 geheugen en daarom zal je zeker een prestatiewinst merken als je sneller geheugen kan gebruiken (mits overclocking). Nu is het gedeeld DDR3 geheugen duidelijk de bottleneck van de HD7660G.
Pagina: 1