Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 18:32
Beste Tweakers!,

Ik ben sinds kort aan het kijken naar een klein server'tje.
Hiermee wil ik downloaden en streamen naar mijn pc en laptop.
Ook wil ik graag experimenteren met applicaties en besturingssystemen.
Ik wil graag een klein en compacte server, zoals de Thermaltake Element Q. In ieder geval niet te groot.

Ik heb zelf geen idee wat voor processor er in moet (Intel of AMD), ik heb een budget van rond de €350,- (voor de gehele server).
In het moederbord geïntegreerde graphics of in de processor, ik heb hier niet zoveel verstand van.
Ik wil de server wel zo zuinig mogelijk, hij mag wel een beetje geluid maken maar niet te erg.

Ik heb verschillende Barebones bekeken, maar mij lijkt het leuk om de server zelf in zijn geheel in elkaar te zetten.
Borebones lijken mij ook wel praktisch maar ik weet niet of deze wel zo zuinig zijn. En of ik duurder uitkom qua kosten/prestaties.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest met mijn wensen.

Graag zie ik wat tips en samenstellingen van een compacte server van rond de €350,-.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Ik heb een server samengesteld, ik zou graag jullie mening willen of dit een aardig systeem is voor mijn bedoelingen.
Hier is een link van Alternate, hier woon ik dichtbij dus het liefst zou ik hem hier willen bestellen.

http://www.alternate.nl/h...Id=13899&cmd=loadSentCart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 18:07

amas

Law of Nature: Chaos

Zelf bouwen is altijd beter en natuurlijk leuker om te doen :)
De build de je al hebt bijna goed. Alleen is 8GB nogal veel voor een server, en volgens mij ondersteunen Pentium Ivy Bridge CPU's geen 1333MHz RAM dus je bent beter af met pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9. Is het daarnaast niet handiger om een 2TB schijf te nemen? Deze bijvoorbeeld pricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB.

In zo'n mITX systeem past zo te zien ook maar één HDD. Belemmert dat niet enige toekomstplannen qua uitbreiding? Ik weet niet of je heel gebrand bent op kleinschalig want anders kun je bijvoorbeeld ook kijken naar een pricewatch: Fractal Design Core 1000 -- twee HDD's, 25mm minder breed dan de TT maar wel 125mm hoger -- of misschien zelfs de pricewatch: Fractal Design Core 1000. 6 HDD's, ~twee keer zo groot als de TT. Slechts suggesties natuurlijk.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Bedankt voor je antwoord!
Ik vind de Fractal Design Core 1000 er ook erg netjes uit zien. Ik denk dat ik deze aan mijn build toevoeg.
Alleen weet ik niet welke voeding ik bij de case moet kopen. Weet jij misschien hoeveel Watt ik nodig heb voor de aangegeven onderdelen van de Alternate build
Volgens de specs van het Crosair geheugen klokken deze ook op 1333Mhz.
Ik denk dat ik voor de 1000GB ga, ik kan het later altijd uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 18:07

amas

Law of Nature: Chaos

De voeding is het beste om een zo laag mogelijk vermogen te nemen. Je gaat namelijk geen slurpende GPU oid gebruiken. pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W is dan de beste keus. Als je de server echter 24/7 aan hebt staan is het ook nog waard om naar een zng. Gold PSU te kijken: pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W bijvoorbeeld. Ik weet niet de exacte cijfers e.d. dus je moet zelf even gaan kijken of de Gold certificatie de extra tientjes waard is.

Bij het geheugen had ik een foutje gemaakt. De G860 ondersteunt geen 1600MHz, de corsair die ik had gelinkt is dus nog steeds prima.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:11
Ik heb zelf onderstaande als desktop computer, werkt perfect en verbruikt 12 Watt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing kit (DC3217IYE)€ 266,-€ 266,-
1Corsair CMSO8GX3M2A1333C9€ 31,95€ 31,95
1Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB€ 179,97€ 179,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,92

Je hardeschijven sluit je extern aan via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Oké, ik denk dat ik toch voor een eigen build ga en geen Barebone. Ik vind het formaat van de Termaltake Element Q toch prettiger. Ik heb een filmpje gezien waar ze 2 HDD's in plaatste.
Over de voeding twijfel ik nog en beetje tussen de BQ Pure of Straight.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de verschillen zijn.

Maar omdat dit mijn eerste ITX server wordt denk ik dat ik voor goedkope ga.
Maar als dit niet slim is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
voor enkel wat downloaden en streamen kun je ook een oude atom op de kop tikken.

Dan kun je redelijk goedkoop aan de slag, en het heeft power zat voor zoiets.
Ik heb zelf een paar jaar geleden al een intel itx bordje gekocht (2e hands) met een atom 330 erop (1.6GHz dual core) om te gebruiken als servertje/nas. Uiteindelijk heb ik er toen freenas (0,7) op gezet. Daar had ik alle services bij die ik nodig had.
bittorrent
ftp (toegang tot data van buiten huis)
samba (delen met windows, dan kun je al streamen).
upnp
muziek server (DAAP)
etc.

En zo'n atom was daar sterk zat voor.

Bij draait nu nog steeds bij mijn ouders thuis.
Zelf heb ik een ander 2e hands moederbord gekocht met een dual core e2160 erop (2x 1,8GHz), niet zozeer voor de processorkracht (die had ik nog dik over), maar omdat het moederbord meer sata poorten heeft. Een insteekkaartje voor bij de atom was net zo duur als dat andere moederbord.

Voor downloaden en streamen heb je amper power nodig.
Alleen wat wil je gaan doen met besturingssystemen en applicaties? Wil je virtuele machines gaan draaien? dan heb je al snel een stuk meer power en ram nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Dat is ook een goed idee, maar het lieft heb ik een nieuw systeem wat nog met de toekomst mee kan.
Mijn pannen zijn om de server te gebruiken voor downloaden, streamen en opslag. Maar wat ik ook graag ens wil proberen is het hosten van een website.
Maar ik ga geen VM's draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
Ik heb nog een vraag, wat voor soort besturingssysteem kan ik met de bovenstaande samenstelling gebruiken? Daarmee bedoel ik 32 of 64 Bit.
Pagina: 1