Beveiligingscamera's installeren in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Inleiding
Bij mijn schoonfamilie woont een (niet helemaal 100% bij geest) meneer in de straat die banden van auto's lek prikt als deze voor of inde buurt van zijn huis geparkeerd worden.

Motief: onbekend. Het betreft gewoon openbare weg, dus er is geen enkele sprake van een "privé" parkeerplek. De heer in kwestie heeft zelf ook geen auto, maar blijkbaar bederven geparkeerde auto's zijn uitzicht. Er is al diverse malen aangifte gedaan door buurtbewoners, maar zonder bewijs is het gewoon allemaal erg lastig :/ .

Nu is er voor de zoveelste keer een band lek gestoken bij mijn schoonvader dat ik er zat van ben. Nu heb ik samen met de buren een plannetje bedacht >:) :

Plan
1. Camera's installeren/wegwerken in de auto. Het liefst draadloos (afstand tot huis: 40 meter).
2. Een paar oude banden onder de auto zetten (buurman werkt op een auto sloperij, dus dat is geen probleem) en deze parkeren in de "gevarenzone".
3. De dader filmen en met het bewijs aangifte doen.

Uitvoering
Het liefste heb ik de camera's draadloos, zodat deze vanuit huis te volgen zijn. Ik heb al wat zitten neuzen op chinese website's en er is een keur te koop aan camera-tjes met nightvision en transmitters & receivers (veelal voor <100 dollar). Mijn plan was om een aantal 12V auto accu's (lenen via de buurman) in de achterbak van de auto te plaatsen en daar desnoods een omvormer naar 220V aan te hangen (heb ik al liggen). Electriciteit is dus geen probleem, alleen weet ik niet goed wat voor transmitter(s) en receiver(s) ik moet aanschaffen.

Nu heb ik zelf nog een wireles router en een wireless accespoint liggen, is het moglijk om deze te gebruiken als transmitter en receiver als ik digitale ip-cameraatjes gebruik?

zo niet: wat voor setups moet ik aan denken als ik meerdere camera's wil gebruiken?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen. En ja ik weet dat het allemaal omslachtig klinkt, maar het lijkt me ook gewoon een leuk en leerzaam project om zoiets op te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom plaats je alle apparatuur in de auto? Vanuit de auto kun je over het algemeen de banden niet zien, dus kun je niet zien dat hij de banden lek prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een dashcam met sd-kaartje in je auto monteren, zorg dat die constant 12V krijgt en klaar. Als je kaartje vol is wordt het begin weer overschreven en hoef je niet te liggen kloten met buggy-draadloze verbindingen.
S morgens je banden leeg=sd-kaartje uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05
Volgens mij mag je niet zomaar mensen filmen op de openbare weg. Hoogstwaarschijnlijk zal de politie ook niets doen met dit bewijs.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 15:17

ResuCigam

BOFH

Kijk vooral ook even hier want je mag niet zomaar overal filmen met een gemonteerde camera.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07 12:56
tenzij je een groot bord op je auto plakt in deze auto wordt u gefilmd.... maar ja daar heb je dan geen barst aan voor het banden probleem. Je mag alleen op je eigen terrein filmen als je mensen daarvoor goed inlicht hebt over dat feit.

ben bang dat dit hele verhaal neit op gaat tenzij je de beelden gaat gebruiken om eigen rechter te spelen wat ik niet aan kan raden. Een heterdaadje is de enige manier om dit op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Misschien een nachtje de auto in de gevaren zone zetten en dan een nachtje op post staan ? Eventueel met een foto camera of camcorder?

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Bedankt voor alle tips, over het privacy gebeuren wil ik mij eigenlijk later buigen. In het artikel van ResuCigam is te lezen dat illegaal opgenomen beelden wel tellen als bewijs in de rechtzaal.

Mijn vraag is echter hoe ik mijn plan het beste aan kan pakken. Kan het op de manier zoals ik voor ogen heb?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/w9fep1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/501yew.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08

SA007

Moderator Tweaking
Als de camera's en router 12V zijn zie ik geen reden waarom dit niet zou werken.

houdt er wel rekening mee dat je de router in bridge modus wil zetten.
Sommige routers ondersteunen trouwens ook usb camera's die zijn wel veel goedkoper.

@mensen over rechten mbt camera's.
Vanaf je auto die op een openbare plek staat een openbare plek filmen is imho geen probleem.
Probleem ontstaat als je vanaf een prive plek naar een openbare plek filmt of andersom.

En dan nog is er waarschijnlijk geen bezwaar als het niet publiek gemaakt wordt.

Als niet-politie mag je overigens prima zelf bewijsmateriaal verzamelen en ermee naar de politie stappen, de politie zelf zou did waarschijnlijk niet zomaar mogen omdat het dan onrechtmatig verkregen bewijs kan zijn, maar dat geld alleen voor politieagenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 07:12
Ik heb al jaren een webcam in het raam staan die op de straat uitkijkt. De politie is een keer langs geweest om beelden op te vragen omdat er iemand beroofd was in de straat (wat trouwens niet op mijn beelden stond). Ze hebben toen niet gezegd dat het niet mocht :-)

Andere optie: een laptop met camera en het (linux) programma "motion" dat een mailtje/SMS stuurt als er beweging gezien wordt (als er niet continue mensen langskomen). Als het mailtje komt naar buiten rennen en op heterdaad betrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
De banden zijn helemaal niet te zien in die setup, dus kunnen de beelden nooit als bewijsmateriaal dienen.

En wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Je zegt zelf al dat je er oude bandjes onder gaat zetten. In het allergunstigste geval kan de uitspraak van de rechter zijn dat de dader de banden moet vergoeden. Maar wat zijn oude bandjes nou waard? 25 euro per stuk op de Liede. Wil je voor 25 tot 100 euro echt zo veel moeite doen?

Maar ik denk dat het niet eens bij de rechter komt, tenzij je bij het OM gaat zeuren om vervolging. De rechter neemt de eerdere aangiftes niet eens mee, want je kunt niet bewijzen dat het door dezelfde dader is gedaan.

Wat je het beste kunt doen, en waarmee je echt het meeste bereikt, is contact opnemen met de wijkagent. Wellicht kunnen jullie samen met de verdachte gaan praten.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 08:24
dat is imo een beetje een non argument Trommelrem.

er gaan goedkope banden onder omdat ze vrijwel gegarandeerd gesloopt worden. en niks doen lost het probleem sowieso niet op. dan pakt hij de volgende keer ook je dure nieuwe banden.

qua filmen zou ik meerdere hoeken proberen. vanuit de auto heb je goed overzicht en dus hopelijk iemand herkenbaar in beeld. maar ik zou ook zoeken naar een manier om vanuit een andere hoek de zijkant van de auto te zien, met de banden. als de beelden dan allemaal timestamps hebben sta je redelijk sterk imo.

je zou in het geval van stalen velgen nog kunne proberen om een camera vanuit de wielkast door een gat te laten kijken, schuin omhoo. de dader zal waarschijnlijk wel naar beneden kijken en evt naar de band bukken om hem lek te kunnen steken.

maar het is ook wel een beetje afhankelijk van hoe ingewikkeld en hoe duur het allemaal mag worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bewijs dan eens dat de verdachte, ook al liep hij met een mes richting jouw auto, daadwerkelijk de banden heeft lekgeprikt. Zolang niet op de filmbeelden te zien is dat het mes daadwerkelijk in de banden prikt kun je niet bewijzen dat de verdachte dat heeft gedaan.

En als je hem wel in beeld krijgt tijdens de daad, wat wil je dan voor elkaar krijgen? Een schadevergoeding voor de toch al oude banden? Als ik je eerste post goed begrijp is het doel om bewijs te hebben voor een aangifte. Maar wat wil je bereiken met de aangifte? Je weet dat je het OM moet verzoeken om vervolging en dat je met een aangifte alleen niets bereikt?

[ Voor 21% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

Ik heb een tweetal van dit type camera: (foscam clone)
http://dx.com/p/standalon...and-pan-tilt-motors-26358

Werkt over Wifi, en je kan ze voeden van een USB oplader (mits 1000 milliampere), bewegingsdetectie met automatisch FTP upload & email. En niet al te duur.

Nadeel is dat je duidelijke een rode 'ring' van infrarood lampjes ziet 'snachts. Beeldkwaliteit is niet super, maar meer dan genoeg om mensen te herkennen.

Edit: Ik was helemaal vergeten dat 'night vision' eigenlijk niet werkt achter glass, camera ziet alleen zijn eigen spiegelbeeld. Heb ik niet veel getest, dus misschien valt het mee als de hoek anders is.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 372738 op 14-12-2012 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij deal extreme heb je ook gewoon nightvision (met IR leds) wifi cameras voor iets van E50. Dan heb je het hele UTP en router verhaal niet nodig en heb je voldoende aan 5 volt. Je zult dan alleen nog even moeten verifieren dat het bereik goed genoeg is (eventueel een accesspoint vlak achter de voordeur ofzo?)

Edit: Wat hij boven mij ook zegt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Janoz op 14-12-2012 16:34 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
Maar nu moet je continu gaan zitten kijken op die camera's? Waarom gooi je niet gewoon een berg camera's in de auto + een DVR. Eventueel met SD kaart, heb ik ook gewoon in mijn auto. Wanneer je banden lek zijn ga je de beelden terugkijken (tot 48 uur terug is geen probleem).
Let wel op dat IR reflecteert vanaf het raam, dan zie je niets meer, dus dat is ook nog een puntje van aandacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 14-12-2012 16:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Trommelrem schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:24:
Bewijs dan eens dat de verdachte, ook al liep hij met een mes richting jouw auto, daadwerkelijk de banden heeft lekgeprikt. Zolang niet op de filmbeelden te zien is dat het mes daadwerkelijk in de banden prikt kun je niet bewijzen dat de verdachte dat heeft gedaan.
De camera en auto bewegen niet. Je zult wel zien dat het perspectief van de opname verandert wanneer de band leegloopt. Laat dat net gebeuren wanneer die kerel ernaast hurkt en voor de rest niemand.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-07 07:12
Nextron schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:05:
[...]
De camera en auto bewegen niet. Je zult wel zien dat het perspectief van de opname verandert wanneer de band leegloopt. Laat dat net gebeuren wanneer die kerel ernaast hurkt en voor de rest niemand.
"Ik heb alleen de banden laten leeglopen, iemand anders moet er later een mes ingestoken hebben"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Nextron schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:05:
[...]
En dan?

Dan doe je aangifte. OM seponeert. Jij verzoekt om alsnog te vervolgen. OM vervolgt (inmiddels een paar maanden verder). Politierechter behandelt de zaak en doet uitspraak: "Dader moet schadevergoeding betalen"

En wat kostte je band? 25 euro. Rechter bepaalt schadevergoeding op 25 euro + proceskosten.
Wil je werkelijk al die moeite doen voor 25 euro?

Dit is overigens de ideale situatie. In de praktijk pakt het slechter uit. Dit gaat je in de praktijk veel tijd, moeite en geld kosten.

Owja, ik had vroeger vaak lekke banden (reed veel op zeer slechte wegen). Het bandenmerk Gislaved maakt het heel makkelijk voor je: Die hebben default een leksteekgarantie (inclusief vandalismedekking). Je hoeft alleen maar bij te betalen voor het profiel dat je hebt verbruikt. Dat is aanzienlijk minder werk dan de gang naar de rechter. Deze banden in combinatie met een gang naar de wijkagent is veel effectiever.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 14-12-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:14

ThaHandy

Discovery Channel

Is de keycam 808 #16 niet een optie voor jou? Laat nou de laatste firmware van de 808 #16 Motion detection ondersteunen :)

Deze kost ca. $40 en nemen op in 720p h264 formaat :9
De V2 ondersteund tevens een video uit signaal. Misschien dat je dit kan combineren met een video transmitter

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 15-12-2012 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 19:02
Vergeet niet die dingen niet in de straat te installeren, maar ergens buiten de wijk waar hij het niet kan zien. Of hang gewoon overal in de straat bordjes op met 'camerabeveiliging', misschien schrikt dit af. Ik had trouwens al lang al zijn ruiten eruit gewerkt, heeft ie nog minder zichtbelemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Bedankt allen voor de reeacties!

Het gaat mij niet om het vergoeden van de oude banden, die zijn immers toch niks waard. We willen gewoon weten wie dit nou al een aantal jaar flikt bij buurtbewoners.

Ik ben een aantal details vergeten uit te leggen:
- De camera's en draadloze router hoeven niet perse op 12V te lopen, ik heb immers een omvormer van 12V naar 230V.

- Ik wil de beelden opnemen op een computer thuis, vandaar het draadloos overzenden van de camerabeelden. Zo loop ik niet tegen volle SD-kaarten en opslag constructies aan.

- Vanaf het huis van de buren zal ook gefilmd worden met een camera-tje waar een nachtkijker met X - aantal keer optische zoom voor de lens geknoopt is en op statief voor het raam staat

Er komen dus drie video-streams vanuit de auto en vanaf het huis welke opgenomen zullen worden door multicamera software. Heeft iemand goede aanbevelingen voor software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 424122

het plan is niet goed en waarom:

de dader die de banden lekt prikt kan moeilijk gaan doen omdat je videobeelden van hem maakt.
je kunt hem beter eerst aanspreken voordat je gaat filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Terrz schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:51:
Bedankt allen voor de reeacties!

Het gaat mij niet om het vergoeden van de oude banden, die zijn immers toch niks waard. We willen gewoon weten wie dit nou al een aantal jaar flikt bij buurtbewoners.

Ik ben een aantal details vergeten uit te leggen:
- De camera's en draadloze router hoeven niet perse op 12V te lopen, ik heb immers een omvormer van 12V naar 230V.

- Ik wil de beelden opnemen op een computer thuis, vandaar het draadloos overzenden van de camerabeelden. Zo loop ik niet tegen volle SD-kaarten en opslag constructies aan.

- Vanaf het huis van de buren zal ook gefilmd worden met een camera-tje waar een nachtkijker met X - aantal keer optische zoom voor de lens geknoopt is en op statief voor het raam staat

Er komen dus drie video-streams vanuit de auto en vanaf het huis welke opgenomen zullen worden door multicamera software. Heeft iemand goede aanbevelingen voor software?
Zet een Synology NAS neer, kan je later gebruiken voor storage maar zit er goede camera-software in!
PS : Je mag prive-eigendommen gewoon filmen hoor..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:52
Anoniem: 424122 schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:57:
het plan is niet goed en waarom:

de dader die de banden lekt prikt kan moeilijk gaan doen omdat je videobeelden van hem maakt.
je kunt hem beter eerst aanspreken voordat je gaat filmen.
nee, op een openbare weg mag je filmen. Je mag echter niet zomaar beeldmateriaal publiceren waarop mensen herkenbaar in beeld zijn. Aangezien dat het plan ook niet is, kan de dader ook niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-07 17:37

Crp

SlaadjeBla schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:07:
[...]

nee, op een openbare weg mag je filmen. Je mag echter niet zomaar beeldmateriaal publiceren waarop mensen herkenbaar in beeld zijn. Aangezien dat het plan ook niet is, kan de dader ook niet moeilijk doen.
idd, en gewoon niet erkennen dat je gebruikt hebt gemaakt van bewakingscamera's en gewoon vertellen dat je het zelf gefilmd hebt. Soms moet je gewoon creatief zijn met de wetgeving om je recht te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Anoniem: 372738 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:33:
Ik heb een tweetal van dit type camera: (foscam clone)
http://dx.com/p/standalon...and-pan-tilt-motors-26358

Werkt over Wifi, en je kan ze voeden van een USB oplader (mits 1000 milliampere), bewegingsdetectie met automatisch FTP upload & email. En niet al te duur.

Nadeel is dat je duidelijke een rode 'ring' van infrarood lampjes ziet 'snachts. Beeldkwaliteit is niet super, maar meer dan genoeg om mensen te herkennen.

Edit: Ik was helemaal vergeten dat 'night vision' eigenlijk niet werkt achter glass, camera ziet alleen zijn eigen spiegelbeeld. Heb ik niet veel getest, dus misschien valt het mee als de hoek anders is.
Zou je voor mee eens willen testen of je er fatsoenlijk beeld mee kan krijgen als je de camerea achter glas zet? En zou mij misschien wat van de beeldkwaliteit kunnen laten zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

HIer zijn wat fotos van de voordeur cam, focus is niet helamaal goed ingesteld: (je moet wel een facebook account hebben, sorry maar ik heb niks anders geupload op dit moment)
http://www.facebook.com/m...24231&type=1&l=942e0dbaa4

Achter glas werkt eigenlijk helemaal niet, op een hoek zie je alleen maar zwart, en anders zie je de camera zelf. Je kan het vergelijken met naar buiten kijken 'snachts vannuit een verlichte kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Nu online
Anoniem: 372738 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:39:
HIer zijn wat fotos van de voordeur cam, focus is niet helamaal goed ingesteld: (je moet wel een facebook account hebben, sorry maar ik heb niks anders geupload op dit moment)
http://www.facebook.com/m...24231&type=1&l=942e0dbaa4

Achter glas werkt eigenlijk helemaal niet, op een hoek zie je alleen maar zwart, en anders zie je de camera zelf. Je kan het vergelijken met naar buiten kijken 'snachts vannuit een verlichte kamer.
Dankjewel voor de snelle reactie! De "gevaren-zone" is redelijk verlicht dankzij een lantaarnpaal, ik kan dus beter gaan kijken naar een cam die goed presteert onder lage licht omstandigheden (zoals de sleutelhanger camera enkele posts hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 22:23
En is het nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Apparatuur is gejat en banden zijn lekgestoken. :+

j/k, ik zou ook wel graag willen weten of het allemaal goed is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
USB-webcam, RPi in de kofferbak met Wifi-stick. Stream opslaan binnenshuis. Moeilijker kan het niet zijn toch?

Voordeel: alles draait op 5V, wat in de auto prima te krijgen is.

EDIT: Spuit11 geeft ook modder. Niet gezien dat het al een poosje geleden is.

[ Voor 18% gewijzigd door sypie op 05-02-2013 17:58 ]

Pagina: 1