GTX650 of GTX650Ti

Pagina: 1
Acties:

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
Dilemma
Wegen het extra stroomverbruik/hitte/prijs van een GTX650Ti op tegen de extra prestaties tov. een GTX650? En welke van onderstaande 3 kaarten zouden jullie in mijn geval kiezen?
  • EVGA GTX650 of vergelijkbaar alternatief, ca €110
  • Club3D 650Ti of vergelijkbaar alternatief, ca €140
  • Nog even uitzingen met mijn huidige kaart (8800GT) , €0
Toelichting
Ik heb momenteel een 8800GT in mijn kast zitten en hoewel hij alles nog redelijk trekt is het een behoorlijk heethoofd, idle is hij zo'n 60 C en onder load kan dit oplopen naar rond de 100C. Dit gaat gepaard met extra lawaai van fans en dat begin ik een beetje beu te worden. Een eis die ik daarom aan een nieuwe grafische kaart stel is dat hij kouder moet zijn en ook minder lawaai moet maken. Ik wil daarnaast per se een NVidia kaart vanwege cuda (ik wil daar in de toekomst misschien mee spelen met programmeren (beeldverwerking)) en vanwege de linux drivers.

Ik zit nu te twijfelen tussen een GTX650 en GTX650ti, voordeel van de eerste is dat hij voordeliger is en dat hij niet zoveel vermogen kan trekken als de ti en daardoor kouder moet blijven. Aan de andere kant verwacht ik wel 100% extra prestaties voor een ca 30% meer prijs van de ti. Als ik spellen speel, dan zijn dat niet de nieuwste spellen (denk aan GTA IV en source based spellen als portal), de settings hoeven niet allemaal voluit te staan en mijn schermresolutie is "slechts" 1680*1050. De kaart hoeft dus enkel de spellen even vloeiend af te spelen als mijn huidige 8800GT, maar als ik het zo zie moet dat geen probleem zijn. Het budget is beperkt, de richtprijs is ca €110 en de absolute max is €150.

Betreft het systeem waarin ik hem ga gebruiken: Gezien de leeftijd van de CPU, geheugen en mobo vervang ik die ook: nu is dat nog een E8500, 4x2GB op een mobo met een g33 chipset en dat gaat wss naar een i5-34(5/7)0, 2x4GB en een B75 chipset. Voeding is en blijft een CM M520 en verder zit er nog een intel X25 80GB in en een WD 1TB schijf.

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

Verwijderd

De temperaturen zullen weinig veranderen maar de koelers zijn wel stiller geworden sinds de GTX8800 serie. Als je een kaart voor games wil is een Ti zeker de moeite waard, hij is ongeveer 10/20% sneller en dat merk je wel. Hij zal wel iets meer stroom gebruiken maar in idle modus zou het ongeveer het zelfde moeten zijn...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55

Thomg

Aww yiss

En waarom is een 7850 geen optie?
pricewatch: Gigabyte GV-R785OC-1GD
Echt veel sneller dan de 650Ti voor nog geen 20 euro meer.
http://www.anandtech.com/bench/Product/680?vs=549
http://www.anandtech.com/bench/Product/521?vs=549

Lekker slim van me. Beter lezen thom 8)7

Als je op z'n minst dezelfde performance wilt, is de 650 ideaal. Al een flinke verbetering.

[ Voor 36% gewijzigd door Thomg op 14-12-2012 15:42 ]

• Zartok
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
Thomg schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:37:
...

Als je op z'n minst dezelfde performance wilt, is de 650 ideaal. Al een flinke verbetering.
Goed dat je die links van Anand erin zet d:)b , was helemaal vergeten daar te kijken. Ik had tot nog toe geen echte vergelijking tussen de 8800 en 650 kunnen vinden. Zit hier wel ff raar te kijken dat die gast nog benches draait met een 8800GT :P, mooi meegenomen dat hij dat nog doet. Als ik van zijn benches uit mag gaan dan lijkt een GTX650 inderdaad te volstaan, ik denk dat ik die extra paar tientjes bespaar en niet voor de Ti versie ga.

Die 7850 begint trouwens pas bij zo'n €160 (bij de alternate, die zit hier in de buurt en heb geen zin bij meerdere zaken te bestellen) en dat gaat toch echt boven het budget. Als ik voor een ATI ging was het dan wss een 7770 geworden, maar zoals ik al meldde wil ik CUDA ;). Ook was ik nog vergeten te melden dat ik naast windows ook ubuntu draai en daarom ook liever nvidia drivers heb, zal dat er nog even bijzetten.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:10:
De temperaturen zullen weinig veranderen maar de koelers zijn wel stiller geworden sinds de GTX8800 serie. Als je een kaart voor games wil is een Ti zeker de moeite waard, hij is ongeveer 10/20% sneller en dat merk je wel. Hij zal wel iets meer stroom gebruiken maar in idle modus zou het ongeveer het zelfde moeten zijn...
Als ik bij Anand de temperaturen zie, dan gaat het over ca 30 en 60 graden, nu weet ik niet hoe goed HWmonitor het aangeeft, maar als die temperaturen kloppen dan is het toch zo'n 30 graden koeler en dat is in mijn ogen toch behoorlijk veel (zal ik wel merken in de wintermaanden :P).