HD 7770 slechte performance - bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• Fred-Erik
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Hoi Tweakers,

Ik heb vandaag een Sapphire HD 7770 Ghz Edition gekocht, maar de performance valt me nogal tegen.

De resolutie is altijd 1280x1024.
- Far Cry 3 loopt op wat de game 'Optimaal' noemt met ~15-25 FPS, wat niet echt speelbaar is. Nu is dat ook met veel dingen op 'Zeer hoog', maar met alles op 'Gemiddeld' krijg ik nog maar rond de 30 FPS en nog steeds dusdanig veel framedrops dat het niet fijn speelt. En met mijn vorige videokaart (Nvidia 9600 GT) kon ik op Low op dezelfde manier spelen, dus het is niet veel beter.
- Need for Speed Most Wanted is eigenlijk alleen speelbaar als ik alles uit zet en op Low, dan komt de FPS niet onder de 30, en gemiddeld zo'n 45.
- Blacklight Retribution heeft op High ook veel framedrops naar ~20 FPS, en is pas goed speelbaar met dingen op Medium of Low.
- FurMark geeft me 955 punten als ik dezelfde instellingen en clockspeeds als iemand bij de comparitive charts met dezelfde kaart pak, terwijl die persoon daarmee 1117 punten haalt.

Een paar dingen die me opvallen
- Volgens Taakbeheer loopt mijn CPU niet op 100% tijdens de bovengenoemde spellen
- Volgens GPU-Z is de GPU Load maar zo'n 60% bij de bovengenoemde spellen, alleen FurMark haalt 100% Load.

Mijn verdere specificaties:
AMD Catalyst 12.11 beta drivers
Intel Q6600 (quadcore @ 2.40 GHz)
4 GB DDR2 @ 800 MHz
2 jaar oude Windows 7-installatie waarbij ik eerst de Nvidia drivers van mijn vorige videokaart heb verwijderd voordat ik de AMD kaart erin stopte

Mijn vraag: Wordt mijn systeem gelimiteerd door de andere hardware of is er iets softwarematig mis?

Zelf vermoed ik het laatste, omdat mij lijkt dat een arena shooter zoals Blacklight niet zoveel CPU nodig heeft, en ik mensen op YouTube bovengenoemde spellen op 1080p op High zie spelen zonder haperen met dezelfde videokaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Fred-Erik op 13-12-2012 22:38 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Die DDR2 is wel een dor in het oog. Probeer eens afterburner te draaien, even een kort potje te spelen en dan te kijken naar de kloksnelheden? Gaat het wel in 3d modus?

Verwijderd

DDR2 geheugen kan nog prima mee. Je quadcore ook nog wel. Ik zou het zoeken in je windows installatie. Probeer de laatste Catalyst drivers van AMD eens. :)

• Eparox
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-01 15:04
Het lijkt mij inderdaad ook iets software-matigs, aangezien ik hier Far Cry 3 op 2560 * 1440 (ofzo), vloeiend op medium draai met een Q6600 en een HD6870. Misschien dat je in de catalyst control center van AMD wat kan vinden. (Fan speed locked bijvoorbeeld dat ´ie daarom op een bepaald niveau blijft hangen)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Fred-Erik schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:17:

Een paar dingen die me opvallen
- Volgens Taakbeheer loopt mijn CPU niet op 100% tijdens de bovengenoemde spellen
- Volgens GPU-Z is de GPU Load maar zo'n 60% bij de bovengenoemde spellen, alleen FurMark haalt 100% Load.
Dit zegt dus al genoeg je hebt dus een cpu bottleneck. Dat hij niet 100% gebruikt wordt is omdat hij 4 cores hebben, het is moeilijk voor spellen om alle cores volledig te benutten.
Wat je kan doen is je cpu overklokken (8*400 geeft je 3.2ghz), dit kan deze cpu makkelijk hebben. Enige waar je op moet letten is of je koeling voldoende is.

Tweede wat je kan proberen is drivers uninstallen en driversweeper 3.2 daarna draaien om oude nvidia driver meuk te verwijderen. Daarna opnieuw drivers installeren.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

De nieuwste whql drivers van amd al geprobeerd? Deze geven een grote prestatie winst in far cry 3. Far cry 3 is ook wel redelijk cpu afhankelijk, maar niet enorm. Het kan een beperkende factor zijn.

En far cry 3 is gewoon een super zwaar spel en de 7770 is geen monsterkaart. Ik speel nu vloeiend op high/very high met een 7870

En welke .exe open je om het spel te spelen? Je hebt farcry3.exe en farcry3d11d.exe ofzo. Er zit verschil in prestatie tussen deze 2.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Cat 12.11 beta 11 drivers zouden het meste moeten zijn voor FC3.
1280x1024 moet toch wel goed kunnen draaien dus er is denk ik iets anders aan de hand.

Ik denk dat het door je nVidia kaart komt die er eerst in zat. Er zijn in het verleden zo veel problemen geweest met mensen die van het ene kamp naar het andere switchen zonder reinstall. Vooral van nVidia naar AMD heb ik veel gezien.

Dus ik zou als ik jou was backups gaan maken en een herinstallatie van windows doen. Ik denk dat dat na 2 jaar niet verkeerd zal zijn en je hele pc vlotter zal worden. En daar naast denk ik dat je GPU performance daar na wel goed zal zijn.

Je hardware is opzich nog wel goed genoeg voor zo'n video kaart. Al begint het wel wat ouder te worden.
Als je het na de herinstallatie nog te traag vind zou je eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de CPU een beetje overclockt. Hoeft in het begin niet veel te zijn 300-400 MHz of zo.
Maar persoonlijk verwacht ik niet dat dat de rede is dat je nu zo'n lage FPS hebt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Normaal quote ik tweakers niet als eerste als ik benshmark scores zoek maar ze recent een FC3 reviewtje gedaan wat voor dit probleem wel handig vergelijkings materiaal is:

reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

op 1920x1080 Ultra scoort de 7770 pas 11 min FPS en 14,4 avg FPS.
1920x1080 is 2,07mpixel per sec
1280x1024 is 1,31 mpixel per sec.

Als jij met alles op Ultra 15-25 FPS haalt is dat iets aan de lage kant (qua min FPS). Aangezien 1080p +- 70% zwaarder is.
De resultaten van tweakers zijn niet met de nieuwste AMD drivers: http://support.amd.com/us...talyst1211betadriver.aspx

Maar zo te zien is FC3 wel erg zwaar voor een HD7770. En ik weet niet hoeveel de nieuwe drivers gaan schelen. Maar als je dus echt betere resultaten wilt denk ik dat je toch een iets snellere kaart moet hebben.

Als je hier naar kijkt:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1157761/
(dit is met de nieuwste FC3 drivers voor zowel AMD als nVidia)

Kun je denk ik beter je HD7770 verkopen en een 2e hands HD5870 kopen. Die heb je voor 80-100 euro en is een stuk sneller.
Of een HD78xx kaartje 2e hands of zo. Misschien mag je de 7770 nog terug brengen? (kan mits je hem niet langer dan 7 dagen hebt)

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 14-12-2012 11:17 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Ik vermoed eerder inderdaad een driver bugje probleem.

Een CPU is nooit 100% belast tijdens een game.
Je GPU moet het meeste doen, als hij bij jou blijft hangen op 60% zit er ergens iets fout.

FC3 is nu niet bepaald een fijne game, veel bugs.... erg veel bugs qua performance..vooral in dx11 mode
Probeer de game eens in DX9 mode. Bij beeld instellingen op dx9 zetten en de game herstarten.

Anders zoals al vermeld driver sweeper proberen of een verse install.
Om software uit te sluiten.

• Fred-Erik
Hm, nogal tegenstrijdige antwoorden: CPU niet snel genoeg, RAM niet snel genoeg, beide zijn snel genoeg... Ik zal er thuis naar kijken. Ik zit momenteel in college, maar bedankt voor de reacties alvast mensen! :D

• Kindafunny
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Het lijkt me niet dat het je GPU is in ieder geval... Heb er zelf namelijk ook 1, met ongeveer dezelfde performance.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Een 7770 is niet bedoeld om te gamen, ze zeggen ook bij AMD '' serious gaming starts with 7850'' En ook die 7850 en 7870 zijn erg langzaam in mijn optiek :O

Daarnaast raad ik je aan die CPU over te clocken, zo ver mogelijk. Dit gaat enorm helpen, mits je ook een snelle gpu aanschaft dus geen 7770 maar een GTX 580 of een 7950.; En dat ga je duidelijk merken in games zoals BF3 - Far cry 3.....

En tja, die reso waar je op speelt is wel erg laag, maar dan nog. Het zou niet helemaal poep moeten lopen dan.

En aan drivers kan het idd ook nog liggen...

[ Voor 167% gewijzigd door A87 op 14-12-2012 12:08 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

De 7770 is inderdaad niet echt een gamer kaartje, maar je kunt er nog wel mee uit de voeten.
Zwagertje heeft er ook eentje BO2 / MOH Warfighter / bf3 zijn geen probleem bij 1920*1080.

FC3 is wel een tikkeltje zwaarder, maar toch moet het makkelijk te spelen zijn op bv medium.
Maar aangezien de TS vermeld dat de GPU maar 60% belast wordt ligt daar het probleem.

Drivers / software / instellingen kunnen natuurlijk meerdere dingen zijn.
CPU richting de 3Ghz liften kan nooit geen kwaad :)
Moet makkelijk genoeg zijn met deze cpu (mits het mobo het toelaat)

[ Voor 12% gewijzigd door mukkel op 14-12-2012 13:12 ]

• Astennu
mukkel schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:27:
Ik vermoed eerder inderdaad een driver bugje probleem.

Een CPU is nooit 100% belast tijdens een game.
Je GPU moet het meeste doen, als hij bij jou blijft hangen op 60% zit er ergens iets fout.

FC3 is nu niet bepaald een fijne game, veel bugs.... erg veel bugs qua performance..vooral in dx11 mode
Probeer de game eens in DX9 mode. Bij beeld instellingen op dx9 zetten en de game herstarten.

Anders zoals al vermeld driver sweeper proberen of een verse install.
Om software uit te sluiten.
Met single core en dual cores wel. Games gebruiken helaas nog niet veel threads. Je kunt rond de 85% komen bij bv UT3. Die kan 3 threads en de video driver kan er ook nog een aanspreken. Maar meestal is de belasting lager.
A87 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:58:
Een 7770 is niet bedoeld om te gamen, ze zeggen ook bij AMD '' serious gaming starts with 7850'' En ook die 7850 en 7870 zijn erg langzaam in mijn optiek :O

Daarnaast raad ik je aan die CPU over te clocken, zo ver mogelijk. Dit gaat enorm helpen, mits je ook een snelle gpu aanschaft dus geen 7770 maar een GTX 580 of een 7950.; En dat ga je duidelijk merken in games zoals BF3 - Far cry 3.....

En tja, die reso waar je op speelt is wel erg laag, maar dan nog. Het zou niet helemaal poep moeten lopen dan.

Om de 78xx erg langzaam te noemen gaat mij een beetje ver. In vergelijking met een HD79xx is dat misschien wel zo maar het is ook een hele andere prijs classe en de 79xx en GTX68x is dan ook de top qua single GPU kaarten.

Maar ik ben het er wel mee eens dat de HD78xx wel de classe is om in the shoppen als je echt serieus wilt gamen. Zeker als je er een paar jaar mee wilt doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 14-12-2012 14:09 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50
Vertel ons eens wat voor voeding je hebt (merk/wattage). Als dat ding niet genoeg stroom kan leveren is het langzamer lopen van dingen ook nog wel eens uit te leggen.

Daarnaast zou je inderdaad zoals al eerder gezegd, Windows eens opnieuw kunnen installeren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Die 7770 kaarten zijn gewoon ruk als je wilt gamen, leuk voor op kantoor/email/internetten.
Heb niet al te lang geleden nog een systeem gebouwd en puur uit intresse 3dm11/vantage gedraaid en de scores waren gewoon erg laag. Mijn huidige 5870 is een stuk sneller.

Hardware waar ik deze kaart mee getest heb : i7 3820/32GB/512GB SSD/Intel X79 TO moederbord.
Breng die kaart terug als dat mogelijk is en probeer een 7870/7950 te krijgen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fred-Erik
Zo, ben thuis, nogmaals bedankt voor de vele antwoorden. :D

Te langzame videokaart
Astennu schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:11:
Kun je denk ik beter je HD7770 verkopen en een 2e hands HD5870 kopen. Die heb je voor 80-100 euro en is een stuk sneller.
Of een HD78xx kaartje 2e hands of zo. Misschien mag je de 7770 nog terug brengen? (kan mits je hem niet langer dan 7 dagen hebt)
prutser001 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:18:
Die 7770 kaarten zijn gewoon ruk als je wilt gamen, leuk voor op kantoor/email/internetten. Breng die kaart terug als dat mogelijk is en probeer een 7870/7950 te krijgen.
De kaarten die jullie noemen zijn gewoon een stuk duurder. De enige die in de buurt komt is de HD 7850, en heb ik voor 50% meer geld dan echt significant meer performance? En daar komt nog bij dat het niet zeker is dat de videokaart de boosdoener is.

CPU te langzaam
Eparox schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:58:
Het lijkt mij inderdaad ook iets software-matigs, aangezien ik hier Far Cry 3 op 2560 * 1440 (ofzo), vloeiend op medium draai met een Q6600 en een HD6870.
Heb je jouw Q6600 dan gewoon op 2,4 GHz draaien?
mukkel schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:11:
CPU richting de 3Ghz liften kan nooit geen kwaad :)
Moet makkelijk genoeg zijn met deze cpu (mits het mobo het toelaat)
Mijn moederbord (Asus P5N-E) doet helaas erg moeilijk met overclocken; misschien moet ik hier een aparte thread voor aanmaken, maar met de nieuwste firmware kan ik geen andere clocksnelheid aan de praat krijgen dan 2,4 GHz. Als ik wat anders kies in de BIOS zegt-ie weliswaar dat het gebeurd is in de BIOS, maar bij het booten en in Windows zie je gewoon weer 2,4 GHz staan.

CPU overclocken was inderdaad de makkelijkste manier geweest om te kijken of daar de bottleneck zit, maar ja, om daar nu een nieuw moederbord voor de kopen...

Drivers & Windows
Ik installeer Windows wel opnieuw, het lijkt zo te horen iig het proberen waard. :) Ik heb btw dus de laatste bèta-drivers, die volgens de changelog optimalisaties voor Far Cry 3 bevat.

Voeding
NitroX infinity schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:10:
Vertel ons eens wat voor voeding je hebt (merk/wattage). Als dat ding niet genoeg stroom kan leveren is het langzamer lopen van dingen ook nog wel eens uit te leggen.
Mijn voeding lijkt me goed: een Antec Neo HE550 (550 watt).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

probeer eens de andere .exe file om te spelen.
het heeft bij mij mijn framerate verdubbeld ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Zoals al gezegd de 7770 is niet de snelste, maar is zeker geen ruk kaartje zoals hier boven genoemd wordt.

Je hebt geen kaart van 600,- nodig, zeker niet op de resolutie waar jij op gamed (1280*1024)
Bv in BF3 is de 7770 ligt het kaartje om de nabij gelijk aan de 6850 / GTX460.
Kaartjes waarmee prima te gamen valt.

Dus probeer ff een verse instal :) pak overal de laaste drivers van.
Ik vermoed gewoon iets software matigs.

en check even je instellingen in FC3 AA / post FX ect. DX9 vs DX11
FC3 is een game met veel bugs. Zelf met een twee 570's in SLI, draait het niet echt fijn. op een res. van 1920x1080....

[ Voor 17% gewijzigd door mukkel op 14-12-2012 15:55 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Dat windows na een overklok aangeeft dat hij nog steeds 2,4 ghz is klopt. Die ziet hem namelijk als een q6600 2,4 ghz processor. Altijd een programma als cpu-z gebruiken om de daadwerkelijke snelheid te testen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Fred-Erik
Fordox schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:41:
probeer eens de andere .exe file om te spelen.
het heeft bij mij mijn framerate verdubbeld ;)
DX9 ipv DX11 geeft bij mij zo'n 5 fps extra denk ik, maar bedankt voor de tip. :)
mukkel schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:52:
Probeer ff een verse instal :) pak overal de laaste drivers van.
Ik vermoed gewoon iets software matigs.

en check even je instellingen in FC3 AA / post FX ect. DX9 vs DX11
FC3 is een game met veel bugs. Zelf met een twee 570's in SLI, draait het niet echt fijn. op een res. van 1920x1080....
Wat me opvalt is dat ik met wat volgens de game 'Optimaal' is (Meeste dingen 'Zeer hoog', paar dingen 'Hoog') zo'n 20 FPS gemiddeld heb, en met alles op 'Gemiddeld' zo'n 30 FPS gemiddeld heb, maar nog steeds even veel framedrops. Ook is de GPU Load met de hoge instellingen meestal zo'n 60%, en met de gemiddelde zo'n 40%.

NFS Most Wanted heeft steeds maar 50% GPU Load, maar wel zo'n 20 FPS (met alles aan en hoog dus).

De Open Beta van Hawken gedraagd zich helemaal bijzonder: zowel op Low als op Ultra haal ik zo'n 30 FPS (maar met dusdanig veel framedrops dat het niet fijn is). VSync staat steeds uit.
Joenino schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:12:
Dat windows na een overklok aangeeft dat hij nog steeds 2,4 ghz is klopt. Die ziet hem namelijk als een q6600 2,4 ghz processor. Altijd een programma als cpu-z gebruiken om de daadwerkelijke snelheid te testen.
Ja, als ik zeg 'Windows' bedoel ik natuurlijk CPU-Z. Maar hij wil gewoon niet overclocken. Ik zal zo eens kijken andere instellingen in de BIOS dit misschien toch kunnen verhelpen, maar de afgelopen paar jaar is het me niet gelukt. Als iemand toevallig weet hoe ik mijn BIOS zover krijg mee te werken omdat ze ervaring hebben met die model mobo dan hoor ik het graag.
Eparox schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:58:
Misschien dat je in de catalyst control center van AMD wat kan vinden. (Fan speed locked bijvoorbeeld dat ´ie daarom op een bepaald niveau blijft hangen)
Als ik FurMark 6 minuten een burn-in test laat doen gaat-ie van de standaard 20% fan speed naar maar liefst 29%:Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iKQVr.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Fred-Erik op 14-12-2012 16:20 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

GPU load bedoel je echt het gebruik toch?
Niet het gebruik van je GPU geheugen.

Check dit eens met bv. MSI afterburner.
Hier kun je gelijk klok snelheid / GPU usage / Memory usage temp ect

Edit: je hebt bnu een plaatje toegevoegd.
GPU Z laat ook alles zien

[ Voor 16% gewijzigd door mukkel op 14-12-2012 16:23 ]

• A87
  • Niet online

A87

Je systeem is iig snel zat ook op 2,4Ghz is die Q6600 nog een best redelijk ding, voor een 7770 iig.

Daarnaast, je test 2 games uit en thats it? ik zou eerder 6 games testen of 8 ofso voordat je conclussies trekt.
Far Cry 3 loopt namelijk nog ruk op een 7870 door driver probleem aangezien een 5870 zelfs beter draait.

En NFS is een rot port dus totaal niet representatief.

Dus je test ook nog eens op verkeerde software, draai Crysis 1 weet je meteen genoeg.....
En Furkmark heeft weinig waarde want dat is geen game

[ Voor 88% gewijzigd door A87 op 14-12-2012 16:28 ]

• Fred-Erik
mukkel schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:20:
GPU load bedoel je echt het gebruik toch?
Niet het gebruik van je GPU geheugen.

Check dit eens met bv. MSI afterburner.
Hier kun je gelijk klok snelheid / GPU usage / Memory usage temp ect

Edit: je hebt bnu een plaatje toegevoegd.
GPU Z laat ook alles zien
Haha, ik heb net MSI Afterburner geïnstalleerd om te kijken of die hetzelfde aangaf, en "GPU gebruik, %" is daar inderdaad precies hetzelfde als in GPU-Z. Maar dat wist je dus al. ;)
A87 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:20:
Daarnaast, je test 2 games uit en thats it? ik zou eerder 6 games testen of 8 ofso voordat je conclussies trekt.
Far Cry 3 loopt namelijk nog ruk op een 7870 door driver probleem aangezien een 5870 zelfs beter draait.

Dus je test ook nog eens op verkeerde software, draai Crysis 1 weet je meteen genoeg.....
Ik test Far Cry 3, NFS: Most Wanted, Blacklight: Retribution en Hawken omdat dat de spellen zijn die onspeelbaar waren met mijn vorige videokaart, een Nvidia 9600 GT. Ik heb wel meer spellen (bv Dishonored), maar die spelen ook fatsoenlijk genoeg. Dat ze dan dan nog een tikkeltje sneller spelen is niet zo interessant: wat interessant is, is of ik de spellen die eerst niet goed / mooi speelbaar waren, nu wel kan spelen.

En dat NFS en FC3 slecht geoptimaliseerd zijn oké, maar Blacklight en Hawken zijn pc-exclusief.

[ Voor 31% gewijzigd door Fred-Erik op 14-12-2012 16:53 ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025

________

Je systeem is iig snel zat ook op 2,4Ghz is die Q6600 nog een best redelijk ding, voor een 7770 iig.

Je weet de TS wel aardig in verwarring te brengen met die tegenstrijdige onzin die eigenlijk op weinig is gebaseerd. Eerst moet ie z'n CPU maximaal OC'en (wat nergens op slaat voor een Q6600 icm een 7770, maar dat terzijde) en nu is zijn systeem ineens goed genoeg?

Drivers drivers drivers zeg ik. Ik heb even gegoogled en op high moet je op die resolutie toch wel een kleine 30 fps stabiel kunnen draaien in FC3. Ik zou inderdaad wel ook even andere games proberen, want FC3 is redelijk nieuw en misschien nog niet op elke kaart optimaal. Als de kaart er dan al hard aan moet trekken, kan een slechte driver funest zijn voor je fps.

Het is met deze kaart ook aan te raden elke vorm van AA uit te zetten, daar heb je de bandbreedte niet voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Vayra op 14-12-2012 16:49 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Fred-Erik
Vayra schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:47:
[...]Ik zou inderdaad wel ook even andere games proberen, want FC3 is redelijk nieuw en misschien nog niet op elke kaart optimaal.
Welke recente spellen zijn wel goede benchmarks dan, als de bovengenoemde (vorige post) games niet toereikend zijn? Zoals gezegd, de meeste spellen spelen al prima met m'n vorige Nvidia 9600 GT op Medium. Dan zal High niet echt een uitdaging voor een vergelijkbaar genieuwprijsde kaart van meer dan 4 jaar later zijn.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Starcraft 2, Crysis 2, Battlefield 3, Metro 2033 bijvoorbeeld. Vooral van de laatste twee zijn erg veel recente benchmarks beschikbaar. Starcraft 2 als je games in isometrisch perspectief veel speelt (het is op ultra een van de zwaarste games in die klasse). Laatstgenoemde is ook een erg prettige tool om te kijken in hoeverre je last hebt van screen tear en dergelijke (en dus wel of niet gebruik wil maken van Vsync).

Bovendien zijn SC2, Crysis 2 en BF3 en in iets mindere mate Metro 2033 al helemaal vertrouwd in de Catalyst drivers, dus dat sluit je dan meteen uit.

Er zijn er overigens nog wel een paar hoor, je kan ook in recente GPU reviews kijken voor nog een sloot 'te benchen' games. Om te benchen moet een game gewoon veel van je GPU vragen, voor jouw GPU zou je dus ook met wat oudere games uit de voeten kunnen. Let er wel op of ze DX11 gebruiken of niet, want dat kan aanzienlijke verschillen opleveren tov DX9 (andere manier van verdeling van de werklast tussen CPU/GPU).

[ Voor 30% gewijzigd door Vayra op 14-12-2012 17:14 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Astennu
Tja de HD7770 is gewoon een mid range kaart. Performance alla HD4890 BE. En dat is niet echt high end.
HD7850 komt aanzienlijk verder zie ook de grafiek die ik post.

Maar het klopt ze zijn gewoon veel duurder. Misschien is een 2e hands kaart een goed alternatief? er staan regelmatig HD7850 en HD7870's te koop. Voor 140-150 en 170-180 euro.

Daarnaast doet een HD5870 of HD5850 OC het ook al beter dan een 7770 en die kosten nog maar iets van 80-100 euro.

• Fred-Erik
Astennu schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:49:
Tja de HD7770 is gewoon een mid range kaart. Performance alla HD4890 BE. En dat is niet echt high end.
HD7850 komt aanzienlijk verder zie ook de grafiek die ik post.
Oké, bedankt voor het advies. Ik ga eerst Windows opnieuw installeren enzo en kijken of ik mijn CPU overgeclockt krijg, en als de prestaties dan nog steeds niet naar mijn zin zijn, ga ik denk ik een snellere tweedehands graka kopen. :)

• Astennu
Fred-Erik schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:47:
[...]

Oké, bedankt voor het advies. Ik ga eerst Windows opnieuw installeren enzo en kijken of ik mijn CPU overgeclockt krijg, en als de prestaties dan nog steeds niet naar mijn zin zijn, ga ik denk ik een snellere tweedehands graka kopen. :)
Ja dat is sowieso niet verkeerd om een keer te doen. En probeer dan meteen de Catalyst 12.11 beta 11 drivers.

CPU OC is niet zo heel moeilijk. Het beste kun je eerst je geheugen van 800 naar 667 MHz zetten.
Je gaat namelijk je FSB overclocken. Daarmee gaat je CPU harder maar ook je geheugen. Door dat naar 667 MHz te zetten ga je langzaam richting de 800 MHz voor je geheugen maar zit je CPU rond de 3.0 GHz.

3.0 GHz is meestal makkelijk te halen voor die Q6600's. Afhankelijk van de stepping die je hebt nog wel hoger. (stepping kun je zien met CPU-Z)

En als je een beetje goede cooling hebt kun je de V-core ook prima wat verhogen om er meer uit te halen.

En je kunt de 7770 ook nog wat opvoeren in CCC zonder dat je daar iets mee beschadigd. Maar als je hem nog terug kunt brengen is het netter om dat niet te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 14-12-2012 20:00 ]

• A87
  • Niet online

A87

Fred-Erik schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:54:
[...]

Welke recente spellen zijn wel goede benchmarks dan, als de bovengenoemde (vorige post) games niet toereikend zijn? Zoals gezegd, de meeste spellen spelen al prima met m'n vorige Nvidia 9600 GT op Medium. Dan zal High niet echt een uitdaging voor een vergelijkbaar genieuwprijsde kaart van meer dan 4 jaar later zijn.
Oke, dus stel het is nu 2078........ dat wil niet zeggen dat een videokaart dan opeens zoveel X sneller is.
Kijk naar de specificaties van een product en koop gewoon niet op de gok, hier ga je eigenlijk al hard de fout mee in.

Leuk dat het 4 jaar later is, dus? Zegt echt helemaal niets een 7770 is leuk voor oma's internet pc want zelfsw instap flash games worden al zwaar... :o

[ Voor 28% gewijzigd door A87 op 15-12-2012 13:24 ]

• Astennu
A87 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 13:22:
[...]

Oke, dus stel het is nu 2078........ dat wil niet zeggen dat een videokaart dan opeens zoveel X sneller is.
Kijk naar de specificaties van een product en koop gewoon niet op de gok, hier ga je eigenlijk al hard de fout mee in.
True. Met de HD7xxx en GF6xx range hebben we voor het eerst in 2 jaar weer een grote performance boost gehad. De HD6xxx serie en GF5xx serie waren niet zo veel sneller dan de HD5xxx en GF4xx.

In het verleden had je ieder jaar een boost van tegen de 80-100% aan. En nu moet je al blij zijn met 60% tov de vorige generatie. En soms is het maar 15-25% in een jaar.

• A87
  • Niet online

A87

idd en dat shrinkt steeds meer. Soms is een product 2e hands van tientjes uit 2008 beter dan een nieuw product van 100 euro.

En dat heet _ M A R K E T I N G... je wordt gewoon belazerd met een hoop nieuwe videokaarten die veel te hoog geprijsd zijn en leuk zijn genummerd maar gewoon een kopie zijn uit 2008.
Zo wordt er veel geld verdient. En een hoop trappen er steeds weer in .....

Ik zou aanraden om gewoon over te stappen op een 7950, rond 250 euro dus goed geprijsd voor wat je er vor terug krijgt.

Er zijn mensen met een Q6600 die een 580/680/7950/7970 hebben en dat draait prima met nieuwe zware games. Je draait dan iig genoeg fps om lekker te gamen, ondanks de bottleneck.
Overclocken blijft wel een must ....... zowel voor CPU en liefst ook videokaart omdat je er zo 30% bij prakt bij sommige

[ Voor 216% gewijzigd door A87 op 15-12-2012 14:00 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:12

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb ook een HD7770(CLUB3D) en kan Farcry 3 prima draaien. En dit op 1920x1080 met een mix van High/Medium en dit met een FPS tussen de 50-60 constant. (icm i5-3450+8 GB DDR3 Ram)

Hij draait alle spellen perfect dus ligt niet aan het kaartje. Hitman Absolution en Need for speed most wanted(2012) draaien ook allebei als een trein op 1080p.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Verwijderd

wat verwacht je ook van een 7770 is maar een goedkoop budget kaartje wil je meer frames moet je maar een 7970 hale

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:29:
wat verwacht je ook van een 7770 is maar een goedkoop budget kaartje wil je meer frames moet je maar een 7970 hale
Wat een hoop onzin reacties in dit topic.....
De meeste verwijzen naar "had je maar iets anders moeten kopen" , "slome kaart" ect.

Dat helpt totaal niets aan het feit dat de 7770 van de TS blijft hangen op 60% in games
Deze kaart zou in dit systeem gewoon goed moeten draaien (tegen de 100%)

Tevens speelt de TS op een 1280*1024 resolutie, waarvoor je ook geen super kaart nodig hebt.
De 7770 moet FC3/BF3/BO2 ect gewoon kunnen draaien.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:15
Best grappig dat zoveel mensen hier de HD 7770 afkraken. Ik game al 1,5 jaar op een HD 5770 op 1920*1080 px, en het meeste kan gewoon op high. Tenzij ik soms wat driver bugjes heb.
Als je dan de HD 7770 wilt afkraken, kraak dan de drivers af maar niet het chipje zelf...

Tip aan de topic starter:
Clean al je videodrivers met driver sweeper en installeer de nieuwste versie van CCC.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het is ook gewoon een goede kaart, maar zoals ik al eerder zei is de TS gebottlenecked door zijn cpu die maar op 2.4 loopt ipv 3 of 3.2. Die nieuwe kaart is een stuk sneller (lees 2x zo snel) dan zijn oude dus dat zou echt een verschil moeten geven.
Maar wat de rest ook zegt klopt, een tweede hands kaart kan makkelijk een stuk sneller zijn. Zeker als je de HD5870, HD6950, 560TI pakt.

• Astennu
Trokken schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:18:
Best grappig dat zoveel mensen hier de HD 7770 afkraken. Ik game al 1,5 jaar op een HD 5770 op 1920*1080 px, en het meeste kan gewoon op high. Tenzij ik soms wat driver bugjes heb.
Als je dan de HD 7770 wilt afkraken, kraak dan de drivers af maar niet het chipje zelf...

Tip aan de topic starter:
Clean al je videodrivers met driver sweeper en installeer de nieuwste versie van CCC.
Tja ieder zijn ding. Persoonlijk vind ik die kaart te traag voor 1080P dan kun je gewoon niet alles vol open zetten. En dat is iets wat ik graag wil als ik games speel. (ja ik ben veeleisend).
Met een HD5870 kan dat bv wel. Al zijn de nieuwste games wel erg zwaar. Dan wordt het wel krap. AA en zo moet je dan al vergeten om het soepel te houden ( dus 40+ fps liefst 60+).

Maar ik game zelf ook op 2560x1600.

De HD7770 is een prima kaart in zijn prijs classe. Maar het is een feit dat het geen power house is. Anders hadden de HD78xx en HD79xx kaarten nooit bestaan en geen nut gehad. En dat hebben ze wel.

Als je serieus wilt gamen en bv een jaar of 3 met een kaart wilt doen. Zou ik toch echt een HD7870 aanraden. Maar het ligt ook aan je budget niet iedereen kan het betalen.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:20:
Het is ook gewoon een goede kaart, maar zoals ik al eerder zei is de TS gebottlenecked door zijn cpu die maar op 2.4 loopt ipv 3 of 3.2. Die nieuwe kaart is een stuk sneller (lees 2x zo snel) dan zijn oude dus dat zou echt een verschil moeten geven.
Maar wat de rest ook zegt klopt, een tweede hands kaart kan makkelijk een stuk sneller zijn. Zeker als je de HD5870, HD6950, 560TI pakt.
Ik denk dat dat wel mee valt. Je hebt niet zo heel snel een CPU bottelnek. Bij een aantal games wel Zoals Civ5 en SC2. Maar bij de meeste games is je video kaart eerder de bottelnek.

Ik denk wel dat het herinstalleren van het OS zal helpen.

En een OC is nooit verkeerd maar niet iedereen wil dit doen! ik heb er zelf geen problemen mee maar ik weet ook wat ik doe omdat ik er veel ervaring mee heb.

Als je nog nooit overgeclockt hebt kan ik me voorstellen dat dat eng is. En je kunt er een onstabiel systeem door krijgen als je het niet goed doet. Maar je kunt er ook heel veel winst uit halen.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 16-12-2012 16:36 ]

• Fred-Erik
Hoi mensen,

Heb Windows 8 geïnstalleerd, en de gemiddelde framerate ligt bij alle spellen nu wat hoger, en wat vooral opvalt: de framedrops zijn weg; de framerate is een stuk stabieler nu. Dus het zal idd wel ergens in de drivers hebben gezeten. Ik kan wel nog steeds Far Cry 3 etc. niet op Zeer Hoog spelen, maar op een standje lager is het nu (itt eerst) prima speelbaar. Door het gebrek aan framedrops is alles gewoon een stuk fijner speelbaar nu. :)

Heb m'n BIOS ook zover gekregen dat hij m'n FSB instellingen wou opslaan door de batterij eruit te halen en weer in te zetten. Helaas crasht-ie al voor het booten met elk kleine beetje overclock, ook als ik alle voltages lock. Het lijkt erop dat ik een erg slechte northbridge heb. Dus in hoeverre de 7770 HD door de Q6600-processor gelimiteerd wordt kan ik nog steeds niet proberen.

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:19
Op het moment dat je GPU-Z onder het gamen laat monitoren, en na een sessie alt+tab't, kun je zien hoeveel % de GPU-load is. Zeer makkelijke manier van de bottleneck bepalen.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Mooi dat het deels verholpen is, maar zoals al gemeld is FC3 een aardig crappy spel op het moment.
Er zijn nog wel wat dingen die je kunt "tweaken" aan FC3.

Eigenlijk is dit het topic er niet voor maar toch :)
Even je beeldinstellingen op manueel zetten.
Zet ze op de instellingen die lekker werken, shadows lager helpt ook veel.
Dan kun je bij beeld ook nog iets doen. AA iets omlaag / SSAO.
Gezichtsveld ietsje terug.

Ga daarna naar Documents>My Games>Far Cry 3
Open GameProfile.xml, zoek PostFX en zet deze uit => PostFXQuality="False"

Hierdoor heb je ook een fps boost.

• Astennu
Fred-Erik schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:31:
Hoi mensen,

Heb Windows 8 geïnstalleerd, en de gemiddelde framerate ligt bij alle spellen nu wat hoger, en wat vooral opvalt: de framedrops zijn weg; de framerate is een stuk stabieler nu. Dus het zal idd wel ergens in de drivers hebben gezeten. Ik kan wel nog steeds Far Cry 3 etc. niet op Zeer Hoog spelen, maar op een standje lager is het nu (itt eerst) prima speelbaar. Door het gebrek aan framedrops is alles gewoon een stuk fijner speelbaar nu. :)

Heb m'n BIOS ook zover gekregen dat hij m'n FSB instellingen wou opslaan door de batterij eruit te halen en weer in te zetten. Helaas crasht-ie al voor het booten met elk kleine beetje overclock, ook als ik alle voltages lock. Het lijkt erop dat ik een erg slechte northbridge heb. Dus in hoeverre de 7770 HD door de Q6600-processor gelimiteerd wordt kan ik nog steeds niet proberen.
Goed om te horen:)
Wat je even moet proberen is het volgende:
1: Geheugen lager clocken (op 667)
2: CPU voltages iets verhogen naar 1.25v-1.3v (mits je een beetje goede cooler hebt)

En een kijken wat er dan gebeurd. Het zou niet moeilijk moeten zijn om hoog te komen. Maar ik kan me herinneren dat je er wel wat settings voor aan moest passen.

Daarnaast kun je in CCC je video kaart ook nog wat overclocken. Dan krijg je ook nog 15% prestatie winst :)
En je kunt de power Tune settings daar naar +20% zetten. Dan gaat hij minder snel clockspeeds knijpen onder zware belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 17-12-2012 23:07 ]

Pagina: 1