• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Hallo mede tweakers,

Na lang zoeken naar andere topics over zoiets simpels waar ik gevraagd voor ben kon ik niet veel vinden. Hierdoor heb ik mij ook moeten wagen om deze vraag in het juiste topic te zetten (hopelijk zit ik hierbij goed).

Ik heb sinds een jaar mijn eigen website *knip* en ben inmiddels goed vertrouwd met wordpress. Een oom heeft hier woord van gekregen en die wil graag dat ik een site voor hem opzet. Het voordeel van wordpress natuurlijk dat ook niet-technische mensen snel een blogpost kunnen aanmaken of hun website kunnen.

Maar wat ik uiteindelijk zal doen is een template (waarschijnlijk van themeforest.net) aanzetten en dan alles configureren in wordpress zodat het is zoals mijn oom wilt.

Nu vraag ik mij af, wat ik hiervoor kan vragen? Wat zouden jullie voor zoeits vragen?

Info over mij en de opdracht:
• Ik ben zelf 18 jaar oud en studeer communication and multimedia design, kan een ultra simpele website in dreamweaver coderen maar daar houd het ook op.
• De website zal voor een camperdorp zijn, voor rondreizende gepensioneerde die nog wel een huisadres in Nederland willen hebben.
• Voor zover ik weet, zal de website bestaan uit algemene informatie, een blog, een contact pagina en wellicht een afbeeldingen gallerij.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2012 22:06 ]

Verwijderd

Gratis speltip: geen zaken doen met familie.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Rmg

Mag je je oom, doet ie niet zo moeilijk? vraag genoeg geld om een avondje goed te kunnen stappen.(even aannemende dat het geen rijke stinkerd is, dan meer vragen:+) laat het daar bij zitten.
Steek er wat uurtjes in om hem wordpress goed uit te leggen en zorg er voor dat je hem een fatsoenlijke hosting partij geeft (Zet alles wel direct op zijn naam anders betaal je na 5 jaar nog steeds voor zijn hosting :+ (ervaring)).

Houd er rekening mee dat je eens in de zoveel tijd wat vragen zult krijgen wat weer een uurtje of wat kost. Verder kan je dan die site mooi in je portfolio zetten oid. Aannemende dat alle hbo opleidingen aan dat gemiep doen tegenwoordig :+

Is je oom een zeikerd en weet je zeker dat ie bij elk wissewasje aan de telefoon hangt en je er een dagtaak aan hebt om alles te regelen. Dan zie tip van bovenstaande poster. Zeg gewoon nee bedankt

'Verdienen' aan familie is in mijn ervaring iets wat meer gezeur oplevert dan de cash die je er aan over houd waard is. Ik zelf doe alleen nog dingen als gunst (en zal ook nee zeggen als ik er geen trek in heb)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 20:57
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:12:
+1 Heb meerdere malen zelf ondervonden waarom dit een slecht idee is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Vraag een kop koffie en een stroopwafel terwijl je bezig bent met de uitleg. En zeg zowel mondeling als per mail: garantie tot de deur, ik heb helaas geen tijd om vaker uitleg te geven of aanpassingen te doen. Geen geld. Zeker niet voor familie en 'een template (waarschijnlijk van themeforest.net) aanzetten en dan alles configureren in wordpress'. Als je dan ongevraagd een tientje krijgt, prima. Als niet, ook prima.

Of vraag 25k ex BTW + reis- en verblijfkosten en weet dat je de komende zes maanden fulltime aan het aanpassen bent. Enige tussenweg is er niet bij familie ;)

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 13-12-2012 21:58 . Reden: spatie te weinig, s te weinig ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• vLoon
Dank voor alle reacties, zeer waardevol.

Ik denk dat ik wel z'n website wil instellen zeker omdat ik niet wilt dat hij €1000 euro uitgeeft aan iets wat zo simpel is, maar ik ga er geen geld voor vragen. Als hij toch wat wil geven, zij het zo. Ik vind het zelf ook eigenlijk geen prestatie die ik lever, ik profiteer eigenlijk van een template en een gratis portal: wordpress.

Daarnaast creeërt geld ook spanning, en ik heb niet veel zin om tijdens het familieweekend website problemen te bespreken bij wijze van spreken.

Nogmaals bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door vLoon op 13-12-2012 22:07 ]

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:12:
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit een uitstekende tip is :P

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• vLoon
messi schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:05:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit een uitstekende tip is :P
Nou dit zegt wel genoeg dat zoveel hier hetzelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik heb van jongs af aan altijd meegekregen om voor familie alles gratis te doen, en eerlijk gezegd heeft dat altijd perfect gewerkt. Zelfde geld voor vrienden, ook bij vrienden breng ik doorgaans geen geld in rekening voor arbeid mits het allemaal geen eenrichtingsverkeer is. Waarbij ik weet dat het wel zo is, die krijgen geen hulp.

Gezeur om geld heb ik daardoor eigenlijk nog nooit gehad, en als je bij een ander goed werk aflevert, zijn ze ook geneigd dit bij jezelf te doen. Wat betreft verkooen van goederen, dan kies ik er altijd voor om het tegen kostprijs te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Maar het probleem ontstaat wanneer anderen niks voor je terug kunnen doen. Als het een kwestie zou zijn van tijd voor tijd of iets dergelijks dan okee natuurlijk. MAAR, als IT'er ben je zo tientallen uren kwijt zonder dat er iets tegenover staat. Je blijft niet bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroegah deed ik alles voor een bak bier :)
Tegenwoordig doe ik niets meer (behalve broers/zussen of ouders)..

Paar jaar geleden nog wel een pc samengesteld voor een kameraad van me broer.
Hij wou perse zijn pc samenstellen, en de winkel waar hij normaal kwam vroeg 50 euro assemblage kosten en daarbovenop nog eens 75 installatie kosten..

Daarnaast zou het in die winkel iets van 1200 euro kosten (gehele systeem incl assemblage en installatie).

Ik zei dat ik het voor 1100 euro kon doen.. Maar dat ik dan wel de vrije hand wilde hebben waar ik de hardware vandaan haalde.
Zo toch nog 200 euro kunnen besparen (qua hardware) tov het pc boertje op de hoek. 225 euro voor een avondje werk was lekker verdiend..
Garantie afhandeling qua hardware zou ik nog wel voor me rekening nemen, maar tot op heden nooit meer klachten gehad.

Maar de tip die ik je kan geven, maak afspraken van te voren over de oplevering en de support erna..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, wmb valt dit onder "niet moeilijk doen" en gewoon wat leveren.
Het is familie (waar je, naar we mogen aannemen, een goede relatie mee hebt).

Dit heb ik in het verleden ook veel gedaan en nooit spijt van gehad.
Heeft me ook goed geld opgeleverd overigens, maar niet direct, en ook zeker omdat ik er niet op belust was. (dezelfde mensen zouden overigens voor mij, of andere familie-leden, ook hun expertise "gratis" aanbieden. Familie en je moet mekaar gewoon helpen.)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wat gevaar is? (en ook de reden waarom ik het niet mee doe?)
Ik herinstalleer bv een pc voor mijn oom (of zet een website op), hij gaat ermee aan het werk en belt telkens op met een probleem en gaat ervan uit dat jij dat wel even oplost.
Ik merkte het met herinstalleren/repareren van pc's ook heel veel, zodra ik 1 vinger gaf, pakten ze 2 handen en sturen ze ook al hun vrienden/kennissen op me af om hun ook te helpen..
En als je dan een keer nee zegt krijg je een verwijtend gezicht...

Ik doe het niet meer, alleen voor broers/zussen en ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Voor die website ... ik zou daar veel van laten afhangen of het voor een zaak is of niet.

Voor een zaak => reken dan een kostprijs aan:
1) 't blijft zakelijk
2) de oom kan de kosten inbrengen

Bij een site voor persoonlijk gebruik of vereniging waar je oom als vrijwilliger voor werkt zou je het zelf eens kunnen bekijken.

Maak sowieso duidelijk afspraken waaraf, waaraan ... je wilt niet elke dag voor een idiote typo worden wakker gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

vLoon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:07:
[...]

Nou dit zegt wel genoeg dat zoveel hier hetzelfde zeggen.
Hier nog een: Familie en vrienden is en blijft lastig. Zeker met computergerelateerde zaken, want "Jij bent toch zo handig, het kost je maar weinig tijd en het is nog je hobby ook!".

M'n moeder is hier nu op bezoek (ik woon aan de andere kant van de wereld, dus weinig last meer met dergelijke klusjes :)), maar ze is redelijk zelfredzaam. Nieuwe laptop gekocht van HP met een groot scherm erop. Was iets traagjes, dus ik wat bloatware eraf gehaald en daarna was het weer goed. Ook even m'n draadloze netwerkjes ingesteld. Ze weet dat ik de pest heb aan "domme" klusjes, dus ze zoekt altijd zelf dingen uit voor ze met vragen komt. Heerlijk, de verwachtingen goed gesteld. En ze weet dat ze er niet zoveel kaas van heeft gegeten en het interesseert haar weinig, dus ze koopt iets fatsoenlijks kant en klaar.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:34
Als je overweegt om dit soort dingen te doen met familie, geef ik de volgende tips.
1. Spreek van tevoren af wat je WEL en wat je NIET gaat doen. WEL: site bouwen, hosten (op zijn naam), instellen, spoedcursus geven etc. NIET: helpen bij elke post of aanpassing, (technische) ondersteuning, problemen oplossen, back-ups maken etc. Eventueel uitrollen van updates is een grijs gebied, kun je zelf kiezen. Leg deze afspraken (indien noodzakelijk) vast.
2. Garantie tot aan de voordeur. Als de man in staat is de boel te verkloten, moet hij het zelf ook maar weer oplossen.
3. Vraag vantevoren nergens om (qua beloning) maar doe zoveel mogelijk bij hem thuis. Een kop koffie en gebak zal vrijwel standaard zijn.
Voorbeelden: bij mijn oma kleine dingetjes doen (wat ik met alle liefde voor dr doe) houdt in: onbeperkt cappuccino, uitgebreide lunch of lekker diner, wat contant geld "om wat lekkers onderweg te halen" - meestal is dat genoeg voor 4 dagen boodschappen.
Andere opa heeft voor dat soort dingetjes ook altijd wel een tientje op zak. Het is altijd leuk meegenomen, maar ikzelf doe het daar niet voor.
4. Benadruk vooral dat het een eenmalig iets is, en je dit voor een keertje wel doet.
5. NOOIT jezelf overschatten, dan wordt er ook teveel van je verwacht. Beter een mooie site in elkaar zetten na de belofte "ik kijk wat ik voor je doen kan", dan dat je een mooie site belooft die uiteindelijk uit de oertijd lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

[b]Remko24 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:57:

de winkel waar hij normaal kwam vroeg 50 euro assemblage kosten en daarbovenop nog eens 75 installatie kosten..
offtopic:
Aha dan. :? Wij vroegen alleen de assemblage kosten en wanneer ze een OS er bij namen. En werd er aan de balie van de TD gevraagd of wij het er even op wilden zetten, was de install gewoon éénmalige service. Tenslottte stond het er al op om de pc te testen voordat hij de deur uit ging. ( En anders haalden we de Windows key weg uit de registry)

Ik zou aan familie of vrienden ook geen geld vragen. Paar biertjes tijdens het knutselen en uitleggen vind ik ook wel genoeg. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Phaerion op 19-12-2012 07:39 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 14:51

Dutch_guy

WYSIWYG

Waarom moeten it-ers en webdesigners altijd alles gratis doen ? Bevriende stukadoors, schilders en aannemers gaan toch ook niet voor niets je huis verbouwen? Ik ben daar echt mee gestopt, je blijft aan de gang want ze gaan er meteen vanuit dat lifetime support is inbegrepen.

Pay peanuts get monkeys !

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:46

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Vraag gewoon 100 euro en klaar. Wordpress installeren is 5 minuten werk, gratis template dr op, beetje CSS en klaar. Wil ie meer dan dat? Dan huurt ie jou toch gewoon in per uur :-)

Verwijderd

Dutch_guy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 18:50:
Waarom moeten it-ers en webdesigners altijd alles gratis doen ? Bevriende stukadoors, schilders en aannemers gaan toch ook niet voor niets je huis verbouwen? Ik ben daar echt mee gestopt, je blijft aan de gang want ze gaan er meteen vanuit dat lifetime support is inbegrepen.
Vrienden is anders dan familie..
Mijn schoonpa is schilder van beroep, ik hoef maar te vragen en hij schilderd gratis mijn huis. (materiaal moet ik wel zelf betalen).
Maar voor vrienden/kennissen rekent hij gewoon 35 euro p/u..

Ik fix zijn pc ook wel eens, maar heb altijd wel gezegd dat ik geen helpdesk ben.. En sinds ik hem een handleiding gemaakt heb hoe hij zijn pc kan herinstalleren met windows 7 hoor ik hem amper meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
vLoon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:04:

Ik denk dat ik wel z'n website wil instellen zeker omdat ik niet wilt dat hij €1000 euro uitgeeft aan iets wat zo simpel is, maar ik ga er geen geld voor vragen. Als hij toch wat wil geven, zij het zo. Ik vind het zelf ook eigenlijk geen prestatie die ik lever, ik profiteer eigenlijk van een template en een gratis portal: wordpress.
Net als vele mede-tweakers lijkt zoiets inderdaad simpel, let er wel op dat niet iedereen een Tweaker is en dat je je echt niet hoeft te schamen op geld te vragen voor iets wat voor jou maar even werk is.

Zelfs het uitzoeken van een bestaand template is werk en vereist ervaring om te zien wat iemand nodig heeft en wat het template hem kan opleveren (verhoogde conversie van sales bijvoorbeeld).

Maar zelf doe ik ook geen zaken met familie, eenmaal slechte ervaring gehad en gelijk van geleerd.
Pagina: 1